[Teszt] Tin Hearts

Tin Hearts

siklaraSimon Klára2023.05.21. 22:00

A nagyobb címek megjelenésének árnyékában kissé elsikkadnak az olyan különleges gyöngyszemek, mint a Tin Hearts, amelynek létezéséről bevallom, én is csak a tesztkódért jelentkezéskor értesültem, pedig micsoda vétek lett volna lemaradni róla!

Néhány egykori Fable fejlesztő szerelemprojektje ez az egészen egyedülálló puzzle játék, amely már a prológus során bebizonyítja, hogy nem csak kiadós agytornaként állja meg a helyét. Az egyre összetettebb fejtörők sorából felépülő Tin Hearts a Lemmings távoli leszármazottja, amelyben egy viktoriánus kori feltaláló, Albert J. Butterworth eltökélten masírozó felhúzós játékkatonáit kell akadályok tömkelegén átsegítve a játékdobozukból a pályavégi ajtóig eljuttatni. A több mint 50 pálya a háromtagú Butterworth család otthonának különböző helyszínei, mint például a szalon, a dolgozószoba, a padlás, a kert, vagy a kis Rose gyerekszobája. Miközben az eleinte csak pár perces, majd fokozatosan nehezedő, egyre több eszközt és összekapcsolódó feladatot tartogató pályán a játékkatonák útját egyengetjük, a családi házban megelevenedő életképekből kibontakozik a fejtörőket összefűző érzelmes történet is. Ha a legteljesebb élményre vágynánk, a játékhoz készült egy előzményként szolgáló mese is, amelyet a csodálatos Steven Fry narrálásában nézhetünk végig Youtube-on.

A prológus során nem csak az irányítással, hanem legfontosabb eszközeinkkel is megismerkedünk. A kis katonák útját befolyásolhatjuk forgatható, fix pontra vagy épp bárhová letehető játékkockákkal, játékvasúttal, játékágyúval, traumbulinként szolgáló dobbal, és egy sor más környezeti elemmel, amelyeket egyfajta mindenható szellemként megszállhatunk és mozgathatunk. A pályaként szolgáló szobában belső nézetben szabadon mozoghatunk, alaposan körülnézhetünk, olykor pedig a családtagok életéhez fűződő leveleken vezet át a pöttöm katonák útja, amelyek tartalmát annak írója hangján meghallgathatunk. Az egyik legfontosabb képességünk az időmanipulálás, legyen szó az idő felgyorsításáról, megállításáról, vagy visszaforgatásáról. Visszacsévélni akkor kell, ha katonáink például lesétáltak egy asztalról, vagy más veszély végzett velük, az idő megállítása pedig noha komoly könnyítésnek hangzik, pláne mivel ilyenkor még katonáink előre látható útvonala is megjelenik, már az első fejezet közepétől elengedhetetlen.

Bevallom, nekem elég átlagos fejtörő-megoldási képességeim vannak, így a Tin Hearts is elsősorban narratív kalandként érdekelt, azonban lenyűgözően felépített feladványait közel sem lehetetlen megoldani, csupán türelem, alapos körülnézés és olykor kitartó próbálkozás kell hozzá. Ahogy haladtam előre az összetettségük miatt egyre hosszabb pályákon, a kihívással egyenes arányban nőtt a megoldás felett érzett sikerélményem. Ez nem csak megadta a kellő lendületet a még előttem álló további kihívásokhoz, hanem azon kaptam magam, hogy alig várom az agytekervényeimet máshogy és alighanem még inkább megpörgető következő szobát, némelyik megoldása után pedig valóságos géniusznak éreztem magam. Nem akarok poénokat lelőni, de mindig kapunk valami olyan új eszközt, amely teljesen felrázza és kibővíti az addigra megtanult megoldásokat (például átvehetjük az irányítást az egyik katona felett), illetve a fantáziánkra és képzelőerőnkre is gyakran szükség van egy-egy ajtóig vezető útvonal megtervezéséhez.

A VR-ért kiáltó (és Quest 2-re meg is jelent) Tin Hearts az egyik legzseniálisabb és közben mégis leghozzáférhetőbb puzzle játék, amellyel valaha dolgom volt. Elsőre ijesztően nehéznek tűnhet egy-egy pályája, de a legtöbb teljesítése csak idő kérdése, illetve bármikor kérhetünk segítséget, ha nem bánjuk, hogy elesünk egy-egy acsitól. A nehézséget pont megfelelőnek éreztem, mert ha néha kicsit meg is torpantam, a legtöbb pálya végül ment puskázás nélkül, legfeljebb kicsit elfáradtam agyilag a sok ide-oda tekerésben és tereptárgy variálásban. Ha valamibe bele tudnék kötni, az a PC-n nálam olykor felmerülő komoly szaggatás. Ez többnyire akkor jelentkezett, ha az időt megállítva a játéknak nem csak a katonák útvonalát kellett épp kiszámítania, hanem mondjuk egy ágyúgolyó röppályáját is. Páran az irányítására is panaszkodtak, de billentyűzettel és egérrel nekem csak egy-egy trükkösebb célzásnál volt nehézkes. Ezeket és a néhol kicsit gépies mimikájú karaktermodelleket leszámítva egy pazarul kinéző és jól is hangzó játékkal van dolgunk, amelynek nyugalmat árasztó dallamai nem csak az agyalást segítik, hanem azt is, hogy a mesevilág hangulata még inkább magával ragadjon.

A Tin Hearts egy kivételes elme megható története meseszerű körítésbe csomagolva, észbontó fejtörőkkel átszőve, és olykor egy játékkatona szemszögéből bemutatva, amelyben a sok nem egészen hétköznapi játékot és találmányt rakosgatva egy kicsit újra gyereknek érezhetjük magunkat egy meseszerű világban. Sosem gondoltam, hogy a felhúzós játékkatonák masírozását egyengetni, majd nézni ennyire élvezetes lehet!

PLATFORM PC (tesztelt), PS4, PS5, Xbox One, Xbox S/X, Switch, Quest 2
KIADÓ Wired Productions | FEJLESZTŐ Rogue Sun
MEGJELENÉS 2023. május 16. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

14 órája
4

Heti megjelenések

17 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11