[Korai öröm] [Teszt] Cartel Tycoon

Cartel Tycoon

LotharFuchs Róbert2021.04.06. 21:00

Az iparmágnás szimulátorokat valószínűleg nem kell bemutatni, de ha mégis, a műfaj aranykorából elég megemlítenem a Transport Tycoont, vagy a közelmúltból a Rise of Industryt. A cél, hogy gondos mikromenedzsment és optimalizált logisztika útján gazdasági egyeduralomra törjünk. A Cartel Tycoon azonban egy kicsit más. Részben nyilván azért, mert egy (fikcionális) dél-amerikai ország kartel fejeként nem csak ételt, italt, vagy egyéb legális és unalmas javakat kell előállítanunk és értékesítenünk, hanem ópiumot, kannabiszt, kokaint, vagy épp metafetamint. Ez pedig azzal jár, hogy a törvény keze és lába ott fog ütni-rúgni, ahol ér, a „családunk” tagjai néha kicsit megölik egymást, a drogokból befolyt mocskos pénzeket pedig lóhalálában kell tisztára mosni.

A sztori mód egyelőre lényegében egy tutorial, és sajnos nem a jobbik fajtából. A mechanikákat nem magyarázza el elég alaposan, amiből elkerülhetetlenül következik néhány ballépés a játékos részéről, melyek aztán bőven elegendőek lesznek ahhoz, hogy az első próbálkozás kukába kerüljön. A mentés ugyanis automatikus, csak egy példányban létezik, és ha elfogy a pénz, a játéknak vége. Egyfajta ironman mód, ami még csak nem is opcionális. Érdekes azonban, hogy a kartel fejének lehullásával még nem ér véget a móka. Ekkor a második legnagyobb rangú capo veszi át a helyét, igaz, az ingatlanok és a városok feletti befolyást szinte nullára redukálva. Az ötlet jó, de gyakorlatban ebből - a jelenlegi szabályok szerint - nagyon nehéz, ha nem lehetetlen visszajönni.

A térkép és adottságai fixek, nincs random faktor. Sandbox módban a kezdőzóna szabadon választható, ami a hézagos tutorial és a durva balansz gondok miatt végképp nem az újoncoknak kedvez. Tehát kezdésnek mindenképp a sztori mód javasolt, és jó eséllyel ez sem lesz elsőre egy diadalmenet: elég egy meggondolatlan építkezés vagy kutatás, és a büdzsé összeomlik. Vagy egy rosszul kiválasztott harc (ami egy elég egyszerű, „a nagyobb szám győz” mechanika), ami addig generálja a terror nevezetű faktort, hogy már a nyugati világ összes bűnüldözői szerve minket akar, miközben előfordulhat, hogy még az első spanglit sem csempésztük ki a birodalmunkból. Ha egy kicsit többet költünk a legális pénzből, az újságírók kiszimatolják, és döntésünktől függően ismét növekszik a terror. Megöleted egy saját embered, mert túl sok pénzt akart? Terror. Olyan városon szállítasz át árut, ami még nem a tiéd? Terror. Ismét, az elgondolás jó, a kivitelezése már kevésbé. Egyrészt azért, mert a terror csökkentésére szánt lojalitás aránytalanul sok tisztára mosott pénzhez, városbeli épület megvételéhez és időhöz van kötve. Másrészt pedig a terrornak öt mérföldköve van (egyre erősebb és büntetőbb igazságszolgáltatási szervek), amiket utólag már nem tudunk deaktiválni, legyen bármennyi, a kioltására szánt lojalitásunk.

A patent logisztika kialakítása persze szórakoztató tud lenni, de egyelőre itt is a csiszolatlanság érzése uralkodik. Az például remek, hogy észszerű keretek közt minden termelői épület át tud állni más javak termelésére (pl. mák helyett zöldségre, marihuana helyett kávéra, stb.). Ahogy az is, hogy a föld adottságai nagyban meghatározzák egy-egy kábszi hozamát. Sőt, capoink is lehetnek tehetségesek egy-egy tudatmódosító növény termesztésében, betakarításában, de akár értékesítésében is. Viszont a termelés átláthatatlansága, a szűkös költségvetési keret, valamint a tároló- és csempészpontok szűkös kapacitása miatt nagyon könnyű elszámolni a dolgokat. Márpedig egy repülőtér, aminek a hangárjából tucatszámra dobálják ki a felesleges kokaint, érthető módon elég gyorsan felkelti a rendőrség figyelmét. Abból pedig nyomozás, lefoglalás, és igen, kitaláltátok, terror lesz a jussunk.

A prezentáció rendben van, a low-poly grafika és az autentikus dél-amerikai zenei aláfestés jól megágyaz a témának. Viszont magára a játékmenetre még rengeteg munka vár. A dolgok mai állása szerint a kidolgozatlan és frusztráló mechanikák nyomják rá a bélyegét a Cartel Tycoonra. Még nem említettem a capoink lojalitás rendszerét, ami hosszútávon kész anyagi csőd, a pénzmosás szűk keresztmetszetét, a kutatások hatalmas pénz- és időéhségét, vagy azt, hogy nem lehet nyerni (komolyan, technikailag lehetetlen, mert nincs végcél). Annyira könyörtelen, hogy az ihletként szolgáló Escobar karrierjének nem a csúcsára, sokkal inkább az utolsó periódusára emlékeztet. Vagy ő magára.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

3 órája

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

9 órája

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

18 órája
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

1 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
11

Ninja Gaiden 4

2 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

3 napja
13

Battlefield 6

4 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

4 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

5 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

5 napja
11

Sonic Wings: Reunion

6 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

6 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

6 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

7 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

7 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

8 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

8 napja