[Teszt] Horizon Zero Dawn Remastered

Horizon Zero Dawn Remastered

sQrNagy Csaba2024.10.31. 16:00

A Guerrilla Games számára több mint tíz évig tartott kilépni a Helghast katonák sorából. Bár a három generáción átívelő FPS sorozat kellemes kritikai fogadtatásban részesült, az eladási adatok alapján soha nem volt képes nagyobb tömegeket megszólítani. Az áttörést egyértelműen a Horizon Zero Dawn hozta meg 2017-ben, amiből mára több mint 25 millió példányt értékesítettek. Ennek fényében talán annyira nem meglepő, hogy a PC port, egy szintén sikeres folytatás és a televíziós sorozat kudarcba fulladása után a Nixxes Software kezébe adták egy alapos ráncfelvarrásra. Bár a szükségességét megkérdőjelezhetjük, egy biztos: a holland fejlesztők nem vették félvállról a feladatot!

Hogy milyen élmény volt először Aloy mellé szegődni a robotdinoszauruszok uralta posztapokaliptikus világban, majd pár hónappal később a The Frozen Wilds hegységeinek puha hótakarójába lépni, arról úgy érzem hitelesebb képet nyújthat ne5h kollégám. Az archívumból óvatosan leporolt eredeti kritikák kitűnő kiindulási alapot nyújtanak a sorozattal esetleg csak most ismerkedő játékosok számára. A lent beágyazott két kattintható címke mellesleg éppúgy alkalmas lehet némi kellemes nosztalgiázásra is.

A későbbiekben én már mindössze a Horizon Zero Dawn Remastered azon területeire koncentrálnék, ahol a legfontosabb fejlesztések, bővítések és változások történtek. A Nixxes Software ugyanis a Guerrilla Games csapatával szoros együttműködésben egészen az eredeti koncepciós rajzokig nyúlt vissza, hogy a hét évvel ezelőtt útjára indított történet első mozzanatait és az északi hegyekbe kalauzoló kiegészítőt is a Horizon Forbidden West szintjére emelje. Minden szempontból.

A menüben turkálva két dolog biztosan feltűnik majd. Az egyik, hogy a Remastered kiadás lehetőséget ad a PlayStation 4 mentéseink importálására - szinkronizálva a PlayStation Plus által vagy külső adathordozóról. Ennek köszönhetően akár rögtön New Game+-ban is kezdhetik a kalandot a visszatérő rajongók. Igaz, a trófeákat külön kezeli a rendszer, így újra meg kell dolgoznia mindenkinek a Platinum serlegért. A másik, hogy a beállítások szekció jelentősen kibővült. A folytatásban debütáló hozzáférési lehetőségek (teljesen személyre szabható irányítás, haptikus jelzések, különböző segítségek) mindegyikét megkaptuk például, így valószínűleg sérült játékostársaink ezreinek vált elérhetővé egy újabb utazás.

A mai elvárásokhoz igazodva megjelentek a különböző grafikai opciók is, bár jelen esetben nem kerülünk igazán nehéz választás elé. A Quality mód ugyan 30FPS kíséretében natív 4K felbontást kínál, de a Performance stabil 60 képkocka mellett sem esik le igazán 1800p alá - így egyértelműen érdemes beáldozni a tökéletes képtisztaságot a simább játékélményért. Ezek után csupán érdekesség, hogy az arra alkalmas megjelenítő esetén találkozhatunk még egy középutat jelentő 40FPS lehetőséggel és a VRR képes készülékeken korlátozás nélkül szökhet 70-80 képkockáig a teljesítmény. A ráncfelvarrás egy hét múlva ráadásul a PlayStation 5 Pro többlet teljesítményét is kihasználja majd.

A legmarkánsabb változásokat persze a játék világába lépve vesszük majd észre. Bár a 2017-es alapjátéknak ma sincs oka szégyenkezni technikai vagy művészeti oldalról, a Nixxes szakemberei tényleg abszolút új szintre emelték az audiovizuális elemeket. Az összes korábbi textúra és környezeti modell le lett cserélve, számos esetben teljesen új asseteket alkotva. Az emberi társadalom romjait minden eddiginél látványosabban vette ismét birtokba a természet. A növényzet sokkal sűrűbb és változatosabb. Nem csak a közvetlen közelünkben, de a távoli hegyek ormain és a völgyekbe lenézve is. Az élővilág apró szereplői mindenhol ott vannak. A robotok fémes elemein látszanak az eltelt évek felszíni sérülései. A nagyobb városokban pedig sokkal több tereptárgy és karakter teszi mozgalmassá az utcákat.

