[Teszt] Castlevania Advance Collection - Drakula Művek

Castlevania Advance Collection - Drakula Művek

KennyKern Péter2021.10.12. 11:16

A Konami egyik leghíresebb sorozata, a Castlevania, az utóbbi időben rendre jelenik meg gyűjtemény formájában. Kezdődött mindez a PS4-re kiadott Castlevania Requiem-mel, ami a PS1-es Symphony of The Night-ot és a PC Engine-es Rondo of Blood-ot, azaz a kritikusok által méltán legjobbnak tartott részeket tartalmazta. Ezt követte a teljesen multiplatform (Switch/One/PS4/Windows) Castlevania Anniversary Collection, ami a NES-es trilógiát, Kid Draculát, a két Gameboy-os részt, valamint az itthon népszerű 16-bites konzolokra (Snes/Megadrive) megjelent Castlevania epizódokat (Super Castlevania IV és Bloodlines/The New Generation) foglalta magában. Ez a kollekció szintén egy ékkő, így akinek nincsen megvásárolva, annak kötelezően ajánlott a beszerzése. A Konami most a Gameboy Advance-ra megjelent részeket adta ki legújabb gyűjteményében, amelyhez extraként a Super Nintendo-s Vampire Kiss/Dracula X játékát csomagolta.

A Castlevania játékok személyes kedvenceim közé tartoznak. A sorozatnak van egy olyan misztikuma, amit nagyon kevés cím tud megadni. Játék közben kiszakadok a modern világból, és századokat repülök vissza, egy fenséges, magasztos korba. A gótikus környezet, fülbemászó orgonaszóval kísért dallamok, remek pályatervezés és a tökéletes játékmenet, ami miatt ez az egyik legnagyobb klasszikus a sorozat. A Castlevania műfaja korábban ügyességi platformjáték volt, amelyen az 1997-es PS1-re, majd japánban Sega Saturn-ra megjelent Symphony of The Night változtatott. A fejlesztésbe beszálló segédrendező Koji Igarashi javaslatára a korábbi lineáris, egy irányba haladó pályatervezése helyett, a Metroid féle megoldást használták, azaz egy nyitott 2 dimenziós világot fedezhettek fel a játékosok. A Super Metroid-ban látott minitérképet használták, ami segített a tájékozódásban a hatalmas démonkastélyban, ahol szintén a felszedhető tárgyak, képességek voltak a kulcsok az eddig elzárt helyek feltárásában. A recept tökéletes volt, mivel a Metroid-os alapanyaghoz hozzátették a Castlevania fenséges összetevőit, illetve desszertnek még RPG elemeket is tálaltak mellé. A mostani kollekció középpontjába a Gameboy Advance-ra megjelent klasszikusok kerültek, amelyek ezt a fajta Metroid és Castlevania házasságából születetett, úgynevezett Metroidvania játékmenetet viszik tovább.

A portolásért a méltán híres japán M2 gondoskodott, akik több retró gyűjteményt is kiadtak a kezükből, így a Konami mellett a Capcom-nak, Namco-nak és a SEGA-nak is készítettek emulációt, sőt több minikonzol, így a Sega Genesis/Megadrive Mini és a PC Engine/TurboGrafx/CoreGrafx mini (kedvenc minikonzolom) szoftvereiért is ők feleltek.

Az előző Castlevania Anniversary Collection-ban szerintem a valaha volt legjobb emulációt kaptuk tőlük - az abban látott Scanlines/CRT filter tényleg azt a hatást hozta, mintha az eredeti képcsöves tévén játszanánk. A mostani gyűjteményben a Super Nintendo-ra megjelent Vampire Kiss esetén megkapjuk újra ezt a lehetőséget szerencsére, így igazi pompájában élvezhetjük azt. A GBA-s részeknél érthető okokból már nem használhatták ezt a megoldást, ugyanis az korábban nem tévén, hanem egy pici 2.9 inches kijelzővel rendelkező kézikonzolon jelent meg. Kicsit féltem, hogy a 155 cm-es tévémen mit kapok majd, de szerencsére pozitívan csalódtam. Az M2-nek még ezt a 240x160 pixeles megjelenítést is sikerült remekül átportolni – nagyszerűen mutat nagyobb kijelzőn is, pixel perfect opcióval még a képarány is szépen igazodik. A korábbi gyűjteményből ismerős dolgokat kapjuk, így különböző háttereket állíthatunk be a játékhoz, valamint gyorsmentés lehetősége is adott - most már nem csak 1, hanem 10 mentési állás is elérhető. Újdonság, hogy már visszatekerés opció is adott, így az elvétett ugrást van lehetőség korrigálni.

