[Teszt] Stray - a macska rúgja meg!

Stray - a macska rúgja meg!

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.07.22. 14:55

Olyan gyakran panaszkodunk arra, hogy elfogytak a friss ötletek a videojátékokból és futószalagon érkeznek az egy kaptafára készülő címek, erre a BlueTwelve Studio húz egy merészet. Megtesz főszereplőnek egy macskát egy külvilágtól elzárt, hibrid poszt-apokaliptikus/cyberpunk környezetben, ahol az emberek rég kihaltak és robottársadalmak élik a mindennapjaikat. Oké, azt hiszem bátran kijelenthető, hogy ilyen a Stray megjelenéséig valóban nem volt terítéken.

Az előzetes videók alapján nem igazán lehetett tudni, hogy valójában mi lesz a Stray fő műfaja, action-adventure, platformer, vagy valami egészen más? Csak az volt biztos, hogy a macskakedvelő játékosoknak soha nem látott kiszolgálásban lesz részük. Mert itt nem arról van szó, hogy egy antropomorfizált cicának a valójában emberi tulajdonságaival kell majd azonosulnunk, hanem tényleg egy valódi kóbor macskát irányítunk, akinek az eszközkészlete pont olyan széles, mint a minden harmadik háztartásban megtalálható Felis silvestris catusé - kimondottan ügyes és hajlékony, szeret másokhoz dörgölőzni és a meleg, kényelmes helyeken szundítani. Nem éppen az a karakter, akit normális esetben el tudunk képzelni egy videojáték hőseként. És ahogy elkezdődik a Stray, eleinte valóban minden percében azt tapasztaljuk, hogy elsősorban nem a játékosok, hanem a macskabarátok igényeinek kielégítése volt a legfontosabb cél.

Az első fél óra egy az egyben egy sétálószimulátor hiányos eszköztárát tárja elénk, amelyben a hangulatteremtés olyan mértékben elnyom minden mást, hogy észre sem vesszük, hogy mennyire keretek közé vagyunk szorítva. Alapvetően olyannyira kötött útvonalon mozgunk, hogy még azt se határozhatjuk meg szabadon, hova ugrunk fel vagy le, ha látjuk a látóterünkben a megfelelő gombot egy peremen, akkor oda képesek vagyunk átugrani, ha nem, akkor viszont tovább kell keresgélnünk.

Ez a fajta furcsa mozgás amúgy az egész játékot végigkíséri és az irányítást sokszor szét is töredezi, mivel a játéktér vertikálisan erősen tagolt, ezért nagyon nehéz a cicus lendületét megtartani az ide-oda ugrálás közben, és az sem ritka, hogy mivel minden egyes pillanatban meghatározott, hogy hova ugorhatunk, egyáltalán nem biztos, hogy ez a hely pont az lesz, ahova éppen nézünk. Egy dolog tehát hamar kijelenthető: a Stray nemhogy nem platformer, de teljesen szembe is megy a műfaj minden írott és íratlan szabályával.

Természetesen azt előre lehetett tudni, hogy a kisebb tárgyak megragadása, esetleg arrébb lökése nem tud kitölteni még rövidebb játékidőt sem, ezért hamar csatlakozik egy másik szereplő is, a B-12 névre hallgató repkedő robot, aki pont abban jeleskedik, amihez a macska nem ért: tud kommunikálni, elektromos eszközöket használni és elérhetetlen helyekre képes fellebegni, így a párosuk repertoárja nagyot bűvül, akárcsak a játék lehetőségei. És ez a történetben is tükröződik, a kezdeti élettelen helyszíneket ugyanis hamar felváltják a neonoktól világos cyberpunk utcák, és bár klasszikus értelemben vett élettel végig ritkán fogunk találkozni, a települést nagyon is eleven robotok népesítik be.

Az ő közösségeik különösen érdekes részét képezik a Stray világának, ugyanis mindenben az embereket utánozzák, akár a biológiai határok teljes ignorálásával is. Vannak, akik elveszett robotapjukat hiányolják, de fogunk találkozni fedél nélkül maradt robottal és arra is lesz példa, hogy az egyik annyira lerészegedik egy bárban, hogy magához kell térítenünk. Arról nem is beszélve, hogy kisebb társadalmi egységekbe is szerveződnek, vannak, akik a mindennapi túlélésért küzdenek, míg mások egy komplett rendőrállamot hoztak létre. A városról további spoilerezés nélkül aligha szabad többet elárulni, ami ugyanakkor fontos, hogy a gépek megjelenésével sokkal érdekesebbé és jó értelemben koreografáltabbá válik a történet, ráadásul a sétálószimulátoros kezdés hamar egy komplett kalandjátékba fordul át sok-sok felfedezéssel és tárgyhasználattal. És talán ez az a pont, ahol a leginkább megtalálja a saját hangját a Stray, de ezzel sem elégszik meg.

