[Teszt] Humankind

Humankind

LotharFuchs Róbert2021.08.18. 20:00

Már a képek és videók alapján is elég egyértelmű az elképzelés: riválist teremteni a műfajban egyeduralkodó Civilization szériának, csak mindezt az Amplitude Studios emblematikus, Endless sorozatának csomagolásában. A próbakör óta eltelt egy hónap tanulságaival kiegészítve végül ítélet született az Emberiség ügyében.

Például nem egy konkrét civilizáció bőrében vagyunk hivatottak világuralomra törni, hanem hét különböző érában más és más kultúrával. Ez mind működésében, mind vizuálisan állandó és kötelező változást jelent. Furcsa lehet, és a képzeletbeli nemzeti identitás kárára megy ez a mechanika, cserébe azonban több lehetőséget biztosít az alkalmazkodásra, vagy épp a stratégia módosítására. A passzív bónuszokon túl egyedi célokat és aktív képességeket is jelent, ami szintúgy egy kellemes plusz a Civilization-höz képest. Az Endless sorozathoz hűen ezúttal is a FIMS (Food, Industry, Money, Science) rendszer az alapja mindennek. Itt nincs nagy meglepetés: egy város helyi adottságaitól függően lehet egyikben vagy másikban kiemelkedő. Ennek ellenére a min-maxolás helyett hosszútávon célravezetőbb a kiegyensúlyozott fejlesztés. Nem egyértelmű, hogy szándékos e, de a négy erőforrás közül a kaja, és az ezzel szorosan kapcsolatos populáció igényelte messze a legtöbb odafigyelést. Különösebb specializáció nélkül ugyanis az első kampányom végére mindenből rengeteg felesleg lett, míg az étel és a populáció menedzselése végigkísérte az egész játékot. Mindezt úgy, hogy szinte minden érában agrár beállítottságú kultúrát választottam.

A második legszembetűnőbb különbség a harcrendszerben van. Igaz, hogy a Civilization-höz hasonlóan hexagonális alapon mozgó katonai egységeket látni, az összecsapássokkor azonban (a létszámtól függően) akár több tucatnyi mezőt is kitöltenek, a csatatér pedig ennél is nagyobb lehet. A jó oldala, hogy így jóval több lehetőség van a taktikázásra (pl. harapófogó manőverre, vagy a domborzat kihasználására), a rossz oldala viszont, hogy nagyobb létszámú seregek esetében annyira kaotikus és időigényes tud lenni, hogy ez sokszor az automatikus csaták felé tolja a játékost. Az AI ilyen téren decens, bár az instant csaták rendre rosszabb kimenetelt produkáltak nálam, mint a manuálisak.

És ha már AI: túl nagy kihívásról egyelőre sajnos nem tudok beszámolni (ahogy nehézségi fokozatok sincsenek… még). Igaz, hogy a diplomácia egy mélyebb rendszert sejtet a nagy riválishoz képest, a mesterséges intelligencia úgy nagy általánosságban nem elég agresszív, és / vagy túl könnyen lekenyerezhető. Nagyjából 10 óra játékidő, és az 1.0 előtti állapot azonban értelemszerűen nem ad érdemi képet a helyzetről, ilyen téren tehát egyelőre még nem törnék pálcát a Humankind felett. Ugyanígy óvakodnék a vallási, városok stabilitási, és a környezetszennyezési rendszer minősítésétől. Egyiknek sem volt nagy hatása az első kampányomra, de ennek számtalan oka lehet. Jobban frusztrált, hogy egyelőre nyerni sem sikerült. Ugyanis az elvileg kulcsfontosságú éra pontok felhalmozásával egy utolsó és új objektívát tűzött ki a játék: végtelen számú kör után enyém a babérkoszorú. Lehet ez valami Endless poén, ami vélhetően az 1.0-val már javítva lesz, de a próbaköröm ide futott ki.

Mindenesetre a mai napon megjelent, tehát aki nem hiszi, az mostantól minden további nélkül, akár a Game Pass keretein belül is utánajárhat. Az viszont biztos, hogy mind fejlesztői, mind játékos oldalról időre van szükség, hogy a valódi potenciálját felfedje.

Egy hónappal később...

Miután egy összetett 4x játékról van szó, ennyi időre mindenképp szükség volt, hogy jobban kirajzolódjanak a pozitívumok és negatívumok egyaránt. Elöljáróban annyit, hogy a próbakörös véleményem lényegében nem változott, de azért nem árt átfutni, hogy ezalatt az idő alatt mi került a felszínre.

