[Teszt] Live a Live

Live a Live

V. Miki2022.08.05. 09:30

Értetlenség. Ez volt az első érzés, ami elkapott, amikor idén februárban bejelentették Switch-re a Live a Live remake-jét. Ott a Final Fantasy 6, a Chrono Trigger az Illusion of Time és még számtalan csodás JRPG a SNES korszakból, amit érdemes lenne megcsinálni 2D-HD-ben, ezekről persze semmi hír, amit meg bejelenttettek már egy éve (Dragon Quest 3) sehol nincs. Erre a Square úgy dönt, hogy egy nyugaton szinte teljesen ismeretlen anyag remake-jével jön ki a nyáron. Mi értelme van ennek? Aztán elkezdtem nézni a trailereket. Gyönyörű 2D-HD, ami már bizonyított az Octopath Travellernél és a Triangle Strategy-nál. Oké, ez tetszik. Több főszereplő, különböző sztorivonalakkal, ez sem tűnik éppen rossznak. Aztán jött a demó, meg a hír, hogy a megjelenés után az angol top 10 hatodik helyén debütált az anyag, ami azért elég nagy szó. A demót lehúztam. A kétségeim a játékkal töltött első óra után eloszlottak. Sőt, azt állítom, hogy a Square óriásit húzott, hogy a Live a Live remake nyugati megjelenése mellett döntött, mert elhozta nekünk a nyár és az év egyik legerősebb JRPG-jét.

Nézzük a kötelező történelem órát: a Live a Live eredetileg 1994-ben jött ki SNES-re, csak és kizárólag Japánban. Egyedisége legfőképpen játékmenetében rejlett. Egyszerre hét főszereplő közül választhattunk. Volt már egy Saga sorozat, amihez nyúlt a játék, de az ott alkalmazott játékmenetnél a Live a Live sokkal barátságosabb megoldást használt. A játék főszereplői a történelem különböző korszakaiban (őskor, ókori Japán, birodalmi Kína, vadnyugat, jelen, közel jövő, távol jövő) élnek. Hőseinket látszólag nem kötötte össze semmi, persze ha az ember figyel, akkor lassan összeállt a nagy kép. Ezek tehát az alapok. Kalandozások a történelem különböző időszakaiban? Kicsit a Chrono Trigger jut eszedbe? Nem véletlen, annak alapjait valahol itt rakták le. És hát a rendező Takashi Tokita is aktívan közreműködött a CT-nél, hogy később a Parasite Eve-vel írja be magát a történelembe. Adott tehát egy majd 30 éves JRPG, ami az eredetihez hű, mégis modern külsőt kapott. Az ilyen játékoknál a veszély, hogy a nosztalgiafaktorra építenek, és a felszín alatt egy rosszul öregedett, vén játékot találunk. Szerencsére azonban erről szó sincs.

Először a Japán fejezetet választottam ki. Igazából egyébként teljesen mindegy, hogy milyen sorrendben megyünk végig a sztorin, jelentősége nagyon nincs (mondjuk szeretem az őskort elsőre ne válaszd), kezdésnek ez a japános cucc jónak tűnt. Szimpatikus volt a környezet és a cél. Elkezdtem játszani. Erre mi történt? Alig tíz perc után azt veszem észre, hogy dúdolom a dallamokat. Miért van ilyen kurta jó zenéje ennek? Keresés. Yoko Shimomura! Nahát, akkor mindent értek! A zeneileg a játék a toppon van ez eddig oké, a csalit bekaptam. Akkor most menjünk kicsit mélyebbre. A japános fejezet célja megtalálni egy túszt és a nagyfőnököt. Kissé lineáris – mint ahogy talán a többi fejezet is –, de mégis van benne egy nagyon egyedi cél. Jelesül, végig lehet menni shinobi módjára gyilkolás nélkül a pályán, amolyan rejtőzködő Tenchu módra. Vagy választhatjuk a mészáros ninja üzemmódot is, rajtunk áll. Utóbbi eset valamennyivel könnyebb, viszont jól jellemzi a játékot. Sokszor megkapjuk a választás szabadságát, amivel élve egészen szórakoztató közjátékoknak lehetünk tanúi. A ninjás fejezetben például dönthetünk úgy, hogy elhagyjuk a küldetést, csak akkor bérgyilkosok gyilkolnak meg.

