[Teszt] Lost in Random

Lost in Random

ne5hVáradi Dániel2021.09.24. 21:00

Bár jogosan lehet kritizálni az Electronic Arts-ot, amiért a mainstream kínálatát a betonbiztos címei mellett masszív mikrotranzakciókra építette fel az elmúlt években, azonban azt sem lehet elvitatni, hogy az EA Originals keretében szép ellenpólust is ad ennek a különböző érdekes indie játékok felkarolásával. Elég csak többek között a Hazelight kooperatív élményeire vagy a Coldwood Interactive kabalájára, Yarny-ra gondolni. És ebbe a sorba illeszkedik be tökéletesen a Lost in Random is.

Fogalmam sincs, van-e valami egyetemes jelző Tim Burton stílusára (a sótlan Burton-stíluson túl), azt viszont be kell vallanom, hogy a rá jellemző egyedi dizájn nagy kedvencem, ahogy a mindennapi helyzeteket, életképeket vagy ismerős alapokat egy némileg kicsavart ábrázolással adja vissza. A Zoink legújabb játéka, a Lost in Random tagadhatatlanul ebből (is) építkezik, a groteszk világa mellé pedig egy hasonlóan érdekes játékmenetet társít, ám ez leginkább a harcok során érhető majd tetten.

Adva van nekünk Random "csodás" világa, melyben bár egykoron minden szép és jó volt, a játék kezdetére azonban néhány sajnálatos eseménynek köszönhetően meglehetősen komor, diktatórikus helyzet alakult ki. A királynő ugyanis a 6 különböző részre osztott birodalomban élők sorsát a véletlenre bízza. Minden gyerek a tizenkettedik életéve betöltése után kénytelen az uralkodó különleges kockájával dobni, a kapott érték pedig meghatározza élete hátralevő részét, az annak megfelelő régióban lesz kénytelen tengetni további napjait. Azonban azok sem örülhetnek, akik a fénynek és pompának számító hatost dobják, ők ugyanis a királynő mellett lesznek kénytelenek élni, ami szintén nem leányálom.

Ebbe a sanyarú helyzetbe kerül a játék főszereplő testvérpárosa, Even és Odd is. Even nővére a baljós születésnapon "sikeresen" megdobja a sokak által hőn áhított 6-ost, így rögvest el is szakítják a családjától, így Eventől is. A fiatalabb lány azonban nem hajlandó beletörődni ebbe, és a letargia leküzdése után felkerekedik, hogy megmentse testvérét. Útja során hamar eljut a Kockák völgyébe, ahol összeakad a megelevenedett hatoldalúval, Dicey-val. Újdonsült barátjával és még inkább, annak földöntúli erejével felvértezve indul küldetésére, hogy egyesítse a családját. És menet közben alaposan újraírja a Randomban uralkodó játékszabályokat.

A Lost in Random elsőre a már említett, Burton-féle világgal és látvánnyal hívja fel magára a figyelmet, ami mellé hamar betársul a szintén nem mindennapi harcrendszere. A Zoink munkásai is beálltak azon fejlesztők közé, akik a valós idejű és a körökre osztott harcokat elegyítik, azt viszont leszögezhetjük, hogy alighanem az ő megoldásuk az eddigi legszokatlanabb.

A játék ugyanis egyszerre vonultat fel egy pakliépítős mechanikát, valós idejű arénaharcokat és a véletlenre erősen hagyatkozó taktikus, körökre osztott struktúrát. Ez elsőre talán kaotikusnak és zagyvának tűnik, harc közben azonban meglepően jól állnak össze ezek az elemek. Minden harcnál Even a nála lévő csúzli segítségével tudja az ellenfelek kritikus pontjait megsebezni, ezáltal energiát gyűjtve, hogy a nála lévő pakliból lapokat húzhasson. Egyszerre 5 lap lehet nála, ezek kijátszásához viszont Dicey-t kell segítségül hívnia. A kockával történő dobás eredménye határozza meg, hány lapot játszhatunk ki. A kapott pont megfelel a különböző stratégiai kártyajátékokból ismerős manapontnak, amiből az egyes kártyák kijátszására költhetünk. Mindegyik kártya saját költséggel rendelkezik, értelemszerűen amíg van naftánk, addig tudjuk a különböző lapokat aktiválni.

