[Teszt] Metroid Prime Remastered

Metroid Prime Remastered

mcmackoGéczy Attila2023.02.11. 15:50

Mindegy is, hogy az ember mit gondol a Metroid Prime-ról, vagy úgy általában a Metroid franchise-ról, a 2002-es GameCube klasszikus közel annyira fontos része az FPS-ek történelmének, mint mondjuk a Halo vagy a Half Life. Bár voltak korábban próbálkozások a "metroid(vania)" műfaj belső nézetes értelmezésének, a Prime maga volt a szintlépés, egy új mérce. Intelligens kaland-lövölde? Szekvenciális felfedezést kínáló akciójáték? Torokszorító űrhorror és sci-fi fantázia? A Metroid Prime mindegyiket tudta egyszerre és elképesztő, hogy micsoda fejlesztői előrelátás és kreativitás állt össze ott és akkor a Retro Studios részéről. De a Prime, talán összetettsége, talán a különutas megoldásai miatt, soha nem lett akkora popkulturális jelenség, mint a tradicionálisabb belső nézetes társai.

Csak azért gondoltam fontosnak felcsapni a történelemkönyvet, mert ahogy a Metroid Prime Remastered játszható intróját végigküzdöttem, egyszerűen arcon csapott az a frissesség, gondosság és MINŐSÉG, ami bassza meg, most 2023-ban, huszonegy évvel az eredeti megjelenése után is az érinthetetlen státuszba emeli a játékot! Egyszerűen hihetetlen, hogy eltelt a világban húsz év, és még mindig ott tartunk, hogy a Retro Studios alkotása egy évtizedekkel korábbi konzolról, fogja és felmossa veled az űrbázis padlóját. Sorolhatnám azokat az ingereket, a felismeréseket, amelyek az első fél órában érnek. Azokat az elemeket, amelyek a mai napig nem értelemszerűek sok más immerzív belső nézetes játékban sem. A látszólag szokatlan mechanizmusok olajozott együttműködését, vagy a korabeli limitációk erényekké való kovácsolásának mesteri megoldásait. De már így is túlzásba estem kicsit az ajnározással.

A rácsodálkozás folytatódott, ahogy leértem a Tallon IV bolygóra. A különböző biomok gombafonalszerű összefonódásában a szinte tökéletesen rendezett pályák fricskaként csattannak a korszellemen, vagy a randomizált roguelike játékok orrán. Én 2006 magasságában, pár éves lemaradásban pótoltam a Prime-ot. De ennyi év után is a fejemben voltak a folyosók, a kanyarok. Hogy honnan hová. Hogy innen merre. Mert a Prime a "kapcsolókeresgélés", vagy a szkriptelt folyosóhaladás helyett valami mást kér tőlünk. A terep érdekes pontjainak felismerését. Az útjelző táblák memorizálását. Hogy amikor megkapod a következő upgrade-et, akkor eszedbe jusson, hogy merre kell vissza, majd továbbmenni. Mindegy, hogy a gépesített magmamezőkön, a jeges-havas Phendrana-n vagy az ősi omladékok közé vájt Chozo romok közt jársz. A titkokkal és ötletekkel teleszórt világ legalább annyira fontos szereplő, mint Ridley, a Metroidok, vagy maga Samus.

Persze húsz év nem múlik el nyomtalanul. A mai játékosok számára sok lesz az üresjárat. Az oda-vissza császkálás, amit mostanában sok metroidvania játék a polírozás jegyében lecsupaszított, ezzel ki is herélve a méretes labirintusban való elveszettség nyomasztó hatását. A Metroid Prime nem ilyen. Kicsit régi iskolás, kicsit fafejű. De abban a világban, ahol a From Software játékai GOTY címeket zsebelnek be, ez nem lehet indok a kritikára. Pláne, hogy a Metroid Prime meditatív flow-jához hozzá tartozik a zengő-áramló űrszintetizátorok taktusaira történő barangolás. Az üresjáratnak tűnő, de valójában az elmélyüléshez szükséges kutatás, kalandozás és harc.

