[Teszt] Stray - a macska rúgja meg!

Stray - a macska rúgja meg!

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.07.22. 14:55

Olyan gyakran panaszkodunk arra, hogy elfogytak a friss ötletek a videojátékokból és futószalagon érkeznek az egy kaptafára készülő címek, erre a BlueTwelve Studio húz egy merészet. Megtesz főszereplőnek egy macskát egy külvilágtól elzárt, hibrid poszt-apokaliptikus/cyberpunk környezetben, ahol az emberek rég kihaltak és robottársadalmak élik a mindennapjaikat. Oké, azt hiszem bátran kijelenthető, hogy ilyen a Stray megjelenéséig valóban nem volt terítéken.

Az előzetes videók alapján nem igazán lehetett tudni, hogy valójában mi lesz a Stray fő műfaja, action-adventure, platformer, vagy valami egészen más? Csak az volt biztos, hogy a macskakedvelő játékosoknak soha nem látott kiszolgálásban lesz részük. Mert itt nem arról van szó, hogy egy antropomorfizált cicának a valójában emberi tulajdonságaival kell majd azonosulnunk, hanem tényleg egy valódi kóbor macskát irányítunk, akinek az eszközkészlete pont olyan széles, mint a minden harmadik háztartásban megtalálható Felis silvestris catusé - kimondottan ügyes és hajlékony, szeret másokhoz dörgölőzni és a meleg, kényelmes helyeken szundítani. Nem éppen az a karakter, akit normális esetben el tudunk képzelni egy videojáték hőseként. És ahogy elkezdődik a Stray, eleinte valóban minden percében azt tapasztaljuk, hogy elsősorban nem a játékosok, hanem a macskabarátok igényeinek kielégítése volt a legfontosabb cél.

Az első fél óra egy az egyben egy sétálószimulátor hiányos eszköztárát tárja elénk, amelyben a hangulatteremtés olyan mértékben elnyom minden mást, hogy észre sem vesszük, hogy mennyire keretek közé vagyunk szorítva. Alapvetően olyannyira kötött útvonalon mozgunk, hogy még azt se határozhatjuk meg szabadon, hova ugrunk fel vagy le, ha látjuk a látóterünkben a megfelelő gombot egy peremen, akkor oda képesek vagyunk átugrani, ha nem, akkor viszont tovább kell keresgélnünk.

Ez a fajta furcsa mozgás amúgy az egész játékot végigkíséri és az irányítást sokszor szét is töredezi, mivel a játéktér vertikálisan erősen tagolt, ezért nagyon nehéz a cicus lendületét megtartani az ide-oda ugrálás közben, és az sem ritka, hogy mivel minden egyes pillanatban meghatározott, hogy hova ugorhatunk, egyáltalán nem biztos, hogy ez a hely pont az lesz, ahova éppen nézünk. Egy dolog tehát hamar kijelenthető: a Stray nemhogy nem platformer, de teljesen szembe is megy a műfaj minden írott és íratlan szabályával.

Természetesen azt előre lehetett tudni, hogy a kisebb tárgyak megragadása, esetleg arrébb lökése nem tud kitölteni még rövidebb játékidőt sem, ezért hamar csatlakozik egy másik szereplő is, a B-12 névre hallgató repkedő robot, aki pont abban jeleskedik, amihez a macska nem ért: tud kommunikálni, elektromos eszközöket használni és elérhetetlen helyekre képes fellebegni, így a párosuk repertoárja nagyot bűvül, akárcsak a játék lehetőségei. És ez a történetben is tükröződik, a kezdeti élettelen helyszíneket ugyanis hamar felváltják a neonoktól világos cyberpunk utcák, és bár klasszikus értelemben vett élettel végig ritkán fogunk találkozni, a települést nagyon is eleven robotok népesítik be.

Az ő közösségeik különösen érdekes részét képezik a Stray világának, ugyanis mindenben az embereket utánozzák, akár a biológiai határok teljes ignorálásával is. Vannak, akik elveszett robotapjukat hiányolják, de fogunk találkozni fedél nélkül maradt robottal és arra is lesz példa, hogy az egyik annyira lerészegedik egy bárban, hogy magához kell térítenünk. Arról nem is beszélve, hogy kisebb társadalmi egységekbe is szerveződnek, vannak, akik a mindennapi túlélésért küzdenek, míg mások egy komplett rendőrállamot hoztak létre. A városról további spoilerezés nélkül aligha szabad többet elárulni, ami ugyanakkor fontos, hogy a gépek megjelenésével sokkal érdekesebbé és jó értelemben koreografáltabbá válik a történet, ráadásul a sétálószimulátoros kezdés hamar egy komplett kalandjátékba fordul át sok-sok felfedezéssel és tárgyhasználattal. És talán ez az a pont, ahol a leginkább megtalálja a saját hangját a Stray, de ezzel sem elégszik meg.