Az immár tizenkét különböző fázisból álló napszak ciklusokhoz ráadásul az egész játék bevilágítását újradolgozták. Ez főleg a belső tereknél érződik ugrásszerű javulásnak, ahol végre megfelelő kontrasztot és természetesebb összképet nyújtanak az előre kalkulált, de többszörösen visszaverődő fénysugarak. Ennek köszönhetően sokkal élethűbbek a karaktermodellek is, hiába nem emeltek szinte semmit a poligonszámon - persze a különböző anyagok kimunkálása, a bőr tónusa, a finom arcszőr, a szemek tükröződése és a hajszálak szimulálása rengeteget fejlődött. Ez leginkább a számtalan dialógus közben lesz igazán észrevehető, ahol a korábban használt kétpontos megvilágítás helyett ezúttal már öt fényforrás (közte a moziszerű "Hero Lighting") emeli ki a részleteket.

A stúdió érezhetően hallgatott a korábbi visszajelzésekre, ugyanis szinte minden kritizált területhez hozzányúltak. Az említett párbeszédekhez például több mint tíz órányi új motion-capture adatot rögzítettek, számtalan egyedi animációt iktattak be és dinamikusabb kameraállásokat választottak, aminek köszönhetően sokkal életszerűbb lett a kommunikáció. Gyenge pontja volt a látványvilágnak a víz megjelenítése is, ami ezúttal a nagyobb felületeken már korrektül tükrözi a tájat, olykor átlátni a kidolgozott medrébe és Aloy mozgására is természetesebben reagál. Akárcsak a növényzet, a hó és a homok, ami az alapjátékban semmilyen interaktivitást nem mutatott.

Hasonló odafigyelést kaptak a volumetrikus effektek. Nem pusztán a Nubis felhő / égbolt technológiáját hozták át többek között a folytatásból, de a kiegészítő (Burning Shores) úttörő voxel alapú rendszerét is. Megszaladtam a karakterszámmal, pedig a vizuális fejlesztéseket hosszan lehetne még sorolni. Érdemes néhány szót ejteni azonban a 3D audio és az egész hangkezelés finomhangolásáról is, ami egy normális fejhallgató esetében már könnyedén érezhető különbséget jelent. Akárcsak a teljes DualSense támogatás, ami bár továbbra sem terjed ki minden apró részletre, mégis rengeteget ad hozzá az immerzióhoz az erre fogékony játékosoknak.

A Horizon Zero Dawn Remastered az első szivárgások idején érthetetlen és felesleges lépésnek tűnt. Nyilván ezúttal is puszta üzleti érdek szolgáltatott alapot neki, hiszen az időközben eltemetett Netflix sorozathoz igazítva logikus lépés lett volna felpiszkálni mindössze hét év után a történet első mozzanatait. Az igazság azonban az, hogy a Nixxes Software olyan alapos és lelkiismeretes munkát végzett ismét, hogy arra gyengébb napokon nyugodt szívvel írták rá korábban a Remake megnevezést. A tíz dolláros frissítésért ezerszer megdolgozik, de az új belépőknek sem ördögtől való mától ezt a definitív változatot ajánlani.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PC KIADÓ SIE FEJLESZTŐ Nixxes Software, Guerrilla Games MEGJELENÉS 2024. október 31. ÁR 49.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Game Catalog: augusztusi érkezők

Sword of the Sea a premier napján! Mortal Kombat 1. Marvel’s Spider-Man. INDIKA. Többek között ezt várhatják az előfizetők ebben a hónapban.

10 órája
1

Mafia: The Old Country

A Mafia sorozat gyakorlatilag a negyedik epizódjához érkezett, a most megjelent Old Country pedig nem is tipikus folytatás, hanem előzmény, amely új hősökkel és ismerős helyzetekkel operál...

11 órája
9

Vidám és véres kalandok – ez történt kedden

Benne: Remedy, Haunted Bloodlines, Dunkadillo, Mandragora, Chip 'N Clawz vs. Brainioids, Detective VR, Vex Mage, Robots at Midnight.

21 órája
1

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

1 napja
11

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

1 napja
1

Battlefield 6

2 napja
10

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

2 napja
1

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

4 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

5 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

5 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

5 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

6 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

6 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

7 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

8 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

8 napja
6

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

8 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

9 napja
3