[Teszt] Fallout 4 VR

Fallout 4 VR

Gamer3652017.12.28. 12:00

A Bethesda Softworks elég sok sarat kap a játékai vélt vagy valós minőség-problémái miatt, de azt nem lehet mondani, hogy ne tennének meg mindent a maximális lefedettségért. Idén három nagy franchise-ukat is harcba küldték két (illetve három) különböző feltörekvő platformon - a Skyrim remek, és a Doom (szerintem) közepes Nintendo Switch-es változata után a három “nagy” sorozat immár Virtual Reality változatban is elérhető. A VR gyakran kapja az ívet, hogy gagyi sétaszimulátorokon, illetve aréna shootereken kívül semmi sincs rá, bár ez már egy ideje abszolút nem igaz, és örömteli, hogy egy nagyobb kiadó is lát perspektívát a formátumban.

Jelen ismertető alanya talán a legösszetettebb a három cím közül, és az egyetlen, ami csak PC-n elérhető, azon belül is kifejezetten HTC Vive-ra optimalizálva. Ez nem azt jelenti, hogy Oculus Riften (vagy Windows Mixed Reality headset-en) nem fut, de a Bethesda mindent megtett, hogy nem-HTC tulajdonosoknak meg kelljen szenvedniük a mannáért. Ismerve az Oculus-Zenimax mérgezett kapcsolatát ez nem túl nagy csoda, de az ilyen kicsinyes dolgokon már túlléphetne az ipar. (/rant)

A Fallout 4-ről, mint játékról, olyan sokat talán nem kell írni, aki ezt olvassa, az valószínűleg pontosan tisztában van az eredetivel, úgyhogy csak röviden: egy posztapokaliptikus, konkrétan nukleáris háború utáni világban játszódó RPG, nagy, nyitott világgal, szabadon választható szövetségesekkel, rengeteg mellék- és főküldetéssel. A cikk írója nem különösebben nagy rajongója a stílusnak, sőt, az első Falloutokat kifejezetten nem kedveli (tudom, blaszfémia), de az egyébként erősen kritizált negyedik résszel már jól elszórakozott.

No, a kötelező körök után talán akkor nézzük, miben más, miben több (esetleg miben kevesebb) a VR verzió. Maga az “ott vagyok”, vagyis “presence” élmény abszolút fantasztikus - ezt minden VR címnél elmondhatnám, úgyhogy el is mondom: ha még nem próbáltad, próbáld ki! Se a screenshotok, se a videók, se semmi nem adja vissza, milyen egy jól működő VR élmény. A Fallout 4 elején (SPOILER! 5 PERCCEL KEZDÉS UTÁN!) az atomrobbanás kifejezetten ijesztő, a fagya.. (SPOILER! 10 PERCCEL KEZDÉS UTÁN!) szóval a fagyasztóból végignézni szerettünk halálát megrázó, a radroachok pedig sokkal nagyobbak, mint 2D-ben gondoltad volna. A grafika rendben van, nyilván nem kapaszkodik Horizon Zero Dawn-szerű magasságokba, pláne, hogy kétszer annyi pixelt kell mozgatnia háromszoros sebességgel. Sajnos játékon belüli grafikai opciók egyáltalán nincsenek, így marad az INI file kézi editálgatása. Master race skills, FTW :)

Amiben erős a Fallout 4 VR, az a testreszabhatóság. A VR nem csak a látványról, hanem a speciális interakcióról is szól,. Ebben egyrészt még kissé gyerekcipőben jár az ipar, tehát nincsenek kialakult sztenderdek (gondoljunk egy FPS gamepados irányítására), másrészt személyről személyre változik, ki mit preferál, illetve tart kényelmesnek. Mint említettem, az F4VR ebben erős - nem elég, hogy a mozgásra teleport és szabad mozgás is elérhető, utóbbit olyan szinten lehet finomhangolni, amilyenre eddig kevés példa volt. Segítő, kényelmi, illetve “antihányás” módokból is Dunát lehetne rekeszteni az options menüben, így nem hiszem, hogy kis tuningolás után bárki kényelmetlennek találná a játékot.

