Van valami furcsa abban, hogy a Flash megszűnése után pár nappal kezdek körmölni a Super Meat Boy Foreverről. Az első Meat Boy még böngészős játékként indította pályafutását, de a második, Super Meat Boy-nak is megvolt a maga játéktörténeti szerepe.
Például az, hogy konzolon is legitimálja a letölthető indie címek megjelenését. A Super Meat Boy az XBLA platform felpörgetésében fontos szerepet vállalt, és játékosok sokasága kapott rá a retróból gyökerező, precíz játékmechanikákra, amelyek addigra kikoptak a köztudatból. A többi már tényleg történelem - a Super Meat Boy utoljára 2018-ban jött ki Switchre, érdemei pedig eltörölhetetlenek, mind az egyetemes krónikában betöltött szerepe, mind pedig a máig piszkosul szórakoztató játékmenete miatt.
A most tárgyalt Super Meat Boy Forever pedig úgy csatlakozik rá erre a fényes, kiemelkedő múltra, hogy gyakorlatilag semmilyen jelentőséget vagy aktualitást nem tud magának kiharcolni.Az évek óta fejlesztett, mi több, majdnem hogy fejlesztői pokolból kikászálódott projekt ugyanis koncepciót vált, és bár ezzel nem lenne nagyobb probléma, sajnos ez a merész vállalás nem áll erős lábakon.
A játékmenet a "runner" mechanikára lett áthuzalozva, azaz husifiút és bandázsasszonyt csak ugrás, és becsúszás szempontjából tudjuk irányítani, miközben azok meghatározott tempóban haladnak. Persze a pályákon van elég trükk ahhoz, hogy az akció irányt váltson, és feje tetejére állítsa az elképzeléseinket. De alapvetően egyszerű vesszőfutás minden pálya, az eredeti játék véres-fröcsögős szellemében, csak épp fél-random elhelyezett terepelemekkel.
Ezt a véletlenszerűséget nyilván nem lehet 100%-ig fenntartani egy ilyen pontosságot igénylő játéknál, így (csak feltételezem) kész blokkokból építkezik a játék, viszont azokból rengeteg van, így ritka az ismétlődés. A kampány indításával a világok és a pályák is újragenerálódnak, persze egy végigjátszás során 6-7 órán keresztül egy "világtérképet" fogunk végiglépdelni, az nem alakul át idő közben. A sztori alapjai persze mindig változatlanok lesznek. Dr. Fetus által elrabolt csemeténk után iramodunk, miközben csetlős-botlós humorba és rajzfilmesen brutalitásba mártott átvezetőkön követjük hőseink útját.
Egy jó váltás tényleg újra felpezsdíthet egy elcsépelt témát - itt azonban nem elég, hogy mobiljátékszerű lett a Meat Boy veleje. Az irányítás szabadsági fokait alaposan megnyirbálta a csapat, amitől butábbnak, egyszerűbbnek tűnik a koncepció. Ezzel, és a random világalkotással pedig elveszik a kézműves jelleg, az emberi pepecseléssel összerakott egyedi pályák bája, ami véleményem szerint elengedhetetlen egy jó platformernél. Ami marad, az a flow és a reflexjátékból származó sikerélmény. Ez a tény tud szép pillanatokat okozni, mi több, létjogosultságot is ad a Super Meat Boy Forevernek, de a mai felhozatalban ez már csak egy soványka rétegnek fog tetszeni.
Mondjuk ki ismét, a Super Meat Boy Forevernek nincs semmilyen komolyabb jelentősége - ez a legnagyobb probléma a hősies eredményeket elért előd után. Egy olyan folytatásról van szó, amely megpróbál újítani, de az előd azóta sokszor ismételt trükkjeit nem tudja felülmúlni. Az ipar elhaladt a Super Meat Boy felett és kicsit el is csépelte a stílusjegyeket. Ma már azon sem csodálkozunk, hogy egy maroknyi tejfelesszájú leiskolázza a régi iskola nagyjait. Bárcsak ennek az igénye egy kicsit is látszódna ezen a folytatáson...