Retro-sarok: Metroid vs. Turrican

Retro-sarok: Metroid vs. Turrican

StingerCsere Krisztián Gábor2007.03.01. 17:50

Az idők során minden valamire való szoftverfejlesztő-óriás mamutcég megteremtette a maga köré font sajátos jellemképekkel felvértezett hőseit. Nincs ez másképp napjaink videojáték kultúrájában sem: bár a lendület kissé visszafogott, szikrájában azért még képesek újat és maradandót alkotni a csapatok még akkor is, ha döntő többségében kiolvasztott, szteroidokkal teletömött és újrafelhasználható hősökből áll a repertoár. Nemrégiben olvastam egy, az Okami dizájnerével folytatott kerekasztal-beszélgetésről szóló tudósítást, amelyben az innovatív újító szándékkal felvértezett művészjátékok jelenéről és jövőéről diskurált néhány szakavatott és elismert vizuális művész. A Bioshockért felelős Ken Levine és az azóta már csődbe rángatott Okami produceri székében ülő Atsushi Inaba párbeszédéből nyilván látszik, merre tendál a játékipar:

"Használhatod azt a szót, hogy “nehéz” egy eredeti ötlet alapján készült játékot sikerre vinni, de én inkább a "szinte lehetetlen” jelzőt találnám helyesebbnek. Ezzel nem szeretnék senkit megbántani, sem szemrehányást tenni, de manapság az a nyilvánvaló helyzet, hogy egy ötletes, egyedi stílusban megalkotott játék nem veheti fel a versenyt a mainstream többség ellen."

Sokak szerint a sajátos művészi látásmód egyik lehetséges továbbfejlesztése a korai múltba való visszatekintés, amikor a történeteket megformáló bekezdés mindössze pár sorból állt, a karakterek még megszámlálható mennyiségű pixelből épültek fel és a képernyőre sajtolt, szinte kézzel fogható világ megelevenítésére csak az emberi képzelőerő hihetetlen ereje volt képes. Húsz év alatt azonban sokat változott a világ: napjaink technikai megoldásainak erejétől megrészegülve az emberek többsége (főleg a fiatalabb korosztály) hajlamos elfelejteni az igazi játék ízét. A küzdelem és az élmény már sokkal kevésbé kerekedik felül a látványon, mint hajdanán - pediglen a végtelen határok fürkészése, az idegen világok képi és valóságszerű megalkotása következtében létrejött nagy univerzumok, mint a Csillagok Háborúja, az Alien vagy épp a 2001 Űrodüsszeia elegendő tartalmat szolgáltatnak arra, hogy a játékok mögöttes tartalma újra győzelmet arasson a mindent bekebelező látványorientált piac felett. A nyolcvanas évek környékén történt robbanás, mely megszanálta a játékipart, újra aktuális témává vált: egyedi ötletekre, vagy a régen jól bevált forgatókönyvek újragondolására van szükség. Elég a sok mainstream maszlagból, az évenként ismétlődő újabb rókabőr sorozatokból, a nagy multik polgárpukkasztóan üzletorientált kínálatából! Vesztőhelyre a sok agymosott, vegytiszta és betokosodott fejlesztővel, akik jelenlétükkel kalodában tartják az egyszeri játékos lelkét: az ellenkezés hiábavaló, a legfiatalabb generáció már a kezdeti pillanatban elkárhozásra van ítélve, ha elutasítja a múltban rejlő nagy tanulságokat és csak a jelennek él. A Retro megfelelő mennyiségben történő adagolása mentsvár lehet mindazok számára, akik megcsömörlöttek a játékipar ontotta kínálattól: véd a kiszáradás ellen, feltölt és természeténél fogva érdemi tanácsokkal lát el, hogy meg tudd különböztetni a jelenkor MINŐSÉGI felhozatalát. Talán segíthetünk ebben: a gamer365 szárnya alá húzódva igyekszünk bemutatni néhány olyan nagy múltra visszatekintő és korszakalkotó produktumot, mely lényegi esszenciáját tekintve még a mai napig ott gyökeredzik a legtöbb videojáték adaptációban.

