[Teszt] Need for Speed: Rivals

Need for Speed: Rivals

liquidSomosi László2013.12.03. 21:15

A Need for Speed Rivals egy örökérvényű tételt mindenképpen bizonyít, miszerint: egy árkád autóversenynek sem sűrű fékhasználatra, sem saját történetre nincs igazán szüksége. Az utóbbit a játék pár perces (elsőre) átnyomhatatlan intrója igazolja, a „mi vagyunk a lázadó utcaiversenyzők, a rendőrök az ellenségeink” monológot elkoptatottsága okán valószínűleg már kevesen veszik komolyan - akik mégis, lehet, hogy itt az ideje elgondolkodniuk azon (például az ismert filmszínész hétvégi tragikus balesete kapcsán), hogy mi a különbség a filmeken / videójátékokon keresztül kiélt fantáziák, és a valós élet között.

A sűrű fékhasználat hiányát talán már kevésbé kell magyarázni, az új Need for Speed továbbra sem szimulátor, badarság lenne bárminemű realizmust számon kérni rajta. Persze, vannak benne mindenféle, a való világban zsáknyi pénzért megvásárolható gépjárművek, és valószínűleg az NFS sorozat az egyetlen hely a világon, ahol a rendőrök Ferrari 458 Italia-val kergetik a gyorshajtókat - de ettől még úgy végig lehet csúszni száznegyvennel egy kanyaron, ahogy azt kell, illetve ahogy azt egy ilyen játékban kell. Egy árkád autóverseny nagyon nagyot tud bukni, ha nem elég élvezetes vezetni a gépet - a Rivals ezen a fronton remekül teljesít, a járművek között van különbség (erről még lesz szó később), az irányítás viszonylag gyorsan és jól tanulható, és kifejezetten szórakoztató száguldozni a játék nyitott világában.

Mert (ismét) erről van szó, az NFS „főága” jó ideje elszakadt a kötött pályás versenyektől, a Rivals sem tesz másként. A világ hatalmasnak nem hatalmas, ellenben határozottan változatos, van itt minden az útra csobbanó hullámokkal tarkított tengerparttól kezdve a szolidan ívelő autópályákon át a havas hegyoldalak jóval kevésbé szelíden kanyargó szűk szerpentinjéig. (Kedves olvasó, ha az típus vagy, aki kedveli a teszteken átszűrődő személyes megjegyzéseket: a cikkírás ezen pontján ment tönkre végképp a tegnap egy nagy bögre forró teával meglocsolt billentyűzetem. Elmentem, és vettem egy másikat, folytathatjuk.)

Szóval: gyors autók, vad kanyarok, rendőrök, ez eddig is így volt, mi változott? Az, hogy a Rivals az NFS szériában eddig is hangsúlyos üldözésre-menekülésre koncentrál, a játék maga egy Hatalmas Üldözés, a nyugalom percei ritkák, és nem tartanak sokáig. A játék már elején megkérdezi, hogy versenyző vagy rendőr karriert óhajtasz-e folytatni (váltani bármikor lehet), és ennek megfelelően pakolja eléd a feladatokat.

A versenyző élete a nehezebb, ő ugyanis folyamatosan a veszély árnyékában él. Kifordulsz a búvóhelyedről, elindulsz a választott esemény felé (ami lehet sokféle: verseny, verseny rendőrökkel a nyomodban, időfutam, egy-az-egy ellen sprint, vagy „lerázom a rendőrbácsit!” küldetés), és két perc múlva valószínűleg összeakadsz egy rendőrrel, aki üldözni kezd. Sebaj, versenyt indítani és megnyerni így is lehet, csak a végén kell valamit csinálni a rendőrökkel, mert ha megállítanak vagy szétcsapnak, ugrik MINDEN pontod, amit az adott menetben összeszedtél.

Kegyetlen? Igen, elsőre annak tűnik, de azért nem eszik olyan forrón a kását. A térképen elszórt búvóhelyekre betérve bankolhatod az addig összegereblyézett pontokat - a kérdés inkább az, hogy mikor teszed ezt meg. A Rivals csinos kockázat - jutalom rendszerrel dolgozik, minél tovább maradsz „kint”, annál nagyobb szorzóval (enefesül: heat level) pörögnek a pontjaid. A búvóhelyen kívül a játékot leállítani nem lehet, a veszély folyamatos - és ez remek, a korábbi epizódokban nem látott dinamikát a Rivals-nak.

