[Teszt] Last Train Home – A vágány mellett kérjük, vigyázzanak!

Last Train Home – A vágány mellett kérjük, vigyázzanak!

KharexSzőllősi Kristóf2023.12.14. 14:27

Az RTS-ek nem is olyan régen még a játékipar egyik megkerülhetetlen zsánerének számítottak, mostanra azonban már méltatlan módon a háttérbe szorultak, legalábbis ami az AAA kategóriát illeti. Viszont független vagy kisebb költségvetésű vonalon szerencsére a mai napig akad néhány remek cím, aminek a segítségével minden önjelölt generális elmerülhet a valós idejű ütközetek elmét próbáló világában, és ezen alkotások közé tartozik a nemrég debütált Last Train Home is. Az Ashborne Games és a THQ Nordic összefogásából megszületett RTS a taktikus harcokat erőforrásmenedzsmenttel és realisztikus hangulattal keveri, az eredmény pedig egy olyan mix, amire mindenképp megéri jegyet váltani.

A Last Train Home-nak már a témaválasztása is kimondottan érdekes, ez az RTS ugyanis annak a Csehszlovák Légiónak a történetét meséli el, ami az Első Világháború során Oroszországban harcolt a Központi Hatalmak ellen, egészen a breszt-litovszki béke 1918-as aláírásáig. Az eredeti tervek szerint a csehszlovákoknak ezek után Vlagyivosztokon keresztül Franciaországba kellett volna utazniuk, hogy itt folytathassák a küzdelmet, azonban az evakuálásukat nagyban megnehezítette az orosz polgárháború elmérgesedése, melynek „hála” a Légió emberei a bolsevikok és a cárhoz hű erők között rekedtek, és végül csak 1920-ban térhettek vissza nemrég megalapított hazájukba.

Az Ashborne Games alkotásában pedig pont ezeket a katonákat terelgethetjük egy páncélvonat segítségével a Volgától kezdve Szibérián át egészen Vlagyivosztokig, miközben próbálunk elég ellátmányt, lőszert és tüzelőanyagot felhalmozni ahhoz, hogy túl is éljük ezt a nem mindennapi utat. A való életben a Csehszlovák Légió egy jól szervezett és ütőképes hadseregnek bizonyult, mely komoly területeket tudott az ellenőrzése alá vonni a transzszibériai vasútvonal mentén, a játékban azonban természetesen sokkal korlátozottabb erőforrásokkal kell boldogulnunk. A fejlesztők itt enyhén szólva sem fogják a kezünket, így a kampány során minden hibánknak meglesznek a következményei.

Talán már a fenti sorokból is érződik, hogy a Last Train Home azon komorabb, realisztikusabb címek sorát erősíti, melyek kendőzetlenül tárják elénk az emberi természet legsötétebb bugyrait is, az Ashborne Games csapata pedig tényleg nem riadt vissza a történelem brutálisabb oldalától sem, így az egész programot áthatja egy nagyon borús, nagyon húsbavágó hangulat.

Az autentikusság ráadásul nem a Last Train Home egyetlen erőssége, avagy a játékmenetre magára sem lehet sok panaszunk. A kampány során kétfajta szakasz váltogatja egymást. Az RTS szegmensekben párfős osztagokat irányítva vehetjük fel a harcot a többszörös túlerő ellen, míg a menedzsment részekben a fentebb már említett páncélvonatot kell mozgásban tartanunk, miközben figyelünk az embereink egészségügyi ellátása, a felszerelésünk fejlesztésére, az egyes vasúti kocsik bővítésére és a morál elfogadható szinten tartására is.

Alapjaiban elmondható, hogy ez utóbbi mechanikák képviselik a Last Train Home mélyebb részét, ígx a páncélvonaton eltöltött időnk során rengeteg opcióból választhatunk. Például újabb vagonokat csatlakoztathatunk a szerelvényhez, kutatásokat végezhetünk, és különféle feladatokra is beoszthatjuk a bakáinkat, hogy ne csak tétlenül lézengjenek két bevetés között. Elsőre úgy tűnhet, hogy a rengeteg lehetőség könnyen maga alá temeti az embert, de ne aggódjunk, egy idő után azért bele lehet rázódni a vonatozásba. Plusz a fejlesztők szerencsére a nehézség részletes beállítására is lehetőséget biztosítanak, aminek hála a menedzsment szakaszokat akár trivializálhatjuk is, amennyiben a játék RTS oldala jobban érdekel minket, mint a lázadás elkerüléséhez pont elegendő nagyságú fejadagok precíz meghatározása.

