[Teszt] Syberia: The World Before

Syberia: The World Before

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.12.01. 09:35

A tavaly elhunyt Benoît Sokal sajnos már nem élhette meg azt, ahogy a 2017-es Syberia III bukása után a Microïds egy számozás nélküli negyedik résszel képes lesz-e kiköszörülni a legendás sorozaton esett csorbát. Sokal még halála előtt néhány hónappal is a The World Before alcímet viselő játékon dolgozott, keze munkája és kreatív szellemiségének hatása pedig a játék szinte minden elemében érződik.

2017-ben, tizenhárom évnyi kihagyás után folytatódott az ezredforduló elején kalandjátékos körökben nagy sikert aratott Syberia sorozat, és valljuk be, sajnos minden szempontból a várakozások alatt teljesített. Az egy dolog, hogy technikailag szinte vállalhatatlan volt, amíg a javítások helyre nem pofozták, de a szerzők nem nagyon tudtak mit kezdeni azzal sem, hogy Kate Walker a második rész végén többé-kevésbé beteljesítette a célját azzal, hogy útja végére ért. Az erőltetett alapkonfliktust egy olyan utazás követte, amely csak nyomokban volt képes olyan helyszíneket és feladványokat felvonultatni, mint ami a nyitó epizódokat jellemezte. Nem csoda tehát, hogy a játékosok egy része a harmadik rész után el is temette a sorozatot, és amikor két éve bejelentették az akkor már jó ideje készülő folytatást, nem sok játékos pulzusa emelkedett meg.

Mivel PC-re már fél évvel ezelőtt megjelent a The World Before, ezért már a konzolos verziók megjelenése előtt ismert volt, hogy ez a folytatás sokkal jobban sikerült, mint az elődje, de az igazi kérdés mégiscsak az, hogy a negyedik rész visszatérés-e az alapokhoz, vagy pedig valami teljesen más utat választottak a fejlesztők. Az nyilvánvaló volt, hogy a sorozat sajátos hangulata nagyrészt a Benoît Sokal által teremtett clockpunk világnak volt köszönhető, amely nem csak a vizuális atmoszférát határozta meg, de visszatérő elemeivel rendszerbe foglalta a bemutatott világot és nagyszerű alapanyagot szolgáltatott a feladványokhoz. A harmadik rész azért is bukott meg, mert az északi orosz helyszínbe nagyon nehéz volt ezeket az elemeket belepréselni. Ahol nehézkesen, de sikerült nagyszabású mechanikus puzzle-öket készíteni, ott pedig a bejárt helyszín nem stimmelt. Az első feladat tehát az volt, hogy le kell zárni Hans Voralberg sztoriját és Kate Walkert vissza kell hozni Európába. Fura, de a Syberia sorozat akkor működik a legjobban, amikor Szibéria nem a helyszín, hanem csak valami távoli misztikus cél, amit el kell érni. Valószínűleg ez volt az oka annak is, hogy alcímet kapott a játék, nem pedig egy újabb sorszámot.

Kate Walker korábban Európában talált valamit, ami Észak-Ázsiába vonzotta, most pont fordítva történik minden, a munkatáborból megszökve véletlenül egy második világháborús kincsesvonatra akad, ami után Európába szólítja nyughatatlan természete. Amit talál, az ugyanis nem más, mint egy festmény, amin egy saját magára kísértetiesen hasonlító nő szerepel a svájci helyek lábánál, csak éppen 1937-ben. A mostanra célját vesztett Kateben újra feltámad a tűz, felkeresi a képzeletbeli Osterthalt (ami a leírások alapján valahol Svájc és Ausztria határán helyezkedik el) és nyomozásba kezd. A The World Before tulajdonképpen legalább annyira az egyre nagyobb teret nyerő fasizmus elől menekülő Dana Roze világháború előtti története, mint amennyire Kate Walkeré. A két személy sorsa pedig, akárcsak a két idősík, egyre inkább összefonódik, hol Kate szorul kicsit háttérbe, hogy Dana, de a drámai végkifejlet szinte végig sejthető. Osterthal egyébként majdnem olyan, mint Vaghen volt, még a kétezres évek elején is őrzi azt a sajátos, időtlen hangulatát, ami az első epizód fő helyszínét jellemezte, ráadásul itt is úton-útfélen megjelennek az automatonok (erre a furcsaságra egyébként félig kapunk csak magyarázatot). Mivel Kate az előző részben megmentette Oscar szívét, ezért a rajongók abszolút kedvence is visszatér, bár ezúttal kicsit más robottestben.