Ebben a gyűjteményben is elérhetőek a játékokhoz készült dobozok, kézikönyvek scannelt változatai, valamint rengeteg vázlat, művészeti rajz is megcsodálható. Most már zenehallgatásra is van lehetőség, sőt a hangzást is újra keverték (választható az eredeti minőség is). Minden játékból három földrész verziója is benne van a kínálatban. Itt érdemes átállítani a régiót az alapértelmezett európai változatról – a PAL mód nagyon családbarát-cenzúrázott, szinte vérmentes, ehhez jön még az, hogy a Super Nintendo-s Vampire Kiss lassú, 50hz-es sebességgel fut. Az amerikai NTSC verzió a japán és az európai verziók között van brutalitásban. Az itteni Dracula X verzió már 60hz-es sebességgel élvezhető, némi vér is megjelenik, ellenben a japán verziókban már patakokban csörgedezik a testfolyadék, sőt már repkednek a belső szervek is. A legjobb újítás és leghasznosabb extra a gyűjteményben az úgynevezett Encyclopedia menü. Ez az összes elérhető tárgyat, felszerelést, ellenséget magában foglalja, valamint a részekre jellemző technikákról olvashatunk.

CIRCLE OF THE MOON

Az első GBA-ra megjelent rész a Circle of the Moon (nálunk szimplán Castlevania néven került a polcokra 2001-ben). Ez az epizód 1830-ban játszódik és a főszereplője Nathan Graves. 10 évvel ezelőtt szülei életüket feláldozva száműzték Drakulát. Morris Baldwin - aki korábban segített a gonosz legyőzésében – nevelte, majd a Belmont család vámpírvadász technikája segítségével képezte az árva gyermeket. A tréning végén az ifjú megkapta a Belmont ereklyét, a legendás vadász korbácsot, aminek Morris fia Hugh nem örült felhőtlenül. A történetbe ott csatlakozunk be, amikor Drakula csatlósa Camilla feltámasztja mesterét. A szertartást sajnos későn zavarjuk meg, így Drakula ereje teljében leszakítja alattunk a padlót, majd a mélybe zuhanunk. A csapat szétszakad. Nathan és Hugh is Morris felkutatására indul.

Innen indul a kaland, amiben rengeteg izgalom és fordulat lesz majd, többek között Hugh pálfordulása is. Ez a rész a 3 GBA-s rész közül látványban a leggyengébb, nehézségben viszont a legerősebb. A Metroidvania + JRPG formula mellé megkaptuk a kártyás Dual Set-up System (DSS) elnevezésű varázslótechnikát. Az egyes ellenfelek legyőzése után több varázskártya a jutalmunk, amiket kombinálva képességekre tehetünk szert. Összesen 20 kártya szedhető fel, amiket két kategóriába sorol a rendszer, és összesen 100 variáció érhető el a kombinációjukkal. Olyan képességek nyithatóak meg, amivel például tüzes lesz a korbácsunk, vagy általa kővé dermeszthetjük az ellenfelet. Ehhez nagyon nagy segítséget ad a korábban említett enciklopédia, mivel enélkül nehéz lenne kitalálni és megszerezni ezeket a képességeket.

HARMONY OF DISSONANCE

A második játék a sorban a 2002-es Harmony of Dissonance. A történet 1748-ban játszódik, 50 évvel azután, hogy Simon Belmont megtörte Drakula átkát. A történet középpontjában unokája, Justin Belmont áll, aki Sypha Belnades leszármazottja. Ő a Belmont és a Belnades család fúziójából jött létre, ugyanis amellett, hogy birtokolja és jól forgatja a vadász korbácsot, a varázslás technikájával is bír. Pici fricska, hogy kinézetben Alucard-ra hajaz a legjobban. Ebben a részben is egy mentőakció van a középpontban, így most gyerekkori barátját, Lydie Erlanger-t kell kiszabadítani.

