[Teszt] The Stanley Parable

The Stanley Parable

WarhawkLusztig Zsolt2013.10.20. 09:45

Van egy Steam achievement a The Stanley Parableben, melyet akkor lehet megszerezni, ha négy perc huszonkét másodperc alatt befejezi valaki a játékot. Gondolhatnánk, hogy biztos valami trükkös, nehezen felfedezhető utat kell találni, de az igazság az, hogy nem kell nagyon kutatnunk, ennyi idő tényleg elég ahhoz, hogy eljussunk a játék végéig - egyik végéig, legalábbis. Ugyanis ahogy a töltőképernyőn olvashatjuk, itt a befejezés sosem a befejezés.

Oké, próbáljuk meg kicsit kevésbé titokzatosan: a The Stanley Parable, ahogy a címe is mutatja egy példabeszéd. Példabeszéd, vagy inkább tanmese arról, hogy a videójátékokban ki az, aki irányít és ki az, akit irányítanak. Hogy a Játékos igazából egy kísérleti patkány csak a játék készítőjének labirintusában, aki azért halad előre, mert visszafelé nem lehet, aki ha válaszút elé kerül, akkor a szabad akarat álcája mögött csak két (három, négy, sok) előre elkészített, kipróbált lehetőség közül választhat, hiszen minden utat bejártak előtte, minden kérdést eldöntöttek előtte. A kérdés az, mi történik, ha a játékos nem hallgat a fejében lévő hangra (nevezzük azt Cortanának, GLaDOSnak vagy akárminek)? Mi történik akkor, ha egyszer úgy dönt, hogy visszafordul?

Hogy ezt hogyan lehet bemutatni? A játék első néhány percében kitűnően megtapasztalhatjuk. A történet szerint Stanley, a vállalat 427-s dolgozója, akinek a feladata az, hogy a képernyőjén megjelenő utasításoknak megfelelő gombokat nyomja le. Mikor azonban egyszer megszűnnek ezek az utasítások, Stanley feláll a gép mellől és elindul kinyomozni, mi is történhetett. (Elindul kinyomozni? Vagy ott marad az irodában?) Néhány kanyarral később két ajtót találunk, melyből Stanley a bal oldalit választja - mondja a Narrátor. De vajon te, a játékos tényleg a bal oldalit választod? Mi történik, ha a másikon lépsz át? Mi történik, ha egyiken se lépsz át? Bármit megtehetsz, a történet aszerint fog csavarodni (és kapunk különböző befejezéseket, még akkor is, ha a „befejezés” azt jelenti, hogy a Narrátor inkább újraindítja a játékot), de mindegyik végén kiderül, hogy 1. a döntésünk nem rengette meg a világot és 2. nem vertük át a programot, a program vert át minket. És ami a legjobb: erre folyamatosan felhívja a figyelmed - mit felhívja, lényegében cikizni kezd néha vele! A Narrátor nem csak azért van, hogy elmondja, mit teszel, elmondja, mit fogsz tenni, vagy elmondja, mit kell tenned, ő pont annyira van rád hagyatkozva, mint amennyire te rá (még ha ezt nem is valljátok be egymásnak), ha nem azt teszed, amit szerinte tenned kellene, akkor a haverból könnyedén válhat ellenségessé, könyörgővé, cinikussá.