A diplomácia és kereskedés rendszere továbbra is az egyik legjobb a műfajban. Utóbbi már csak azért is fontos, mert a játék (számomra érthetetlen módon) az egyedileg kreált kampányokban sem engedi a ritka nyersanyagok előfordulásának beállítását. Pontosabban a pálya méretéhez köti ezt a faktort, ami később bonyodalmakat szül. A döntés mögött ésszerű ok lehet az, hogy a játékost a diplomáciai útra terelje, hogy a rengeteg fejlettebb vagy egyedi egységhez és építményhez csak ilyen (vagy ultra agresszív, militáns) úton jusson hozzá. A gyakorlatban azonban simán előfordulhat, hogy a random generálás miatt egy közepes, vagy akár nagyobb pályán se lesz olyan nyersanyag sehol a kerek Földön, amire szükség lenne a flancosabb dolgokhoz. Tetézi a bajt, hogy ez rendre egy kampány második felében derül csak ki biztosan, tehát aki tényleg mindent látni akar, annak a legnagyobb pályát kell generálnia, aztán reménykednie. Hatalmas öngól design terén, viszont könnyen javítható.

Mint korábban említettem, a vallás és a környezetszennyezés elég súlytalan mechanikának tűnt anno, és ez sajnos máig sem változott. A vallás egyetlen gyakorlati haszna, hogy a war support értéket tudjuk manipulálni. Ami amúgy egy klassz ötlet, mert egy újabb réteget ad a háborúzáshoz, és annak politikai következményeihez. Nem mintha hiányozna a Civilization 6 pepecs, vallási egységekkel operáló párhuzamos háborúja, de ennél azért többre számítottam. A környezetszennyezés (vagy ha úgy tetszik, -védelem) már egy jóval ígéretesebb téma, azonban a matekot nem gondolták át alaposan, és egyelőre inkább érződik egy lóhalálában beletuszkolt fícsörnek. Jelen állás szerint a szennyező fejlesztések többsége nem ad elég csábító pluszokat ahhoz, hogy egyáltalán érdemes legyen foglalkozni velük. Úgy gondolom, hogy a népnevelési célzaton túl még játékként is jobb lenne, ha példát venne a való életről, és sokkal súlyosabban varrná a játékos nyakába ezt a problémakört, aminek egy bizonyos érától kezdve már eleve elkerülhetetlen kihívásnak kellene lennie.

Utolsó szívfájdalmam, hogy nincs mód a gyorsaság konfigurálására. Az erre vonatkozó beállítás ugyanis csak azt szabályozza, hogy egy kampánynak hány kör után legyen vége, nem pedig azt, hogy egy-egy fejlesztés vagy gyártás hány körbe kerül. Első nekifutásnak nem olyan égető gond, az újrajátszhatóságra viszont komoly csapást mér ez a hiányosság. Ahogy az is feltűnt, hogy a fejlődés lépcsőfokai elég egyenetlenek, így például egy nagy méretű pályán sokkal nehezebb a kezdet, a nagyjából iparosodási érától kezdve pedig túl könnyű lesz a játék. Ez részben a fame és influence pontrendszer sajátosságából adódik, mindenesetre ez sem tűnik javíthatatlan hibának. Az AI jól skálázható, és néhány kiskapu abuzálásától eltekintve még a veteránoknak is kihívást tud nyújtani.

A verdikt tehát ha árnyaltabb is lett, esszenciálisan ugyanaz: egy korrekt új szereplő a 4x műfajban, amiben ott a potenciál, hogy a nagyok közé emelkedjen. Az Amplitude Studiost ismerve el is fognak követni mindent, hogy a visszajelzésekre hallgatva a jó irányba terelgessék a Humankindot, ehhez azonban minden bizonnyal nem hetekre, sokkal inkább hónapokra, vagy évekre lesz szüksége.

Pontosan
7
Platform: PC | Kiadó / Fejlesztő: SEGA / Amplitude Studios | Megjelenés: 2021. augusztus 17. | Ár: 50€ (Kb. 17500 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

3 órája
3

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

8 órája
1

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

11 órája

Heti megjelenések

1 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

1 napja
1

Gradius Origins Collection

2 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

3 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

4 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

4 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

4 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

5 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

6 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

6 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

7 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

7 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

9 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

2025.09.06.
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

2025.09.06.
1