[Teszt] WRC 3: FIA World Rally Championship

WRC 3: FIA World Rally Championship

dragCsető Zsolt2012.10.21. 20:30

Annyi gyenge Milestone versenyjáték járt már a kezeimben az elmúlt években, hogy már biztosan elejtettem valahol a közhelyes "ha valami maradandót alkotnak, én leszek az első, aki elismeri" kijelentést. Bárhogy is volt, most igenis tartozom valami hasonlóval, csoda történt ugyanis. Na persze nem olyan egetrengető, csupán Milestone-mércével nézve. Itt van ugyanis ez a WRC 3, amely igenis egy jó versenyjáték, egy olyan alkotás, melyre végre valóban büszkék lehetnek azok, akik elkészítették.

A gyenge audiovizuális megvalósítástól és hasonlóan elmaradott fizikától szenvedő elődöket nem igazán lehetett komolyan venni, mint a WRC licensz videojátékos képviselőit - a méltó feldolgozáshoz szükséges elhivatottság és profizmus egyértelműen hiányzott belőlük. Az idei kiadás azonban éppen ezen a ponton tudott hatalmas előrelépést produkálni: klasszikus raliélményt már hosszú-hosszú évek óta nem kaptunk ilyen minőségben - leginkább azóta, hogy a DiRT franchise kínálata egyre inkább kimerészkedett a heterogén zónába a tartalmat illetően.

A WRC 3 továbbra sem szimulátor, és komolyabb hozzáértés nélkül is rögtön megállapítható, hogy a vezetési modellt illetően közel sem kínál extrém mélységeket a vezetés szerelmesei számára, ám a játék épp annyit javult ilyen téren, hogy idén már semmi sem állhat az élvezetek útjába. A korábbi kartondoboz-fizika sokat javult, így az autó és a kontroller közötti láthatatlan kapocs jóval feszesebbé, dinamikusabbá és változatosabbá vált. Ezáltal sokkal precízebben tudjuk kontrollálni azt, hogy mennyit is kockáztatunk, márpedig ez egy ralijátékban cseppet sem utolsó szempont - főleg akkor, amikor a fákkal övezett finn utakon mutogatod a kilincset a kanyar mögül fotózó kíváncsiskodóknak.

A jobb fizikának köszönhetően a tavalyi rész egyik fő újítása, a tucatnyi eltérő útfelület is jócskán felértékelődik, a burkolatok eltérései ugyanis jobban érezhetőek, mint valaha. Ráadásul úgy tűnik, hogy lelkiismeretesen átolvasgatták a tavalyi kritikákat a Milestone-nál, a WRC 2-ben ugyanis frusztráló fájdalmat okoztak az ugratókkal, útegyenetlenségekkel és árkokkal teli szakaszok, melyek irreálisan dobálták a pillekönnyű érzetű raligépeket. Immáron azonban ez is a múlté: az idegesítő hiba javításra került, így idén már jóval bátrabban támadhatjuk be a bukkanókat, és a rövidítésre csábító kanyarokba sem kell imádkozva beesnünk.

A raliélmény változatosságra az autópaletta teszi fel a koronát, melyre már tavaly sem lehetett panasz: a géposztályok és legendás korszakok egész sorát felvonultató kínálat sokfélesége épp olyan, amilyet egy ilyen címtől reálisan elvárnánk. A jobb fizikának köszönhetően azonban most már még jobb érzés ízlelgetni a különbségeket egy N2-es Swift, egy 504-es Peugeot és egy C4 WRC között.

Bár korábban sem volt vele komoly gond, én személy szerint nagyon örültem a játék karrier módja kapcsán bekövetkezett változásoknak. A Road to Glory egy jóval ügyesebben struktúrált és kellemesen áramvonalasított "kampány", amely ügyesen lerázta magáról az előd szponzor- és fejlesztés-menedzselését, minimálisra csökkentve a játékélményhez amúgyis keveset hozzátevő menüben történő szöszmötölést. A karrier ralik szerint van felosztva, mindegyik felvonás két-két országból válogat, az egyes versenyek, fejlesztések és festések pedig mind-mind csillagjaink függvényében nyílnak meg, melyeket a versenyeken nyújtott teljesítményünkért kapunk. Ez a megoldás összességében egy olyan karriermódot eredményez, amely a kínált lehetőségeket illetően lényegében semmit sem veszített, cserébe azonban jóval játékosbarátabbá vált, így mindenképpen dícséret illeti.

