[Teszt] WRC 3: FIA World Rally Championship

WRC 3: FIA World Rally Championship

dragCsető Zsolt2012.10.21. 20:30

Annyi gyenge Milestone versenyjáték járt már a kezeimben az elmúlt években, hogy már biztosan elejtettem valahol a közhelyes "ha valami maradandót alkotnak, én leszek az első, aki elismeri" kijelentést. Bárhogy is volt, most igenis tartozom valami hasonlóval, csoda történt ugyanis. Na persze nem olyan egetrengető, csupán Milestone-mércével nézve. Itt van ugyanis ez a WRC 3, amely igenis egy jó versenyjáték, egy olyan alkotás, melyre végre valóban büszkék lehetnek azok, akik elkészítették.

A gyenge audiovizuális megvalósítástól és hasonlóan elmaradott fizikától szenvedő elődöket nem igazán lehetett komolyan venni, mint a WRC licensz videojátékos képviselőit - a méltó feldolgozáshoz szükséges elhivatottság és profizmus egyértelműen hiányzott belőlük. Az idei kiadás azonban éppen ezen a ponton tudott hatalmas előrelépést produkálni: klasszikus raliélményt már hosszú-hosszú évek óta nem kaptunk ilyen minőségben - leginkább azóta, hogy a DiRT franchise kínálata egyre inkább kimerészkedett a heterogén zónába a tartalmat illetően.

A WRC 3 továbbra sem szimulátor, és komolyabb hozzáértés nélkül is rögtön megállapítható, hogy a vezetési modellt illetően közel sem kínál extrém mélységeket a vezetés szerelmesei számára, ám a játék épp annyit javult ilyen téren, hogy idén már semmi sem állhat az élvezetek útjába. A korábbi kartondoboz-fizika sokat javult, így az autó és a kontroller közötti láthatatlan kapocs jóval feszesebbé, dinamikusabbá és változatosabbá vált. Ezáltal sokkal precízebben tudjuk kontrollálni azt, hogy mennyit is kockáztatunk, márpedig ez egy ralijátékban cseppet sem utolsó szempont - főleg akkor, amikor a fákkal övezett finn utakon mutogatod a kilincset a kanyar mögül fotózó kíváncsiskodóknak.

A jobb fizikának köszönhetően a tavalyi rész egyik fő újítása, a tucatnyi eltérő útfelület is jócskán felértékelődik, a burkolatok eltérései ugyanis jobban érezhetőek, mint valaha. Ráadásul úgy tűnik, hogy lelkiismeretesen átolvasgatták a tavalyi kritikákat a Milestone-nál, a WRC 2-ben ugyanis frusztráló fájdalmat okoztak az ugratókkal, útegyenetlenségekkel és árkokkal teli szakaszok, melyek irreálisan dobálták a pillekönnyű érzetű raligépeket. Immáron azonban ez is a múlté: az idegesítő hiba javításra került, így idén már jóval bátrabban támadhatjuk be a bukkanókat, és a rövidítésre csábító kanyarokba sem kell imádkozva beesnünk.

A raliélmény változatosságra az autópaletta teszi fel a koronát, melyre már tavaly sem lehetett panasz: a géposztályok és legendás korszakok egész sorát felvonultató kínálat sokfélesége épp olyan, amilyet egy ilyen címtől reálisan elvárnánk. A jobb fizikának köszönhetően azonban most már még jobb érzés ízlelgetni a különbségeket egy N2-es Swift, egy 504-es Peugeot és egy C4 WRC között.

Bár korábban sem volt vele komoly gond, én személy szerint nagyon örültem a játék karrier módja kapcsán bekövetkezett változásoknak. A Road to Glory egy jóval ügyesebben struktúrált és kellemesen áramvonalasított "kampány", amely ügyesen lerázta magáról az előd szponzor- és fejlesztés-menedzselését, minimálisra csökkentve a játékélményhez amúgyis keveset hozzátevő menüben történő szöszmötölést. A karrier ralik szerint van felosztva, mindegyik felvonás két-két országból válogat, az egyes versenyek, fejlesztések és festések pedig mind-mind csillagjaink függvényében nyílnak meg, melyeket a versenyeken nyújtott teljesítményünkért kapunk. Ez a megoldás összességében egy olyan karriermódot eredményez, amely a kínált lehetőségeket illetően lényegében semmit sem veszített, cserébe azonban jóval játékosbarátabbá vált, így mindenképpen dícséret illeti.