Ahogy haladunk előre az 5-6 órás történetben, kapunk teljes szakaszokat, amelyek akciójátékokra emlékeztetnek (hol van már a nyitó fél óra, amikor a nyávogáson és az ugráláson kívül szinte semmilyen interakcióra nem voltunk képesek), majd érkeznek a lopakodós játékokra jellemző feladatok, és az egészre rátelepszik egy nagyon könnyed puzzle jelleg is néhány ponton. A Stray tehát kirándulást tesz majd féltucat teljesen különböző műfajban, és mivel a narratív vonal marad a legmarkánsabb végig, szinte fel sem tűnik, hogy ezek a negyed órás kirándulások más címekben mennyire kidolgozatlannak tűnnének itteni formájukban.

A Stray-ben azonban mire észbe kapnánk, már váltunk is egy másik helyszínre vagy műfajra. Ha meg tudjuk bocsátani neki a felszínességet, akkor tulajdonképpen ki is jelethetjük, hogy jól áll neki ez a stíluskavalkád, de csakis az újszerű megközelítés miatt. A "macska és robot felfedezi a halott várost" egyedi és szokatlan megközelítése ugyanis a remekül bevilágított helyszínekkel és a nagyszerű ambient háttérzenékkel jól működik, végig együtt élünk a történettel úgy, hogy az emberi marad, pedig emberek nem is szerepelnek benne.

Van ugyanakkor a Stray-nek egy nagy csalása, amit sokan nem fognak jó néven venni. Ahogy kitárulkozik a külvilág és ahogy egyre több robottal beszélünk, annál kevésbé lesz ez az egész egy kóbor macska története. B-12 óriási előnnyel indul vele szemben, ugyanis nem csak háttértörténete van, de ő beszél mindenkivel, ráadásul véleménye is van mindenről, tehát idővel azt fogjuk észrevenni, hogy a személyisége sokkal fontosabbá válik, mint az eszköz, aki elviszi őt A-ból B pontba. Habár az egész játék úgy indul, hogy a macskabarátok minden igényét kielégítse, valahogy az eleje felé ellőnek minden olyan ötletet, ami azt segítené, hogy a cica is jobban a szívünkhöz nőjön. És nem mondhatja senki azt, hogy egy macskának mégis hogyan lehetne ilyen szerepet szánni, erre rengeteg mód lehetett volna.

A cica egészen a legvégéig se testbeszéddel, se arcmimikával nem reagál a történésekre, egy átvezető jelenet sincs, ahol egy kicsit közelebb hoznák őt magunkhoz azon kívül, hogy alapvetően nyilván aranyosnak fogja találni mindenki. Nincs a személyiségéből semmi olyan megmutatva, ami alapján azt mondanánk, hogy legszívesebben fognánk és megdögönyöznénk - ő csak egy bátor tucatmacska, semmi több. Ez szerintem egy döbbenetes kihagyott ziccer egy olyan játékban, ami minden külsőségével azt próbálja üzenni, hogy egy macskáról szól, aztán félúton kiderül, hogy mégsem annyira.

De a Stray még a fenti kisebb problémák és kötöttségek ellenére is egy kihagyhatatlan cím, amire hosszú idő múltán is lehet majd emlékezni. No nem azért, mert tökéletes a játékmenete, erről szó sincs. Hanem azért, mert ügyetlenségei ellenére is tényleg mer újat mutatni, és mert a rengeteg zsáner összeöntése ilyen rövid végigjátszási idővel tényleg egész jól működik. A történet mélységét és minőségét majd mindenki megítéli saját maga, én sokkal jobban élveztem a bejárható terület megismerését, valamint magát az audiovizuális élményt is erőteljesebbnek éreztem, mint az egész mögé illesztett kicsit erőltetett sztorit. És hiába szorul háttérbe idővel a főszereplő személye, azért abban biztos vagyok, hogy macskabarátok a lenti pontszámot eggyel-kettővel magasabbként fogják megélni, és ez teljesen rendben is van így. Mivel az emelt szintű PS Plus részeként szabadon elérhető, az egyedi élmény miatt ajánlott azoknak is, akiket egyébként hidegen hagynak a háziállatok.

Pontosan
7
Stray | Platform: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (tesztelt)
Kiadó: Annapurna Interactive | Fejlesztő: BlueTwelve Studio
Megjelenés: 2022. július 19. | Ár: 10 590 Ft / €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

21 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

23 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3