[Teszt] MX vs. ATV Alive

MX vs. ATV Alive

StingerCsere Krisztián Gábor2011.06.01. 19:00

Motorcross és Quad: az extrém fenegyerekek számára elégséges adrenalint termelő gépszörnyek csatája a hardcore sportok lovagi párbaja. Bár a dárda és a lándzsa hiányzik a repertoárból, kapunk helyette benzingőzt, sarat és port minden mennyiségben. A macskahúson és sörön eldödörgő nézőtömeg helyett pedig hasonlóan őrült rajongótábor és változatos környezeti viszonyok színesítik a látóteret. Az THQ MX vs. ATV szériába tartozó gyermekei gyakorlatilag egyeduralkodónak számítanak a feldolgozandó stílust tekintve, hiszen nem nagyon akadt olyan kihívójuk az elmúlt években, ami igazán megrengethetné a szezonális megjelenést. A Pure, a Fuel és a Nail'd hármas mellett visszatérő sorozat a minap bukkant fel a legújabb, Alive címre keresztelt epizóddal, amelyben ugyanúgy megtalálható az elődei, és az ősi Motorcross Madness szelleme is.

A Rainbow Studios nem fukarkodott a meghódítandó terepeket illetően: lesz itt sűrű erdős hegyvidék, homoksivatag, tengerpart, fagyott jeges tundravilág, sziklák, kanyonok - de még a sivatag homokját is felszánthatjuk néhány jól irányzott mozdulat segítségével. Ha a féktelen száguldozás nem köt le minket, a zúzdát persze művelhetjük hivatásból is, ha pl. a National osztályt választjuk. Ez egyfajta karriermód, ahol a klasszikusnak számító, kijelölt útvonal mentén haladó pályákon kell helyt állnunk, miközben a gázpedált taposva, értékes tapasztalati pontokat gyűjtögethetünk az örjöngő tömeg, az akadályként funkcionáló tereptárgyak, gumiabroncsok, fák, sziklák és hordók között.

Mint ahogy a neve is mutatja, a Short Track a rövid, ámde derbi-jellegű, útvonal-kereszteződésekkel igyekszik izgalmi állapotba hozni a motorizált lovagokat: itt mindennapos, hogy a lánchajtás érzelmes vinnyogása mellett a pilóták is fetrengenek a gyönyörtől, hiszen gyakori az egymáson való áthajtás, a lökdösődés, vagy a levegőakrobatika következtében történő kéjes egymásba borulás, melyet csak a motorkerékkel összeolvadó végtagok bogaras illúziója képes lerombolni.

Azonban hiába vagyunk vagányak és akrobata művészek, a győzelem itt is csak az első helyezésért jár, mert a vursli szórakoztatásához a Free Ride menüponton keresztül vezet az út. A sors füstös fintora, hogy a szabad tereken csak mi leszünk a végtelen táj kíméletlen porkeverői - persze itt elsősorban ez is volt a cél, hiszen a táj súlyos abuzálása mellett a legtöbb időt úgyis a kaszkadőr/akrobatikus mutatványok minél profibb kivitelezésével, illetve az így bezsebelhető értékes tapasztalati pontok gyűjtögetésével töltjük majd el. Utóbbi amiatt is fontos, hogy a játék gyakorlatilag minden, a hétköznapi mozdulatoktól eltérő megrezdülést pontoz - legyen az vízenfutás, minél nagyobb ívben való elszállás a levegőben, trükközés a mocival/quaddal, a nyak és hát lehetetlen kicsavarodása, és még sorolhatnám.

Az egyébként lassú, néha érthetetlen és nehézkes pontgyűjtés nem véletlen, a játék ugyanis a tapasztalatszerzésre, illetve a szintlépések köré felépített játékmenettel várja a száguldozókat. Ez a jelleg bizony minden játékmódba bekúszik. Hiába érezzük, hogy a gyakorta követhetetlen és merev irányítás már jól megy, az MX. vs. ATV: Alive mindig bebizonyítja, hogy van még hová fejlődni: minél több pontot gyűjtünk össze, annál magasabbra tornászhatjuk paripánk műszaki szintjét, javíthatunk a gyorsulási értékeken, a kanyarvételi képességen, az ugrásokhoz elengedhetetlen felfüggesztésen, de akár a vezetési- és kaszkadőrképességeink fejlesztésére is áldozhatunk némi időt. Természetesen a már alap szolgáltatásnak számító “csináld magad” opció is választható, ha a rózsaszín rucis, narancssárga mocin pucsító, 69-es rajtszámot virító barna bőrű riderre bukik a játékos. A döntésképtelenek megsegítéséhez a műfaj jeles képviselői is rendelkezésre állnak - igaz, érdemi különbség nincs köztük.