A feladatok sikeres teljesítését, meg úgy általában a túlélést nagyban segíti az, hogy folyamatosan fejlődsz. A bezsákolt pontokból a búvóhelyen autót fejleszthetsz (jótanács: érdemes először a gép testét megerősíteni, így több „életerővel” rendelkezel majd, kevesebb lesz az utolsó előtti pillanatban frusztrálóan szétütött járgány), és felrakhatod az Üldözési Technológiákat is. Az ÜT-k gyakorlatilag fegyverek, nem a szó hagyományos értelmében, de működésüket tekintve mindenképpen: EMP-vel csaphatsz oda, aknákat szórhatsz vagy látványos lökéshullámmal taszíthatod odébb a nyakadban lihegőket. A „fegyverek” nyilván nem csak a rendőrök ellen vethetők be, teljesen jók a rivális versenyzőkkel szemben is - nincs is jobb annál, amikor a cél előtt kétszáz méterrel kapod le egy EMP-vel az előtted a győzelem biztos tudatában autózót.

Igen, a Rivals jófajta árkád autóverseny / combat racer hibrid, és ez teljesen jól áll neki, az utakon csata folyik, a veszélyes vezetés és a gyönyörű driftek jutalma a nitró, kapsz javítóállomásokat, ahol egy másodperc alatt rendbe teheted a kasztnit, és újratöltheted az ÜT-ket - ahogy elkezded jól kiismerni az utakat, a Rivals lehetőségek és taktikák szintjén is kinyílik, tudod, hogy mikor kell támadni, és mikor menekülni, az addigi sovány tízezrek helyett pedig simán százezres ponthalmazokat csinálsz egy menet alatt. Rendőrként is persze: a zsarukarrier a versenyzős futamok ellenképe, vad üldözésekkel, és speciálisan ide álmodott (szögcsapda, útzár, helikopter…) Üldözési Technológiákkal. Apróságnak tűnik, mégis megemlítem: az NFS Rivals az első olyan játék, ahol valós értelmét láttam a hangvezérlésnek, a kétségbeesetten a tévé felé üvöltött „GPS HIDEOUT!!!” parancs (belövi az útvonalat a legközelebbi búvóhely felé) extrém módon hasznosnak bizonyult.

Nem segíti a sikerélmények gyors begyűjtését, hogy a Rivals a játék legelején kíméletlenül beterel az online multiplayer játékmódba. Értsd: ha van online kapcsolat, kapásból betesz egy multiplayer játékba - ami nagyon hasonlít a single playerre, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt nem az (amúgy jól működő) AI, hanem hús-vér emberek ellen nyomod. Versenyzőként az elején szembeszállni egy két-három autóból álló szervezett rendőrcsapattal = gyors pusztulás + keserű könnyek, így erősen ajánlott ellátogatni a menübe, és privátra vagy offline-ra kapcsolni a játékot addig, amíg nem fejlődsz egy kicsit, és rá nem érzel a játékra. Ha ez megvolt, nyugodtan menj vissza, a Rivals multiban az igazi, körömlerágósan izgalmas küzdelmek folytathatók itt.

A Rivals alatt dübörgő Frosbite 3 motor áldás és átok egyszerre. Áldás, mert megfelelő PC-n és nextgen konzolokon csuklóból hozza a tőle elvárt látványt, egy-egy nagyobb üldözésnél (pláne: éjszaka) bőségesen kényezteti a szemet.

Jelengenerációs konzolokon más a helyzet. Maga a látvány itt simán korrektnek mondható, de képfrissítéssel komoly gondok vannak. Nincs FPS-mérő építve a szemembe, de bizton állíthatom, hogy az általunk tesztelt Xbox 360 verzió szinte soha nem hozta a folyamatos harminc képkocka / másodperc arányt, és ha igazán keménnyé vált a helyzet (öt rendőr a nyomodban, éjszaka, vihar) többször is meglátogatta a tragikusnak mondható egyszámjegyű értékeket - ami nem megbocsátható máshol sem, itt meg pláne, a harminc fps-t elfogadom a hatvan helyett (még akkor is, ha nextgen konzolokon illene annyinak lennie - nem annyi), az élsimítás teljes hiánya mellett produkált sebesség-szakadék viszont botrány, és érezhetően befolyásolja a játszhatóságot is. Értem én, hogy cross-gen, meg kutyafüle, de vannak lécek, amiket mindentől függetlenül illene átugrani, és nagyon rosszul hozza ki magát, ha nem sikerül.

Bajban leszünk a kereszt-generációs, a múlt és a jövő platformjaira is megjelenő játékokkal pontozás szempontjából, a Rivals az élő példa rá. Maga a játék, a mellé kitalált rendszer csudajó, ha szereted az árkád autóversenyeket, és nem riadsz meg attól, hogy versenyzőként folyamatosan nyomás nehezedik rád, jó eséllyel te is szeretni fogod. Csak nem mindegy, hogy melyik verziót választod - a jelenlegi pontunk egyfajta kompromisszum a két érték között, a jelengenerációs értékelés egy (két?) fokkal alacsonyabb, a nextgen pedig magasabb lenne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

4 órája
11

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

19 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

1 napja
8

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

3 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

5 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

6 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

6 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

6 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

7 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
10

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

9 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

2025.05.05.
4

Heti megjelenések

2025.05.05.
5