Retro-sarok: Metroid vs. Turrican

Retro-sarok: Metroid vs. Turrican

StingerCsere Krisztián Gábor2007.03.01. 17:50

Az idők során minden valamire való szoftverfejlesztő-óriás mamutcég megteremtette a maga köré font sajátos jellemképekkel felvértezett hőseit. Nincs ez másképp napjaink videojáték kultúrájában sem: bár a lendület kissé visszafogott, szikrájában azért még képesek újat és maradandót alkotni a csapatok még akkor is, ha döntő többségében kiolvasztott, szteroidokkal teletömött és újrafelhasználható hősökből áll a repertoár. Nemrégiben olvastam egy, az Okami dizájnerével folytatott kerekasztal-beszélgetésről szóló tudósítást, amelyben az innovatív újító szándékkal felvértezett művészjátékok jelenéről és jövőéről diskurált néhány szakavatott és elismert vizuális művész. A Bioshockért felelős Ken Levine és az azóta már csődbe rángatott Okami produceri székében ülő Atsushi Inaba párbeszédéből nyilván látszik, merre tendál a játékipar:

"Használhatod azt a szót, hogy “nehéz” egy eredeti ötlet alapján készült játékot sikerre vinni, de én inkább a "szinte lehetetlen” jelzőt találnám helyesebbnek. Ezzel nem szeretnék senkit megbántani, sem szemrehányást tenni, de manapság az a nyilvánvaló helyzet, hogy egy ötletes, egyedi stílusban megalkotott játék nem veheti fel a versenyt a mainstream többség ellen."

Sokak szerint a sajátos művészi látásmód egyik lehetséges továbbfejlesztése a korai múltba való visszatekintés, amikor a történeteket megformáló bekezdés mindössze pár sorból állt, a karakterek még megszámlálható mennyiségű pixelből épültek fel és a képernyőre sajtolt, szinte kézzel fogható világ megelevenítésére csak az emberi képzelőerő hihetetlen ereje volt képes. Húsz év alatt azonban sokat változott a világ: napjaink technikai megoldásainak erejétől megrészegülve az emberek többsége (főleg a fiatalabb korosztály) hajlamos elfelejteni az igazi játék ízét. A küzdelem és az élmény már sokkal kevésbé kerekedik felül a látványon, mint hajdanán - pediglen a végtelen határok fürkészése, az idegen világok képi és valóságszerű megalkotása következtében létrejött nagy univerzumok, mint a Csillagok Háborúja, az Alien vagy épp a 2001 Űrodüsszeia elegendő tartalmat szolgáltatnak arra, hogy a játékok mögöttes tartalma újra győzelmet arasson a mindent bekebelező látványorientált piac felett. A nyolcvanas évek környékén történt robbanás, mely megszanálta a játékipart, újra aktuális témává vált: egyedi ötletekre, vagy a régen jól bevált forgatókönyvek újragondolására van szükség. Elég a sok mainstream maszlagból, az évenként ismétlődő újabb rókabőr sorozatokból, a nagy multik polgárpukkasztóan üzletorientált kínálatából! Vesztőhelyre a sok agymosott, vegytiszta és betokosodott fejlesztővel, akik jelenlétükkel kalodában tartják az egyszeri játékos lelkét: az ellenkezés hiábavaló, a legfiatalabb generáció már a kezdeti pillanatban elkárhozásra van ítélve, ha elutasítja a múltban rejlő nagy tanulságokat és csak a jelennek él. A Retro megfelelő mennyiségben történő adagolása mentsvár lehet mindazok számára, akik megcsömörlöttek a játékipar ontotta kínálattól: véd a kiszáradás ellen, feltölt és természeténél fogva érdemi tanácsokkal lát el, hogy meg tudd különböztetni a jelenkor MINŐSÉGI felhozatalát. Talán segíthetünk ebben: a gamer365 szárnya alá húzódva igyekszünk bemutatni néhány olyan nagy múltra visszatekintő és korszakalkotó produktumot, mely lényegi esszenciáját tekintve még a mai napig ott gyökeredzik a legtöbb videojáték adaptációban.

