[Teszt] Lost in Random

Lost in Random

ne5hVáradi Dániel2021.09.24. 21:00

Bár jogosan lehet kritizálni az Electronic Arts-ot, amiért a mainstream kínálatát a betonbiztos címei mellett masszív mikrotranzakciókra építette fel az elmúlt években, azonban azt sem lehet elvitatni, hogy az EA Originals keretében szép ellenpólust is ad ennek a különböző érdekes indie játékok felkarolásával. Elég csak többek között a Hazelight kooperatív élményeire vagy a Coldwood Interactive kabalájára, Yarny-ra gondolni. És ebbe a sorba illeszkedik be tökéletesen a Lost in Random is.

Fogalmam sincs, van-e valami egyetemes jelző Tim Burton stílusára (a sótlan Burton-stíluson túl), azt viszont be kell vallanom, hogy a rá jellemző egyedi dizájn nagy kedvencem, ahogy a mindennapi helyzeteket, életképeket vagy ismerős alapokat egy némileg kicsavart ábrázolással adja vissza. A Zoink legújabb játéka, a Lost in Random tagadhatatlanul ebből (is) építkezik, a groteszk világa mellé pedig egy hasonlóan érdekes játékmenetet társít, ám ez leginkább a harcok során érhető majd tetten.

Adva van nekünk Random "csodás" világa, melyben bár egykoron minden szép és jó volt, a játék kezdetére azonban néhány sajnálatos eseménynek köszönhetően meglehetősen komor, diktatórikus helyzet alakult ki. A királynő ugyanis a 6 különböző részre osztott birodalomban élők sorsát a véletlenre bízza. Minden gyerek a tizenkettedik életéve betöltése után kénytelen az uralkodó különleges kockájával dobni, a kapott érték pedig meghatározza élete hátralevő részét, az annak megfelelő régióban lesz kénytelen tengetni további napjait. Azonban azok sem örülhetnek, akik a fénynek és pompának számító hatost dobják, ők ugyanis a királynő mellett lesznek kénytelenek élni, ami szintén nem leányálom.

Ebbe a sanyarú helyzetbe kerül a játék főszereplő testvérpárosa, Even és Odd is. Even nővére a baljós születésnapon "sikeresen" megdobja a sokak által hőn áhított 6-ost, így rögvest el is szakítják a családjától, így Eventől is. A fiatalabb lány azonban nem hajlandó beletörődni ebbe, és a letargia leküzdése után felkerekedik, hogy megmentse testvérét. Útja során hamar eljut a Kockák völgyébe, ahol összeakad a megelevenedett hatoldalúval, Dicey-val. Újdonsült barátjával és még inkább, annak földöntúli erejével felvértezve indul küldetésére, hogy egyesítse a családját. És menet közben alaposan újraírja a Randomban uralkodó játékszabályokat.

A Lost in Random elsőre a már említett, Burton-féle világgal és látvánnyal hívja fel magára a figyelmet, ami mellé hamar betársul a szintén nem mindennapi harcrendszere. A Zoink munkásai is beálltak azon fejlesztők közé, akik a valós idejű és a körökre osztott harcokat elegyítik, azt viszont leszögezhetjük, hogy alighanem az ő megoldásuk az eddigi legszokatlanabb.

A játék ugyanis egyszerre vonultat fel egy pakliépítős mechanikát, valós idejű arénaharcokat és a véletlenre erősen hagyatkozó taktikus, körökre osztott struktúrát. Ez elsőre talán kaotikusnak és zagyvának tűnik, harc közben azonban meglepően jól állnak össze ezek az elemek. Minden harcnál Even a nála lévő csúzli segítségével tudja az ellenfelek kritikus pontjait megsebezni, ezáltal energiát gyűjtve, hogy a nála lévő pakliból lapokat húzhasson. Egyszerre 5 lap lehet nála, ezek kijátszásához viszont Dicey-t kell segítségül hívnia. A kockával történő dobás eredménye határozza meg, hány lapot játszhatunk ki. A kapott pont megfelel a különböző stratégiai kártyajátékokból ismerős manapontnak, amiből az egyes kártyák kijátszására költhetünk. Mindegyik kártya saját költséggel rendelkezik, értelemszerűen amíg van naftánk, addig tudjuk a különböző lapokat aktiválni.

Ezek aztán különféle előnyhöz juttatnak minket, amik lehetnek egyszeriek - például egy bomba felrobbantása - vagy hosszútávúak, ilyenek az egyes fegyverek használata, melyek bizonyos számú támadást tesznek lehetővé. A kártyák kijátszásakor megáll körülöttünk az idő, így adva teret és lehetőséget, hogy a lehető legjobb módon játsszuk ki a kapott lapokat. A rendszer már a játék elején is kellően érdekes, az előrehaladásunk során pedig lehetőségünk lesz új lapokat szerezni, amikkel aztán még ütőképesebb paklit tehetünk össze, hogy segítsen minket a harcokban. Erre pedig szükség is lesz, ugyanis néha a fentieken túl a játék az egészet egy táblajátékkal is megfejeli, ahol Dicey nem csak a lapok kijátszásához ad nekünk energiát, de egyben egy bábút is mozgat a pályán, ami adott mezőkön további módosítókat aktivál.