Ez a rész is rendelkezik egyediséggel, ami itt a varázskönyv rendszer. 5 fajta varázskönyv érhető el, amikkel ha a normál másodlagos fegyvereket (például balta, kés vagy kereszt) kombináljuk, speciális támadásokat idézhetünk elő. Másik érdekesség, hogy a kastélynak két variációja van, egy A és B változat. Felépítésben ugyanazok a helyszínek, csak a lények, valamint a tárgyak térnek el. Ha az egyik változatban lerombolunk például egy falat, akkor a másik változatra az hatással lesz. Ez a rész látványban már pofásabb, de összeségében gyengébb, mint az előző rész. Unalmasabb, érdektelenebb, és már túlságosan is könnyű. Így is nagyon jó játék, de nem ér fel az előd nagyságához.

ARIA OF SORROW

Harmadik a sorban a 2003-as Aria of Sorrow. Érdekessége, hogy ez a jövőben játszódik, egészen pontosan 2035-ben. 1999-ben Drakula elbukott és végleg halott. A próféciák szerint majd eljön ebben az évben a kastélyba egy olyan reinkarnációja, aki örökölni fogja minden erejét. A főszereplő Soma Cruz a napfogyatkozás idején japánba látogatott, hogy meglátogassa gyerekkori barátját, Mina Hakabuka-t. A teljes napfogyatkozás tetőpontján hirtelen a gonosz kastélyába kerültek. Az első ellenfél legyőzése után Soma furcsaságot tapasztalt, mivel magába szívta annak lelkét és képességét. Graham Jones, egy vallásos szekta vezetője, most a főgonosz, aki a démoni erőkkel szövetkezett, és apokalipszis eljövetelén mesterkedik -őt kell megállítanunk. A kaland során rengeteg szereplő társul hozzánk, többek között a Belnades leszármazott Yoko is, de Genya Arakido álnéven Alucard is csatlakozik.

Ez sikerült legjobban a GBA-s részek közül, sőt sokan a Symphony of The Night-nál is jobbnak tartják. Látványban a DS-es részeket idézi, annyira kidolgozott. Játékmenetben az említett SotN-ot másolja, így itt sem korbáccsal, hanem mindenfajta egyéb fegyverrel harcolunk, legyen az kard, lőfegyver, kés vagy bárd. Ennek a résznek az érdekessége az úgynevezett lélek rendszer. Bármilyen ellenféltől elnyerhetjük a lelkét, és ezzel speciális képességre tehetünk szert. Ilyen képességek például a vízen járás, a denevérré változás és ezzel a repülés képessége, de hatalmas fényágyú is a jutalmunk többek között. Több száz ellenfél van, így rengeteg speciális támadás szerezhető meg. Az enciklopédia ennél a résznél is hasznos, mert megnézhetjük melyik lénytől mit kaphatunk meg. Ennek az epizódnak a legjobb a pályatervezése is, illetve ebben vannak a legjobb zenék is.

VAMPIRE KISS / DRACULA X

Az 1995-ös Vampire Kiss / Dracula X-ben sokan az 1993-as PC Engine Super CD-ROM rendszerére megjelent Rondo of Blood SNES portját látják. Amennyiben a főszereplőket, a szörnyeket, a főellenfelek egy részét, valamint a grafikai ábrázolást nézzük, akkor valóban onnan van sok elem felhasználva, ellenben a pályák felépítése és a tartalom eltér, így ezt inkább annak újragondolásának lehetne tekinteni. Itt nincsenek videó bejátszások, szinkron sincsen, és az egész játék nem annyira grandiózus, mint a PC Engine-s alap, de így is egy remek darab. Rövidebb, de jóval keményebb – a legnehezebb a klasszikus platform Castlevania játékok között.

A főszereplő ebben a részben is Richter Belmont, és ugyanúgy Annet és Maria megmentése, valamint az újjászületett Drakula legyőzése a feladat. Én nagyon kedvelem ezt a részt is, bár kicsit nekem visszafejlődés volt a Super Castlevania IV-hez képest, mivel többek között ez nem használta ki a Snes kontroller adta lehetőségeket, és inkább a PC Engine-es 2 gombos megoldással operált. A lasszó is csak 1 irányba csap – igazi klasszikus Castlevania.

A kollekció összeségében nagyon megéri az árát. 4 remek játékot tartalmaz, melyek hosszú időre lekötik a játékosokat. Az emuláció jól sikerült, az extrák is szuperek, így csak ajánlani tudom mindenkinek. Én bízom benne, hogy a DS-es trilógia is megjelenik majd, amihez a WiiWare-es Adventure of ReBirth-et, illetve az első gyűjteményből kimaradt harmadik Gameboy-os Castlevania-t, a Legends-et is társítják majd, így szinte teljes lesz a 2 dimenziós Castlevania gyűjtemény.