Ezek aztán különféle előnyhöz juttatnak minket, amik lehetnek egyszeriek - például egy bomba felrobbantása - vagy hosszútávúak, ilyenek az egyes fegyverek használata, melyek bizonyos számú támadást tesznek lehetővé. A kártyák kijátszásakor megáll körülöttünk az idő, így adva teret és lehetőséget, hogy a lehető legjobb módon játsszuk ki a kapott lapokat. A rendszer már a játék elején is kellően érdekes, az előrehaladásunk során pedig lehetőségünk lesz új lapokat szerezni, amikkel aztán még ütőképesebb paklit tehetünk össze, hogy segítsen minket a harcokban. Erre pedig szükség is lesz, ugyanis néha a fentieken túl a játék az egészet egy táblajátékkal is megfejeli, ahol Dicey nem csak a lapok kijátszásához ad nekünk energiát, de egyben egy bábút is mozgat a pályán, ami adott mezőkön további módosítókat aktivál.

A fentiekből könnyen kirajzolódik, hogy a Lost in Random bár erőteljesen épít az összecsapásokra, azok menete, ritmusa és dinamikája néha rendkívül lassúnak érződhet. Az ellenfeleket kizárólag a kijátszott lapokkal tudjuk sebezni, a csúzlink pusztán az ehhez szükséges energia töltésére szolgál. Bármennyire is igyekszünk optimálisan összeállítani a paklinkat, előfordul, amikor csak támogató lapokat húzunk be, ilyenkor kénytelen vagyunk egy kört beáldozni (ilyenkor a dobás után kapott manapontokat is bukjuk) és bízni benne, hogy a következőben kedvezőbb lesz a lapjárás. A táblajátékok esetében ráadásul egy további random faktor is bejön a képbe, ezzel akár még tovább nyújtva a harcot.

A probléma nem is kifejezetten az elhúzódó összecsapásokban gyökerezik, hanem hogy bizonyos esetekben az aréna szűkössége miatt a kamera képes a tereptárgyakba belefordulni, ilyenkor jelentősen megnehezítve a dolgunkat, máskor a küzdőtér kialakítása miatt lehet kevés mozgásterünk az akár féltucatnyi ellenfél között, megint máskor pedig a táblajáték animációi alatt képesek minket megsebezni, amikor mi nem tudunk megmozdulni.

A Lost in Random tehát elsősorban technikai oldalról szenved kisebb-nagyobb hiányosságokban. Ezek egyike például, hogy a helyszínek felfedezésénél a párbeszédek alatt a karakterek szájmozgása egyáltalán nincs szinkronban a szöveggel, Even pedig hibátlanul mutatja be a Gordon Freeman képzőben szerzett tapasztalatait és válik szótlan főhőssé. Ez csak azért említésre méltó, mert ennek szöges ellentéte a játékban található átvezetők bármelyike. Ezekben nem csak látványosabban jobb az szájmozgás, de Even is képes szóra nyitni az ajkait. A szabad barangolás alatti szótlanság azért is különösen fájó, mert a készítők nem csak ügyes szóviccekkel készültek, de eltérő típusú válaszokkal is, ezek ereje pedig némiképp elvész, amikor Even reakcióját egyszerűen átugorja a játék, hogy az NPC válaszát halljuk. Bár megpróbálták ellensúlyozni mindezt a folyton jelen lévő Narrátor kommentárjával, de ez csak félsiker.

Ez pedig azért fájó, mert a Lost in Random világában élvezet elveszni (pun intended). Az egyes helyszínek bár vizuálisan nem térnek el egymástól, rendelkeznek egyediséggel. Two-Townban mindenkinek kettős személyisége van, Threedom nevével ellentétben nem a szabadságról szól, hanem egy folyamatos háborúról, Sixtopia pedig szintén csak nevével próbálja egy csodás utópia képét festeni. Ezek mindegyikében nem csak a vándorló kártyaárust, Mannie Dex-et (ilyen szóviccekkel tele van a játék) találjuk, de rengeteg sanyarú sorsú városlakónak is segíthetünk. Ezt pedig már csak azért is megéri megtenni, mert így is hozzájuthatunk új lapokhoz, más esetben pedig fizetőeszközzel gazdagodunk, amit aztán Mannie-nél válthatunk be. Az egyes területeken ezen felül további rejtett tárgyakat is találhatunk, ami csak még inkább arra bátorít, hogy letérjünk a fő útvonalról. Ha mindehhez egy kicsit jobban átlátható, könnyebben használható térképet is adtak volna a fejlesztők, akkor lett volna igazán teljes az öröm.

