[Teszt] Chronos: Before the Ashes

Chronos: Before the Ashes

ne5hVáradi Dániel2020.12.09. 17:00

A Vigil Games-ből verbuválódott Gunfire Games csapatát kellően megihlette a soulsike műfaj, hiszen zsinórban a harmadik játékuk kapcsán érhetőek tetten a zsáner sajátosságai. Míg azonban a Darksiders III és a Remnant: From the Ashes némileg érintőlegesen közelített az ötletadó címekhez és inkább csak bizonyos elemeket emelt át, addig a Remnant előzményeként szolgáló Chronos már jóval egyértelműbb párhuzamot állít a Souls játékokkal.

Amivel még önmagában nem lenne különösebben probléma, elvégre a klasszikus iparági mondás szerint “jótól lopni nem bűn,” a Chronos azonban vét egy komoly hibát az alapkoncepció során, ami alapjaiban ássa alá a játékkal eltöltött időt. Ez pedig a fejlődési rendszerhez köthető. A műfaj népszerű képviselői az előrehaladás során történő elhalálozást nem tekintik komoly tényezőnek, hiszen ha valaki könnyebben ráérez a harcok dinamikájára, annak nem kell fölöslegesen ellenőrzőpontoknál újraélednie, míg aki nehezebben rázódik bele, az a tanulási idő alatt extra szinteket gyűjthet össze, míg egy területen gyakorol a mobokkal.

Na, a Chronos ezt az egyszerű mechanikát rúgja fel, méghozzá páros lábbal. Teszi mindezt úgy, hogy a hagyományos tapasztalati ponton alapuló fejlődést meghagyja, ugyanakkor végletesen leegyszerűsíti.

4 tulajdonságunkat tudjuk növelni, ráadásul ezek között olyan szintű átfedések vannak, hogy akkor is növelhetjük az életerőnket, ha a sebzésünket növeljük. Az igazi nagy dobást a speciális képességek megszerzése jelentené, ehhez azonban meg kell halnunk. Sokszor. A Chronos ugyanis annyival megfűszerezi az elhalálozásainkat, hogy ilyenkor a karakterünk minden egyes alkalommal egy évet öregedik. Tíz éveként pedig lehetőségünk nyílik választani egyet az éppen megnyíló 3 passzív képesség közül, amivel könnyebb lehet az előrejutásunk.

Ez még jól is hangzana, az azonban már kevésbé, hogy erre kicsit olcsó megoldásokkal kényszerít minket a játék, vagyis sokszor azért fogunk meghalni, mert a körülmények terelnek minket ehhez. Kezdődik az egész ott, a nálunk lévő élettöltők száma rendkívül korlátolt és visszatölteni csak úgy tudjuk őket, ha meghalunk. Nincs tábortűznél pihenéssel regenerálódó készlet, nincs árus, akinél alternatív gyógyeszközt vehetünk, nincs semmi. Az egyetlen kiskaput az jelenti, ha szintet lépünk, ekkor ugyanis az életünk automatikusan feltölt a maximumra.

A fentiek után felvetődhet a gondolat, hogy a harcok után is tudunk eképpen gyógyulni, akkor csak kellő számú ellenfelet kell megölni és mindig tele leszünk élettel. Igen ám, de ez sem működik, ugyanis a legyőzött ellenfelek nem termelődnek újra, kivéve, ha... igen, eltaláltátok, ha meghalunk. Ez pedig azt jelenti, hogy előbb-utóbb kénytelenek leszünk feldobni a papucsot, hogy aztán feltöltött készletekkel indulhassunk neki újra. De hé, ezzel végülis nyerünk, hiszen újratöltődnek a készleteink, újra jönnek ellenfelek, akikkel szintet léphetünk és még a passzív képességekhez is közelebb kerülni. Vagyis win-win szituáció. És ez sem igaz, ugyanis minél idősebb a karakterünk, annál kevésbé profitál az olyan tulajdonságokból, melyek fiatalon jelentenek előnyt, mint a gyorsaság vagy az erő, sőt, adott életkor fölött ezeket az értékeket már nem is növelhetjük. Tehát meg is kéne halnunk, meg nem is. Enyhén kontraproduktív megoldás.

Ha nem lenne ez az önmagát lábon lövő rendszer, akkor a Chronos egy egészen kellemes játék lenne, ugyanis a staminára épülő harcrendszer elég megengedő (csak a sprint és a védekezés csökkenti a naftánkat), akadnak a harcokat megtörő egyszerű logikai feladatok és a felfedezőket is jutalmazza a játék új fegyver vagy néhány apró küldetés, esetleg háttér-információ ellenében. Sajnálatos módon a fejlődési rendszer ellentmondásossága mellé a harcrendszer sem éppen a legkiforrottabb, a meglehetősen egysíkú támadási mozdulatok mellé az ellenfelek sem kimondottan változatosak, ráadásul a gyógyítás is ellenünk dolgozik, ugyanis ilyenkor nem csak azzal kell számolnunk, hogy a karakterünk mozdulatlanná dermed, hanem még vele járó animációt is mindig végig kell néznünk. Amit az ellenfelek néha kivárnak, néha nem, tehát könnyen meglehet, hogy éppen aközben vágnak le minket, amikor éppen az életünket mentenénk.

A Chronos: Before thew Ashes a Gunfire Games eddigi leginkább soulslike ihletésű címe, egyben ékes bizonyítéka, hogy a csapatnak nem feltétlenül kell ennyire igazodnia a műfaj kereteihez, hogy élvezetes játékot alkosson. Hiába próbáltak a lehető legtöbb párhuzamot állítani az ihletadó zsánerrel, az egyedi ötleteik itt éppen visszás hatást váltottak ki, amivel még az egyébként rövid játékidő is tud kellemetlen perceket tartogatni.

Pontosan
5
Platform: PC, PS4 (tesztelt), One, Switch
Kiadó: THQNordic | Fejlesztő: Gunfire Games
Megjelenés: 2020. december 1. | Ár: 10.590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

The Outer Worlds 2

4 órája
1

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

11 órája
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

1 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

3 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

3 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

4 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

5 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

6 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

7 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

8 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

8 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

8 napja
39