[Teszt] ‎Divinity: Original Sin 2 (iPad Pro)

‎Divinity: Original Sin 2 (iPad Pro)

sQrNagy Csaba2021.06.03. 19:30

Rivellon földje úgy tűnik nem ereszt minket, hiszen a harmadik cikkíró vagyok már az oldalon, aki Fort Joy partjain tér magához. Azonban míg Lothar és Siklara már tapasztalt kalandorként vágott neki a szövevényes történetszálak kibogozásának és a meglepően összetett fizikai szimulációkra építő játékmenetnek, én egy iPad Pro képernyőjét taperolva igyekeztem kétségbeesetten túlélni a betanító terület hajótörését és lomhán mozgó féreglények támadását.

Taktikai tanácsokért tehát nyilván nem hozzám kell majd fordulni a vesztésre álló összecsapás két kínos köre között. Mint ahogy a fantáziavilág történelméről, politikai csatározásairól, vallási háborúiról és a "forrásról" sem én fogok mesélni a tábortűz mellett. Szerencsére mindezt már megtették helyettem az ügyeletes szerepjáték szakértők, így most mindössze gondosan az új felülethez illő kötésbe csomagoltam a korábbi kritikáikat - na meg egy remek interjút Swen Vinckével, a játék rendezőjével és egyben a csapat alapítójával. A továbbiakban kizárólag az iPad port sajátosságaira és technikai oldalára fogok szorítkozni, amit a lenti galériában mellékelt képlopatok egészítenek ki. Mert a Larian Studios több száz órás CRPG eposzát egy ceruza vékonyságú 12.9 colos eszközön látni azért még mindig egészen szürreális élmény.

Még akkor is, ha messze nem ez az első teljes értékű AAA fejlesztés vagy grandiózus szerepjáték legenda a platformon. A Star Wars: Knights of the Old Republic például közel egy évtizede tűnt fel az App Store kínálatában, amit azóta többek között az Icewind Dale, a Baldur's Gate és a Neverwinter Nights is követett. Másnak is feltűnhetett, hogy a körökre osztott harcrendszer kimondottan jól érzi magát a taperolt képernyők alatt, elég csak a rendkívül sikeres XCOM, Banner Saga vagy Civilization VI portokat kézbe venni egyszer - letenni őket sokkal nehezebb lesz. A ‎Divinity: Original Sin 2 portolását végző szentpétervári Elverils stúdió vállaltan ezeknek a címeknek az újabb lépcsőfokát szeretné képviselni az utóbbi évek iPad Pro modelljeire és főleg a legújabb M1 chippek lehetőségeire támaszkodva. Ideje itt is generációt váltani?

A telepítés mindössze 1.86GB területet sajátít ki magának az első indítás előtt, amit a karakteralkotás és az oktató funkciókat ellátó nyitójelenet alatt igyekszik az előre jelzett 18GB közelébe hizlalni. Alacsonyabb sávszélesség esetén így egy (szó szerint) töltőképernyő hagy majd minket a tengeren tétlenül hánykolódni, ami tapasztalataim szerint nem igazán kompatibilis az iPad energiatakarékos lépéseivel. Na meg azt sem veszi jó néven, ha a multitasking alatt kidobják a memóriából. A játékok méretének növekedésével azért később egy elegánsabb megoldást illene kitalálni erre - de ez sokkal inkább a rendszer felé irányzott kritika.

Amit a hajó szűk és sötét folyosóit hátrahagyva valószínűleg rögtön el is felejtünk majd. A kezünk alatti képernyőn lágyan fodrozódó türkiszkék hullámok, hosszú árnyékokat vető lombkoronák és a fölénk tornyosuló várromok részletessége messze felülmúlja a hordozható opcióként korábban elérhető Switch változat látványvilágát - pedig szégyenre annak sem volt oka. Nyilván ebben szerepet játszik az is, hogy míg a Nintendo hibrid masinája a megcélzott 720p felbontást is maximum dokkolt állapotban volt képes nyaldosni, addig az iPad képernyőmérettől függően ennek akár a dupláját is fixen produkálja. Na jó, gyors technológiai kitekintő az éles szemű pixelszámolgatóknak:

  • iPad Pro 12.9'' | Natív: 2732x2048 / Renderelés: 1920x1400
  • iPad Pro 11'' | Natív: 2388x1668 / Renderelés: 1920x1342
  • iPad Air 10.9'' | Natív: 2360x1640 / Rendelerés: 1920x1335

A grafikai részletesség már messze nem ennyire egzakt információ. A különböző generációk más és más optimalizált beállítással igyekeznek tartani a 30 képkockát másodpercenként, miközben az M1 chippel felszerelt új modellek ennek a dupláját sajtolják ki magukból. Papíron. A valóságban utóbbi 45-60 között bármilyen random értéket felvehet a PC-s maximális részletességet kergetve, míg a régebbi modellek egy-két eldobott frémmel 28-30 FPS képernyőre pakolása alatt izzadnak a konzolos beállítások környékén. A játékmenet megfontolt tempója miatt egyik esetben sem igazán zavaró az instabil képfrissítés, de a Metal API optimalizációja érezhetően nem ért még ezzel véget.

