[Teszt] Journey

Journey

GhzSzabó Ákos2012.04.19. 20:30

Gyerekkoromban imádtam a meséket. Grimm-testvérek, magyar népmesék, Hans Christian Andersen és még sorolhatnám. Pár évvel később, már felnőtt fejjel jöttem rá, hogy a legtöbb történet igazából nem is gyerekeknek szól. Ahogy a Journey sem.

Vannak napok, amikor nagyon jó videojátékosnak lenni. Amikor tudod, hogy amit éppen átélsz vagy átéltél, azt kevés más médium tudná visszaadni. Olvashatsz egy jó könyvet vagy nézhetsz egy jó filmet, de ilyenkor csak a képzeleted vagy az érzékszerveid azok, amiket használsz. Nem vagy benne, nincs beleszólásod, nem te irányítod. Nem te éled át. A szabadságod korlátozott.

A Journey nem más, mint egy csodálatos mese, aminek te vagy a főszereplője. Nem ismered a világot, nem ismered a történetet, még azt sem tudod, hogy te magad ki vagy mi a létezésed célja, miért vagy itt. De látod a célt a távolban. Nem tudod, hogy miért, de el kell jutnod oda. Érzed a késztetést belül, és tudod, hogy a világ sorsa múlik ezen.

A játék nem könnyíti meg a dolgodat, rögtön bedob a mélyvízbe és el is engedi a kezed. A minimális betanító rész abból áll, hogy megmutatják, mikor és hogyan használd azt a két gombot, amire szükséged lesz. Igen, kettő, se több, se kevesebb. Aki precíz harcokra vagy ügyességi részekre számit, annak tovább kell keresgélnie. A Journey csak nagyon óvatosan nevezhető tradicionális játéknak, és bár megizzadni nem fogunk, az a két óra maradandó élmény lesz. Igen, két óra, elsőre. Másodjára talán még kevesebb is. Viszont ez a két óra nem más, mint egy igazi vizuális orgazmus. Multi-orgazmus. Amit ha akarsz, nem egyedül élsz át. Kalandozásaid során belebotlasz más játékosokba, akikhez csatlakozhatsz. Ha akarsz. Kommunikálni egymás közt csak hangjegyekkel lehetséges, nem tudtok a szó konvencionális értelmében beszélgetni, csak jelezni egymásnak. Egyszerű jelek ezek, amik igazából csak arra szolgálnak, hogy megmutass helyeket, vagy átvigyél valakit egy bonyolultabb szakaszon. Vagy csak simán zenéljetek egyet a sivatag közepén egy dünén csücsülve, miközben lágyan fújja a szél a hatalmas homoktengert. Nem tudod, hogy ki ő, nem tudod még a virtuális becenevét sem (legalábbis a játék végéig), és mégis, ahogy telnek a percek, egyre jobban összenőttök, megvárjatok egymást, vigyáztok egymásra és a kaland végén már mint bajtársak nézitek végig a záró képsorokat. Nem kell rohanni vagy keresgélni, ha nem akarsz, azt csinálsz, ami csak jól esik, és ez itt a lényeg, a szabadság. Első alkalommal csak ámulsz és bámulsz, ahogy a csodásabbnál csodásabb tájakon száguldasz végig, másodjára pedig már tele szájjal vigyorogsz, mint egy kisgyerek, stresszmentesen, lazán. Csak élvezed a tájat és csodálod a világot.

És van mit csodálni, az egyszer már biztos! Talán a generáció legegyedibb, legcsodálatosabb világát dobta össze a thatgamecompany, ami nem is igazából technikai, sokkal inkább művészi bravúr. Nem kell poligon-milliókra számítani, de a vizuális dizájn egész egyszerűen döbbenetes. Lemászik a képernyőről és beleég az agyadba, soha többet nem felejted el. Hasonló a helyzet a zenékkel: dinamikusan változnak attól függően, hogy éppen mi történik, tökéletesen hozzájárulva a hangulathoz, ami aztán van bőven.

Viszont nem lehet elmenni szó nélkül a problémák mellett sem, amikkel nem árt tisztában lenni, mielőtt csengetünk a virtuális kasszába. A Journeyben nem nagyon lehet meghalni, ergo nincs igazan kihívás. Nincsenek logikai feladványok vagy nagyobb volumenű harcok. Igazából harc sincs benne. Ezen tényezők hiánya miatt jogosan merülhet fel pár emberben, hogy ez akkor igazából nem is egy játék, hanem egy "interaktív mozi". Meg kell érteni, hogy az Utazás valami más. Valami sokkal mélyebb, nagyobb volumenű dolog, amit egyszerűen látni kell. Akárcsak a fejlesztő cég korábbi játékánál, vagy elkap és teljesen magával ragad a hangulat, vagy szitkozódva állunk fel a két óra után, és fenyegető levelekben követeljük vissza a pénzünket.

A Journey-t nem lehet értékelni, mert nincsenek rá szavak. Nem lehet elmesélni, mert át kell élni. De legfőképpen érezni, mert ez valami nem evilági csoda.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

1 órája
2

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
21

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

1 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

4 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

4 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

5 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

6 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

7 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

7 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

7 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

8 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

9 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

2025.05.03.
13