[Teszt] Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2

liquidSomosi László2012.11.21. 20:50

Ha hihetünk az Activison és a Treyarch jövő mutató varázsgömbjének, tizenkevés év múlva is lesz okunk miért izgulni. Nem a gazdasági válság (lehet, hogy az is), vagy az egekbe szökő energiaárak (lehet, hogy az is) borzolja majd a kedélyeket, hanem az új szintre lépő, a kiber-hadviselés minden csínját-bínját kitanuló nemzetközi terrorizmus. Ez pedig rossz hír, mert a jövő hadseregének gerincét a robotok és drónok alkotják - lesz nemulass, ha valaki megpiszkálja őket, és ellenünk fordulnak. Nem árulok zsákbamacskát: a Black Ops 2-ben erről van szó, a technológiai pallos a saját kiagyalói ellen fordul, és a Treyarch arról sem feledkezik meg, hogy a cím mellé ragasztott kettesnek megfelelően sztori szempontból a Black Ops 2 tényleg a Black Ops folytatása legyen.

Pedig nem kellett volna annak lennie, az idősíkokat folyamatosan váltogató történet (a nyolcvanas évek és 2025 között ugrálunk) működött volna a korábbi szereplők, és egy korábbi szereplő leszármazottjának (nem spoiler: a BO főhősének fiáról van szó) megidézése nélkül is. A sztori ettől függetlenül jól működik, a végkifejlet maximálisan kiszámítható ugyan (talán nem kellett volna a játék végszakaszából hosszasan pályát demózni az E3-on), de vannak benne fordulatok, sőt a széria történetében először elágazások, döntési lehetőségek is. Méghozzá nem is jelentéktelenek, a játékban hozott döntéseink nyomán szereplők tűnnek el, vagy maradnak életben, és a sokféle variációs lehetőségnek köszönhetően befejezésből is van vagy hatféle. Szintén dicséretet érdemel, hogy a Treyarch láthatóan komoly energiákat fektetett a főgonosz humanizálásba, nem a standard orosz / közel-keleti pszichopatát kapjuk - hanem egy kevésbé standard dél-amerikai pszichopatát, akinél a fejlesztők vették a fáradtságot, és felvázolták (leginkább a remek zeneválasztásnak köszönhetően hatásos intróban) a tömeggyilkos őrületig vezető utat, és a mögötte megbúvó, ezúttal rendkívül személyes motivációkat.

A sztorinál persze sokkal érdekesebb, hogy a Treyarch mi tudott kezdeni az évenkénti megjelenés okán lassan, de biztosan fáradó egyjátékos kampánnyal. Az újító szándék itt is érződik, a kivitelezés néhol problémás, de (óvatos) lépés a megfelelő irányba. A Black Ops 2 egy kategóriával nyitottabb játék, mint (az első MW óta) az elődei voltak, kevesebb a csőszerű pálya, több nyitott területtel dolgozik, néhol pedig (például az afgán lovaglós missziónál) még az is előfordul, hogy nem egyetlen út vezet a célunkhoz (hanem kettő). A Black Ops 2 persze nem borítja fel teljesen a formulát, továbbra is tapadós célzást használó reflex-FPS baromi sok (gondosan szkriptelt) látványos jelenettel. Bár a Treyarch becsülettel beleszórt a BO2-be legalább annyi robbanást, magába omló épületet és tömegjelenetet, mint amennyivel (mondjuk) az MW3 szolgált, a konzolgeneráció vége felé közeledve vizuális szempontból ezek már nem ütnek akkorát, mint mondjuk az első MW atomrobbanása, vagy a váratlan rakétaindítás szintén az MW1 végjátékában. Félreértés ne essék: nem néznek ki rosszabbul, meg több is van belőlük, csak erősen sújtja őket a „szeretem a lekváros fánkot, de a huszadikat ezért már nem ugyanazzal a lelkesedéssel tolom be a számba, mint az elsőt” szindróma. Apropó, szájba tolás (nem, nem orális szexről lesz szó): a BO2 mást is az arcodba tol, jelesül a kőkemény erőszakot, nem kifejezetten horrorra meg belezésre hajtó akciójátékban én ilyen szintű brutalitást még nem láttam, a Black Ops 2 szigorúan pirostizennyolcas kategória, tessék elzárni a gyerkőcök elől, szörnyűséges dolgok történnek benne.

