[Teszt] Last Train Home – A vágány mellett kérjük, vigyázzanak!

Last Train Home – A vágány mellett kérjük, vigyázzanak!

KharexSzőllősi Kristóf2023.12.14. 14:27

Az RTS-ek nem is olyan régen még a játékipar egyik megkerülhetetlen zsánerének számítottak, mostanra azonban már méltatlan módon a háttérbe szorultak, legalábbis ami az AAA kategóriát illeti. Viszont független vagy kisebb költségvetésű vonalon szerencsére a mai napig akad néhány remek cím, aminek a segítségével minden önjelölt generális elmerülhet a valós idejű ütközetek elmét próbáló világában, és ezen alkotások közé tartozik a nemrég debütált Last Train Home is. Az Ashborne Games és a THQ Nordic összefogásából megszületett RTS a taktikus harcokat erőforrásmenedzsmenttel és realisztikus hangulattal keveri, az eredmény pedig egy olyan mix, amire mindenképp megéri jegyet váltani.

A Last Train Home-nak már a témaválasztása is kimondottan érdekes, ez az RTS ugyanis annak a Csehszlovák Légiónak a történetét meséli el, ami az Első Világháború során Oroszországban harcolt a Központi Hatalmak ellen, egészen a breszt-litovszki béke 1918-as aláírásáig. Az eredeti tervek szerint a csehszlovákoknak ezek után Vlagyivosztokon keresztül Franciaországba kellett volna utazniuk, hogy itt folytathassák a küzdelmet, azonban az evakuálásukat nagyban megnehezítette az orosz polgárháború elmérgesedése, melynek „hála” a Légió emberei a bolsevikok és a cárhoz hű erők között rekedtek, és végül csak 1920-ban térhettek vissza nemrég megalapított hazájukba.

Az Ashborne Games alkotásában pedig pont ezeket a katonákat terelgethetjük egy páncélvonat segítségével a Volgától kezdve Szibérián át egészen Vlagyivosztokig, miközben próbálunk elég ellátmányt, lőszert és tüzelőanyagot felhalmozni ahhoz, hogy túl is éljük ezt a nem mindennapi utat. A való életben a Csehszlovák Légió egy jól szervezett és ütőképes hadseregnek bizonyult, mely komoly területeket tudott az ellenőrzése alá vonni a transzszibériai vasútvonal mentén, a játékban azonban természetesen sokkal korlátozottabb erőforrásokkal kell boldogulnunk. A fejlesztők itt enyhén szólva sem fogják a kezünket, így a kampány során minden hibánknak meglesznek a következményei.

Talán már a fenti sorokból is érződik, hogy a Last Train Home azon komorabb, realisztikusabb címek sorát erősíti, melyek kendőzetlenül tárják elénk az emberi természet legsötétebb bugyrait is, az Ashborne Games csapata pedig tényleg nem riadt vissza a történelem brutálisabb oldalától sem, így az egész programot áthatja egy nagyon borús, nagyon húsbavágó hangulat.

Az autentikusság ráadásul nem a Last Train Home egyetlen erőssége, avagy a játékmenetre magára sem lehet sok panaszunk. A kampány során kétfajta szakasz váltogatja egymást. Az RTS szegmensekben párfős osztagokat irányítva vehetjük fel a harcot a többszörös túlerő ellen, míg a menedzsment részekben a fentebb már említett páncélvonatot kell mozgásban tartanunk, miközben figyelünk az embereink egészségügyi ellátása, a felszerelésünk fejlesztésére, az egyes vasúti kocsik bővítésére és a morál elfogadható szinten tartására is.

Alapjaiban elmondható, hogy ez utóbbi mechanikák képviselik a Last Train Home mélyebb részét, ígx a páncélvonaton eltöltött időnk során rengeteg opcióból választhatunk. Például újabb vagonokat csatlakoztathatunk a szerelvényhez, kutatásokat végezhetünk, és különféle feladatokra is beoszthatjuk a bakáinkat, hogy ne csak tétlenül lézengjenek két bevetés között. Elsőre úgy tűnhet, hogy a rengeteg lehetőség könnyen maga alá temeti az embert, de ne aggódjunk, egy idő után azért bele lehet rázódni a vonatozásba. Plusz a fejlesztők szerencsére a nehézség részletes beállítására is lehetőséget biztosítanak, aminek hála a menedzsment szakaszokat akár trivializálhatjuk is, amennyiben a játék RTS oldala jobban érdekel minket, mint a lázadás elkerüléséhez pont elegendő nagyságú fejadagok precíz meghatározása.