Az egymástól való nyúlás és lopkodás nem feltétlenül bűn. Tolvajnak neveznénk-e a rendező-producer Yoshio Sakamoto - Gunpei Yokoi párost, akik tudtuk nélkül keltették életre az Alien filmek inspirálta ötleteikből építkező Metroid világát? Joggal aggatnánk-e a Rainbow Arts zsoldos katonájaként szolgáló Manfred Trenz-re a Galaktikus Szövetség másolását a Turrican kapcsán? Aligha. Pedig ha alaposabban szemügyre vesszük eme két franchise életciklusát, a hasonlóság szinte gyönyörködtet. Mégis: az évek multával két, egymástól teljesen eltérő és mégis valahol azonos sorozat kibontakozásának lehettünk szem-és fültanúi az elmúlt évtizedben. Bár a Turrican a megtett erőfeszítések ellenére elbukott Samus Arannal (és úgy a 16bit-es világ egészével) szemben, a két ős esszenciája a mai napig ott él minden run'n gun és platform shooter játék magjában. A világvége hangulat, a gonosszal vívott és soha véget nem érő harc, az idegen világok óriási labirintusai, a fejleszthető fegyverarzenál és a speciális képességek sokasága bármelyik polcról leemelt sci-fi játékban megtalálható komponensként van jelen.

Atomjaira bontva, a Manfred Trenz vezette Rainbow Arts már a '90-es évek elején aktívan alkalmazta annak a kompozíciónak alapköveit, amely mai napig támpillérként szolgál a legtöbb játékfejlesztő cég számára. Ezen tényezők jelenléte mind a Metroid, mind pedig a Turrican esetében nyilvánvaló, sőt: hasonló. Végy egy sikeres, nem feltétlenül számítógépes héroszt (Samus Aran) és a köré épített távoli civilizációt (lásd bővebben: Metroid univerzum). Másoldd le a külcsínben rejlő értékeit (idegen golyóbisok néhol természet-közeli, néhol gépies biomechanikus világképe), formálj meg egy áldozatul esett, bosszúra éhes hőst (Samus Turrican), leigázott és megfertőzött planétákat (Zebes, Tallon IV Landorin) adj a karakternek egyértelmű céltudatot (Űrkalózok & tenyésztett Metroidjaik elpusztítása Morgul apokalipszise) és helyezd additív alapokra azt. Hm, additív alapok: jó szinonima a letehetetlen, megunhatatlan és magába szippantó jelzőkre. Ezek azok a jellemvonások, amelyek a jelenkor felhozatalának említésre méltó többségéből rendszerint hiányoznak (t. a kivételnek). Míg a Metroid esetében maga a megalkotott világ, az Alien inspiráció, a nem lineáris Sequence Questing és a futurisztikus, távoli világokat idéző háttértörténet volt a mérvadó, a Turrican mindezekből egy keveset lecsöppentve a Commodore 64-en azelőtt soha nem hitt látványorgiájával vívta ki magának az elismerést. Utóbbinak sikerült prezentálnia az akkoriban már korosodó platform erényeit is: az eredetileg Hurrican-ra keresztelt technikai demo a programozási korlátok kijátszásával és áttörésével olyan minőséget produkált a zömök C64-esen, amelynek láttán méltán irigykedtek a rivális platformok rajongói. Bár a Rainbow Arts műhelyében fejlesztett Turrican eredetileg a kistestvérre készült, a Factor 5 szárnyai alatt természetesen Amigára is átírták, sőt: a második epizód már kifejezetten Amigás fejlesztés hírében állt, csak a rajongói nyomásra készítették el a 64 Kbyte-os masinára - amely egyben az RA utolsó Commodore 64-es játékaként vonult be a történelembe. Azonban ha már a dolgok technikai oldalát nézzük, nem árt megfeledkezni a játékélményt nagyban befolyásoló zenei aláfestésről sem. Mindössze két nevet említenék - Kenji Yamamoto mestert a Metroid, és Chris Hülsbeck zsenit a Turrican kapcsán. Ikonok, akik nélkül a furcsa atmoszférikus hatás és a sejtelmes világkép csak élettelen, fakó arckép maradt volna.