A versenyek között első sorban egy vagy több szakaszból álló hagyományos ralikat találunk, melyeken nem csak az elért helyezésünkért kapunk csillagokat, hanem a vezetési stílusunkért is, így a futamok gyakran kapnak egy második réteget is, amikor a driftelések, ugratások és precíz, hiba nélküli etapok is előtérbe kerülnek. Vannak emellett speciális ügyességi versenyek is, melyek egy kis változatosságot csempésznek a karrierbe. Az áramvonalasítás mellett összességében a felépítés miatt is dícséretet érdemel a játékmód: az országpárok szerinti felbontás és a mókafutamok miatt jóval nehezebben ununk rá egy-egy ralira, mint korábban.

Mert hogy - kitérve a legutóbbi kijelentésre - az unalom egyik fő katalizátora sajnos továbbra is jelen van a játékban. Ezek maguk a szakaszok, melyekből most is országonként hat van, ám a gyakorlatban sajnos ezúttal is jóval kevesebbet nyújtanak annál, mint amire a számok alapján számíthatnánk. Lényegében ugyanazt tudom leírni, mint tavaly: a tükrözött szakaszok és az átfedések miatt a pályák száma ralinként valójában a kettőt is alig teszi ki. Még az a szerencse, hogy a gyakran négy-öt percesre nyúló szakaszok és a karrier során ügyesen került redundancia ezúttal sokkal jobban elrejtik ezt az ismétlődést. A WRC 3 tizenhárom ralija tehát összességében kategóriákkal nagyobb változatosságot kínál, mint az országonkénti szakasz-csokrok - ilyen téren mindenképpen várunk előrelépést a jövőben.

Szintén visszatérő hibának számítanak az itiner és a navigátor bakijai. Sajnos továbbra is előfordul, hogy a hallott és a látott segítség eltér egymástól - vagy ami sokkal rosszabb, a valóságtól -, hibázásra kényszerítve ezáltal a játékost. A rendszer ráadásul igencsak rugalmatlan, és nehezen igazodik a sebességünkhöz, így sajnos lesznek olyan esetek, amikor ezen problémák következtében fogunk az útmenti akadályokba csapódni. Marad a játékba idén is bekerült idővisszapörgetés - rosszabb esetben a szakasz újrakezdése.

A rossz érzéseket minden esetre nem generálnánk tovább az olvasóban - nem győzzük hangsúlyozni, hogy a WRC 3 hosszú évek után az első játék az olasz stúdiótól, melyet nyugodt szívvel ajánlhatunk a stílus szerelmeseinek. Ezúttal ráadásul az első másodpercek sem rettenthetnek el senkit sem a vásárlástól (mert hogy van rá lehetőség, próbáld ki a demót): ahogyan arra a teszt elején már utaltam, audiovizuális szempontból is rengeteget javult a WRC, szebb kocsikkal, szemnek kedves tájakkal, impresszív bevilágítással, elviselhetőbb motor- és navigátorhangokkal, valamint néhány egészen remek hangeffekttel a gumik alól. Lelkiismeretes munka - ilyet nem igen mondhattunk még korábban Milestone játékra.

A WRC 3 tökéletes eszköz a rali-rajongók régóta lebegtetett igényeinek kielégítésére. Kiemelkedőt ugyan továbbra sem képes nyújtani egyik elemében sem, élvezetesebb fizikája, hangulatos helyszínei és ügyesen áramvonalasított karrierje azonban így is ajánlott élvezeteket biztosítanak a stílus szerelmesei számára. Az idei év egyik legkellemesebb meglepetése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

13 órája
5

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

1 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

2 napja

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

2 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

2 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

2 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

3 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

3 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

4 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

5 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

6 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

8 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

9 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

9 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

9 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

2025.10.30.
3