[Teszt] Metroid Prime Remastered

Metroid Prime Remastered

mcmackoGéczy Attila2023.02.11. 15:50

Mindegy is, hogy az ember mit gondol a Metroid Prime-ról, vagy úgy általában a Metroid franchise-ról, a 2002-es GameCube klasszikus közel annyira fontos része az FPS-ek történelmének, mint mondjuk a Halo vagy a Half Life. Bár voltak korábban próbálkozások a "metroid(vania)" műfaj belső nézetes értelmezésének, a Prime maga volt a szintlépés, egy új mérce. Intelligens kaland-lövölde? Szekvenciális felfedezést kínáló akciójáték? Torokszorító űrhorror és sci-fi fantázia? A Metroid Prime mindegyiket tudta egyszerre és elképesztő, hogy micsoda fejlesztői előrelátás és kreativitás állt össze ott és akkor a Retro Studios részéről. De a Prime, talán összetettsége, talán a különutas megoldásai miatt, soha nem lett akkora popkulturális jelenség, mint a tradicionálisabb belső nézetes társai.

Csak azért gondoltam fontosnak felcsapni a történelemkönyvet, mert ahogy a Metroid Prime Remastered játszható intróját végigküzdöttem, egyszerűen arcon csapott az a frissesség, gondosság és MINŐSÉG, ami bassza meg, most 2023-ban, huszonegy évvel az eredeti megjelenése után is az érinthetetlen státuszba emeli a játékot! Egyszerűen hihetetlen, hogy eltelt a világban húsz év, és még mindig ott tartunk, hogy a Retro Studios alkotása egy évtizedekkel korábbi konzolról, fogja és felmossa veled az űrbázis padlóját. Sorolhatnám azokat az ingereket, a felismeréseket, amelyek az első fél órában érnek. Azokat az elemeket, amelyek a mai napig nem értelemszerűek sok más immerzív belső nézetes játékban sem. A látszólag szokatlan mechanizmusok olajozott együttműködését, vagy a korabeli limitációk erényekké való kovácsolásának mesteri megoldásait. De már így is túlzásba estem kicsit az ajnározással.

A rácsodálkozás folytatódott, ahogy leértem a Tallon IV bolygóra. A különböző biomok gombafonalszerű összefonódásában a szinte tökéletesen rendezett pályák fricskaként csattannak a korszellemen, vagy a randomizált roguelike játékok orrán. Én 2006 magasságában, pár éves lemaradásban pótoltam a Prime-ot. De ennyi év után is a fejemben voltak a folyosók, a kanyarok. Hogy honnan hová. Hogy innen merre. Mert a Prime a "kapcsolókeresgélés", vagy a szkriptelt folyosóhaladás helyett valami mást kér tőlünk. A terep érdekes pontjainak felismerését. Az útjelző táblák memorizálását. Hogy amikor megkapod a következő upgrade-et, akkor eszedbe jusson, hogy merre kell vissza, majd továbbmenni. Mindegy, hogy a gépesített magmamezőkön, a jeges-havas Phendrana-n vagy az ősi omladékok közé vájt Chozo romok közt jársz. A titkokkal és ötletekkel teleszórt világ legalább annyira fontos szereplő, mint Ridley, a Metroidok, vagy maga Samus.

Persze húsz év nem múlik el nyomtalanul. A mai játékosok számára sok lesz az üresjárat. Az oda-vissza császkálás, amit mostanában sok metroidvania játék a polírozás jegyében lecsupaszított, ezzel ki is herélve a méretes labirintusban való elveszettség nyomasztó hatását. A Metroid Prime nem ilyen. Kicsit régi iskolás, kicsit fafejű. De abban a világban, ahol a From Software játékai GOTY címeket zsebelnek be, ez nem lehet indok a kritikára. Pláne, hogy a Metroid Prime meditatív flow-jához hozzá tartozik a zengő-áramló űrszintetizátorok taktusaira történő barangolás. Az üresjáratnak tűnő, de valójában az elmélyüléshez szükséges kutatás, kalandozás és harc.

