[Teszt] Dragon Quest: Builders

Dragon Quest: Builders

mcmackoGéczy Attila2016.10.13. 19:45

Mint derült égből a villám, úgy csapott le a Square Enix legújabb üdvöskéje, amelyről a japán megjelenés óta tudhattuk, hogy nem lesz mindennapi darab. A Dragon Quest: Builders felült arra a vonatra, amely a Minecraft vidékeiről indulva, és voxelsíneken zötykölődve próbálja felkapni az eredeti Notch-remekműből kifarolt játékosokat. Sőt, a DQ:B ettől sokkal-sokkal nagyobb feladatra vállalkozik: szeretné megnyerni azon játékosok kegyeit is, akiket a kockaépítgetős játékok eddig a lehető leghidegebben hagytak! Bátor vállalkozás? Nem is kicsit, ám a japán fejlesztőket nem kell félteni, mert a Builders nem csak az egyik legizgalmasabb Dragon Quest mellékág lett, de talán az egyik legjobb dolog is, ami mostanában a japán szerepjátékokkal történt.

Az új DQ játék ugyanis nem is feltétlenül a Minecraft szabadságára alapoz. Annál jóval tudatosabban építgeti (Éééértitek!) a játékmenetét, amely egyfelől ügyesen használja a tárgygyűjtögetésben és kraftolásban, valamint blokkokból való építkezésnek a mechanikáit. Ugyanakkor egy komplett akció-szerepjátékot pakol az ember orra alá, ahol a Dragon Questes, neadjisten 2D Zeldás játékelemek úgy fonódnak össze a voxeltérrel, mintha csak a világ legtermészetesebb dolga volna az ilyesmi mutatvány. Oké, a 3D Dot Heroes esetében láttunk már olyat, hogy a klasszikus Zelda epizódok hígított játékmenetét kockavilágban álmodták újra, de a Dragon Quest mívesebb, sokrétűbb és tartalmasabb élményt rejtegett, mint a kult státuszba röpített PS3 exkluzív.

Mint minden Dragon Quest játékban, így a Buildersben is a világ megmentéséért folyik a küzdelem. Ez a világ egyszer már azonban csúnyán ráfaragott. Nekünk, az „Építő” reinkarnációjának kell a régi korok tündöklését visszaállítani, ehhez pedig nem elég a játék elején megszöknünk a kriptánkból (!), hanem ősi erőnket, az isteni sugallatokat és a Sárkányúr kataklizmáját túlélő jóakaratúak segítségét is latba kell vetnünk. A program nem variálja túl a történetét - ám az NPC-k, és a világ története önmagában ad annyi mikro-cselekményt a kampányhoz, hogy folyamatosan izgasson minket, merre tudjuk továbbgördíteni hőseink szekerét. Mivel szépen lassan növekedni fog a városunk (melyet nyilván magunknak fogunk építgetni, jó kis Minecraftes mechanikák segítségével), ezért egyre több túlélőért is felelősek leszünk, akik apró-cseprő gondjaikat, feladataikat, vagy éppen a továbbjutáshoz elengedhetetlen titkaikat osztják meg velünk. Ezek a küldetések mozdítják előre az átfogó eseményszálakat is, és amíg kezdetekben csak „menjünk el ide, gyűjtsünk és építsünk ezt-azt” színvonalon érkeznek a kihívások, később egyre jobban fel kell készülnünk a kontinensek túlsó végére mutató feladatokra.

A térképen a figuránk irányítása, a valós idejű harc, a felderítés és a gyűjtögetés teljesen zeldás mederben zajlik. Ugyanakkor itt egy kardcsapással nem csak a füvet és bokrokat tehetjük rendbe, hanem a fegyverünktől függően a falak, sziklák és fák is összeomlanak, akárcsak a klasszikus Mojang játékban. Természetesen magunk is lepakolhatunk a kockakészletünkből, így könnyítve a terepen való átjutást, vagy a szörnyek elleni védekezést. A blokk-mechanikák szinte tökéletesen forrnak össze az akció-jrpg formátummal. A terepen rengeteg a rejtett okosság és a felfedeznivaló. Akármerre is járunk, mindig látunk a távolban (ritkábban a közelben) olyan érdekes szegleteket, amelyet „na még öt percet” kolbászolva fel akarunk majd deríteni. Közben persze ha leesünk egy fal mentén, akkor a faltörő kalapácsot és az építő vénánkat is elő kell húzzuk, hogy vissza tudjunk ugrálni a korábbi ösvényre.

