[Teszt] Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

mcmackoGéczy Attila2012.11.10. 13:35

Ülsz a kedvenc foteledben, kezedben a kontroller (jobb esetben egy minőségi kormány), a képernyőn pedig egy olyan autó gyűri maga alatt az aszfaltot, amilyet valószínűleg soha az életben nem fogsz majd vezetni. Ujjad folyamatosan a gázon tartod, a képernyőn repkedő törmelékek intenzitását csak az 5.1-es hangrendszerből dübörgő motorhang übereli. A kanyar előtt nem lassítasz, csak egy másodpercre fékezel, a díszes kasztni pedig kezesbárányként csúszik végig a kényelmes íven. Nem a valóságban jársz, de tudod, hogy ennek most semmi köze nincs a valósághoz - itt csakis az áramlás, a flow számít. A harmadik kör végére nem csak az ellenfelek, hanem a város is a feje tetején áll, te pedig elégedetten siklasz át az egyik lehetetlen jelenetből a másikba. Mosolyogsz, de közben a tenyered izzadva szorongatja az irányítót.

Letisztult árkád autóversenyes játékot mostanság nem divat készíteni. Kell a fizika, kellenek a realitásból kölcsönzött impulzusok és a fotók alapján összelegózott, valós helyszínek. Talán egy stúdió van, ahol a sallangmentes árkád autóversenyzés fogalmát úgy kezelik, ahogyan azt a kor szelleme megköveteli. Criterionék már az előző generációban olyan innovációt hajtottak végre a Burnout sorozattal, amelyre kevesen képesek. Ez a lendület pedig 2012-ig kitart, amikor is a guildfordi székhelyű társaság (immár kénytelen-kelletlen) a következő Need For Speed epizódban bizonyítja, hogy még mindig nagyon értenek ahhoz a műfajhoz, melyet többször is a saját képükre formáztak.

A Most Wanted tehát nem a 2005-ös NFS direkt folytatása, hanem annak egyfajta újragondolása, a Burnout rajongók számára pedig a Paradise titkon (de annál hevesebben) vágyott szellemi utódja. Milyen érdekes egyébként ez a kettősség! A Hot Pursuit esetében nem csak egy rebootról vagy az NFS sorozat minőségi megújulásáról beszéltünk, hanem a Criterion-faktor megkerülhetetlen erejéről. Most a Most Wanteddal a Criterion ismét újraértelmez, de közben a fejlesztők klasszikus Burnoutból táplálkozó értékrendje sem szorul háttérbe az NFS címke mögött.

Azaz ez így önmagában, száz százalékig nem lehet teljesen igaz, de talán még most ne szaladjunk ennyire előre.

A generáció árkád autóversenye egyre inkább független a környezet korlátaitól. Olyannyira, hogy a klasszikus értelemben vett autóversenyes strukturáltságot ismét egy sandbox térnek és egy rendszerszintű újításnak sikerült lerombolnia. Fairhaven nagyváros, annak minden kötelező kellékével. Mellékvágányok, széles sugárutak, belvárosi korzók, ipartelepek és az elmaradhatatlan hegyvidéki szakaszok összessége alkotja 2012 talán legizgalmasabb urbánus versenykörnyezetét. Fairhaven nem akar LA vagy NY lenni, nem imitálja a híres metropoliszok nevezetes helyszíneit - cserébe összerántja mindazt, amit a Need For Speed epizódok városaiban, és akár Paradise City emlékezetes helyszíneiben szerettük. Bő lére eresztett narratívára, akciófilmes sztorivonalra talán jobb, ha nem is számítunk. A kezünket ezúttal Fairhaven aszfaltsávjai, a felderítésre váró, spéci pontokon parkírozó autók, valamint a leküzdendő tíz rivális vezeti majd.

