[Teszt] Live a Live

Live a Live

V. Miki2022.08.05. 09:30

Értetlenség. Ez volt az első érzés, ami elkapott, amikor idén februárban bejelentették Switch-re a Live a Live remake-jét. Ott a Final Fantasy 6, a Chrono Trigger az Illusion of Time és még számtalan csodás JRPG a SNES korszakból, amit érdemes lenne megcsinálni 2D-HD-ben, ezekről persze semmi hír, amit meg bejelenttettek már egy éve (Dragon Quest 3) sehol nincs. Erre a Square úgy dönt, hogy egy nyugaton szinte teljesen ismeretlen anyag remake-jével jön ki a nyáron. Mi értelme van ennek? Aztán elkezdtem nézni a trailereket. Gyönyörű 2D-HD, ami már bizonyított az Octopath Travellernél és a Triangle Strategy-nál. Oké, ez tetszik. Több főszereplő, különböző sztorivonalakkal, ez sem tűnik éppen rossznak. Aztán jött a demó, meg a hír, hogy a megjelenés után az angol top 10 hatodik helyén debütált az anyag, ami azért elég nagy szó. A demót lehúztam. A kétségeim a játékkal töltött első óra után eloszlottak. Sőt, azt állítom, hogy a Square óriásit húzott, hogy a Live a Live remake nyugati megjelenése mellett döntött, mert elhozta nekünk a nyár és az év egyik legerősebb JRPG-jét.

Nézzük a kötelező történelem órát: a Live a Live eredetileg 1994-ben jött ki SNES-re, csak és kizárólag Japánban. Egyedisége legfőképpen játékmenetében rejlett. Egyszerre hét főszereplő közül választhattunk. Volt már egy Saga sorozat, amihez nyúlt a játék, de az ott alkalmazott játékmenetnél a Live a Live sokkal barátságosabb megoldást használt. A játék főszereplői a történelem különböző korszakaiban (őskor, ókori Japán, birodalmi Kína, vadnyugat, jelen, közel jövő, távol jövő) élnek. Hőseinket látszólag nem kötötte össze semmi, persze ha az ember figyel, akkor lassan összeállt a nagy kép. Ezek tehát az alapok. Kalandozások a történelem különböző időszakaiban? Kicsit a Chrono Trigger jut eszedbe? Nem véletlen, annak alapjait valahol itt rakták le. És hát a rendező Takashi Tokita is aktívan közreműködött a CT-nél, hogy később a Parasite Eve-vel írja be magát a történelembe. Adott tehát egy majd 30 éves JRPG, ami az eredetihez hű, mégis modern külsőt kapott. Az ilyen játékoknál a veszély, hogy a nosztalgiafaktorra építenek, és a felszín alatt egy rosszul öregedett, vén játékot találunk. Szerencsére azonban erről szó sincs.

Először a Japán fejezetet választottam ki. Igazából egyébként teljesen mindegy, hogy milyen sorrendben megyünk végig a sztorin, jelentősége nagyon nincs (mondjuk szeretem az őskort elsőre ne válaszd), kezdésnek ez a japános cucc jónak tűnt. Szimpatikus volt a környezet és a cél. Elkezdtem játszani. Erre mi történt? Alig tíz perc után azt veszem észre, hogy dúdolom a dallamokat. Miért van ilyen kurta jó zenéje ennek? Keresés. Yoko Shimomura! Nahát, akkor mindent értek! A zeneileg a játék a toppon van ez eddig oké, a csalit bekaptam. Akkor most menjünk kicsit mélyebbre. A japános fejezet célja megtalálni egy túszt és a nagyfőnököt. Kissé lineáris – mint ahogy talán a többi fejezet is –, de mégis van benne egy nagyon egyedi cél. Jelesül, végig lehet menni shinobi módjára gyilkolás nélkül a pályán, amolyan rejtőzködő Tenchu módra. Vagy választhatjuk a mészáros ninja üzemmódot is, rajtunk áll. Utóbbi eset valamennyivel könnyebb, viszont jól jellemzi a játékot. Sokszor megkapjuk a választás szabadságát, amivel élve egészen szórakoztató közjátékoknak lehetünk tanúi. A ninjás fejezetben például dönthetünk úgy, hogy elhagyjuk a küldetést, csak akkor bérgyilkosok gyilkolnak meg.

A sztorik nem túl hosszúak, kb. 3-5 óra alatt végigjátszhatóak. A Live a Live instant élmény, ami tök jól működik Switch-en, ha épp csak egy fél óránk van jászani. Hiányzott az elmerülés lehetősége a történelmi korokban, mire belelendülünk egy sztoriba, már vége is, és a fejlesztések is nagyon egyszerűek. Viszont, ha a hét fejezetet végig játsszuk, még megnyílik kettő, ahol a sztori teljesen össze fog állni. És gyerekek, higgyétek el, az egész állati jó. A fejezetnek van egy húzása, egyedi megoldásai, ötletei. Nehezen tudtam letenni őket. A vadnyugaton például csapdákat kell felállítani az ostromlók ellen, vagy az őskor, ahol még nem tudnak beszélni az emberek. De nem sorolom, fedezzétek fel ti is a meglepetéseket. Jó érzés elmerülni a különböző korokban, rakosgatni a világépítés mozaikjait – egészen az epikus fináléig, aminek öt megnyerése is lehet! – és persze harcolni.

A Live a Live különös keveréke a Fire Emblemnek és a korai Final Fantasynek. A harcmező négyezetekre osztott mint az előbbiben, ám a lépéseinket befolyásolja, hogy minden karakter rendelkezik egy ATB-hez hasonló csíkkal. Ha ez eléri a maximumot, akkor léphetünk, ám a mozgásunk alatt, ha az ellenség is feltölti a csíkját ő is léphet. Megfontoltan és átgondoltan kell tehát lépni, főleg, hogy a támadásink és varázslataink végrehajtásához is idő kell. Egyszerű? Az. De ennek ellenére kiválóan működik. Talán csak egy baj van vele, eléggé könnyű. Ha valahol elakadunk, akkor egy 10 perces grinddel és persze okos stratégiával úrra lehetünk a legkomolyabb ellenfélen is. Kicsit sajnálom, hogy a nehézség nem skálázható, mert több fejezeten úgy lehet átmenni mint kés a vajon.

Eltűnődtem azon, baj-e, hogy nem 1994-ben ismertem meg ezt a játékot, és hogy mennyire másképp néztem volna néhány klasszikus JRPG-re. De talán jobb is így. Örülök, hogy a Live a Live-ot, így ebben a modern remakelt formában ismertem meg, mert most, 2022-ben tökéltesen megállja a helyét. Megszerettem ezt a játékot, mert van lelke és biztos vagyok, hogy hiányt hagyott volna, ha nem találkoztam volna vele. Lehet, hogy a Xenoblade 3 árnyéka kissé elhomályosítja a Live a Live megjelenését, de a bőség zavara senkinek kedvét ne szegje. A klasszikus 2D-s JRPG-k rajongói, akik hangulatos időtöltésre vágynak, semmiképpen ne hagyják ki!

Pontosan
8
Live a Live
Platform: Switch
Kiadó: SquareEnix| Fejlesztő: SqureEnix
Megjelenés: 2022. július 2. | Ár: €49.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

11 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

15 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

23 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==