[Teszt] Dragon Quest: Builders

Dragon Quest: Builders

mcmackoGéczy Attila2016.10.13. 19:45

Mint derült égből a villám, úgy csapott le a Square Enix legújabb üdvöskéje, amelyről a japán megjelenés óta tudhattuk, hogy nem lesz mindennapi darab. A Dragon Quest: Builders felült arra a vonatra, amely a Minecraft vidékeiről indulva, és voxelsíneken zötykölődve próbálja felkapni az eredeti Notch-remekműből kifarolt játékosokat. Sőt, a DQ:B ettől sokkal-sokkal nagyobb feladatra vállalkozik: szeretné megnyerni azon játékosok kegyeit is, akiket a kockaépítgetős játékok eddig a lehető leghidegebben hagytak! Bátor vállalkozás? Nem is kicsit, ám a japán fejlesztőket nem kell félteni, mert a Builders nem csak az egyik legizgalmasabb Dragon Quest mellékág lett, de talán az egyik legjobb dolog is, ami mostanában a japán szerepjátékokkal történt.

Az új DQ játék ugyanis nem is feltétlenül a Minecraft szabadságára alapoz. Annál jóval tudatosabban építgeti (Éééértitek!) a játékmenetét, amely egyfelől ügyesen használja a tárgygyűjtögetésben és kraftolásban, valamint blokkokból való építkezésnek a mechanikáit. Ugyanakkor egy komplett akció-szerepjátékot pakol az ember orra alá, ahol a Dragon Questes, neadjisten 2D Zeldás játékelemek úgy fonódnak össze a voxeltérrel, mintha csak a világ legtermészetesebb dolga volna az ilyesmi mutatvány. Oké, a 3D Dot Heroes esetében láttunk már olyat, hogy a klasszikus Zelda epizódok hígított játékmenetét kockavilágban álmodták újra, de a Dragon Quest mívesebb, sokrétűbb és tartalmasabb élményt rejtegett, mint a kult státuszba röpített PS3 exkluzív.

Mint minden Dragon Quest játékban, így a Buildersben is a világ megmentéséért folyik a küzdelem. Ez a világ egyszer már azonban csúnyán ráfaragott. Nekünk, az „Építő” reinkarnációjának kell a régi korok tündöklését visszaállítani, ehhez pedig nem elég a játék elején megszöknünk a kriptánkból (!), hanem ősi erőnket, az isteni sugallatokat és a Sárkányúr kataklizmáját túlélő jóakaratúak segítségét is latba kell vetnünk. A program nem variálja túl a történetét - ám az NPC-k, és a világ története önmagában ad annyi mikro-cselekményt a kampányhoz, hogy folyamatosan izgasson minket, merre tudjuk továbbgördíteni hőseink szekerét. Mivel szépen lassan növekedni fog a városunk (melyet nyilván magunknak fogunk építgetni, jó kis Minecraftes mechanikák segítségével), ezért egyre több túlélőért is felelősek leszünk, akik apró-cseprő gondjaikat, feladataikat, vagy éppen a továbbjutáshoz elengedhetetlen titkaikat osztják meg velünk. Ezek a küldetések mozdítják előre az átfogó eseményszálakat is, és amíg kezdetekben csak „menjünk el ide, gyűjtsünk és építsünk ezt-azt” színvonalon érkeznek a kihívások, később egyre jobban fel kell készülnünk a kontinensek túlsó végére mutató feladatokra.

A térképen a figuránk irányítása, a valós idejű harc, a felderítés és a gyűjtögetés teljesen zeldás mederben zajlik. Ugyanakkor itt egy kardcsapással nem csak a füvet és bokrokat tehetjük rendbe, hanem a fegyverünktől függően a falak, sziklák és fák is összeomlanak, akárcsak a klasszikus Mojang játékban. Természetesen magunk is lepakolhatunk a kockakészletünkből, így könnyítve a terepen való átjutást, vagy a szörnyek elleni védekezést. A blokk-mechanikák szinte tökéletesen forrnak össze az akció-jrpg formátummal. A terepen rengeteg a rejtett okosság és a felfedeznivaló. Akármerre is járunk, mindig látunk a távolban (ritkábban a közelben) olyan érdekes szegleteket, amelyet „na még öt percet” kolbászolva fel akarunk majd deríteni. Közben persze ha leesünk egy fal mentén, akkor a faltörő kalapácsot és az építő vénánkat is elő kell húzzuk, hogy vissza tudjunk ugrálni a korábbi ösvényre.