Kiadó: Konami | Fejlesztő: Konami / M2
Platform: Nintendo Switch (tesztelt), PS4, Xbox One, PC
Megjelenés: 2021. szeptember 23.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Cotton 100%: SNES és MD újrakiadások jönnek

Emellett PS4 és Switch változatokat is kap a pamutboszi 1994-es játéka.

9 órája

Gleylancer

Hogy mit keres 2021 piacán egy 1992-es MegaDrive shooter? Friss közönséget! A Ratalaika jóvoltából jött vissza a pixelmúltból a játék, amit tényleg érdemes lehet minden shoot 'em up rajongónak újra, vagy elsőre végigpörgetni. Teszt!

10 órája

Jövő héten újra State of Play!

Ismét új adással jelentkezik a PlayStation műsora, ami ezúttal a külsős fejlesztők korábban már látott és eddig be nem jelentett alkotásaira koncentrál.

14 órája

Advance Wars 1+2: csak 2022 tavaszán

A Re-Boot Camp alcímmel ellátott felújítás nem tudta tartani a decemberi megjelenési dátumot. Leghamarabb jövő év tavaszán láthatjuk.

14 órája
1

CD Projekt x The Molasses Flood

A botrányok ellenére egyre növekedő lengyel fejlesztő és kiadó rátette a kezét a The Flame in the Flood és a Drake Hollow fejlesztőire.

15 órája

NetEase Games x Grasshopper Manufacture

Kínai tőkével megy tovább a No More Heroes fejlesztőcsapata. A nyilatkozatok szerint a stúdió működését nem befolyásolja.

15 órája

Focus Entertainment x Douze Dixiemes

A francia kiadóóriás nem áll meg! A Dotemu és a Streum On Studio után most felvásárolta a Shady Part of Me helyi fejlesztőcsapatát is.

15 órája

Among Us: év végén minden konzolra!

Az őrült népszerűségnek örvendő apró független fejlesztés végre az otthoni konzolokra is megérkezik. Készülhetnek a barátok és az ellenségek!

15 órája

Gran Turismo 7: a startvonalnál

Kazunori Yamauchi áhítattal mesél az autóskultúra területeiről és arról, hogyan igyekeznek mindezt átültetni a jövő év elején megjelenő következő részbe.

16 órája
2

Megjelenési dátumot kapott a Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition

Nem egyszerre érkezik a digitális és a lemezes változat a gyűjteményes kiadásból.

1 napja
23

Fény derült a következő The Dark Pictures játék címére

A Man of Medan, a Little Hope és a House of Ashes után jön a The Devil in Me.

1 napja

Elindult a Behind the Beyond Kickstarter kampánya

A csapat szerény, de esszenciális összegért kalapol a közösségi finanszírozós felületen.

1 napja

Jövő év elején jöhet a King Arthur egypontnullás verziója

A sötét lovagsztori megjelenési dátuma mellé egy friss trailert is kaptunk.

1 napja
1

Panorama Cotton: ál 3D-ben is tarol a pamutboszi

Október végén jelenik meg a klasszikus shooter újrakiadása.

1 napja
1

Ilyen lett volna eredetileg a Mass Effect 3 sokat vitatott befejezése

Most először, tíz évet követően megtörténik a nagy leleplezés...

1 napja
5

Life is Strange: True Colors Wavelengths DLC

Röviddel az alapjáték megjelenése után gyorsan megérkezett a Life is Strange: True Colors DLC-je is.

1 napja
3

A múlt hamvaira épít az Apex Legends új szezonja

A Titanfall 2 ismert pilótájával és egy veszélyes vadállatokkal teli szigettel jön az új etap.

2 napja

Új játékmódot hoz a Doom Eternal 6.66-os frissítése

Fény derült a jövő héten érkező ördögi update részleteire: a fő attrakció a Horde Mode lesz.

2 napja

Több módon lesz bővíthető az újgenerációs Xbox

A Microsoft bejelentette, hogy érkeznek a 2 TB-os és 512 GB-os Expansion Cardok az Xbox Series X és S masinákhoz.

2 napja
6

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes - tűzben edzve

A Supermassive sorozata új rémmesével zörgeti rá az ajtót az októberi szezonra. A House of Ashes egy ősi sumér templom titkait kínálja véres, sötét és akcióval teli formában. Teszteltük az epizódot!

2 napja
7