Könnyel elrontható recept ez, azonban itt tökéletesen működik. Attól függően, hogy az ember mennyire irányítható, az első „végigjátszás” személyenként más és más lesz. A játék folyamatosan döntési kényszer elé állít, még akkor is, mikor azt észre sem veszed és minden egyes döntés egy picit más irányba fordítja el a történetszálat. És mikor ezt észrevesszük, akkor szinte biztos, hogy megpróbáljuk „megtörni” a játékot, megtalálni azt, amire a készítők nem számítottak csak hogy újra és újra rádöbbenjünk: a látszólagos szabadság álarca mögött minden döntés el lett döntve már, nincs olyan lehetőség, melybe úgy érkeztünk volna, hogy arra ne lenne a játék felkészülve. Kedvenc példám (ugyan pici spoiler, de a töménytelen lehetőség közül engedtessék meg, hogy egyet lelőjek), mikor menet közben bezárkóztam a tisztítószer raktárba. Miért? Mert ki lehetett nyitni az ajtót. A Narrátor percekig próbált kicsalogatni, elmondta, hogy semmi nincs amiért érdemes lenne bent maradnom, sértegetni próbált, majd eldöntötte, hogy minden bizonnyal meghaltam (Mármint én, a játékos. Nesze neked, negyedik fal!) és megkérte a közelemben lévőket, hogy távolítsák el a testem és rakjanak olyasvalakit a helyére, aki ismeri az FPS játékokat és a modern történetmesélési fogásokat. Poén? Az, jót is nevettem, majd folytattam a játékot. Aztán a következő nekifutásnál egy hirtelen ötlettől vezérelve újra bementem és meglepetés: függetlenül attól, hogy teljesen új játékot kezdtem, a Narrátor kikelt magából, hogy mit keresek már megint itt, mikor semmi látnivaló nincsen! Oké, erre is készültek, döntöttem el, így természetesen a következő játéknál már tudatosan ki akartam próbálni, hogy mi történik, ha újra belépek ebbe a szobába. A válasz: semmi, ugyanis a játék biztos ami biztos alapon bedeszkázta az ajtót. Ilyen, akár több újrakezdésen átívelő „történetszálak” tömkelege az, amit a The Stanley Parable nyújt, lehetőségek tárházát, melyek újra és újra bebizonyítják, mennyire is látszat csak a szabad akarat a videójátékokban.

És igazából ez is volt a célja ennek a tanmesének, a célt pedig tökéletesen elérte. Megmosolyogtató, szatirikus, azonban soha nem bunkó módon mutatja be a ma ismert történetmesélési módozatokat. Nem cikizi ki a többi játékot, nem neveti ki a különböző megoldásokat, a görbe tükör nem feléjük, hanem a játékos felé van állítva. Egy kitűnő gondolatébresztő, egy olyan kísérlet, melyre minden bizonnyal innentől többször is fognak majd hivatkozni, egy olyan élmény, melyet nem éri meg elszalasztani.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Dino Crisis helyett – ez történt pénteken

Benne: Code Violet, Death Howl, Whisper Mountain Outbreak, Kriegfront Tactics, Dragon Ball: Sparking! Zero, Ender Magnolia: Bloom in the Mist, Phantom Brave: The Lost Hero, Warhammer 40,000: Space Marine II.

1 napja
14

A Switch 2 árnyékában – ez történt csütörtökön

Benne: Sony live service játékok, Until Dawn, Mortal Kombat 1, Final Fantasy VII Rebirth, Rune Factory: Guardians of Azuma, Bleach: Rebirth of Souls, Ace Combat 7: Skies Unknown.

2 napja
17

Tales of Graces f: Remastered - A barátság ereje

Egyes japán játékok egészen kalandos utat tesznek meg, amíg végre eljutnak hozzánk a Nyugatra, a Tales of Graces f pedig még a megszokottnál is több nehézséggel nézett szembe. ...

2 napja
4

Bemutatkozott a Nintendo Switch 2

Lerántották a leplet a Nintendo Switch utódjáról, amely még idén érkezik.

3 napja
70

PlayStation Game Catalog: januári érkezők

God of War Ragnarök. The Man Who Erased His Name. Atlas Fallen. Többek között ezek a címek várják az Extra és Premium szintek előfizetőit.

3 napja
7

Kisebb bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Party Animals, Lil Gator Game, Wartorn, Crashlands 2, Finding Frankie.