A tesztnek koránt sincs vége! Katt az oldalválasztóra a folytatásért!

A fejlődés súlyos mérföldkövei azonban csak sokadik nekifutásra válnak kézzelfogható valósággá, ugyanis az egyszemélyes ámokfutás kínkeservesen fial újabb helyszíneket és trófeákat. Ha elkaparjuk a motorost a tizedik szintig, további két pályán túrhatjuk a földet négy újabb kétkerekűvel, és legalább másfélszer ennyi időbe telik majd az újabb bűvös határ átlépése. Addigra azt is tudjuk majd, hol nő fűszál a pálya melletti zanócosban - az Alive tehát nem túlságosan bővelkedik a játékot megtöltő tartalmak csepegtetésével. Ez a tény jócskán negatívba rántja a szavatosság mércéjét.

Valamelyest persze a stílus szerelmesei kárpótolva érezhetik magukat, hiszen a meccsek nagyrészt (talán túlzottan is) pörgősek, így őrült tempót diktálhatunk az ellenfeleinknek, a gázpedált nem kímélve verődhetünk be a kanyarokban, és a vagesz kipörgetés használatával kaprathatunk fel a meredek dűlőkön. Bár a rugózás rettentően keményre sikerült, és ennek folytán a belső nézet gyakorlatilag használhatatlan, a vakmerőség és az átláthatatlanság fényében a játékban még nyomokban sem nagyon találni szimulációra, vagy valós fizikára utaló jeleket, így nyugodtan adagolhatjuk, ami csak a csövön kifér. A változatos, és a stlíushoz passzoló táj kidolgozottsága, vagy a visszafogott, de elégséges szintet megütő effektgörgeteg (például a sár dinamikus formázása) úgyis eltereli a figyelmüket.

Mégis a legfájóbb pont az MX. vs. ATV: Alive kapcsán az, hogy hiába is keresünk karriermódot, bajnokságot, vagy a stunt mód elsajátításához és trükkjeihez használható tutorialt, egy szép nagy és egysíkú semmi fogad bennünket. Ha a játék kézikönyvét nem lapoznánk fel, rá nem jönne senki, hogy a kaszkadőrmutatványok bemutatásához a stunt gomb mellett körkörösen a jobb analóg karra is rá kellene feküdni. Az Alive a játékmódok befejeztével ráadásul egy huszárvágással visszadob minket az ízléstelen főmenübe, amely rendre elveszti a korábbi beállításainkat, így hamar el fogunk jutni az “és most hova? Ennyi az egész?” gondolatmenethez, amellyel joggal érezhetjük majd céltalannak az egész motoros, quados, benzingőzös hacacárét. Még szerencse, hogy a multiplayer azért bekerült a játékba, bár nagy dolgokra ott sem kell számítani - a szokásos játékmódokat felvonultató lobbi hozzánk mérten halássza össze a tétlenkedő két- és négykerekűeket, némi XP vadászat fejében.

Elárulom, a válasz az üzleti modellben leledzik. Ha egy pillanatra bekukkantunk a Motorclub Depot menüpontba, a lecsengetésre váró pénzmag fényében Buddha-szerűen fog érni minket a megvilágosodás: fizess az alapjátékért, és vásárolj tartalmat, ha úgy gondolod. * Hogy ez a fajta elgondolás pozitív megítélésű lesz-e, avagy sem, azt mindenki döntse el maga - részünkről a végső ítéleten nem változtat, de a a ceruzával bekarcolt végeredményben azért tükröződni fog.

Mert hogy milyen is lett az MX vs. ATV: Alive? Akár egy bomba csaj a táncparketten... a szexi lengéscsillapítók, a vaxolt kasztni és a pimpes lökhárítók mámorában csak mellette ébredve jössz rá, hogy fapados, néha rángat és korántsem olyan dögös, mint túráztatás közben...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 órája

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

21 órája
1

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

1 napja
3

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

2 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

2 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

3 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

7 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

8 napja
3