[Teszt] Dragon Quest: Builders

Dragon Quest: Builders

mcmackoGéczy Attila2016.10.13. 19:45

Mint derült égből a villám, úgy csapott le a Square Enix legújabb üdvöskéje, amelyről a japán megjelenés óta tudhattuk, hogy nem lesz mindennapi darab. A Dragon Quest: Builders felült arra a vonatra, amely a Minecraft vidékeiről indulva, és voxelsíneken zötykölődve próbálja felkapni az eredeti Notch-remekműből kifarolt játékosokat. Sőt, a DQ:B ettől sokkal-sokkal nagyobb feladatra vállalkozik: szeretné megnyerni azon játékosok kegyeit is, akiket a kockaépítgetős játékok eddig a lehető leghidegebben hagytak! Bátor vállalkozás? Nem is kicsit, ám a japán fejlesztőket nem kell félteni, mert a Builders nem csak az egyik legizgalmasabb Dragon Quest mellékág lett, de talán az egyik legjobb dolog is, ami mostanában a japán szerepjátékokkal történt.

Az új DQ játék ugyanis nem is feltétlenül a Minecraft szabadságára alapoz. Annál jóval tudatosabban építgeti (Éééértitek!) a játékmenetét, amely egyfelől ügyesen használja a tárgygyűjtögetésben és kraftolásban, valamint blokkokból való építkezésnek a mechanikáit. Ugyanakkor egy komplett akció-szerepjátékot pakol az ember orra alá, ahol a Dragon Questes, neadjisten 2D Zeldás játékelemek úgy fonódnak össze a voxeltérrel, mintha csak a világ legtermészetesebb dolga volna az ilyesmi mutatvány. Oké, a 3D Dot Heroes esetében láttunk már olyat, hogy a klasszikus Zelda epizódok hígított játékmenetét kockavilágban álmodták újra, de a Dragon Quest mívesebb, sokrétűbb és tartalmasabb élményt rejtegett, mint a kult státuszba röpített PS3 exkluzív.

Mint minden Dragon Quest játékban, így a Buildersben is a világ megmentéséért folyik a küzdelem. Ez a világ egyszer már azonban csúnyán ráfaragott. Nekünk, az „Építő” reinkarnációjának kell a régi korok tündöklését visszaállítani, ehhez pedig nem elég a játék elején megszöknünk a kriptánkból (!), hanem ősi erőnket, az isteni sugallatokat és a Sárkányúr kataklizmáját túlélő jóakaratúak segítségét is latba kell vetnünk. A program nem variálja túl a történetét - ám az NPC-k, és a világ története önmagában ad annyi mikro-cselekményt a kampányhoz, hogy folyamatosan izgasson minket, merre tudjuk továbbgördíteni hőseink szekerét. Mivel szépen lassan növekedni fog a városunk (melyet nyilván magunknak fogunk építgetni, jó kis Minecraftes mechanikák segítségével), ezért egyre több túlélőért is felelősek leszünk, akik apró-cseprő gondjaikat, feladataikat, vagy éppen a továbbjutáshoz elengedhetetlen titkaikat osztják meg velünk. Ezek a küldetések mozdítják előre az átfogó eseményszálakat is, és amíg kezdetekben csak „menjünk el ide, gyűjtsünk és építsünk ezt-azt” színvonalon érkeznek a kihívások, később egyre jobban fel kell készülnünk a kontinensek túlsó végére mutató feladatokra.

A térképen a figuránk irányítása, a valós idejű harc, a felderítés és a gyűjtögetés teljesen zeldás mederben zajlik. Ugyanakkor itt egy kardcsapással nem csak a füvet és bokrokat tehetjük rendbe, hanem a fegyverünktől függően a falak, sziklák és fák is összeomlanak, akárcsak a klasszikus Mojang játékban. Természetesen magunk is lepakolhatunk a kockakészletünkből, így könnyítve a terepen való átjutást, vagy a szörnyek elleni védekezést. A blokk-mechanikák szinte tökéletesen forrnak össze az akció-jrpg formátummal. A terepen rengeteg a rejtett okosság és a felfedeznivaló. Akármerre is járunk, mindig látunk a távolban (ritkábban a közelben) olyan érdekes szegleteket, amelyet „na még öt percet” kolbászolva fel akarunk majd deríteni. Közben persze ha leesünk egy fal mentén, akkor a faltörő kalapácsot és az építő vénánkat is elő kell húzzuk, hogy vissza tudjunk ugrálni a korábbi ösvényre.