Az egymástól való nyúlás és lopkodás nem feltétlenül bűn. Tolvajnak neveznénk-e a rendező-producer Yoshio Sakamoto - Gunpei Yokoi párost, akik tudtuk nélkül keltették életre az Alien filmek inspirálta ötleteikből építkező Metroid világát? Joggal aggatnánk-e a Rainbow Arts zsoldos katonájaként szolgáló Manfred Trenz-re a Galaktikus Szövetség másolását a Turrican kapcsán? Aligha. Pedig ha alaposabban szemügyre vesszük eme két franchise életciklusát, a hasonlóság szinte gyönyörködtet. Mégis: az évek multával két, egymástól teljesen eltérő és mégis valahol azonos sorozat kibontakozásának lehettünk szem-és fültanúi az elmúlt évtizedben. Bár a Turrican a megtett erőfeszítések ellenére elbukott Samus Arannal (és úgy a 16bit-es világ egészével) szemben, a két ős esszenciája a mai napig ott él minden run'n gun és platform shooter játék magjában. A világvége hangulat, a gonosszal vívott és soha véget nem érő harc, az idegen világok óriási labirintusai, a fejleszthető fegyverarzenál és a speciális képességek sokasága bármelyik polcról leemelt sci-fi játékban megtalálható komponensként van jelen.

Atomjaira bontva, a Manfred Trenz vezette Rainbow Arts már a '90-es évek elején aktívan alkalmazta annak a kompozíciónak alapköveit, amely mai napig támpillérként szolgál a legtöbb játékfejlesztő cég számára. Ezen tényezők jelenléte mind a Metroid, mind pedig a Turrican esetében nyilvánvaló, sőt: hasonló. Végy egy sikeres, nem feltétlenül számítógépes héroszt (Samus Aran) és a köré épített távoli civilizációt (lásd bővebben: Metroid univerzum). Másoldd le a külcsínben rejlő értékeit (idegen golyóbisok néhol természet-közeli, néhol gépies biomechanikus világképe), formálj meg egy áldozatul esett, bosszúra éhes hőst (Samus Turrican), leigázott és megfertőzött planétákat (Zebes, Tallon IV Landorin) adj a karakternek egyértelmű céltudatot (Űrkalózok & tenyésztett Metroidjaik elpusztítása Morgul apokalipszise) és helyezd additív alapokra azt. Hm, additív alapok: jó szinonima a letehetetlen, megunhatatlan és magába szippantó jelzőkre. Ezek azok a jellemvonások, amelyek a jelenkor felhozatalának említésre méltó többségéből rendszerint hiányoznak (t. a kivételnek). Míg a Metroid esetében maga a megalkotott világ, az Alien inspiráció, a nem lineáris Sequence Questing és a futurisztikus, távoli világokat idéző háttértörténet volt a mérvadó, a Turrican mindezekből egy keveset lecsöppentve a Commodore 64-en azelőtt soha nem hitt látványorgiájával vívta ki magának az elismerést. Utóbbinak sikerült prezentálnia az akkoriban már korosodó platform erényeit is: az eredetileg Hurrican-ra keresztelt technikai demo a programozási korlátok kijátszásával és áttörésével olyan minőséget produkált a zömök C64-esen, amelynek láttán méltán irigykedtek a rivális platformok rajongói. Bár a Rainbow Arts műhelyében fejlesztett Turrican eredetileg a kistestvérre készült, a Factor 5 szárnyai alatt természetesen Amigára is átírták, sőt: a második epizód már kifejezetten Amigás fejlesztés hírében állt, csak a rajongói nyomásra készítették el a 64 Kbyte-os masinára - amely egyben az RA utolsó Commodore 64-es játékaként vonult be a történelembe. Azonban ha már a dolgok technikai oldalát nézzük, nem árt megfeledkezni a játékélményt nagyban befolyásoló zenei aláfestésről sem. Mindössze két nevet említenék - Kenji Yamamoto mestert a Metroid, és Chris Hülsbeck zsenit a Turrican kapcsán. Ikonok, akik nélkül a furcsa atmoszférikus hatás és a sejtelmes világkép csak élettelen, fakó arckép maradt volna.