Na meg az új funkció, amelyet a játék szimplán csak Easy Drive néven emleget. Az ED nem más, mint egy automata autós asszisztens, egyfajta “okos” menürendszer, amely tudja, hogy merre járunk, számon tartja a megszerzett (azaz felderített/legyőzött) autókat, és ha kell, utat mutat a következő versenyszám fele. Az elért eredményeket sebességpontokban számolja (SP), ez a ranglétrán felfelé menetelésünknek a kulcsa. A böngészhető opciólista kocsikhoz rendelt versenyszervezése bár furcsa lehet, megvalósítása soha nem töri meg a játékot. Többé-kevésbé kényelmesen, vezetés közben is elérhető a menüsor a játék aktív képernyőjén.

Az autóhoz kapott fix versenyek felé vezető utakat, vagy a verseny kijelölt ívét egy felülnézeti GPS is segíti, amelyet azonban valami véletlen folytán kissé restek voltak az előttünk lévő szakasz dinamikusabb megjelenítésére hangolni. (Értsd túl rövid a sebességhez képest a térképen belátható szakasz.) De ez éppenséggel nem is olyan fontos - a checkpointokat jelölő, ég felé meredő

feliratokat már messziről kiszúrhatjuk az épületek között lavírozva.

A következő oldalon folytatjuk!

Lavírozásra pedig lesz lehetőségünk bőven. A Need for Speed: Most Wanted versenyei vadak, intenzívek és majd szétpattannak a feszültségtől. Az agresszív ellenfelek mellé ráadásul ismét csatlakoznak a hajthatatlan rendőrök, akik nem csak a mi életünket keserítik meg, de a notórius gyorshajtó brigád szórakozását is képesek megkeseríteni. Pár kör után a kijelölt szakaszok már ténylegesen csatatérre emlékeztetik az embert, a rázkódó kameranézet és az effektzuhatagok között néha már-már el is homályosodik az a tiszta mechanika, amelyet az egyébként kiváló padlógáz-fék-drift vezérlésmodell tükröz. Hiába, Need for Speed névvel nem lehet kihagyni a lencse effektust, az arcunkba fröccsenő szikrazuhatagot és azt a benzingiccset, amit csak egy autós versenyjátékba bele lehet pakolni. A paraszt vakul, a játék grafikusai pedig elégedetten dőlnek hátra, hiszen még az utolsó utáni látványfokozót is sikerült belegyömöszölniük a prezentációba.

A látványelemek egymásra zsúfolása persze ez esetben nem azért fontos, hogy a részleteket kitakarja. Sőt, Fairhaven épületei, hegyoldalai és az utakat maguk alá daráló autók modelljei csodálatosan kidolgozott, aprólékos munka bizonyítékai. A versenyek előtt izgalmasan pásztázó kamerák járják be a szakaszokat, egyfajta felvezetésként. A “főnökök” autóit szemkápráztató effektusok közé csomagolják a felvezetőkben... az embernek tényleg leesik az álla, hogy micsoda ötletek potyognak a guildfordi kreatívok agyából. A zene is hozza a megszokott szintet, Skrillextől a Muse-ig bezárólag kizárólag ropogós ütemekre pörgethetjük a járgányok kerekeit.

Plusz, ahogy az első Most Wanted csak éppen kóstolgatta az X360 erejét, úgy Criterionék játéka már a jelen generációs gépek határait ostromolja. Ez meg is látszik a teljesítményen, hiszen néha (jellemzően streamelésnél) be-be döccen a kép 360-on, a PC-s verzión viszont még jobban érződik az optimalizáció hanyagsága. Ha valaki 60 FPS közelében szeretné játszani PC-n a Most Wanted-et, akkor csúcskategóriás vasat kell a játék alá rántani, néhány apró kompromisszummal (!) a grafikai opciók között. A fórumokon már felmerült a teljesítményfokozó-patch igénye, remélhetőleg az EA meghallgatja majd a rajongók elégedetlen panaszait.