Ha pedig már szóba kerültek a valós időben zajló küldetések, pár szó erejéig térjünk ki azokra is! Maga a kampány egy áttekintő térképen zajlik, ahol madártávlatból láthatjuk az orosz tájat, amikor pedig elérünk ezen a térképen egy-egy fontosabb pontot, akkor kerülnek előtérbe a stratégiai összecsapások. Ezek során a vonaton utazó embereinkből kell kiválogatnunk egy osztagot, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy kiket viszünk magunkkal, a Légió tagjai ugyanis nem arctalan bakák. Mindegyikük saját névvel, specializációval, felszereléssel és tulajdonságokkal rendelkezik, ezeknek a kiaknázása pedig az RTS szakaszok alapját jelenti.

Maguk a csaták egyébként talán a Company of Heroes küldetéseire hasonlítanak leginkább, csak kisebb osztagokkal és könyörtelenebb mechanikákkal. Alapvetően itt is egy maroknyi katonát irányíthatunk felülnézetből, komoly kiterjedésű pályákon, a legjobb barátaink pedig most is a fedezékek lesznek, talán hangsúlyosabban is, mint a Relic Entertainment alkotásaiban. Ha csak vakon megyünk előre, akkor akármelyik géppuskás bolsevik lekaszálhatja az egész csapatunkat, ellenben okos helyezkedéssel akár a többszörös túlerővel szemben is meg tudjuk állni a helyünket.

A fedezékek mellett szintén fontos szerep jut embereink képességeinek és felszerelésének. A bakáink a kampány során folyamatosan kapják a tapasztalati pontokat, emellett az egyes pályákon szétszórva különféle fegyvereket és egyéb hasznos tárgyakat is találhatunk, melyeket begyűjtve szintén növelhetjük az ütőképességünket. Az összecsapások elsőre roppant összetettnek tűnhetnek, de a Last Train Home-ban szerencsére egyetlen gombnyomással megállítható az akció, így akármikor lehetőségünk van kicsit kifújni magunkat és jobban áttekinteni a csatateret, mielőtt meghozzuk a következő döntésünket.

Ezt a funkciót pedig érdemes is használni, az Ashborne Games alkotásai ugyanis kimondottan nehéz lett, némi öniróniával akár azt is mondhatnánk rá, hogy ez az első világháborús menedzsment/RTS hibridek Dark Souls-a. Ennek megfelelően az embereink élete enyhén szólva véges, ráadásul ha bevetés közben túl is élnek egy-két puskalövést, a vonaton még simán elvérezhetnek, ha nem tudjuk időben ellátni őket. Épp ezért a kampány az elejétől a végéig kihívásokban gazdag élményt nyújt, bár azt fontos leszögezni, hogy sosem érezni azt, hogy direktbe, tisztességtelen módon szívatnának minket a fejlesztők, itt minden katonánk halála egy az egyben a mi lelkünkön szárad majd.

A Last Train Home története, hangulata és játékmenete tehát abszolút rendben van, a technikai részletei azonban sajnos már érezhetően gyengébbre sikeredtek. Az Ashborne Games alkotása ugyan szépen néz ki és jól is optimalizált, de cserébe került bele néhány igencsak komoly bug. A tesztelés során például többször is belefutottunk abba, hogy különféle felszerelési tárgyaink eltűntek, mikor visszatöltöttünk egy-egy mentett állást, a steames véleményeket olvasva pedig nem csak velünk fordult elő ilyesmi. A végigjátszást ez nem feltétlen lehetetleníti el, de mindenképp bosszantó a jelenség, főleg annak a fényében, hogy a kicentizett erőforrások menedzselése milyen fontos részét képezi a játékmenetnek.

De mindent összevetve a Last Train Home még az idegesítő bugjai mellett is egy valódi indie gyöngyszemnek mondható, mely egy napjainkban igencsak elhanyagolt zsánerbe lehel új életet, miközben bemutatja a történelem egy elfeledett, de a maga módján roppant érdekes szeletét is. A játékot a nehézsége miatt elsősorban a rutinosabb stratégáknak lehet ajánlani, de bárki más is nyugodtan tehet vele egy próbát, ha nem fél a kihívásoktól, mert ezután az élmény után még a MÁV szolgáltatásait is nagyobb örömmel veszi igénybe az ember…

PLATFORM PC
KIADÓ THQ Nordic FEJLESZTŐ Ashborne Games
MEGJELENÉS 2023. november 28. ÁR 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==