Majdnem-polgármesterként nem csak a lakosok, de a mindenkori központi település is külön figyelmünket igényli. A fokozatosan megnyíló építési és kraftolási lehetőségek a terepre való felkészültségünket is segítik (innen ered az RPG-k állandó fejlődéskényszere a DQ: Builders-ben), de arra is ügyelnünk kell, hogy mindig legyen nálunk gyógygezemice és főtt kaja. Hősünk túléléséhez bizony a HP-re és az éhségérzetre is gondosan kell majd figyelni. Sőt, időnként az aktuális fejezethez tartozó központi várost is meg kell védeni a szörnyek ellen. Szerencsére a játék ezt sem kényszeríti ránk időzített támadásokkal, vagy napszakokhoz kötött hullámokkal. Amikor úgy gondoljuk, hogy a sztorit szeretnénk előremozdítani, úgy elvállaljuk a védekező küldetést, és mehetünk tesztelni az új felszerelésünket-csapdáinkat. Apró üröm az örömben, hogy minden fejezet szinte teljesen üres lappal indít minket az új úton - de e mögött is érződik a fejlesztői koncepció, és a fokozatosság-változatosság elvének fokozatos fenntartása.

És mégis, hogyan lesz ebből konzol-kompatibilis videojáték-élmény? Bár a Minecraft is meg tudott állni a saját lábain a PC platform melegén túl, a DQ:B titka a hihetetlenül gondos polírozottság, és az átgondolt mechanikák összjátéka. Nincsenek túlontúl erőltetett, izzasztóan sok darálást, vagy szöszmötölést igénylő feladatok. Ahol ezek picikét is előjönnek, ott is vezetve van a kezünk. Tele van a játék olyan (összegyűjthető) segítséggel, melyek a túrázást, a harcot, az építkezést, vagy épp a gyűjtögetést katalizálják. Az egész programból árad a fejlesztői alázat, és az igyekezet, hogy ha már egyszer a világ egyik legnépszerűbb játékából koppintottak, akkor valami maximálisan igényeset és széles körben fogyaszthatót alkossanak. Ez az érzés pedig végigkíséri a játékost, aki a kellemes dallamok, vidám látvány és pihentető játékmenet keverékébe úgy süpped majd bele, mint egy kényelmes fotelbe. A kampány egyébként meglehetősen masszív - nyugodtan lehet egy régivágású JPRG kiméretével kalkulálni. Miután pedig végigértünk a fejezeteken, akkor nyílik meg a várva-várt szabad építés lehetősége.

Már csak az a kérdés, hogy miért nem kap magasabb pontszámot a Builders. Nos, sokat agyaltam a végső értékelésen, végül pedig arra jutottam, hogy az eredetiség hiánya (másképpen: a benyúlt játékmechanikák érzete) picit visszavesz a csomag összképéből. Ugyanígy furcsa lehet sokaknak, hogy a Minecraft teljes szabadságát itt láthatatlan falak és ügyesen elrejtett korlátok vetik vissza. Ez nyilván csak annak lesz probléma, aki a következő korlátok nélküli legósdoboz élményt várja a játéktól. A többiek, akik a JRPG leszármazottat keresik, őket kifejezetten segíti majd a játékos korlátok között történő terelgetése. Sajnos a prezentáció egyes elemei is gagyinak hatnak, jobban mondva, nem nőnek fel a játékélmény zsenialitásához. A zenék sajnos midi-jelleggel szólalnak meg, szinkront vagy gagyarászó karakterhangokat még csak véletlenül sem fogunk találni a kalandjaink során, a kameranézet pedig egyenesen ellenünk dolgozik, amikor hirtelen huppanunk be például egy frissen feltárt barlangba.

Az apró problémák ellenére egy csodás játékprogramnak tartom a Dragon Quest: Builderst, amely az angolul picikét is konyító gyerkőcöknek remek ajándék lehet, pláne a karácsonyi szezon előtt. PC-s indie próbálkozások ide, mindent elsöprő Mojang-univerzum oda - azt vélem a DQ: B legeslegnagyobb előnyének, hogy engem, a Minecrafttól és a többi stílustárstól ódzkodó játékost is pillanatok alatt sikerült beszippantania. Ez pedig az MC-szkepticizmusomat figyelembe véve sokkal-sokkal több, mint amit vártam a programtól! Bátran tegyél egy próbát te is a Dragon Quest Builders-szel, mert jó eséllyel titkos kedvencet avatsz majd a játék személyében!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

7 órája
3

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

20 órája

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

1 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

1 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

2 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

2 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

3 napja
10

Heti megjelenések

3 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

5 napja
5

The Outer Worlds 2

5 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

5 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

6 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

7 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

7 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

8 napja
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

8 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

8 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

8 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

8 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

8 napja
3