Nem tudni, hogy anno a szűkebb piaci kínálat, vagy az emberi képzelőerő és kreativitás szárnyalásának hatására történt, de még a fantáziátlan próbálkozások is felmutattak egy-egy felhasználható, újra felhasználható elemet. Az ötletek kegyes lopkodása kedvezőleg hatott a projektekre, így a későbbi játékokban számos olyan átdolgozott feature látott napvilágot, amikkel valamilyen formában már korábban is találkozhatott a játékos. Ezek alól sem a Turrican, sem a Metroid nem kivétel, a kilencvenes évek elején mindkét résztvevő profitált a másik erényeiből (bár jobbára csak a Metroid mutatott fel egyedi értékeket). Samus alkotói pl. a Grapple Hookot, és a titkos helyszínek sokaságát rángatták át a későbbi Samus kalandokba, míg Manfred és csapata a különböző addon packok meglétét szorgalmazta a folytatásokban (gondolok itt pl. a repülésért, vagy magasabb ugrásért felelős Space Boots/Jet Packra, vagy a Morph Ball későbbi Morph Bomb klónozására). Ez persze magával vonta az azonos stílusban felépített játékmenetet is: a továbbjutáshoz szükséges speciális képességek, az egyre mélyebbre és a bolygó sötét bugyraiba vezető veszélyes labirintusrendszerek, a különböző technikákat igénylő bossfightok, valamint a véget nem érő platform-ugrálós lövöldözés azonos fokú hangulatot szült mindkét produktum esetében. Aki közelebbről ismeri eme két nagy és méltán híres franchise szépségeit, nem lepődik meg a látvány egyes vonásainak hasonlóságán sem: amíg a Super Metroidban szereplő Zebes bolygó felszíne, barlangjai és labirintusai kísértetiesen hasonlítanak a Landorin fennsíkjának látképére, a Turrican néhány boss-a egyértelműen a Metroid szörnyszülöttjeinek gépiesített változataként köszön vissza. Ezt ellensúlyozandó, a Samus kedvelői által gyűlölt, és rendszeresen visszatérő rettegett Űrkalóz katonai parancsnokaként ismert Ridley a Turrican II egyik erődjének stage boss-aként látható viszont a játékban. A lényegi hasonlóság azonban sokkal több puszta látványelemi tényezőknél: egészként szemlélve a két játékot, még számtalan hasonlóság fedezhető fel kettejük játékmenetében, a megvalósítás mikéntjében és hangulatukban is.

A Commodore tábor Amigás és C64-es héroszának, valamint a Nintendósok kedvencének harca azonban pontosan azon az ütközeten dőlt el, amelyből annak idején kibontakozott. Míg a kiotói óriás az innovatív ötleteivel bombázva szép lassan kialakította azt a “semmilyen másik játékhoz nem hasonlítható tipikus Metroid hangulatot”, a Turrican mindeközben csak a meglévő jellemvonásaira támaszkodott. Az egy helyben toporgó történet, az elenyésző mennyiségű változtatások, a bevált formához való ragaszkodás végül szép lassan, de megfojtotta a sorozatot. Bár a siker reményében számos platformra (köztük pl. Nintendo gépekre, Super Turrican SNES, Turrican Gameboy) írták át a kilencvenes években, még a legjobbnak tartott Mega Turrican sem tudta újraéleszteni a Turrican kultuszt. (Az MT a Sega Megadrive-ra készült Turrican trilógia harmadik és egyben lezáró epizódja, ami az 1994-es megjelenése előtt Turrican III címmel Amigán is napvilágot látott) Volt ugyan egy titkos Thornado fedőnevű Gamecube-os próbálkozás a Factor 5 részéről, de ez sajnálatos módon eltűnt a süllyesztőben, habár a kód és Chris Hülsbeck zenei komponálása itt-ott visszaköszön a Star Wars: Rebel Strike c. játékban.

Míg a Nintendo az elmúlt húsz évben folyamatosan formálta, alakította majd az újabb epizódokkal egész alakos történetté alakítva high-end univerzummá emelte a Metroid saga-t (máig Samus Aran világa az egyetlen, amely megítélését, egyediségét és megbecsülését tekintve a Legend of Zeldával megegyező szinten mozog a Nintendo világában), addig a Turrican méltó underground közösséget hagyott maga mögött. A kiotói cég masszív elkötelezettségének és a Turrican Community garázsfejlesztéseinek fényében mindkét franchise él és virul, sőt: míg a Metroid Prime trilógia záró akkordjaként érkező Corruption a Nintendo Wii-t támadja be az idén, a Factor 5 a PS3 exkluzív Lair mellett csattanós bejelentésre készül a Turrican saga-t illetően. Elképzelhető a múlt nagy hőseinek újabb váratlan összecsapása? Vajon a 3D-s világba átlépve a két franchise újra képes lesz egymás erényeire építeni? Ez a jövő zenéje...

Kapcsolódó linkek:

Turrican SETA

Turrican széria - Wikipedia

Letölhető, kipróbálható Turrican klónok

A Factor 5 által kiadott, Amiga Emulátor alá készült Turrican backup-ok

Metroid.com

Samus.co.uk

Metroid széria - Wikipedia

Metroid Prime 3: Corruption

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

7 órája
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

17 órája
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
10

Ninja Gaiden 4

1 napja
7

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

2 napja
13

Battlefield 6

4 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

4 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

4 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

5 napja
11

Sonic Wings: Reunion

5 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

5 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

6 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

6 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

7 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

7 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

7 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

8 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

8 napja
4