[Teszt] FAR: Changing Tides

FAR: Changing Tides

dragCsető Zsolt2022.02.21. 09:01

Mindig jó látni, amikor indie fronton is mernek nagyban gondolkodni a fejlesztők, az immáron univerzummá bővülő FAR pedig tökéletes példa erre.

A poszt-apokaliptikus témát sokféle módon meg lehetne közelíteni, a legtöbb esetben azonban mégis az erőszak és a kegyetlenség kerül a fókuszba. Már csak ezért is felüdülés volt a 2018-as FAR: Lone Sails, amely sokkal inkább a magányra és a világ kietlenségére helyezte a hangsúlyt, egy egészen egyedi járműves mechanikával megfűszerezve a modern cinematic platformerek egyre gyakrabban használt receptjét. Ezt a koncepciót viszi most tovább a „folytatás” (hivatalosan „társjáték”), a FAR: Changing Tides, amely egy teljesen új karakter szemszögéből, újfajta kihívásokkal tarkítva mutatja be számunkra ezt az elhalt miliőt.

A Changing Tides lényegében már a legelső pillanatban egyértelműsíti a játék legfőbb motívumát, hiszen a vízbe zuhanva, a jéghideg tenger mélyéről felevickélve kell megtalálnunk a módját az előrejutásnak. Ez – rövid bóklászást követően – ezúttal is egy jármű lesz, amivel jóval hatékonyabban tudjuk szelni a kilométereket. A kontraszt tehát megvan, hiszen az első rész sivataga után ezúttal hajóra szállva utazhatunk, a fő jellegzetesség ugyanakkor megmarad, a játékmenet központi eleme ugyanis a lokomotív üzemeltetése ezúttal is.

Kezdetben nem lesz nehéz dolgunk: csupán vitorlát kell bontani, majd módszeresen belekapaszkodni a szél jótékony lökéseibe. Utazásunk során azonban folyamatosan újabb és újabb elemekkel bővíthetjük ezt a különleges gépezetet, ami nemcsak gyorsabbá teszi az előrehaladást, hanem tőlünk is nagyobb figyelmet követel. Alighanem a legmegosztóbb eleme lesz ez a Changing Tidesnak, hiszen jópofának hangzik, hogy tüzelőt gyűjtünk, befűtjük a kazánt, szinten tartjuk azt, majd időnként lehűtjük, nehogy lerobbanjon. Ez a rendkívül önismétlő, hosszú távon meglehetősen egyszerű, időnként pedig (az „alapanyaghiány” miatt) igencsak nyögvenyelős folyamat rettentő unalmassá tudja tenni a játékot. Értem, hogy ez is egy fontos motívuma a FAR-nak, mint ahogy azok a meditatív, történésmentes percek is, amikor csak szeljük a vizet, bámulva a táj fel-felbukkanó sebeit a horizonton. Egy-egy ilyen üresjárat során azonban inkább a telefonomhoz nyúltam már, ami lehet, hogy az én szegénységi bizonyítványom, de összességében mégis úgy érzem, hogy mesterségesen lett megnyújtva a játékidő – nagyjából a kétszeresére annak, mint amit az első rész kínált, de így is öt órán belül végezni tudunk.

Mindezek tükrében nem véletlen, hogy legjobban azokat a részeit élveztem a Changing Tidesnak, melyek sokkal inkább a műfaj „hagyományos” képviselőit idézték, felfedezéssel, egyszerűbb-összetettebb feladványokkal és némi háttérsztorit csepegtető expozícióval. A játék utolsó harmada ilyen tekintetben kifejezetten erős – konkrétumokba nem bocsátkoznék, mivel spoilerezni sem szeretnék, illetve beszélni sem nagyon szabad róla a megjelenésig. Így ha – a hősidők német gaming magazinjai előtt tisztelegve – egy grafikonon vagy függvényen ábrázolnánk az élményfaktort, lenne bőven integrálnivaló (értsd: szépen megugrik a végigjátszás végére). Leginkább itt szembesülünk a bevezetőben említett univerzumépítéssel is, és tényleg jó látni, hogy már az indie fejlesztők is egyre bátrabban merik meglépni ezt. Mert bár szeretjük az új IP-ket és az új ötleteket, a gaming pont egy olyan terület a szórakoztatóiparban, ahol talán a legnagyobb létjogosultsága van egy jól elkészített folytatásnak.

Hogy a Changing Tides valóban jobb lett-e, mint a Lone Sails, arról garantáltan meg fognak oszlani a vélemények. Az Okomotive csapata ugyanis vitán felül erős atmoszférájú, bravúros audiovizuális tálalással megtámogatott világot épített fel, melyet a folytatásban még tovább mélyítenek, csak éppen a játék sajátosságának szánt fő gameplay ciklus hosszú távon nem túl szórakoztató – pláne másodjára. Az unalom és az önismétlés mellé szerencsére jut érzelem, ámulat, sőt, még katarzis is, ám nagy kérdés, hogy kinek melyik marad meg leginkább ezek közül végső benyomásként...

Pontosan
6
FAR: Changing Tides
Platform: PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
Kiadó: Frontier Foundry | Fejlesztő: Ocomotive
Megjelenés: 2022. március 1. | Ár: €19.99 / 7 090 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

12 órája
4

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

12 órája
4

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

1 napja
2

Heti megjelenések

1 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

2 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

3 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

3 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

4 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

4 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

4 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

5 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

5 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

6 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

6 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

7 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

7 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

7 napja
35

Heti megjelenések

8 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

9 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

9 napja
2