Bár rengeteg munkaórát öltek bele abba, hogy a számos fizikai és részecske szimulációt igénylő összecsapásokat megmozgassák, két dolog esetében maximum mérsékelni lehetett a problémát. Az egyik a melegedés, ami a fejlesztés kezdetén három perc alatt túlhevítette a rendszert és felére csökkentette a képkockaszámokat, mostanra viszont védőkesztyű nélkül foghatjuk az iPad-et játék közben és a tükörtojás sárgája is híg marad még a hátlapon. A töltöttségi csíkot viszont így is gyorsabban szívja fel, mint Ozzy Osbourne - az átlagos tíz órás üzemidőt szűk kettő-háromra redukálva.

Éppen ezért amikor lehetőség volt rá, én inkább az íróasztalhoz ülve kalandoztam. Ilyenkor elérhetjük változatlan formában a már ismerős PC / Mac vagy konzolos felületet a megfelelő periféria csatlakoztatásával. A játék gond nélkül kezeli az egér / billentyűzet kombinációt, de akár a legújabb PlayStation és Xbox kontrollereket is - még a képernyőn feltűnő gombokat is ennek megfelelően jeleníti meg. Én mégis inkább a kijelzőt szerettem böködni, csipkedni és húzogatni, mert az új érintőképernyős irányítás szintén remekül működik: kényelmesen átszabja az UI felépítését, könnyen elérhető, nagy ikonokat pakol elénk és ügyesen használja a megszokott két-három ujjas gesztusokat a saját funkcióihoz. Bár az én ízlésemnek picit talán túlságosan is méretesre fújja fel az interface elemeket egy 12.9-es iPad Pro esetén, így örültem volna ha szabadon skálázható a beállításokban. Mint ahogy az is kényelmetlen apróság, hogy egyszerre csak egy beviteli eszköz lehet aktív és menet közben nem válthatunk közöttük.

A szőrszálhasogatást folytathatnám azzal is, hogy osztott képernyő esetén mindig az elsődleges játékos input sémája lesz a mérvadó, de várjunk csak! Osztott képernyő? Igen, az iPad verzióban sikerült megoldani a kooperatív kanapé-kalandokat két fő számára, mint ahogy a négy fős party is összeállhat gond nélkül online. Drop-in. Drop-out. Ráadásul cross-platform támogatást élvez a Mac / PC változatokkal. Bár az 1.43:1 / 1.33:1 képarány nem feltétlenül tűnik ideálisnak a kettéosztásra, a játék stílusa miatt abszolút nem éreztem zavarónak - igaz, egy vertikális vágást is megnéztem volna. Ami kicsit problémásabb jelenleg, az a cross-save funkció, ugyanis nem szinkronizál automatikusan még a Mac / iPad között sem, hanem az iCloud / iTunes segítségével kell manuálisan mozgatni a mentéseket a platformok között.

Úgy tűnhet sokat morogtam. Tudom. Pedig a Larian Studios modern klasszikusa öt évvel az első változat megjelenése után is letaglózó és varázslatos élmény, amibe mára egy ceruza vékonyságú képernyőn is (szinte) kompromisszumok nélkül merülhetünk el bárhol és bármikor. Hordozható formában eddig nem tapasztalt minőséget nyújtva, érintetlen tartalommal, kibővített lehetőségekkel, három választható irányítási metódussal... az eredeti ár töredékéért. Hogy ez lenne egy új mobilos generáció előfutára? Talán. Az viszont biztos, hogy fontos lépcsőfoka, aminek a fogadtatását most számos nagy fejlesztő és kiadó figyeli. Már csak ezért is érdemes vetni rá egy pillantást!

Támogatott eszközök iPad Pro (11'' | 12.9'' | 2018-2021), iPad Air (2020) Fejlesztő Larian Studios / Elverils Megjelenés 2021. május 18. Ár 8.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

12 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==