[Teszt] Chronos: Before the Ashes

Chronos: Before the Ashes

ne5hVáradi Dániel2020.12.09. 17:00

A Vigil Games-ből verbuválódott Gunfire Games csapatát kellően megihlette a soulsike műfaj, hiszen zsinórban a harmadik játékuk kapcsán érhetőek tetten a zsáner sajátosságai. Míg azonban a Darksiders III és a Remnant: From the Ashes némileg érintőlegesen közelített az ötletadó címekhez és inkább csak bizonyos elemeket emelt át, addig a Remnant előzményeként szolgáló Chronos már jóval egyértelműbb párhuzamot állít a Souls játékokkal.

Amivel még önmagában nem lenne különösebben probléma, elvégre a klasszikus iparági mondás szerint “jótól lopni nem bűn,” a Chronos azonban vét egy komoly hibát az alapkoncepció során, ami alapjaiban ássa alá a játékkal eltöltött időt. Ez pedig a fejlődési rendszerhez köthető. A műfaj népszerű képviselői az előrehaladás során történő elhalálozást nem tekintik komoly tényezőnek, hiszen ha valaki könnyebben ráérez a harcok dinamikájára, annak nem kell fölöslegesen ellenőrzőpontoknál újraélednie, míg aki nehezebben rázódik bele, az a tanulási idő alatt extra szinteket gyűjthet össze, míg egy területen gyakorol a mobokkal.

Na, a Chronos ezt az egyszerű mechanikát rúgja fel, méghozzá páros lábbal. Teszi mindezt úgy, hogy a hagyományos tapasztalati ponton alapuló fejlődést meghagyja, ugyanakkor végletesen leegyszerűsíti.

4 tulajdonságunkat tudjuk növelni, ráadásul ezek között olyan szintű átfedések vannak, hogy akkor is növelhetjük az életerőnket, ha a sebzésünket növeljük. Az igazi nagy dobást a speciális képességek megszerzése jelentené, ehhez azonban meg kell halnunk. Sokszor. A Chronos ugyanis annyival megfűszerezi az elhalálozásainkat, hogy ilyenkor a karakterünk minden egyes alkalommal egy évet öregedik. Tíz éveként pedig lehetőségünk nyílik választani egyet az éppen megnyíló 3 passzív képesség közül, amivel könnyebb lehet az előrejutásunk.

Ez még jól is hangzana, az azonban már kevésbé, hogy erre kicsit olcsó megoldásokkal kényszerít minket a játék, vagyis sokszor azért fogunk meghalni, mert a körülmények terelnek minket ehhez. Kezdődik az egész ott, a nálunk lévő élettöltők száma rendkívül korlátolt és visszatölteni csak úgy tudjuk őket, ha meghalunk. Nincs tábortűznél pihenéssel regenerálódó készlet, nincs árus, akinél alternatív gyógyeszközt vehetünk, nincs semmi. Az egyetlen kiskaput az jelenti, ha szintet lépünk, ekkor ugyanis az életünk automatikusan feltölt a maximumra.

A fentiek után felvetődhet a gondolat, hogy a harcok után is tudunk eképpen gyógyulni, akkor csak kellő számú ellenfelet kell megölni és mindig tele leszünk élettel. Igen ám, de ez sem működik, ugyanis a legyőzött ellenfelek nem termelődnek újra, kivéve, ha... igen, eltaláltátok, ha meghalunk. Ez pedig azt jelenti, hogy előbb-utóbb kénytelenek leszünk feldobni a papucsot, hogy aztán feltöltött készletekkel indulhassunk neki újra. De hé, ezzel végülis nyerünk, hiszen újratöltődnek a készleteink, újra jönnek ellenfelek, akikkel szintet léphetünk és még a passzív képességekhez is közelebb kerülni. Vagyis win-win szituáció. És ez sem igaz, ugyanis minél idősebb a karakterünk, annál kevésbé profitál az olyan tulajdonságokból, melyek fiatalon jelentenek előnyt, mint a gyorsaság vagy az erő, sőt, adott életkor fölött ezeket az értékeket már nem is növelhetjük. Tehát meg is kéne halnunk, meg nem is. Enyhén kontraproduktív megoldás.

Ha nem lenne ez az önmagát lábon lövő rendszer, akkor a Chronos egy egészen kellemes játék lenne, ugyanis a staminára épülő harcrendszer elég megengedő (csak a sprint és a védekezés csökkenti a naftánkat), akadnak a harcokat megtörő egyszerű logikai feladatok és a felfedezőket is jutalmazza a játék új fegyver vagy néhány apró küldetés, esetleg háttér-információ ellenében. Sajnálatos módon a fejlődési rendszer ellentmondásossága mellé a harcrendszer sem éppen a legkiforrottabb, a meglehetősen egysíkú támadási mozdulatok mellé az ellenfelek sem kimondottan változatosak, ráadásul a gyógyítás is ellenünk dolgozik, ugyanis ilyenkor nem csak azzal kell számolnunk, hogy a karakterünk mozdulatlanná dermed, hanem még vele járó animációt is mindig végig kell néznünk. Amit az ellenfelek néha kivárnak, néha nem, tehát könnyen meglehet, hogy éppen aközben vágnak le minket, amikor éppen az életünket mentenénk.

A Chronos: Before thew Ashes a Gunfire Games eddigi leginkább soulslike ihletésű címe, egyben ékes bizonyítéka, hogy a csapatnak nem feltétlenül kell ennyire igazodnia a műfaj kereteihez, hogy élvezetes játékot alkosson. Hiába próbáltak a lehető legtöbb párhuzamot állítani az ihletadó zsánerrel, az egyedi ötleteik itt éppen visszás hatást váltottak ki, amivel még az egyébként rövid játékidő is tud kellemetlen perceket tartogatni.

Pontosan
5
Platform: PC, PS4 (tesztelt), One, Switch
Kiadó: THQNordic | Fejlesztő: Gunfire Games
Megjelenés: 2020. december 1. | Ár: 10.590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

22 perce
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

12 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

16 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==