Ha pedig már szóba kerültek a valós időben zajló küldetések, pár szó erejéig térjünk ki azokra is! Maga a kampány egy áttekintő térképen zajlik, ahol madártávlatból láthatjuk az orosz tájat, amikor pedig elérünk ezen a térképen egy-egy fontosabb pontot, akkor kerülnek előtérbe a stratégiai összecsapások. Ezek során a vonaton utazó embereinkből kell kiválogatnunk egy osztagot, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy kiket viszünk magunkkal, a Légió tagjai ugyanis nem arctalan bakák. Mindegyikük saját névvel, specializációval, felszereléssel és tulajdonságokkal rendelkezik, ezeknek a kiaknázása pedig az RTS szakaszok alapját jelenti.

Maguk a csaták egyébként talán a Company of Heroes küldetéseire hasonlítanak leginkább, csak kisebb osztagokkal és könyörtelenebb mechanikákkal. Alapvetően itt is egy maroknyi katonát irányíthatunk felülnézetből, komoly kiterjedésű pályákon, a legjobb barátaink pedig most is a fedezékek lesznek, talán hangsúlyosabban is, mint a Relic Entertainment alkotásaiban. Ha csak vakon megyünk előre, akkor akármelyik géppuskás bolsevik lekaszálhatja az egész csapatunkat, ellenben okos helyezkedéssel akár a többszörös túlerővel szemben is meg tudjuk állni a helyünket.

A fedezékek mellett szintén fontos szerep jut embereink képességeinek és felszerelésének. A bakáink a kampány során folyamatosan kapják a tapasztalati pontokat, emellett az egyes pályákon szétszórva különféle fegyvereket és egyéb hasznos tárgyakat is találhatunk, melyeket begyűjtve szintén növelhetjük az ütőképességünket. Az összecsapások elsőre roppant összetettnek tűnhetnek, de a Last Train Home-ban szerencsére egyetlen gombnyomással megállítható az akció, így akármikor lehetőségünk van kicsit kifújni magunkat és jobban áttekinteni a csatateret, mielőtt meghozzuk a következő döntésünket.

Ezt a funkciót pedig érdemes is használni, az Ashborne Games alkotásai ugyanis kimondottan nehéz lett, némi öniróniával akár azt is mondhatnánk rá, hogy ez az első világháborús menedzsment/RTS hibridek Dark Souls-a. Ennek megfelelően az embereink élete enyhén szólva véges, ráadásul ha bevetés közben túl is élnek egy-két puskalövést, a vonaton még simán elvérezhetnek, ha nem tudjuk időben ellátni őket. Épp ezért a kampány az elejétől a végéig kihívásokban gazdag élményt nyújt, bár azt fontos leszögezni, hogy sosem érezni azt, hogy direktbe, tisztességtelen módon szívatnának minket a fejlesztők, itt minden katonánk halála egy az egyben a mi lelkünkön szárad majd.

A Last Train Home története, hangulata és játékmenete tehát abszolút rendben van, a technikai részletei azonban sajnos már érezhetően gyengébbre sikeredtek. Az Ashborne Games alkotása ugyan szépen néz ki és jól is optimalizált, de cserébe került bele néhány igencsak komoly bug. A tesztelés során például többször is belefutottunk abba, hogy különféle felszerelési tárgyaink eltűntek, mikor visszatöltöttünk egy-egy mentett állást, a steames véleményeket olvasva pedig nem csak velünk fordult elő ilyesmi. A végigjátszást ez nem feltétlen lehetetleníti el, de mindenképp bosszantó a jelenség, főleg annak a fényében, hogy a kicentizett erőforrások menedzselése milyen fontos részét képezi a játékmenetnek.

De mindent összevetve a Last Train Home még az idegesítő bugjai mellett is egy valódi indie gyöngyszemnek mondható, mely egy napjainkban igencsak elhanyagolt zsánerbe lehel új életet, miközben bemutatja a történelem egy elfeledett, de a maga módján roppant érdekes szeletét is. A játékot a nehézsége miatt elsősorban a rutinosabb stratégáknak lehet ajánlani, de bárki más is nyugodtan tehet vele egy próbát, ha nem fél a kihívásoktól, mert ezután az élmény után még a MÁV szolgáltatásait is nagyobb örömmel veszi igénybe az ember…

PLATFORM PC
KIADÓ THQ Nordic FEJLESZTŐ Ashborne Games
MEGJELENÉS 2023. november 28. ÁR 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

RoboCop: Rogue City - Unfinished Business

A Robocop: Rogue City - Unfinished Business az alapjáték rövidebb, tömörebb és koncentráltabb változata, ennek minden előnyével és hátrányával.

3 órája
2

Heti megjelenések

8 órája
7

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

2 napja
14

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

2 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

3 napja
10

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

3 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

4 napja
3

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

4 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

4 napja
18

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

5 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

5 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

6 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

6 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

6 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

9 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

2025.07.11.
10

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

2025.07.11.
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

2025.07.10.
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

2025.07.10.
7