A megszokott lövöldözésből a Black Ops 2 a helyenként alkalmazható drónokkal és az újonnan belépő, opcionális Strike Mission-ökkel próbál kirángatni minket. Opcionális? Bizony, ezeket nem kötelező végrehajtani, de úgyis végre fogod, mert egyrészt miért is ne, ha már ott vannak, másrészt többször a sztorit is befolyásolják. Az SM pályák tulajdonképpen FPS + RTS hibridek, teljes csapatokat (kvázi: kisebb seregeket) irányítasz bennük - kívánság szerint madártávlatból, vagy bármikor bármelyik szereplő bőrébe bújva. Az ötlet piros pontot érdemel, és tényleg hoz némi változatosságot a játékba, a megvalósítás azonban döcögős. A probléma: a baráti, saját egységeket irányító mesterséges intelligencia sötét, mint az anyaföld, és vagy a csapataid állandó pesztrálásával leszel elfoglalva, vagy sóhajtasz egy nagyot, és belebújsz a legnagyobb fegyverrel felszerelt egységbe, és sajátkezűleg kezded szórni az ólomgaluskát tonnaszámra - így viszont a taktikázós vonal halványul el kapásból, és tulajdonképpen ugyanazt kapod, mint a többi pályán.

Sztori-küldetésekkel és Strike Missziókkal egyetemben a kampány úgy hat óra alatt végigtekerhető, de - ellentétben az utóbbi évek CoD-jaival, ahol csak a veterán végigjátszás adott okot az ismételt nekifutásra - az elágazó történet miatt a BO2-t jó eséllyel többször is elő fogod venni.

Nincs vége, a következő oldalon a multiról lesz szó, lapozz!

„Mit nekem az egyjátékos kampány, meg a hat órája, az időm többségét a multival fogom tölteni” - mondhatod, tisztelt olvasó, és teljesen igazat is adok neked, ha már ilyen szépen elképzeltem, hogy mit szeretnél közölni. A multiplayer a CoD sava-borsa, ezért követik annyian ezt a sorozatot, és ez a Black Ops 2 megjelenésével sem fog változni. Ha a +de hiszen ugyanolyan minden évben, minek erről írni” táborba tartozol, nem untatlak tovább, ugorj az utolsó bekezdésre, a cikk véget ért. Ha még itt vagy (és játszottál már több CoD-dal): nyilván nem ugyanolyan, mint a tavalyi, meg az azt megelőző, az alapformulát (ahogy az előző oldalon is írom: árkád reflex-FPS) nyilván nem hajították ki az ablakon, de a szabályrendszer és a körítés természetesen változott. Mivel ismered a multi alapjait, megadatik nekem luxus, hogy a következő bekezdéseket teleszórjam az eredeti angol kifejezésekkel - nyilván tudod, hogy miről van szó.

Változás, numero uno: a killstreakek helyét átvették a scorestreakek, ami azt jelenti, hogy a láncok és az értük járó jutalmak ezúttal pontszámokhoz vannak kötve, nem konkrétan az öléshez. A rendszer alapjai felfedezhetők voltak az MW3-ban is, ott a támogató láncok működtek (némileg) hasonlóan. A lényeg az, hogy az öléseken kívül még sok minden beleszámít a scorestreakbe, játékmódtól függően pont jár a hatásos védekezésért / támadásért, az objektíva elfoglalásáért / felrobbantásáért, és még jó sok mindenért. Örülünk? Örülünk, mert ez a rendszer sokkal inkább ösztönzi a csapajátékot, és a feladatra koncentráló megközelítést, mint a korábbiak.

Változás, numero due: a felszerelés összeállítása ezúttal tízpontos rendszerben történik, amit teljesen szabadon oszthatsz ki a cuccok között. Minden fegyver / felszerelés / perk egy pontot ér, ezek mellé belépnek még az ún. „wildcardok” is. A kártyák szintén egypontosak, és további bónuszokat biztosítanak, a behívásukkal felpakolhatsz például még egy bónusz perket valamelyik csoportból, de vihetsz magaddal elsődleges fegyvert is másodlagos fegyverként. Az új szisztéma az eddigi legnagyobb szabadságot biztosító Call of Duty-s cucc-összeállítást eredményezni, lehet, és érdemes is kísérletezni vele, hogy megtaláld a játékstílusodhoz leginkább passzoló kombinációkat. Nem viszel másodlagos fegyvert, inkább bepakolsz még egy aknát? Lemondasz a gránátról, és egy kiegészítőről, de felpakolsz négy perket? Kilősz valamit, hogy három kiegészítőt pakolj az elsődlegesre? Lehetőséged lesz rá, a rendszer flexibilis.