3 napja
1

Completely Stretchy

Rég elmúltak már azok az idők, amikor a szabadon bejárható pályák és a nyitottság önmagukban elegendőek voltak ahhoz, hogy meglegyen az a bizonyos varázs, a Completely Stretchy azonban jó érzékkel hozza vissza ezt a már modernnek mondható, de mégis nosztalgikus gaming-életérzést.

3 napja
3

Bezárások és bejelentések - ez történt kedden

Benne: Counterplay Games, Street Fighter 6, Toadman Interactive, Piranha Games, Rusty Rabbit, PGA TOUR 2K25, Freejam, Tomb Raider IV-V-VI Remastered, Forest Reigns, Until Dawn, Project Pantheon.

4 napja

Switch 2 bemutató pletykák - ez történt hétfőn

Továbbá: Bleach: Rebirth of Souls, Assassin's Creed Shadows, Hyper Light Breaker, FULL STEAM: Fluffy X Machina, Blood of the Dawnwalker.

5 napja
4

Amíg a világ a Grand Theft Auto 6-ot várja, mások a GTA3-at portolják Sega Dreamcast-re

Döbbenetes Grand Theft Auto 3 átirat készül a rajongók boszorkánykonyhájában.

6 napja
14

Naiad

A Journey műfaja a mai napig tartja magát, és érkeznek a szép, nyugodtságot árasztó kellemes utánpótlás játékok. A Naiad is egy ilyen cím, amelyben egy vízi tündérrel kell hosszú kalandra indulnunk. Teszt!

6 napja
8

Heti megjelenések

6 napja
2

Atomfall bemutató, Elden Ring Nightreign próbakör - ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Hell Maiden, The House of the Dead 2: Remake, Deficit.

8 napja
6

Kingdom Come: Deliverance 2 - öt dolog amit az első harminc órából megtudtunk

Nyakunkon a Kingdom Come: Deliverance 2 megjelenése: a fantasy elemeket teljes egészében nélkülöző középkori szerepjáték masszív térképpel és száz órányi játékidővel kecsegtet. Kipróbáltuk - lássuk az első harminc óra tapasztalatait!

8 napja
5

Megint csúszik az AC Shadows, új Nintendo "konzol" - ez történt csütörtökön

Továbbá: Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition, Final Fantasy VII Rebirth, Hyper Light Breaker, PowerWash Simulator, Coridden, Botany Manor, Robobeat, V Rising.

9 napja
7

Gamer365 Ünnep 2024 | Aerosoft Bundle (PC)

Az ünnepekre várva, az adventi izgalmak közé kanyarodva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben teljes verziós játékkódokat, hardvereket és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

9 napja
366

Project Tower – Toronyiránt!

Vannak azok az indie játékok, amiken minden limitációjuk ellenére megakad az ember szeme, és sokunknak pont ilyen cím volt a Project Tower. A Yummy Games alkotása elsőre csak egy erősen felvizezett Returnal másolatnak tűnhet, a fejlesztők azonban csavartak egy merészet a Housemarque receptjén, és a roguelike mechanikák helyett alakváltással dobták fel a 3D-s bullet hell lövöldéjüket.

9 napja
1

Xbox Developer_Direct

DOOM: The Dark Ages, South of Midnight, Clair Obscur: Expedition 33, valamint még egy további meglepetés cím várható az év első műsorában!

9 napja
2

Monster Hunter Wilds béta, Transformers: Reactivate kasza – ez történt szerdán

Továbbá: Big Helmet Heroes, Gravelord, Tiny Terry's Turbo Trip.

2025.01.09.
4

Savant: Ascent REMIX

Most már ott tartunk, hogy az indie játékok is megkapják a maguk újragondolt változatát. A Savant: Ascent REMIX egy különleges, pörgős élményt nyújtó lövöldözős játék, amely a 2013-as eredeti kiadás modernizált változata, amelyet a Switch tulajdonosai is élvezhetnek.

2025.01.08.
2