A versenyek között első sorban egy vagy több szakaszból álló hagyományos ralikat találunk, melyeken nem csak az elért helyezésünkért kapunk csillagokat, hanem a vezetési stílusunkért is, így a futamok gyakran kapnak egy második réteget is, amikor a driftelések, ugratások és precíz, hiba nélküli etapok is előtérbe kerülnek. Vannak emellett speciális ügyességi versenyek is, melyek egy kis változatosságot csempésznek a karrierbe. Az áramvonalasítás mellett összességében a felépítés miatt is dícséretet érdemel a játékmód: az országpárok szerinti felbontás és a mókafutamok miatt jóval nehezebben ununk rá egy-egy ralira, mint korábban.

Mert hogy - kitérve a legutóbbi kijelentésre - az unalom egyik fő katalizátora sajnos továbbra is jelen van a játékban. Ezek maguk a szakaszok, melyekből most is országonként hat van, ám a gyakorlatban sajnos ezúttal is jóval kevesebbet nyújtanak annál, mint amire a számok alapján számíthatnánk. Lényegében ugyanazt tudom leírni, mint tavaly: a tükrözött szakaszok és az átfedések miatt a pályák száma ralinként valójában a kettőt is alig teszi ki. Még az a szerencse, hogy a gyakran négy-öt percesre nyúló szakaszok és a karrier során ügyesen került redundancia ezúttal sokkal jobban elrejtik ezt az ismétlődést. A WRC 3 tizenhárom ralija tehát összességében kategóriákkal nagyobb változatosságot kínál, mint az országonkénti szakasz-csokrok - ilyen téren mindenképpen várunk előrelépést a jövőben.

Szintén visszatérő hibának számítanak az itiner és a navigátor bakijai. Sajnos továbbra is előfordul, hogy a hallott és a látott segítség eltér egymástól - vagy ami sokkal rosszabb, a valóságtól -, hibázásra kényszerítve ezáltal a játékost. A rendszer ráadásul igencsak rugalmatlan, és nehezen igazodik a sebességünkhöz, így sajnos lesznek olyan esetek, amikor ezen problémák következtében fogunk az útmenti akadályokba csapódni. Marad a játékba idén is bekerült idővisszapörgetés - rosszabb esetben a szakasz újrakezdése.

A rossz érzéseket minden esetre nem generálnánk tovább az olvasóban - nem győzzük hangsúlyozni, hogy a WRC 3 hosszú évek után az első játék az olasz stúdiótól, melyet nyugodt szívvel ajánlhatunk a stílus szerelmeseinek. Ezúttal ráadásul az első másodpercek sem rettenthetnek el senkit sem a vásárlástól (mert hogy van rá lehetőség, próbáld ki a demót): ahogyan arra a teszt elején már utaltam, audiovizuális szempontból is rengeteget javult a WRC, szebb kocsikkal, szemnek kedves tájakkal, impresszív bevilágítással, elviselhetőbb motor- és navigátorhangokkal, valamint néhány egészen remek hangeffekttel a gumik alól. Lelkiismeretes munka - ilyet nem igen mondhattunk még korábban Milestone játékra.

A WRC 3 tökéletes eszköz a rali-rajongók régóta lebegtetett igényeinek kielégítésére. Kiemelkedőt ugyan továbbra sem képes nyújtani egyik elemében sem, élvezetesebb fizikája, hangulatos helyszínei és ügyesen áramvonalasított karrierje azonban így is ajánlott élvezeteket biztosítanak a stílus szerelmesei számára. Az idei év egyik legkellemesebb meglepetése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

17 órája
26

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7