Nem tudni, hogy anno a szűkebb piaci kínálat, vagy az emberi képzelőerő és kreativitás szárnyalásának hatására történt, de még a fantáziátlan próbálkozások is felmutattak egy-egy felhasználható, újra felhasználható elemet. Az ötletek kegyes lopkodása kedvezőleg hatott a projektekre, így a későbbi játékokban számos olyan átdolgozott feature látott napvilágot, amikkel valamilyen formában már korábban is találkozhatott a játékos. Ezek alól sem a Turrican, sem a Metroid nem kivétel, a kilencvenes évek elején mindkét résztvevő profitált a másik erényeiből (bár jobbára csak a Metroid mutatott fel egyedi értékeket). Samus alkotói pl. a Grapple Hookot, és a titkos helyszínek sokaságát rángatták át a későbbi Samus kalandokba, míg Manfred és csapata a különböző addon packok meglétét szorgalmazta a folytatásokban (gondolok itt pl. a repülésért, vagy magasabb ugrásért felelős Space Boots/Jet Packra, vagy a Morph Ball későbbi Morph Bomb klónozására). Ez persze magával vonta az azonos stílusban felépített játékmenetet is: a továbbjutáshoz szükséges speciális képességek, az egyre mélyebbre és a bolygó sötét bugyraiba vezető veszélyes labirintusrendszerek, a különböző technikákat igénylő bossfightok, valamint a véget nem érő platform-ugrálós lövöldözés azonos fokú hangulatot szült mindkét produktum esetében. Aki közelebbről ismeri eme két nagy és méltán híres franchise szépségeit, nem lepődik meg a látvány egyes vonásainak hasonlóságán sem: amíg a Super Metroidban szereplő Zebes bolygó felszíne, barlangjai és labirintusai kísértetiesen hasonlítanak a Landorin fennsíkjának látképére, a Turrican néhány boss-a egyértelműen a Metroid szörnyszülöttjeinek gépiesített változataként köszön vissza. Ezt ellensúlyozandó, a Samus kedvelői által gyűlölt, és rendszeresen visszatérő rettegett Űrkalóz katonai parancsnokaként ismert Ridley a Turrican II egyik erődjének stage boss-aként látható viszont a játékban. A lényegi hasonlóság azonban sokkal több puszta látványelemi tényezőknél: egészként szemlélve a két játékot, még számtalan hasonlóság fedezhető fel kettejük játékmenetében, a megvalósítás mikéntjében és hangulatukban is.

A Commodore tábor Amigás és C64-es héroszának, valamint a Nintendósok kedvencének harca azonban pontosan azon az ütközeten dőlt el, amelyből annak idején kibontakozott. Míg a kiotói óriás az innovatív ötleteivel bombázva szép lassan kialakította azt a “semmilyen másik játékhoz nem hasonlítható tipikus Metroid hangulatot”, a Turrican mindeközben csak a meglévő jellemvonásaira támaszkodott. Az egy helyben toporgó történet, az elenyésző mennyiségű változtatások, a bevált formához való ragaszkodás végül szép lassan, de megfojtotta a sorozatot. Bár a siker reményében számos platformra (köztük pl. Nintendo gépekre, Super Turrican SNES, Turrican Gameboy) írták át a kilencvenes években, még a legjobbnak tartott Mega Turrican sem tudta újraéleszteni a Turrican kultuszt. (Az MT a Sega Megadrive-ra készült Turrican trilógia harmadik és egyben lezáró epizódja, ami az 1994-es megjelenése előtt Turrican III címmel Amigán is napvilágot látott) Volt ugyan egy titkos Thornado fedőnevű Gamecube-os próbálkozás a Factor 5 részéről, de ez sajnálatos módon eltűnt a süllyesztőben, habár a kód és Chris Hülsbeck zenei komponálása itt-ott visszaköszön a Star Wars: Rebel Strike c. játékban.

Míg a Nintendo az elmúlt húsz évben folyamatosan formálta, alakította majd az újabb epizódokkal egész alakos történetté alakítva high-end univerzummá emelte a Metroid saga-t (máig Samus Aran világa az egyetlen, amely megítélését, egyediségét és megbecsülését tekintve a Legend of Zeldával megegyező szinten mozog a Nintendo világában), addig a Turrican méltó underground közösséget hagyott maga mögött. A kiotói cég masszív elkötelezettségének és a Turrican Community garázsfejlesztéseinek fényében mindkét franchise él és virul, sőt: míg a Metroid Prime trilógia záró akkordjaként érkező Corruption a Nintendo Wii-t támadja be az idén, a Factor 5 a PS3 exkluzív Lair mellett csattanós bejelentésre készül a Turrican saga-t illetően. Elképzelhető a múlt nagy hőseinek újabb váratlan összecsapása? Vajon a 3D-s világba átlépve a két franchise újra képes lesz egymás erényeire építeni? Ez a jövő zenéje...

Kapcsolódó linkek:

Turrican SETA

Turrican széria - Wikipedia

Letölhető, kipróbálható Turrican klónok

A Factor 5 által kiadott, Amiga Emulátor alá készült Turrican backup-ok

Metroid.com

Samus.co.uk

Metroid széria - Wikipedia

Metroid Prime 3: Corruption

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

13 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

15 órája
7

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

1 napja
32

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
2

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

3 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

5 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja