[Teszt] Uncharted 3: Drake's Deception

Uncharted 3: Drake's Deception

liquidSomosi László2011.11.10. 20:33

Aranysárga horizont, tapintani lehet a forróságot. A homokbucka úgy fodrozódik, mint egy lassan szétfoszló hullám, görnyedt alak vonszolja magát a tetején. Egy lépés, egy újabb, még egy, még egy, aztán még egy. Az arany ragyogás átfordul mélysárgába, majd vakítóan fehérbe. A képernyő elsötétül, éjszaka van. Az Uncharted 3 egy percben úgy volt képes hangulatot teremteni, hogy közben nem robban fel semmi, nem szakadt a nyakadba az ég - csak a teljesen kimerült Drake lépdelt lassan a homoktengeren.

“Uncharted: A Vidámparki Attrakció” - írta annak idején a második részről írt kritikájában a Japánban élő, általam amúgy kedvelt amerikai kritikus. Igaza is van, meg nincs is. Az Uncharted sorozat valóban nem a játékos kezébe adott korlátlan lehetőségekről, vagy a komplex játékmechanikákról szól. Gyakran kézen fogva vezet, és gyakran tényleg úgy érzed magad, mint a kisgyermek a vidámparkban, jobbra egy színes körhinta, balra a kísértetkastély, a fejed felett szivárványszínű szappanbuborékok röpködnek. Le vagy nyűgözve, pedig csak a dodzsemben ülsz, és apu kormányoz. De: az Uncharted az a játék, ami sikeresen találta meg az egyensúlyt a sínen vezetett hullámvasutazás, és saját kézzel kezelt konfliktusok között. A második részre tulajdonképpen kiforrottnak mondható rendszer most is remekül működik, az Uncharted öt alappillére a lövöldözős akció, az ugrálós akrobatika, a közelharc, a rejtvények és a jól adagolt sztori.

Az a sztori, ami eddig se bonyolultnak se túlságosan jónak nem volt mondható, a második rész leggyengébb pontja a teljesen jellegtelen, klisés főgonosz volt - ezúttal sikerül jóval emlékezetesebbet alkotni. Maga a történet ugyan még mindig a jó bevált panelekből építkezik valahol az Indiana Jones és a Da Vinci kód között, de a tálalás ezúttal jóval fókuszáltabb, helyszínek és történések tekintetében is változatosabb. Plusz: nem csak változatosabb, hanem érzelemdúsabb is. Nem papír zsebkendőket tonnaszám használó picsogásra kell gondolni, sokkal inkább a hősök közti viszony emocionális elmélyítésére, leginkább Nathan- Sully vonalon, az eddig inkább barátinak mondható kapcsoltuk ezúttal sokkal inkább mester- tanítvány, vagy apa - fiú jelleget kap. Az első részhez hasonlóan személyes(ebb) történet a felvonultatott témák tekintetében is komolyabb egy fokkal a megszokottnál, leginkább arról szól, hogy meddig vagyunk hajlandók elmenni az álmainkért, és milyen áldozatokkal jár a megvalósításuk. Komolyabb téma ide vagy oda: az Uncharted most sem lett komor dráma, a könnyed párbeszédek, és a jó dumák továbbra is kurrens játékuniverzum legszerethetőbb csapatává teszik Drake-et és kicsiny kompániáját.

Az Uncharted második része vizuális szempontból alaposan feltolta a magasba az átugrandó lécet, kisebb csoda, hogy a harmadik felvonás tud még emelni rajta, esetenként nem is keveset. A “generáció legjobb grafikája”’, és ehhez hasonló címek osztogatásával mindig érdemes óvatosan bánni, de nehezen vitatható tény, hogy a harmadik Unchartednek összkép tekintetében nem nagyon van ellenfele a jelenlegi piacon. Az UC3 technológiai gyöngyszem, helyenként olyan dolgokat produkál, amit racionálisan nem is nagyon lehetne elvárni egy jelenlegi generációs konzoltól. A Naughty Dogot dicséri, hogy következtessen felülmúlják az előzetes várakozásokat, kevesen képesek erre. Szintén piros pontot érdemel, hogy nem estek bele a kínálkozó “minden percben történik valami baromi bombasztikus, mert megtehetjük” csapdába, a látványelemek időzítése tankönyvbe illő, kitűnően fokoznak, kitűnően robbantják a látványt, és azt is tudják, hogy mikor kell csendben maradni. Nehéz vizuális csúcspontot kiemelni a játékból, lesz, akinek a (E3-as demónál jóval-jóval hosszabb) hajós szekvencia akció-orgiája lesz az, nálam (ha már választani kell) a cikk elején már emlegetett, művészi igénnyel ábrázolt, abszolút lenyűgöző sivatag viszi a pálmát.

Nincs vége. katt a folytatásért!

Játékmenet tekintetében az UC3 erősen az Uncharted 2-ben lefektetett alapokra építkezik. Az “építkezést” tessék konkrétan érteni, a korábbi ötletek eszes, jól megvalósított továbbfejlesztéséről van szó, pár érezhetően átdolgozott játékelemmel megszórva. Ezek közül van, ami üdvözlendő (a rejtvények sokkal jobbak, mint korábban), és van, amihez nem feltétlenül kellett volna hozzányúlni. Jelesül: a közelharchoz. Az új szisztéma első blikkre a Rocksteady-féle Batman játékok rendszeréhez hasonlít, de csak első blikkre, mert jóval korlátozottabb annál. Az “ütés - megragadás - counter” hármasra építő szisztéma korrektül működik ugyan, de túlságosan szűkre szabja a lehetőségeinket, a közelharcok helyenként inkább tűnnek időzített QTE gombnyomogatásnak, mint dinamikus bunyónak. A rendszer korlátozottságát a Naughty Dog roppant változatos animációs arzenállal ellensúlyozza, Drake baromi látványos ütésekre és mozdulatokra képes - nem te “érdemled ki” őket, de még így is megkapóak. Az igazi győzelem (ahogy a második résznél) továbbra is az, ahogy az Uncharted 3 a lövöldözést, a lopakodást és a bunyót kombinálja, vannak ugyan dedikált szekciók (csak lövöldözés, vagy csak bunyó), de az esetek többségében teljesen összeolvad a három, és javarészt rád van bízva, hogy mikor, és milyen ütemben váltogatod őket.

Ha már a győzelmekről beszélünk: kevés olyan játékot találni a jelenlegi kínálatban, ami ennyire jól adja vissza a klasszikus kalandfilmek hangulatát. Drake nem szimplán Indiana Jones klón, hanem egy nagyon jól felépített, a harmadik részre kellő mélységekkel rendelkező karakter, saját múlttal, és az ebből fakadó motivációkkal. Az Uncharted világa egyszerre gyönyörű és veszélyes, egyszerre interaktív és filmszerű. A Naughty Dognál néha mintha a fejedbe látnának, a helyszínek, és a rajtuk való közlekedés ritmusa tökéletesen szolgálják a “Nagy Kaland” érzését, a (remek!) zene együtt hullámzik az akcióval, elámulsz, amikor el kell ámulnod; és elakad a lélegzeted, amikor el kell akadnia.

A multiplayer igazi meglepetés. Tudtuk, hogy az UC2 korrekt, de alapszintű többjátékos kínálata után a harmadik résszel erre is ráfeküdtek - de valószínűleg kevesen gondolták, hogy ennyire. A multiplayer tartalmi szempontból gyakorlatilag megegyezik egy kurrens AAA kategóriás FPS hasonló módozatával, ami nagy szó, mert azokban a játékokban ez most már komoly elvárás, és vannak címek (leginkább: a Call of Duty széria) amik perverz mennyiségű pályával / játékmóddal csábítják magukhoz a játékost. Az Uncharted 3 is ezt teszi. Kooperatív fronton kapunk egy ötpályás, saját sztoris, saját párbeszédes külön koop kampányt, játszhatunk hullámokban támadó ellenfeles mészárszéket, és egy hibrid koop módot is, ahol a két kétfős csapat felváltva áll be az ellenfelek közé, hogy a másik kettő dolgát megnehezítse.

A kompetitív módozatok is hasonlóan bőségesek, és a koophoz hasonlóan itt is több vonalon végigvezetett karakterfejlődéssel indul a menü. Tapasztalati pont és pénz - szinteket léphetünk, és új cuccokat vásárolhatunk, megkapjuk a CoD-os perkek és killstreak bónuszok helyi megfelelőit, sőt, még némi Killzone-os hatás is érzékelhető, az egyik feladat-alapú játékmód gyűjteményes módozat, ami öt módot kombinál ugyanazon a pályán belül, dinamikusan váltogatva őket. A pályakínálat is emberes, tizenegy van belőlük. Vagyis: a Naughty Dog ezen a téren is kitett magáért, noha valószínűleg kevesen éreznék sértve magukat, ha az Uncharted 3 nem kínálna különösebb multit a koop kalandon kívül...

Summázva, és az epikus jelzőket kikerülve: az Uncharted 3 minden szempontból méltó folytatása a remek második résznek. Nem nagyon látok okot arra, hogy tizenegynehányezer játékcélra szánt jó magyar forint birtokában PlayStation 3 tulajdonosként miért ne kerüljön fel a beszerzési listád tetejére a játék. Ismétlem önmagam, két évvel korábbról: szép volt, Naughty Dog, így kell ezt csinálni.

(Az Uncharted 3 tesztpéldányt Martintól, a PlayStation Community főszerkesztőjétől kaptuk, hatalmas köszönet érte!)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19