[Teszt] El Hijo

El Hijo

dracoo2021.01.02. 09:01

Ha tudnék spanyolul, valószínűleg könnyebben ejteném ki az eddig inkább mobilos fejlesztéseiről ismert (?) német Honig Studios első nagyobb kaliberű játékának címét, mely szabad fordításban ennyi: a fiúgyermek. Már az első percekben rájövünk, miféle stílussal van dolgunk. Agytekervényeinket megmozgató puzzle az El Hijo, izometrikus nézetből mutatva, ahogy a címszereplő gyermeket terelgetjük a fiktív vadnyugati helyszín kisebb-nagyobb pályáin, keresve a továbbvezető utat, furfangosan kerülve az őrszemeket (legyenek akár banditák, szerzetesek, vagy katonák).

A történet persze vázlatos és minden fordulatot nélkülöző, igaz, nem is kell sokkal többet nyújtania. Valahol az elképzelt vadnyugaton egy anya és fia házát felgyújtják a banditák, menekülniük kell. Az anya, hogy biztonságban tudja, egy közeli kolostor szerzeteseire bízza gyermekét, míg őt egyre távolabb kergetik a gonoszok. Természetesen a fiú (hathatós segítségünkkel) megszökik, hogy újra láthassa szerettét, nem is sejtve, hogy milyen hosszú útra vállalkozott. Majdhogynem egymaga.

A bevezető fejezetek remek ütemben tanítanak meg a játék alap-mechanikáira, és szerencsére a nehézségi görbe is remekül eltalált. Nem rovom fel neki azt sem, hogy a későbbiekben lesznek a várttól egyszerűbben megoldható rejtvények, mert agyi kapacitásom véges, és nehezen viselem a megszakítások nélküli erőltetett menetet. Kiskoromban emlékszem, arról álmodoztam, hogy (talán egy inspiráló tévéműsor, vagy fényesen csillogó Playmobil prospektus miatt) olyan homokvárat építsek, ami nemcsak szép, de rengeteg apró funkcionalitással bír. Az El Hijo hasonló érzéseket ébreszt bennem: kisebb-nagyobb sandbox terepasztalon vezetem végig a fiút (néhány fejezet erejéig pedig az anyát), ahol ötletes feladványokat kínál a környezet és a benne elhelyezett figurák.

Alapvetően át kell osonnunk a figyelő tekintetek között, ügyelve a fényekre, árnyékokra, nomeg a terep adottságaira. Eszközeink szegényesek, de bőven elegendőek. Eleinte csak kavicsokat dobálunk, elterelő cselként, akár fényforrásokat kioltva, később visszaszerezzük a csúzlinkat, de kapunk felhúzhatós bádogkatonát, színpompás port, mellyel elrejtőzhetünk, kalandjaink vége felé pedig tüzijátékot. Mindezek azonban alig befolyásolják, hogyan közelítünk a továbbjutáshoz, hiszen hasonló a céljuk, ráadásul a köveket (csúzlival vagy anélkül) leszámítva véges mennyiség áll rendelkezésünkre és egy-egy alkalomtól eltekintve megkérdőjelezhető hasznosságuk. Anyut pedig olyan kevésszer irányítjuk, hogy az eltérő arzenálja szintén lényegtelen. Viszont! Az egyéb mozdulatok talán még fontosabbak: a játéktéren többféle akadály, asztal vagy koporsó mögött a fiú ügyesen elbújik, bemászik a cserépedényekbe, kisebb sötét beszögellésekbe.

Majdhogynem egymaga, említettem, ám van egy társa, a madár (galamb?). A szárnyas jószágot szabadjára eresztve, egy magasabb nézőpontból jobban be tudjuk látni a terepet, sőt, az ellenség látómezejét is ilyenkor mutatja a program. Nagy hátulütője a dolognak, hogy ezalatt nem mozdulhatunk, illetve én a mutatott terület méretével sem vagyok kibékülve - igazán szállhatna magasabbra is az a madár! A mozdulatlanság egyfelől érthető, másfelől érezhetően megakasztja a játékmenet folyamatosságát. Ráadásul percenként többször is szükséges lesz használni: sok esetben elég pontatlan(nak tűnik), mikor és hogyan vesznek észre minket. Könnyítés, hogy kifejezetten sűrűn találunk checkpointokat.

Mindez gyönyörű, nem tolakodó vagy túlzsúfolt, ízléses képregényes látvánnyal párosul. A pályatervezés, noha nem zseniális, de nagyon gondosan kimunkált. Minden eleme a helyén van, néhol egész leleményes megoldásokat láthatunk. Örültem, hogy sok feladvány akár többféleképpen is megoldható, különböző útvonalak állnak rendelkezésünkre a szabadság érzetét keltve, de nem annyira, hogy a játszótér határait kedvünk támadjon feszegetni. Szép, alapos munkát végeztek a Honig Studios fejlesztői, sikeresen eltalálva a mértékeket is: az El Hijo pont elég hosszú és tartalmas időtöltés ahhoz, hogy mielőtt belefáradnánk az egészbe, véget is ér.

Pontosan
7
Platform: PC Steam (tesztelt), GOG, Stadia
Kiadó: HandyGames | Fejlesztő: Honig Studios
Megjelenés: 2020. december 03. | Ár: kb. 6.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Próbakör és megjelenések - ez történt szerdán

Benne: Little Nightmares III, Lollipop Chainsaw RePOP, Alien: Rogue Incursion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Arkheron, Blood of Mehran, Strange Antiquities.

14 órája
2

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

1 napja
3

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

1 napja
3

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

1 napja
10

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

2 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

2 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
3

Gradius Origins Collection

5 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

5 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

6 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

6 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

6 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

7 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

8 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

8 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

9 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

9 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

2025.09.08.
2