A történetmesélés első osztályú, ráadásul - az előzmények után - meglepően magas production valueval prezentálja a sztorit. Nem tudom, hogy a 12-14 órás játékidőből pontosan mennyit tesznek ki a beszélgetések és átvezető jelenetek, de nagyon jól vannak megrendezve, ráadul látszik a négy éves fejlesztési idő is: az animációk ha nem is érik el a Supermassive vagy a Quantic Dream kalandjátékainak szintjét, ez elsősorban a gyengébb karaktermodelleknek köszönhető. Mert sajnos ezek minősége nem tud lépést tartani sem a nagyszerűen megalkotott személyiségekkel, sem a környezet ábrázolásával. Ez utóbbi gyakorlatilag világszínvonalú: bármerre (és bármely idősíkon) is járjunk Osterthalban, minden fantasztikus hangulatot áraszt (ez sajnos a mellékelt screenshotokból nem jön át) és művészeti oldalról semmihez sem hasonlítható az összkép. Erre céloztam a cikk elején, Sokal víziója minden eddiginél erőteljesebben érződik. Maga a történet megfelelő mélységben mutatja be a harmincas évek végének történéseit, félig a valós európai helyzet, félig a történetírói képzelet alapján rajzolja fel a játék az erőviszonyokat és a mindennapi emberek konfliktusait. Szól mindenről, ami ritkán szokott videojátékos téma lenni, legyen szó a kirekesztettségről, a szerelemről, az öregedésről, vagy akár a szeretteink elvesztéséről. És mivel ezeket a témákat még kalandjátékokban se nagyon szokhattuk meg, nem annyira könnyű a The World Before befogadása, már csak azért sem, mert nagyon lassan és ráérősen építkezik.

Amennyire pazar a történetmesélése, sajnos annyira visszafogottak a játék feladványai. A tárgyak gyűjtögetése és használata szinte csak azért van jelen, hogy ne érje szó a ház elejét, de nem kell komolyabban gondolkodni szinte sehol. Amikor a vadon közepén sínbe kell tenni egy eltört végtagot, akkor egy lépésnyire van egy vastag faág, egy újabb lépésnyire pedig egy lián, ezekből már készíthető is a rögtönzött kötés. Nagyjából ezt a szintet hozza a játék tárgyrendszere, és az sem nehezíti meg a dolgunkat, hogy az egyszerre bejárható területek nagyon korlátozottak és folyosószerűek, nem egyszer fordul elő az, hogy csak egy irányba lehet menni. De a Syberia soha nem a klasszikus tárgyhasználatról volt híres, hanem a nagyszabású mechanikus puzzlékról, és ezekből most is akad néhány. Van, amikor fényesen csillog a játék ezen a területen, ezek azok a feladványok, amelyeknél szabadon lehet ugrálni a két idősík között, és a múltból kell olyan információkat gyűjteni, amelyek a jelenben segítenek a továbbjutásban. Ezek nagyszerűek, de sajnos túl kevés van ezekből.

Syberiás-e a Syberia: The World Before? Nem is olyan könnyű a válasz erre, mint gondolnánk. A végig jelen lévő szomorkás, depresszív hangulat, a kortalanság érzetét árasztó helyszínek, a téma komolysága mind azt mutatja, hogy sikerült visszatérni az eredeti szellemiséghez, ráadásul mindkét történetszálon visszatér az első két rész egyik központi kérdése, hogy mit hajlandó feláldozni az ember a céljai eléréséért - és hogy végül megérték-e az áldozatok. Ennél "szibériásabb" nem is lehetne az összekép. De úgy érzem, hogy kicsit hallgatva az idők megváltozott szavára a készítők ezúttal kicsit átestek a ló túloldalára, és mindent beáldoztak a narratíva oltárán. Nem az interakciók, hanem a minőségi feladványok számát keveslem, pontosabban azt, hogy túl sok a közepes minőségű belőlük. Ha elfogadod, hogy egy lassú folyású, nagyobb fordulatok nélküli, de mégis súlyos - és ne kerteljünk, összességében nagyon szomorú - drámát kapsz több mint tíz órás végigjátszási idővel, akkor megérkeztél, a készítők pedig jól mérték fel azt, hogyan lehet minőségi kalandjátékot kiadni 2022-ben. Ha azonban úgy érzed, hogy néha jó lenne fél óránál gyakrabban is hozzányúlni a kontrollerhez, akkor nincs mese, be kell várnod az ötödik részt. Meglátjuk, hogy Benoît Sokal - nyugodjon békében - nélkül lesz-e, és ha igen, hogyan sikerül.

Pontosan
7
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Windows, Xbox Series X|S
Kiadó / Fejlesztő: Microïds
Megjelenés: 2022. november 15. | Ár: Kb. 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

20 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==