Hálózati fronton viszont semmi technikai problémával nem találkoztunk, sőt a Most Wanted csomag értékét jelentősen megdobja a hozzá illesztett sandbox-multiplayer élmény. Képzeld el, hogy tizenpár autót bedob a játék a város egy adott részére. A gép kijelöli a következő versenyt, a mazsolák pedig megrohamozzák a következő célpontot. Amíg a célhoz érve várakozunk a többiekre, addig szabad a trollkodás, a gócpont körül pedig másodpercek alatt kialakul az aréna-roncsderbi hangulat. Ezután zöldlámpa, kezdődik a csattogós, száguldó küzdelem. A verseny végeztével aztán kezdődik mindez elölről, a gép pedig rá is játszik a szívatásra és adott pontokon az instant takedownt is benyomja, így ösztönözve a csapatot egymás gyepálására. Lényeg a lényeg, ismeretlen arcokkal is repül az idő a multiplayer mellett, egy ismerős társaságban pedig elképesztő hangulata lehet Fairhaven közös felszántásának!

Mielőtt lezárnánk a kritikánkat, egy sarkalatos pontot muszáj még körüljárnunk: ez pedig a játék nehézsége. A Most Wanted nem a kezdők autós játéka. Persze, újoncként is be lehet ugrani a körözött-lista felső pozícióiért zajló küzdelembe, hiszen az autókhoz szervezett, néhol újra-újrakevert versenyszámok között mindig ott az “easy” futam, amivel viszonylag sokáig húzható a játék. A nehezebb fokozatokon viszont iszonyatosan előjön a gumiszálakon versenyző ellenfél-boly bosszantó természete. Árkád versenyhez képest ráadásul talán túl sok helyen “akadhatunk fel” az autónkkal, és könnyű full karambolban végezni például egy korláttal történő koccanást.

A rendőrök sem kímélnek minket, ezzel pedig némi hit and miss jelleget kapnak a versenyek. A biztos győzelmet egy random elénkdobott szögeslánc, vagy egy elénk durrantó rendőrautó is képes meghiúsítani. Ráadásként a kelleténél gyakrabban van olyan pillanat, ahol a sebességérzet és a dinamikus effektek mellett a pályát egyszerűen nem lehet belátni. Betanulással ezen problémák java végül is kezelhető, az Easy Drive pedig megkönnyíti az újrakezdést és minimalizálja a tétlen autókázás mennyiségét. A cikk elején említett flow-ból történő frusztráló ki-kiszakadás azonban olyan hiba, amit nem lehet szó nélkül hagyni.

*Az új Need for Speed epizóddal a közös szimpátia hamar, a vad szerelem azonban csak később alakul ki, a már emlegetett apróságok miatt. Criterionék most sem voltak restek saját tehetségükkel újraszínezni a sorozat következő állomását, a készítők régi követőinek pedig jó hír, hogy NFS talán még soha nem volt ennyire Burnout.

Ez a tény azonban fordítva is igaz: a Most Wanted a sok-sok párhuzam ellenére sem a következő Burnout epizód. Sokkal inkább egy nagyon tisztességes, élvezetes és minőségi árkád autóverseny, amely a tiszta játékmechanika és a csillogó felszín prioritását az NFS-ekre jellemző módon képes a feje tetejére állítani. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Monster Hunter Wilds béta jön - ez történt szerdán

Továbbá: Guilty Gear: Strive, The Wolf Among Us 2, No Man's Sky, Minecraft, Towers of Aghasba, Ubisoft projektek.

3 órája
2

Wilmot Works It Out

Wilmot a raktárházból hazatérve is szívesen pakolgat különböző elemeket, így rövidesen feliratkozik egy puzzle klub előfizetői közé. Hasonlóan addiktív és megnyugtató az élmény? Tesztünkből kiderül!

16 órája
1

Night Slashers (Remake)

A remake-hullám már a 90-es évek beat’em up játékait is utolérte. Tesztünk a Data East 1993-as arcade klasszikusát, a Night Slashers-t dolgozza fel!

23 órája

Soul Reaver boss-mustra, új Sakurai-játék a láthatáron – ez történt kedden

Továbbá: Metal Slug Tactics, Tetris Forever, Lollipop Chainsaw RePOP, Double Dragon Revive.

1 napja
3

Vampire Survivors X Castlevania, Alan Wake II frissítések – ez történt hétfőn

Továbbá: Edens Zero, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, Black Myth: Wukong.