Ahogy haladunk előre az 5-6 órás történetben, kapunk teljes szakaszokat, amelyek akciójátékokra emlékeztetnek (hol van már a nyitó fél óra, amikor a nyávogáson és az ugráláson kívül szinte semmilyen interakcióra nem voltunk képesek), majd érkeznek a lopakodós játékokra jellemző feladatok, és az egészre rátelepszik egy nagyon könnyed puzzle jelleg is néhány ponton. A Stray tehát kirándulást tesz majd féltucat teljesen különböző műfajban, és mivel a narratív vonal marad a legmarkánsabb végig, szinte fel sem tűnik, hogy ezek a negyed órás kirándulások más címekben mennyire kidolgozatlannak tűnnének itteni formájukban.

A Stray-ben azonban mire észbe kapnánk, már váltunk is egy másik helyszínre vagy műfajra. Ha meg tudjuk bocsátani neki a felszínességet, akkor tulajdonképpen ki is jelethetjük, hogy jól áll neki ez a stíluskavalkád, de csakis az újszerű megközelítés miatt. A "macska és robot felfedezi a halott várost" egyedi és szokatlan megközelítése ugyanis a remekül bevilágított helyszínekkel és a nagyszerű ambient háttérzenékkel jól működik, végig együtt élünk a történettel úgy, hogy az emberi marad, pedig emberek nem is szerepelnek benne.

Van ugyanakkor a Stray-nek egy nagy csalása, amit sokan nem fognak jó néven venni. Ahogy kitárulkozik a külvilág és ahogy egyre több robottal beszélünk, annál kevésbé lesz ez az egész egy kóbor macska története. B-12 óriási előnnyel indul vele szemben, ugyanis nem csak háttértörténete van, de ő beszél mindenkivel, ráadásul véleménye is van mindenről, tehát idővel azt fogjuk észrevenni, hogy a személyisége sokkal fontosabbá válik, mint az eszköz, aki elviszi őt A-ból B pontba. Habár az egész játék úgy indul, hogy a macskabarátok minden igényét kielégítse, valahogy az eleje felé ellőnek minden olyan ötletet, ami azt segítené, hogy a cica is jobban a szívünkhöz nőjön. És nem mondhatja senki azt, hogy egy macskának mégis hogyan lehetne ilyen szerepet szánni, erre rengeteg mód lehetett volna.

A cica egészen a legvégéig se testbeszéddel, se arcmimikával nem reagál a történésekre, egy átvezető jelenet sincs, ahol egy kicsit közelebb hoznák őt magunkhoz azon kívül, hogy alapvetően nyilván aranyosnak fogja találni mindenki. Nincs a személyiségéből semmi olyan megmutatva, ami alapján azt mondanánk, hogy legszívesebben fognánk és megdögönyöznénk - ő csak egy bátor tucatmacska, semmi több. Ez szerintem egy döbbenetes kihagyott ziccer egy olyan játékban, ami minden külsőségével azt próbálja üzenni, hogy egy macskáról szól, aztán félúton kiderül, hogy mégsem annyira.

De a Stray még a fenti kisebb problémák és kötöttségek ellenére is egy kihagyhatatlan cím, amire hosszú idő múltán is lehet majd emlékezni. No nem azért, mert tökéletes a játékmenete, erről szó sincs. Hanem azért, mert ügyetlenségei ellenére is tényleg mer újat mutatni, és mert a rengeteg zsáner összeöntése ilyen rövid végigjátszási idővel tényleg egész jól működik. A történet mélységét és minőségét majd mindenki megítéli saját maga, én sokkal jobban élveztem a bejárható terület megismerését, valamint magát az audiovizuális élményt is erőteljesebbnek éreztem, mint az egész mögé illesztett kicsit erőltetett sztorit. És hiába szorul háttérbe idővel a főszereplő személye, azért abban biztos vagyok, hogy macskabarátok a lenti pontszámot eggyel-kettővel magasabbként fogják megélni, és ez teljesen rendben is van így. Mivel az emelt szintű PS Plus részeként szabadon elérhető, az egyedi élmény miatt ajánlott azoknak is, akiket egyébként hidegen hagynak a háziállatok.