És akkor beszéljünk kicsit a felújításról is. A Metroid Prime Remastered nem csak egy "remaster", hanem ahogy a zenében mondják, "remix" is. Visszanyúltak az eredeti forrásokhoz a mérnökök, hogy az analóg zajt kicsit tompítsák. A dinamikát fokozzák. A szalagok új életre keljenek. A látvány tekintetében jelenleg az emulátoros PrimeHack mókákat tartották definitív Metroid Prime élménynek, ami még egy Steam Deck-en is jól muzsikált, felpimpelve minden földi jóval. Nagy sajtóorgánumok is előhúzták az emulációs megoldásokat, mint a szent megoldást. Persze, hogy elő, hiszen már mindenki várta ezt a felújítást. De felejtsd el a szürkezónát! A Metroid Prime Remastered-hez valóban hozzányúltak, és nem kevés helyen. A modellek sokkal jobban néznek ki, a pályák részletgazdagabbak, a textúrák szinte teljesen megújultak. Rengeteget tesz az élményhez, hogy új fényekkel, remek köd-por-pára effektekkel van megszórva a játék, a GC generációra jellemző steril atmoszféra sokkal súlyosabb és torokszorítóbb így. A Metroid Prime Remastered nem úgy néz ki, ahogy a Metroid Prime-ra emlékszel, hanem annál sokkal jobban.

Persze így sem lehetünk teljesen boldogok. Egy hetedik évébe lépő kézikonzolra jött ki a remaster. Hatvan frame az a hatvan frame, ez eddig oké, de dokkolva 900p a felbontás, kézi módban meg 612p! Hattizenkettő, ez nagyon kevés! A renderer jól meg is szórja anti-aliasing szűrővel az egész képet, hogy ne legyen recés az összkép, de így meg a homály ül ki a képernyőre. Szerencsére a lágy fényezés és a nyugodt, többnyire ambiens környezet szempontjából jól áll a játéknak ez a deficit is. Viszont, értitek, fáj a szívem, hogy ez a kiadás megint nem a jövőnek készült, hanem a sok szempontból igénytelen jelennek. A Nintendo egyelőre nem gondolkozik a kézikonzol ráncfelvarrásán, a mostani kiadás meg több aspektusból is a tegnap standardjával dolgozik.

És itt újfent kiütközik a Nintendo különutas megközelítése. Bár a GameCube idejében még más volt a helyzet, a céget ma már nem érdekli az ár/érték arányosságban a technológiai korszellem. A Metroid Prime Remaster még úgy is ördögien erős játék, hogy huszonéves alapjai vannak. Hogy grafikájában - bár rengeteget fejlődött -, még így is vannak hiányosságai. De így is érdemes elővenni. Minél több új játékosnak megismerni a Prime-ot, vagy a Metroid univerzumot. Mert a Switch bázisa más, mint anno a GameCube bázisa volt. (A ritkaságszámba menő, Wii-re megjelent trilógiáról most inkább ne beszéljünk.) Hátha emiatt érzel majd rá a Nintendo-zsenialitásra. Hátha egy mostani siker lódít akkorát a franchise-on, hogy emberek milliói zsizsegjenek Samus Aran karaktere körül. És hogy a készülődő Metroid Prime 4-gyel és annak esetleges folytatásai kapcsán a Metroid név ismét a legnagyobbak közé kerüljön. Épp ideje lesz már a zsiványokat meg a lelkesszerűeket (eh) egy kicsit félreállítani. Itt az ideje Samus igazi visszatérésének!

PLATFORM Switch
KIADÓ Nintendo FEJLESZTŐ Retro Studios (és még sokan mások)
MEGJELENÉS 2023. február 8. ÁR 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

5 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

8 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

15 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14