A fentiekből könnyen kirajzolódik, hogy a Lost in Random bár erőteljesen épít az összecsapásokra, azok menete, ritmusa és dinamikája néha rendkívül lassúnak érződhet. Az ellenfeleket kizárólag a kijátszott lapokkal tudjuk sebezni, a csúzlink pusztán az ehhez szükséges energia töltésére szolgál. Bármennyire is igyekszünk optimálisan összeállítani a paklinkat, előfordul, amikor csak támogató lapokat húzunk be, ilyenkor kénytelen vagyunk egy kört beáldozni (ilyenkor a dobás után kapott manapontokat is bukjuk) és bízni benne, hogy a következőben kedvezőbb lesz a lapjárás. A táblajátékok esetében ráadásul egy további random faktor is bejön a képbe, ezzel akár még tovább nyújtva a harcot.

A probléma nem is kifejezetten az elhúzódó összecsapásokban gyökerezik, hanem hogy bizonyos esetekben az aréna szűkössége miatt a kamera képes a tereptárgyakba belefordulni, ilyenkor jelentősen megnehezítve a dolgunkat, máskor a küzdőtér kialakítása miatt lehet kevés mozgásterünk az akár féltucatnyi ellenfél között, megint máskor pedig a táblajáték animációi alatt képesek minket megsebezni, amikor mi nem tudunk megmozdulni.

A Lost in Random tehát elsősorban technikai oldalról szenved kisebb-nagyobb hiányosságokban. Ezek egyike például, hogy a helyszínek felfedezésénél a párbeszédek alatt a karakterek szájmozgása egyáltalán nincs szinkronban a szöveggel, Even pedig hibátlanul mutatja be a Gordon Freeman képzőben szerzett tapasztalatait és válik szótlan főhőssé. Ez csak azért említésre méltó, mert ennek szöges ellentéte a játékban található átvezetők bármelyike. Ezekben nem csak látványosabban jobb az szájmozgás, de Even is képes szóra nyitni az ajkait. A szabad barangolás alatti szótlanság azért is különösen fájó, mert a készítők nem csak ügyes szóviccekkel készültek, de eltérő típusú válaszokkal is, ezek ereje pedig némiképp elvész, amikor Even reakcióját egyszerűen átugorja a játék, hogy az NPC válaszát halljuk. Bár megpróbálták ellensúlyozni mindezt a folyton jelen lévő Narrátor kommentárjával, de ez csak félsiker.

Ez pedig azért fájó, mert a Lost in Random világában élvezet elveszni (pun intended). Az egyes helyszínek bár vizuálisan nem térnek el egymástól, rendelkeznek egyediséggel. Two-Townban mindenkinek kettős személyisége van, Threedom nevével ellentétben nem a szabadságról szól, hanem egy folyamatos háborúról, Sixtopia pedig szintén csak nevével próbálja egy csodás utópia képét festeni. Ezek mindegyikében nem csak a vándorló kártyaárust, Mannie Dex-et (ilyen szóviccekkel tele van a játék) találjuk, de rengeteg sanyarú sorsú városlakónak is segíthetünk. Ezt pedig már csak azért is megéri megtenni, mert így is hozzájuthatunk új lapokhoz, más esetben pedig fizetőeszközzel gazdagodunk, amit aztán Mannie-nél válthatunk be. Az egyes területeken ezen felül további rejtett tárgyakat is találhatunk, ami csak még inkább arra bátorít, hogy letérjünk a fő útvonalról. Ha mindehhez egy kicsit jobban átlátható, könnyebben használható térképet is adtak volna a fejlesztők, akkor lett volna igazán teljes az öröm.

A Lost in Random technikai értelemben nem rúgja rá az ajtót senkire, egyedi látványvilágával és még egyedibb harcrendszerével könnyen képes kompenzálni ezen gyengeségeit. Even és Dicey kalandja bár nem a végletekig csiszolt, de ötletes és kellő bájjal rendelkezik ahhoz, hogy megnyerje azokat, akik ebben a Tim Burton-ihlette környezetben kalandoznának. Ugyan nem zökkenőmentes az utazás, de Random világában élmény elveszni.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
Kiadó: Electronic Arts | Fejlesztő: Zoink
Megjelenés: 2021. szeptember 10. | Ár: 9.929 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

15 órája
1

The Outer Worlds 2

19 órája
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

1 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

2 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

3 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

3 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

3 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

3 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

4 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

5 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

7 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

8 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

9 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

9 napja
8