Majdnem-polgármesterként nem csak a lakosok, de a mindenkori központi település is külön figyelmünket igényli. A fokozatosan megnyíló építési és kraftolási lehetőségek a terepre való felkészültségünket is segítik (innen ered az RPG-k állandó fejlődéskényszere a DQ: Builders-ben), de arra is ügyelnünk kell, hogy mindig legyen nálunk gyógygezemice és főtt kaja. Hősünk túléléséhez bizony a HP-re és az éhségérzetre is gondosan kell majd figyelni. Sőt, időnként az aktuális fejezethez tartozó központi várost is meg kell védeni a szörnyek ellen. Szerencsére a játék ezt sem kényszeríti ránk időzített támadásokkal, vagy napszakokhoz kötött hullámokkal. Amikor úgy gondoljuk, hogy a sztorit szeretnénk előremozdítani, úgy elvállaljuk a védekező küldetést, és mehetünk tesztelni az új felszerelésünket-csapdáinkat. Apró üröm az örömben, hogy minden fejezet szinte teljesen üres lappal indít minket az új úton - de e mögött is érződik a fejlesztői koncepció, és a fokozatosság-változatosság elvének fokozatos fenntartása.

És mégis, hogyan lesz ebből konzol-kompatibilis videojáték-élmény? Bár a Minecraft is meg tudott állni a saját lábain a PC platform melegén túl, a DQ:B titka a hihetetlenül gondos polírozottság, és az átgondolt mechanikák összjátéka. Nincsenek túlontúl erőltetett, izzasztóan sok darálást, vagy szöszmötölést igénylő feladatok. Ahol ezek picikét is előjönnek, ott is vezetve van a kezünk. Tele van a játék olyan (összegyűjthető) segítséggel, melyek a túrázást, a harcot, az építkezést, vagy épp a gyűjtögetést katalizálják. Az egész programból árad a fejlesztői alázat, és az igyekezet, hogy ha már egyszer a világ egyik legnépszerűbb játékából koppintottak, akkor valami maximálisan igényeset és széles körben fogyaszthatót alkossanak. Ez az érzés pedig végigkíséri a játékost, aki a kellemes dallamok, vidám látvány és pihentető játékmenet keverékébe úgy süpped majd bele, mint egy kényelmes fotelbe. A kampány egyébként meglehetősen masszív - nyugodtan lehet egy régivágású JPRG kiméretével kalkulálni. Miután pedig végigértünk a fejezeteken, akkor nyílik meg a várva-várt szabad építés lehetősége.

Már csak az a kérdés, hogy miért nem kap magasabb pontszámot a Builders. Nos, sokat agyaltam a végső értékelésen, végül pedig arra jutottam, hogy az eredetiség hiánya (másképpen: a benyúlt játékmechanikák érzete) picit visszavesz a csomag összképéből. Ugyanígy furcsa lehet sokaknak, hogy a Minecraft teljes szabadságát itt láthatatlan falak és ügyesen elrejtett korlátok vetik vissza. Ez nyilván csak annak lesz probléma, aki a következő korlátok nélküli legósdoboz élményt várja a játéktól. A többiek, akik a JRPG leszármazottat keresik, őket kifejezetten segíti majd a játékos korlátok között történő terelgetése. Sajnos a prezentáció egyes elemei is gagyinak hatnak, jobban mondva, nem nőnek fel a játékélmény zsenialitásához. A zenék sajnos midi-jelleggel szólalnak meg, szinkront vagy gagyarászó karakterhangokat még csak véletlenül sem fogunk találni a kalandjaink során, a kameranézet pedig egyenesen ellenünk dolgozik, amikor hirtelen huppanunk be például egy frissen feltárt barlangba.

Az apró problémák ellenére egy csodás játékprogramnak tartom a Dragon Quest: Builderst, amely az angolul picikét is konyító gyerkőcöknek remek ajándék lehet, pláne a karácsonyi szezon előtt. PC-s indie próbálkozások ide, mindent elsöprő Mojang-univerzum oda - azt vélem a DQ: B legeslegnagyobb előnyének, hogy engem, a Minecrafttól és a többi stílustárstól ódzkodó játékost is pillanatok alatt sikerült beszippantania. Ez pedig az MC-szkepticizmusomat figyelembe véve sokkal-sokkal több, mint amit vártam a programtól! Bátran tegyél egy próbát te is a Dragon Quest Builders-szel, mert jó eséllyel titkos kedvencet avatsz majd a játék személyében!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

1 órája

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

8 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
2

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

2 napja
1

Gradius Origins Collection

3 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

2025.09.07.
5