A Lost in Random technikai értelemben nem rúgja rá az ajtót senkire, egyedi látványvilágával és még egyedibb harcrendszerével könnyen képes kompenzálni ezen gyengeségeit. Even és Dicey kalandja bár nem a végletekig csiszolt, de ötletes és kellő bájjal rendelkezik ahhoz, hogy megnyerje azokat, akik ebben a Tim Burton-ihlette környezetben kalandoznának. Ugyan nem zökkenőmentes az utazás, de Random világában élmény elveszni.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
Kiadó: Electronic Arts | Fejlesztő: Zoink
Megjelenés: 2021. szeptember 10. | Ár: 9.929 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Cotton 100%: SNES és MD újrakiadások jönnek

Emellett PS4 és Switch változatokat is kap a pamutboszi 1994-es játéka.

10 órája

Gleylancer

Hogy mit keres 2021 piacán egy 1992-es MegaDrive shooter? Friss közönséget! A Ratalaika jóvoltából jött vissza a pixelmúltból a játék, amit tényleg érdemes lehet minden shoot 'em up rajongónak újra, vagy elsőre végigpörgetni. Teszt!

10 órája

Jövő héten újra State of Play!

Ismét új adással jelentkezik a PlayStation műsora, ami ezúttal a külsős fejlesztők korábban már látott és eddig be nem jelentett alkotásaira koncentrál.

15 órája

Advance Wars 1+2: csak 2022 tavaszán

A Re-Boot Camp alcímmel ellátott felújítás nem tudta tartani a decemberi megjelenési dátumot. Leghamarabb jövő év tavaszán láthatjuk.

15 órája
1

CD Projekt x The Molasses Flood

A botrányok ellenére egyre növekedő lengyel fejlesztő és kiadó rátette a kezét a The Flame in the Flood és a Drake Hollow fejlesztőire.

15 órája

NetEase Games x Grasshopper Manufacture

Kínai tőkével megy tovább a No More Heroes fejlesztőcsapata. A nyilatkozatok szerint a stúdió működését nem befolyásolja.

16 órája

Focus Entertainment x Douze Dixiemes

A francia kiadóóriás nem áll meg! A Dotemu és a Streum On Studio után most felvásárolta a Shady Part of Me helyi fejlesztőcsapatát is.

16 órája

Among Us: év végén minden konzolra!

Az őrült népszerűségnek örvendő apró független fejlesztés végre az otthoni konzolokra is megérkezik. Készülhetnek a barátok és az ellenségek!

16 órája

Gran Turismo 7: a startvonalnál

Kazunori Yamauchi áhítattal mesél az autóskultúra területeiről és arról, hogyan igyekeznek mindezt átültetni a jövő év elején megjelenő következő részbe.

16 órája
2

Megjelenési dátumot kapott a Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition

Nem egyszerre érkezik a digitális és a lemezes változat a gyűjteményes kiadásból.

1 napja
23

Fény derült a következő The Dark Pictures játék címére

A Man of Medan, a Little Hope és a House of Ashes után jön a The Devil in Me.

1 napja

Elindult a Behind the Beyond Kickstarter kampánya

A csapat szerény, de esszenciális összegért kalapol a közösségi finanszírozós felületen.

1 napja

Jövő év elején jöhet a King Arthur egypontnullás verziója

A sötét lovagsztori megjelenési dátuma mellé egy friss trailert is kaptunk.

1 napja
1

Panorama Cotton: ál 3D-ben is tarol a pamutboszi

Október végén jelenik meg a klasszikus shooter újrakiadása.

1 napja
1

Ilyen lett volna eredetileg a Mass Effect 3 sokat vitatott befejezése

Most először, tíz évet követően megtörténik a nagy leleplezés...

1 napja
5

Life is Strange: True Colors Wavelengths DLC

Röviddel az alapjáték megjelenése után gyorsan megérkezett a Life is Strange: True Colors DLC-je is.

1 napja
3

A múlt hamvaira épít az Apex Legends új szezonja

A Titanfall 2 ismert pilótájával és egy veszélyes vadállatokkal teli szigettel jön az új etap.

2 napja

Új játékmódot hoz a Doom Eternal 6.66-os frissítése

Fény derült a jövő héten érkező ördögi update részleteire: a fő attrakció a Horde Mode lesz.

2 napja

Több módon lesz bővíthető az újgenerációs Xbox

A Microsoft bejelentette, hogy érkeznek a 2 TB-os és 512 GB-os Expansion Cardok az Xbox Series X és S masinákhoz.

2 napja
6

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes - tűzben edzve

A Supermassive sorozata új rémmesével zörgeti rá az ajtót az októberi szezonra. A House of Ashes egy ősi sumér templom titkait kínálja véres, sötét és akcióval teli formában. Teszteltük az epizódot!

2 napja
7