És akkor beszéljünk kicsit a felújításról is. A Metroid Prime Remastered nem csak egy "remaster", hanem ahogy a zenében mondják, "remix" is. Visszanyúltak az eredeti forrásokhoz a mérnökök, hogy az analóg zajt kicsit tompítsák. A dinamikát fokozzák. A szalagok új életre keljenek. A látvány tekintetében jelenleg az emulátoros PrimeHack mókákat tartották definitív Metroid Prime élménynek, ami még egy Steam Deck-en is jól muzsikált, felpimpelve minden földi jóval. Nagy sajtóorgánumok is előhúzták az emulációs megoldásokat, mint a szent megoldást. Persze, hogy elő, hiszen már mindenki várta ezt a felújítást. De felejtsd el a szürkezónát! A Metroid Prime Remastered-hez valóban hozzányúltak, és nem kevés helyen. A modellek sokkal jobban néznek ki, a pályák részletgazdagabbak, a textúrák szinte teljesen megújultak. Rengeteget tesz az élményhez, hogy új fényekkel, remek köd-por-pára effektekkel van megszórva a játék, a GC generációra jellemző steril atmoszféra sokkal súlyosabb és torokszorítóbb így. A Metroid Prime Remastered nem úgy néz ki, ahogy a Metroid Prime-ra emlékszel, hanem annál sokkal jobban.

Persze így sem lehetünk teljesen boldogok. Egy hetedik évébe lépő kézikonzolra jött ki a remaster. Hatvan frame az a hatvan frame, ez eddig oké, de dokkolva 900p a felbontás, kézi módban meg 612p! Hattizenkettő, ez nagyon kevés! A renderer jól meg is szórja anti-aliasing szűrővel az egész képet, hogy ne legyen recés az összkép, de így meg a homály ül ki a képernyőre. Szerencsére a lágy fényezés és a nyugodt, többnyire ambiens környezet szempontjából jól áll a játéknak ez a deficit is. Viszont, értitek, fáj a szívem, hogy ez a kiadás megint nem a jövőnek készült, hanem a sok szempontból igénytelen jelennek. A Nintendo egyelőre nem gondolkozik a kézikonzol ráncfelvarrásán, a mostani kiadás meg több aspektusból is a tegnap standardjával dolgozik.

És itt újfent kiütközik a Nintendo különutas megközelítése. Bár a GameCube idejében még más volt a helyzet, a céget ma már nem érdekli az ár/érték arányosságban a technológiai korszellem. A Metroid Prime Remaster még úgy is ördögien erős játék, hogy huszonéves alapjai vannak. Hogy grafikájában - bár rengeteget fejlődött -, még így is vannak hiányosságai. De így is érdemes elővenni. Minél több új játékosnak megismerni a Prime-ot, vagy a Metroid univerzumot. Mert a Switch bázisa más, mint anno a GameCube bázisa volt. (A ritkaságszámba menő, Wii-re megjelent trilógiáról most inkább ne beszéljünk.) Hátha emiatt érzel majd rá a Nintendo-zsenialitásra. Hátha egy mostani siker lódít akkorát a franchise-on, hogy emberek milliói zsizsegjenek Samus Aran karaktere körül. És hogy a készülődő Metroid Prime 4-gyel és annak esetleges folytatásai kapcsán a Metroid név ismét a legnagyobbak közé kerüljön. Épp ideje lesz már a zsiványokat meg a lelkesszerűeket (eh) egy kicsit félreállítani. Itt az ideje Samus igazi visszatérésének!

PLATFORM Switch
KIADÓ Nintendo FEJLESZTŐ Retro Studios (és még sokan mások)
MEGJELENÉS 2023. február 8. ÁR 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 órája

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

18 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

2 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

9 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3