Pontosan
7
Stray | Platform: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (tesztelt)
Kiadó: Annapurna Interactive | Fejlesztő: BlueTwelve Studio
Megjelenés: 2022. július 19. | Ár: 10 590 Ft / €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Ahhoz, hogy te is hozzászólj, be kell jelentkezned!
c1b3rpunk
c1b3rpunk2022.08.02 16:59:04#1xj67

Hatalmas élmény volt. Pár napja fel is pattant a platina. Imádtam. Rég volt játék, aminek ennyire erős atmoszférája volt. Még ilyet!

sQr
sQr2022.07.30 18:41:03#1xj0k

Én nem utálom őket, bár nem is rajongok különösebben értük. Nem is ez az aspektusa fogott meg a játéknak. Engem a világa rantott be már az első trailerrel két éve, most pedig egészen a végéig nem is engedett el. Sőt. Igazából most sem, mert kezdem is a második végigjátszást… : ]

Stinger Stinger2022.07.30 16:08:30
Stinger
Stinger2022.07.30 16:08:30#1xj0e

Utálom a macskákat, sosem rajongtam értük. Szeretem a Cyberpunk világot. Most mit csináljak ? 🙂 (Na jó - beleszagoltam, de ez nem az én játékom). Ellenben a sountrack zseni, az nagyon adja.

sQr
sQr2022.07.29 21:55:34#1xiyz

Ahogy azt vártam: a világa egy pillanat alatt beszippantott. Iszonyúan erős atmoszférája van.

Rehynn22
Rehynn222022.07.25 12:31:03#1xika

"Ez a fajta furcsa mozgás amúgy az egész játékot végigkíséri és az irányítást sokszor szét is töredezi, mivel a játéktér vertikálisan erősen tagolt, ezért nagyon nehéz a cicus lendületét megtartani az ide-oda ugrálás közben, és az sem ritka, hogy mivel minden egyes pillanatban meghatározott, hogy hova ugorhatunk, egyáltalán nem biztos, hogy ez a hely pont az lesz, ahova éppen nézünk. Egy dolog tehát hamar kijelenthető: a Stray nemhogy nem platformer, de teljesen szembe is megy a műfaj minden írott és íratlan szabályával."

Ez súlyosbítja, hogy ez a játék is "túl van animálva."

Ezt először az Assassin's Creednél vettem észre, mikor videón szuper fluid minden mozgás, irányítva viszont kényelmetlenül lomha, ha picit is eltérsz a fejlesztők által viszonylag szigorúan kijelölt flow-tól.

De azért eddig jól szórakozom vele, inkább a puzzle box jellegét meg a világépítést nézem. Meg hát cicaaaa.

Ott meg mondjuk a mai AAA játékok másik rákfenéje zavar, hogy a gazdag díszlethez képest kevés az interaktivitás. Ugyanezért ráadásul a signposting is nagyon harsány.

nonkeat
nonkeat2022.07.24 16:06:13#1xijf

20asban fogadtam volna h macko tesztelni...nála ez 9 pont. (Lenne, ha nem a lángos sör kombót aprítaná a parton playstation helyett...)

barnoca
barnoca2022.07.24 00:37:25#1xiiv

Én már csak ezért befizettem a premium fokozatra a hatralevo elofizetesi szakaszomra!

mcmacko
mcmacko2022.07.23 15:16:42#1xii7

Első fél óra után ment tovább Rehynn-nek. Később tuti ránézek, de van most mit aprítani.

Doma
Doma2022.07.23 12:32:05#1xii1

Zsenialis jatek!
A koncepcio, a hangulat, a latvany, ugy osszessegeben egy nagyon jo kis jatek lett! Kulon pluszpont a sok fejtoros resz:)

Hunk2
Hunk22022.07.22 21:32:27#1xihf

Majd megveszük..

Stadia HUN
Stadia HUN2022.07.22 16:50:48#1xigv

Nem váltja meg a világot, de nagyon örülök neki, hogy van. Végre valami újszerű. A Sony pedig kiváló érzékkel tette be a plus kínálatába, jó kis promója ez az új előfizetési rendszernek!

Dude
Dude2022.07.22 16:31:19#1xigt

Biztosan megveszem. A teszt is megerősített benne, hogy must have. PC-n még kalapálnak rajta kicsit és esik is be a kosárba.
Mondjuk a videók és képek alapján nekem kifejezetten tetszik, hogy nem egy pluszba rátolt cukiság faktorral akarják eladni. Szerintem ez szándékos lehet.

PlayStation Game Catalog: augusztusi érkezők

Sword of the Sea a premier napján! Mortal Kombat 1. Marvel’s Spider-Man. INDIKA. Többek között ezt várhatják az előfizetők ebben a hónapban.

8 órája
1

Mafia: The Old Country

A Mafia sorozat gyakorlatilag a negyedik epizódjához érkezett, a most megjelent Old Country pedig nem is tipikus folytatás, hanem előzmény, amely új hősökkel és ismerős helyzetekkel operál...

9 órája
8

Vidám és véres kalandok – ez történt kedden

Benne: Remedy, Haunted Bloodlines, Dunkadillo, Mandragora, Chip 'N Clawz vs. Brainioids, Detective VR, Vex Mage, Robots at Midnight.

20 órája
1

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

1 napja
11

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

1 napja
1

Battlefield 6

2 napja
10

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

2 napja
1

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

4 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

5 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

5 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

5 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

6 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

6 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

7 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

8 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

8 napja
6

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

8 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

9 napja
3

A felhasználói élmény érdekében cookie-kat használunk.