[Teszt] Fallout 4 VR

Fallout 4 VR

Gamer3652017.12.28. 12:00

A Bethesda Softworks elég sok sarat kap a játékai vélt vagy valós minőség-problémái miatt, de azt nem lehet mondani, hogy ne tennének meg mindent a maximális lefedettségért. Idén három nagy franchise-ukat is harcba küldték két (illetve három) különböző feltörekvő platformon - a Skyrim remek, és a Doom (szerintem) közepes Nintendo Switch-es változata után a három “nagy” sorozat immár Virtual Reality változatban is elérhető. A VR gyakran kapja az ívet, hogy gagyi sétaszimulátorokon, illetve aréna shootereken kívül semmi sincs rá, bár ez már egy ideje abszolút nem igaz, és örömteli, hogy egy nagyobb kiadó is lát perspektívát a formátumban.

Jelen ismertető alanya talán a legösszetettebb a három cím közül, és az egyetlen, ami csak PC-n elérhető, azon belül is kifejezetten HTC Vive-ra optimalizálva. Ez nem azt jelenti, hogy Oculus Riften (vagy Windows Mixed Reality headset-en) nem fut, de a Bethesda mindent megtett, hogy nem-HTC tulajdonosoknak meg kelljen szenvedniük a mannáért. Ismerve az Oculus-Zenimax mérgezett kapcsolatát ez nem túl nagy csoda, de az ilyen kicsinyes dolgokon már túlléphetne az ipar. (/rant)

A Fallout 4-ről, mint játékról, olyan sokat talán nem kell írni, aki ezt olvassa, az valószínűleg pontosan tisztában van az eredetivel, úgyhogy csak röviden: egy posztapokaliptikus, konkrétan nukleáris háború utáni világban játszódó RPG, nagy, nyitott világgal, szabadon választható szövetségesekkel, rengeteg mellék- és főküldetéssel. A cikk írója nem különösebben nagy rajongója a stílusnak, sőt, az első Falloutokat kifejezetten nem kedveli (tudom, blaszfémia), de az egyébként erősen kritizált negyedik résszel már jól elszórakozott.

No, a kötelező körök után talán akkor nézzük, miben más, miben több (esetleg miben kevesebb) a VR verzió. Maga az “ott vagyok”, vagyis “presence” élmény abszolút fantasztikus - ezt minden VR címnél elmondhatnám, úgyhogy el is mondom: ha még nem próbáltad, próbáld ki! Se a screenshotok, se a videók, se semmi nem adja vissza, milyen egy jól működő VR élmény. A Fallout 4 elején (SPOILER! 5 PERCCEL KEZDÉS UTÁN!) az atomrobbanás kifejezetten ijesztő, a fagya.. (SPOILER! 10 PERCCEL KEZDÉS UTÁN!) szóval a fagyasztóból végignézni szerettünk halálát megrázó, a radroachok pedig sokkal nagyobbak, mint 2D-ben gondoltad volna. A grafika rendben van, nyilván nem kapaszkodik Horizon Zero Dawn-szerű magasságokba, pláne, hogy kétszer annyi pixelt kell mozgatnia háromszoros sebességgel. Sajnos játékon belüli grafikai opciók egyáltalán nincsenek, így marad az INI file kézi editálgatása. Master race skills, FTW :)

Amiben erős a Fallout 4 VR, az a testreszabhatóság. A VR nem csak a látványról, hanem a speciális interakcióról is szól,. Ebben egyrészt még kissé gyerekcipőben jár az ipar, tehát nincsenek kialakult sztenderdek (gondoljunk egy FPS gamepados irányítására), másrészt személyről személyre változik, ki mit preferál, illetve tart kényelmesnek. Mint említettem, az F4VR ebben erős - nem elég, hogy a mozgásra teleport és szabad mozgás is elérhető, utóbbit olyan szinten lehet finomhangolni, amilyenre eddig kevés példa volt. Segítő, kényelmi, illetve “antihányás” módokból is Dunát lehetne rekeszteni az options menüben, így nem hiszem, hogy kis tuningolás után bárki kényelmetlennek találná a játékot.

Amellett, hogy a teljes játék játszható, elkerülhetetlen volt néhány változtatás, főleg a felhasználói interface szintjén. A Pip-Boy 3000 természetesen jelen van, sőt, aktiválni úgy kell, ahogy a valóságban tennénk, a csukló felemelésével. Kis segítségképp a kütyü automatikusan “megnő” ha a megfelelő helyzetbe kerül, így jelentősen megkönnyítve az olvashatóságot. A navigálás sajnos elég nehézkes - a trackpad nem igazán ad erős visszajelzést, így gyakran előfordul, hogy nem egészen a szándékolt irány aktiválódik. Számomra az igazán nagy probléma viszont az, hogy VR-ben a Pip-Boy használata nem pauzálja a világot, minden megy tovább valós időben, és hát ez jól megnehezíti mondjuk a csata közbeni tápolást. Nem katasztrófa, de elsőre nagyon meglepő a 2D verzió után.

Ami viszont határozottan kellemes, az a VR VATS, ami az amúgy alapból is meglepően pontos célzást még jobban leegyszerűsíti. VATS módban minden lelassul (bullet-time), és a kontrollerrel csak úgy nagyjából a megfelelő testrészre mutatva már élesíthetjük is az automata célzórendszert. Remek móka, talán még jobb is, mint 2D-ben.

PC-s játékról lévén szó, néhány szó a gépigényről: tolj alá izompc-t. A tesztgép (lásd lent) határeset volt, egy CPU upgrade már erősen érik, és egy 1080 se árt a finomabb supersampling módhoz. A Fallout 4 VR még VR szinten is magas követelményeket támaszt, ezt azért jó tudni vásárlás előtt.

Nem mehetünk el a két lényeges kérdés mellett: jó lett? megéri? Az eredeti játék NEM megszállotjaként én abszolút IGEN / IGEN-el válaszolnék. Ha minden zugát ismered a játéknak, nem sok újdonságot találsz majd benne a nézőponttól, és a némileg megváltozott felülettől eltekintve. Ha viszont gyerekkorod óta arra vársz, hogy egy ekkora kalandban “ott legyél a közepén”, és a megfelelő hardware-el is rendelkezel hozzá, akkor eljött a te időd!

reptile

***Tesztelve: i5, 1070, HTC Vive (+ Oculus Rift)

Oculus Rift utózönge: a Doom VR-el ellentétben a Fallout 4 VR kifejezetten játszható Riften is, bár nem alapból. Amíg hivatalosan meg nem oldják (hehe!), addig javasolt az Input Emulator nevű kis software használata, amivel az analóg karokat a trackpadhez hasonló üzemmódra lehet bírni. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

6 órája

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

21 órája
2

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

1 napja
1

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

1 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

2 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

3 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

3 napja
12

Ninja Gaiden 4

4 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

5 napja
13

Battlefield 6

6 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

6 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

7 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

7 napja
11

Sonic Wings: Reunion

8 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

8 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

8 napja
1