Majdnem-polgármesterként nem csak a lakosok, de a mindenkori központi település is külön figyelmünket igényli. A fokozatosan megnyíló építési és kraftolási lehetőségek a terepre való felkészültségünket is segítik (innen ered az RPG-k állandó fejlődéskényszere a DQ: Builders-ben), de arra is ügyelnünk kell, hogy mindig legyen nálunk gyógygezemice és főtt kaja. Hősünk túléléséhez bizony a HP-re és az éhségérzetre is gondosan kell majd figyelni. Sőt, időnként az aktuális fejezethez tartozó központi várost is meg kell védeni a szörnyek ellen. Szerencsére a játék ezt sem kényszeríti ránk időzített támadásokkal, vagy napszakokhoz kötött hullámokkal. Amikor úgy gondoljuk, hogy a sztorit szeretnénk előremozdítani, úgy elvállaljuk a védekező küldetést, és mehetünk tesztelni az új felszerelésünket-csapdáinkat. Apró üröm az örömben, hogy minden fejezet szinte teljesen üres lappal indít minket az új úton - de e mögött is érződik a fejlesztői koncepció, és a fokozatosság-változatosság elvének fokozatos fenntartása.

És mégis, hogyan lesz ebből konzol-kompatibilis videojáték-élmény? Bár a Minecraft is meg tudott állni a saját lábain a PC platform melegén túl, a DQ:B titka a hihetetlenül gondos polírozottság, és az átgondolt mechanikák összjátéka. Nincsenek túlontúl erőltetett, izzasztóan sok darálást, vagy szöszmötölést igénylő feladatok. Ahol ezek picikét is előjönnek, ott is vezetve van a kezünk. Tele van a játék olyan (összegyűjthető) segítséggel, melyek a túrázást, a harcot, az építkezést, vagy épp a gyűjtögetést katalizálják. Az egész programból árad a fejlesztői alázat, és az igyekezet, hogy ha már egyszer a világ egyik legnépszerűbb játékából koppintottak, akkor valami maximálisan igényeset és széles körben fogyaszthatót alkossanak. Ez az érzés pedig végigkíséri a játékost, aki a kellemes dallamok, vidám látvány és pihentető játékmenet keverékébe úgy süpped majd bele, mint egy kényelmes fotelbe. A kampány egyébként meglehetősen masszív - nyugodtan lehet egy régivágású JPRG kiméretével kalkulálni. Miután pedig végigértünk a fejezeteken, akkor nyílik meg a várva-várt szabad építés lehetősége.

Már csak az a kérdés, hogy miért nem kap magasabb pontszámot a Builders. Nos, sokat agyaltam a végső értékelésen, végül pedig arra jutottam, hogy az eredetiség hiánya (másképpen: a benyúlt játékmechanikák érzete) picit visszavesz a csomag összképéből. Ugyanígy furcsa lehet sokaknak, hogy a Minecraft teljes szabadságát itt láthatatlan falak és ügyesen elrejtett korlátok vetik vissza. Ez nyilván csak annak lesz probléma, aki a következő korlátok nélküli legósdoboz élményt várja a játéktól. A többiek, akik a JRPG leszármazottat keresik, őket kifejezetten segíti majd a játékos korlátok között történő terelgetése. Sajnos a prezentáció egyes elemei is gagyinak hatnak, jobban mondva, nem nőnek fel a játékélmény zsenialitásához. A zenék sajnos midi-jelleggel szólalnak meg, szinkront vagy gagyarászó karakterhangokat még csak véletlenül sem fogunk találni a kalandjaink során, a kameranézet pedig egyenesen ellenünk dolgozik, amikor hirtelen huppanunk be például egy frissen feltárt barlangba.

Az apró problémák ellenére egy csodás játékprogramnak tartom a Dragon Quest: Builderst, amely az angolul picikét is konyító gyerkőcöknek remek ajándék lehet, pláne a karácsonyi szezon előtt. PC-s indie próbálkozások ide, mindent elsöprő Mojang-univerzum oda - azt vélem a DQ: B legeslegnagyobb előnyének, hogy engem, a Minecrafttól és a többi stílustárstól ódzkodó játékost is pillanatok alatt sikerült beszippantania. Ez pedig az MC-szkepticizmusomat figyelembe véve sokkal-sokkal több, mint amit vártam a programtól! Bátran tegyél egy próbát te is a Dragon Quest Builders-szel, mert jó eséllyel titkos kedvencet avatsz majd a játék személyében!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

11 órája
2

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

18 órája
9

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

1 napja
28

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

1 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

1 napja
1

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

1 napja
1

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

1 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

1 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

4 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

5 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

5 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

6 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

6 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

7 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

7 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

8 napja
3