2 napja
5

Diablo 4 - Vessel of Hatred

A Diablo 4 önmagában sem kis falat, de most, hogy megérkezett a dzsungeles DLC, mi is újra elmerültünk a szépségeiben. Lássuk, mire megyünk a Spiritborn karakterrel, meg hogy a belső, komplex rendszereket hogyan húzta újra a Blizzard! Mélyelemzés következik.

2 napja
18

Killing Time: Resurrected

A Nightdive ismét belenyúl a régibe - a 3DO-n és PC-n dobbantó Killing Time kapja a következő definitív kiadást. Vissza a múltba, előre a halloweeni őrületbe. A Killing Time: Resurrected ismét egy nyalánkság a boomer shooterek kedvelői számára. Kérdés, hogy mit szeretünk szagolni és ízlelni a nyalnivaló végén.

2 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #2: rókabőrre hímezett depis kémek

Folytatódik a Steam Next Fest szemezgetésünk, ezúttal is a 2024-es őszi felhozatalból nézzük a finomságokat. A mostani témában kémekkel, depis sétaszimmel, rókával és népies ugrabugrával foglalkozunk.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
7

Zero the Kamikaze Squirrel - Aero után szabadon

Emlékszem, az egyik pesti üzletben sokáig kinn volt egy dobozos Zero, mégpedig a MegaDrive-os verzió. Az akkori árakhoz képest most minimum egy tízes szorzót lehet rátenni a számokra... A ritkaság most újrakiadást kapott és tesztlaborba repültünk vele.

4 napja
2

Új projekt a Hazelighttól, PC-re költözik a Spider-Man 2 - ez történt pénteken

Továbbá: Granblue Fantasy Versus: Rising, Certain Affinity, FBC: Firebreak, Surgent Studios.

5 napja
10

Europa - Álmaimban egy holdon jártam

Az Európát korábban is elképesztőnek találtuk; a Ghibli-szerű vizualitás, valamint Earl Fisher páratlan narrációja villámgyorsan elhiteti, hogy a terraformált holdon tényleg olyan lehet a levegő, mint a frissítő nyári vízpermet.

6 napja
8

Xbox Partner Preview és egyéb bejelentések - ez történt csütörtökön

Továbbá: Project Ethos, Void Crew, 33 Immortals, Arma 4, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja

Xbox Partner Preview

A Microsoft közel 30 percben adott színpadot új bejelentéseknek és friss információknak.

6 napja
3

Parking Garage Rally Circuit - SEGA Saturn rajongók, szevasztok!

Mondhatni a semmiből jött a Walaber játéka, amely a Sega Saturn korszak legszebb pillanatait próbálja megidézni. A Parking Garage Rally Circuit egyszerre driftelős csapatás, egyszerre árkád ügyességi verseny és szegás' autókázás. Teszt!

6 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #1: soulslite, horror, wholesome és misztikus sci-fi

Elkezdődött az őszi Steam Next Fest, ahol több mint háromezer megjelenés előtt álló játékot vihetünk el egy próbakörre. Ezekből szemezgetünk ismét néhány érdekes darabot.

7 napja
3

A SteelSeries az Apex Pro Gen 3 billentyűzet technikai megoldásaival tör a csúcsra

A SteelSeries megint a csúcsra törekszik, a világ leggyorsabbjaként számontartott Apex Pro Gen 3 billentyűzet új finomságokkal érkezik.

7 napja

Egymillióan Silent Hillben, sztárok az Expedition 33-ben – ez történt szerdán

Továbbá: Astro Bot, Monster Hunter Wilds, Resident Evil 4, Rogue Flight, Exodus, It Takes Two, Space Marine 2.

7 napja
4

Jön a PlayStation koncert, bővül a Space Marine 2 – ez történt kedden

Továbbá: The Legend of Heroes: Trails Through Daybreak II, Petit Island, Dragon Ball: Sparking! Zero.

8 napja
11

Game Pass: mozgolódás október második felében

Premier napján érkezik a Call of Duty: Black Ops 6 és a MechWarrior 5: Clans a PC Game Pass vagy Ultimate előfizetőknek, de más érdekesség is akad.

8 napja
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==