A sztorik nem túl hosszúak, kb. 3-5 óra alatt végigjátszhatóak. A Live a Live instant élmény, ami tök jól működik Switch-en, ha épp csak egy fél óránk van jászani. Hiányzott az elmerülés lehetősége a történelmi korokban, mire belelendülünk egy sztoriba, már vége is, és a fejlesztések is nagyon egyszerűek. Viszont, ha a hét fejezetet végig játsszuk, még megnyílik kettő, ahol a sztori teljesen össze fog állni. És gyerekek, higgyétek el, az egész állati jó. A fejezetnek van egy húzása, egyedi megoldásai, ötletei. Nehezen tudtam letenni őket. A vadnyugaton például csapdákat kell felállítani az ostromlók ellen, vagy az őskor, ahol még nem tudnak beszélni az emberek. De nem sorolom, fedezzétek fel ti is a meglepetéseket. Jó érzés elmerülni a különböző korokban, rakosgatni a világépítés mozaikjait – egészen az epikus fináléig, aminek öt megnyerése is lehet! – és persze harcolni.

A Live a Live különös keveréke a Fire Emblemnek és a korai Final Fantasynek. A harcmező négyezetekre osztott mint az előbbiben, ám a lépéseinket befolyásolja, hogy minden karakter rendelkezik egy ATB-hez hasonló csíkkal. Ha ez eléri a maximumot, akkor léphetünk, ám a mozgásunk alatt, ha az ellenség is feltölti a csíkját ő is léphet. Megfontoltan és átgondoltan kell tehát lépni, főleg, hogy a támadásink és varázslataink végrehajtásához is idő kell. Egyszerű? Az. De ennek ellenére kiválóan működik. Talán csak egy baj van vele, eléggé könnyű. Ha valahol elakadunk, akkor egy 10 perces grinddel és persze okos stratégiával úrra lehetünk a legkomolyabb ellenfélen is. Kicsit sajnálom, hogy a nehézség nem skálázható, mert több fejezeten úgy lehet átmenni mint kés a vajon.

Eltűnődtem azon, baj-e, hogy nem 1994-ben ismertem meg ezt a játékot, és hogy mennyire másképp néztem volna néhány klasszikus JRPG-re. De talán jobb is így. Örülök, hogy a Live a Live-ot, így ebben a modern remakelt formában ismertem meg, mert most, 2022-ben tökéltesen megállja a helyét. Megszerettem ezt a játékot, mert van lelke és biztos vagyok, hogy hiányt hagyott volna, ha nem találkoztam volna vele. Lehet, hogy a Xenoblade 3 árnyéka kissé elhomályosítja a Live a Live megjelenését, de a bőség zavara senkinek kedvét ne szegje. A klasszikus 2D-s JRPG-k rajongói, akik hangulatos időtöltésre vágynak, semmiképpen ne hagyják ki!

Pontosan
8
Live a Live
Platform: Switch
Kiadó: SquareEnix| Fejlesztő: SqureEnix
Megjelenés: 2022. július 2. | Ár: €49.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

34 perce
1

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

6 órája
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

7 órája
6

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

1 napja
7

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

1 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

1 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

1 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

2 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

2 napja
5

Heti megjelenések

3 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

3 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

3 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

4 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

5 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

6 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

6 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

7 napja
3

Pihenőre megy a Splitgate 2 - ez történt szerdán

Továbbá: Borderlands 4, Out of Time, Slopecrashers, Cronos: The New Dawn, NoCode.

7 napja
2

Wheel World

Ki mondta, hogy bringáról nem lehet megmenteni a világot? Bele is vágtunk a kalandba, de amilyen izgalmasan indult, olyan döcögősen folytatódott.

7 napja
8

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

8 napja