Akik a pörgős játékmenet miatt tartják távol magukat a sorozattól, nem ezzel a résszel fognak beleszeretni. A Black Ops 2 gyors, a tempó kifejezetten hajtós, pattogós. A pályák (tizennégy van belőlük) részben az első BO-t idézik, részben a „tükörpálya” kategóriába tartoznak, jellemzően közepes méretűek, egy-két kivétellel mindkét (nagy és kicsi) irányba. Az első benyomások jók, a kínálatból talán csak két példány lobbiban feltűnése során szoktam húzni a számat, a többi teljesen jó ritmusú, jól játszható, izgalmas terület. Általánosan jellemző rájuk, hogy kevés a biztonsági zóna, nehéz elbújni, és rengeteg olyan terület van, ami száz irányból belőhető - a Turbine kódnéven futó pálya ötven százaléka vércsatorna, de szinte minden térképnek megvannak azok a szakaszai, ahol nagyon könnyen, nagyon gyorsan meg lehet halni. Mivel a scorestreak jutalmak nem rakódnak egymásra, a láncok sem nyúlnak túl „hosszúra”, az MW3 után kifejezetten furcsa volt, hogy nincs valami állandóan a levegőben (ezt a magam részéről egyáltalán nem bánom).

A fegyver és felszerelés választék korrekt, a futurisztikus témaválasztásnak köszönhetően sok új (igen, futurisztikus) belépővel. A Treyarchnál szerencsére nem gurult el a gyógyszer, nincsenek durva sci-fi fegyverek, a felvonultatott cuccok jó része gyaníthatóan már ma is létezik, maximum a híradóban nem látjuk (még) őket. A megszokott szintlépésen kívül a fegyvereket (ezúttal is) külön kell szintezni a megnyitható felszerelésekért. Mivel a játék egy hete van a közönség kezeiben, a balanszról (vagy annak problémáiról) most még nehéz objektív véleményt alkotni. Ami most látszik: a SMG-k erősek, elsősorban azért, mert rendkívül hatékonyan lehet velük csípőből tüzelni, az SMG + grip / lézer + silencer kombóval nagyon csúnya vérfürdőt tudsz rendezni. A gyorslövések kedvelőinek jó hír (az utálóinak meg rossz), hogy visszatért a quickscoping. A scorestreak jutalmak sokfélék, itt már látszik, hogy vannak velük egyensúly-problémák, a viszonylag alacsony szintű Lightning Strike túl nagy területre sebez, és nehéz elmenekülni előle, így jelenleg bármilyen objektíva-alapú játékmódnál alapnak számít, hogy támadásnál / visszafoglalásnál odaszórsz belőle kettőt, a hatás (szinte) garantált. Ha kezdő vagy (és ennek ellenére bátran elolvastad a multis részt is), a Treyarch kiemelten gondolt rád, van kifejezetten neked szánt játéklista, és kapsz (eléggé butácska) botokat is gyakorlás céljából. A profikat külön Liga játéklista várja (jelenleg próbakör folyik, az első szezon decemberben indul), és van videózós szekció is, YouTube feltöltési lehetőséggel.

Nem esett még szó a koop szekcióról: a Treyarchos CoD-ok esetében ez a zombis nyomulást jelenti, ugye. A zombimódért a magam részéről soha nem rajongtam túlságosan (és most is becserélném az MW3 Survival / Spec Ops kombójára), a mostani inkarnációja egy fokkal tovább lép a megszokottnál, a sima túlélés mellett a Tranzit módban a (nem túl méretes) helyszínek között utazhattok egy megerősített buszban, egyfajta kampány-fílinget adva a nagyipari zombimészárlásnak. A helyszínek szűkössége miatt elég könnyű egymásba akadni - ettől függetlenül három cimborával továbbra is korrekt móka, még akkor is, ha véleményem szerint ez a BO2 legkevésbé csiszolt része.

Új év, új Call of Duty, ebben a generációban az utolsó - nyilván jövőre is lesz CoD, és nyilván meg fog jelenni jelenlegi generációs konzolokra is, de a nextgen gépek felbukkanása jelentheti a Call of Duty szériában azt a változást, amire már szüksége van. A Black Ops 2-nek nincs miért szégyenkeznie, professzionálisan összerakott, a célgépek technológiai lehetőségeinek megfelelően látványos, átgondolt, a játékost akár hónapokig visszatérésre ösztökélő multiplayerrel kikerekített játék. A BO2 óvatos újításai talán irányt mutatnak a jövőre nézve: nem lenne ellenünkre, ha a technológiai ugrást kihasználva kevésbé kötött, a játékos döntéseit ás akaratát sokkal jobban a középpontba állító irányba mozdulna el a sorozat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

5 órája
7

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

10 órája

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

1 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

1 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2 napja
18

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

4 napja
5

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

4 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

4 napja
1

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

5 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

5 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

6 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

6 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

7 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

7 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

7 napja
4

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

8 napja
12

Ninja Gaiden 4

8 napja
9

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
8