[Teszt] The Town of Light

The Town of Light

siklaraSimon Klára2016.04.03. 10:00

Sétaszimulátorral lassan Dunát lehetne rekeszteni, az olasz LKA független csapata azonban szokatlan utat választott, és ijesztegetés helyett egy valós eseményeken alapuló személyes történet rendhagyó bemutatását választották. A Town of Light egy Renée nevű fiatal lányról szól, akinek az emlékein keresztül betekintést nyerhetünk egy valóságban is létező elmegyógyintézet lehangoló és sokszor megrázó mindennapjaiba, ahonnan sok beteg már sosem ment haza.

Az Ospedale Psichiatrico di Volterra nevű intézmény 1887-tól egészen a hetvenes évekig működött, fénykorában közel ötezer beteggel a falai között, és leginkább a korabeli orvostudomány szempontjából úttörő, ám rendkívül kegyetlen terápiás módszereiről volt hírhedt. A betegek napokig tartó ágyhoz kötözése, a hideg zuhany, vagy az elektrosokk-terápia bevett gyakorlat volt, a menthetetlennek ítélt betegeken pedig gyakran hajtottak végre lobotómiát. A lobotómia portugál feltalálója orvosi Nobel díjat kapott, és az ötvenes évek közepéig az Egyesült Államokban is gyakran alkalmazták, holott rendkívül kockázatos és morálisan megkérdőjelezhető orvosi eljárás volt (egyik leghíresebb áldozata a magatehetetlenné vált Rosemary Kennedy, aki 86 éves kort ért meg a saját teste foglyaként).

A Town of Light akár egy tényfeltáró interaktív dokumentumfilm is lehetne, a múlt eseményei azonban a súlyos mentális problémákkal küzdő Renée szemén keresztül elevenednek meg, aki emlékezetkieséstől, tévképzetektől és vad hallucinációktól szenved, és a már említett orvosi módszerek javán maga is átesett. A rémült, saját világából kiszakított kamaszlányról érdekes módon épp az orvosi feljegyzésekből nem derül ki, mi baja és mi állhat neurotikus viselkedése hátterében, saját zavaros emlékfoszlányaiból azonban több végigjátszás után kirajzolódik a szörnyű igazság.

Története tizenöt hosszabb-rövidebb fejezetből áll, és szinte mindvégig a kórház épületén belül, vagy annak környékén bolyongva próbáljuk keresni a válaszokat az emlékek hatására a lányban feltoluló kérdésekre. Miért nem jött érte anya és miért nem írt többé levelet? Miért bántották, ha ő csak tette, amit parancsoltak neki? Miért nem mondták el neki soha, mit miért tesznek vele? Mi történt az egyetlen benti barátjával, Amarával? A történet fordulópontjain Renée belső hangjaként eldönthetjük, hogy a józanság, avagy az őrület és a paranoia uralkodjon-e el rajta, hogy aztán ennek megfelelően gördítsük tovább a cselekményt a megváltoztathatatlan végkifejlet felé. Valahányszor másképp döntünk, más részigazságot tárunk fel, így a 2-3 óra hosszúságú, ám több ponton szerteágazó történet teljes megismeréséhez nagyjából négy végigjátszásra van szükség.

A ma teljesen elhagyatottan álló épületegyüttes omladozó, graffitis falait, rozsdás vaságyait és kerekesszékeit rendkívül lehangoló fotósorozatokon több művészfotós is megörökítette, a fejlesztők pedig élethűen lemodellezték, így kalandjátékukban virtuálisan mi is bejárhatjuk. A helyszíneket szürreális atmoszféra hatja át nem csak a rendszeresen megelevenedő múlt árnyai miatt, hanem mert ifjú narrátorunk valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva napjainkban barangolja be a funckióját vesztett szellemkórházat, holott 1938-ban került az intézménybe.

Az évszám azért is fontos, mert a nem sokkal később kitörő második világháborúból ugyan vajmi keveset érzékel az intézet falai között, sok szenvedése a háború miatti nélkülözésre vezethető vissza, márpedig a játék által felvetett témák közül az egyik leghangsúlyosabb a kiszolgáltatottság gazdasági, szexuális, és minden egyéb értelemben. A történelem alakulása legalább olyan fontos szerepet játszik Renée sorsának tragikusra fordulásában, mint az otthoni körülményei, és közvetlen környezete. Gyerekkori emlékeibe ugyanúgy beleszövődnek a Mussolinit éltető dalok, mint az őt kiközösítő osztálytársak, vagy a szigorú katolikus neveltetés, ami később állandó szorongáshoz vezet.

Lehetne még példákat hozni olyan apró mozzanatokra, amiktől a figyelmes játékos számára az egyszerű játékmenet ellenére is rendkívül összetett élménnyé válik a Town of Light. A fejlesztők legnagyobb érdeme, hogy legalább annyit mesél a helyszín és az olykor váratlanul felvillanó rémképek, amelyek hol valós emlékek, hol Renée legbelsőbb félelmeinek beteges megnyilvánulásai, mint a lány szájából elhangzó mondatok (amelyek döntéseink tükrében mindig változnak). Kevés játék hangolja össze ennyire jól a vizuális és verbális történetvezetést és építi ilyen jól egymásra az egyes rétegeket: a valóságot és a képzeletet, az általános és a személyes vonatkozásokat.

Játékként nézve nem tűnik nagy eresztésnek, hiszen meglehetősen nyugodtan, már-már unalmasan indul, és néhány kivételtől eltekitve tényleg csak csigalassan sétálunk egyik pontból a másikba a négyszintes kórház fokozatosan megnyíló szárnyaiba. Mégis, mivel hátborzongatóan valósághű az egész, egyre inkább beleéljük magunkat a világtól évekig elzárva élő, egyre megrázóbb dolgokat átélő és ezek hatására egyre közönyösebb lány helyzetébe, a záró képsorok láttán pedig végleg tudatosul bennünk, hány szerencsétlen mehetett keresztül hasonlókon. A megrázó befejezést továbbgondolva egyébként azt is kitalálhatjuk, miért kapta a játék a fény városa címet.

A Town of Light végig rendkívül nyomasztó, és zombik vagy bármiféle természetfeletti elem nélkül is félelmetesebb egy horrornál, mert valós eseményeken alapul és húsbavágóan közelről mutatja be egy elmegyógyintézet működését a 20. század első felében. Játékmenet szempontjából tipikus sétaszimulátor a műfaj minden rákfenéjével, érdekes témája és egyedi történetvezetése azonban kiemeli az átlagból. Bár szigorúan csak felnőtteknek ajánlott, aki a Layers of Fearhez hasonló horrorisztikus becsavarodást vár tőle, messzire kerülje el, aki azonban nyitott egy elmebeteg sajátos visszaemlékezésére, annak csak ajánlani tudom (amint kicsit lement az ára).

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

11 órája

Heti megjelenések

15 órája
11

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

1 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

2 napja
9

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

2 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

3 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

3 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

3 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

4 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

4 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

5 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

5 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

6 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

6 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

7 napja
35

Heti megjelenések

7 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

8 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

9 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

9 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

2025.08.29.