Amellett, hogy a teljes játék játszható, elkerülhetetlen volt néhány változtatás, főleg a felhasználói interface szintjén. A Pip-Boy 3000 természetesen jelen van, sőt, aktiválni úgy kell, ahogy a valóságban tennénk, a csukló felemelésével. Kis segítségképp a kütyü automatikusan “megnő” ha a megfelelő helyzetbe kerül, így jelentősen megkönnyítve az olvashatóságot. A navigálás sajnos elég nehézkes - a trackpad nem igazán ad erős visszajelzést, így gyakran előfordul, hogy nem egészen a szándékolt irány aktiválódik. Számomra az igazán nagy probléma viszont az, hogy VR-ben a Pip-Boy használata nem pauzálja a világot, minden megy tovább valós időben, és hát ez jól megnehezíti mondjuk a csata közbeni tápolást. Nem katasztrófa, de elsőre nagyon meglepő a 2D verzió után.

Ami viszont határozottan kellemes, az a VR VATS, ami az amúgy alapból is meglepően pontos célzást még jobban leegyszerűsíti. VATS módban minden lelassul (bullet-time), és a kontrollerrel csak úgy nagyjából a megfelelő testrészre mutatva már élesíthetjük is az automata célzórendszert. Remek móka, talán még jobb is, mint 2D-ben.

PC-s játékról lévén szó, néhány szó a gépigényről: tolj alá izompc-t. A tesztgép (lásd lent) határeset volt, egy CPU upgrade már erősen érik, és egy 1080 se árt a finomabb supersampling módhoz. A Fallout 4 VR még VR szinten is magas követelményeket támaszt, ezt azért jó tudni vásárlás előtt.

Nem mehetünk el a két lényeges kérdés mellett: jó lett? megéri? Az eredeti játék NEM megszállotjaként én abszolút IGEN / IGEN-el válaszolnék. Ha minden zugát ismered a játéknak, nem sok újdonságot találsz majd benne a nézőponttól, és a némileg megváltozott felülettől eltekintve. Ha viszont gyerekkorod óta arra vársz, hogy egy ekkora kalandban “ott legyél a közepén”, és a megfelelő hardware-el is rendelkezel hozzá, akkor eljött a te időd!

reptile

***Tesztelve: i5, 1070, HTC Vive (+ Oculus Rift)

Oculus Rift utózönge: a Doom VR-el ellentétben a Fallout 4 VR kifejezetten játszható Riften is, bár nem alapból. Amíg hivatalosan meg nem oldják (hehe!), addig javasolt az Input Emulator nevű kis software használata, amivel az analóg karokat a trackpadhez hasonló üzemmódra lehet bírni. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Megjelenések és tease-elgetések - ez történt hétfőn

Benne: Styx: Blades of Greed, Neon Giant, NeocoreGames, God of War, Cult of the Lamb, Bleach: Rebirth of Souls.

3 órája
6

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

20 órája
25

Heti megjelenések

1 napja
17

Sacred 2 Remastered

A második rész már a maga idejében sem futott sima uton, a most megérkezett remastered pedig úgy tűnik pár kátyút befoltozott, párat viszont a nosztalgia kedvéért meghagyott. TESZT!

2 napja
2

De mi az a Control: Resonant? - ez történt pénteken

Továbbá: Helldivers 2, Layers of Fear: The Final Masterpiece Edition.

3 napja
3

Kirby Air Riders

3 napja
6

PlayStation Plus: a decemberi ötös

A szokásos három cím helyett öt játék zárja az évet a Sony előfizetéses rendszerének belépő szintjén. Nem is akármilyenek!

4 napja

Új tervek az AC Shadows-hoz - ez történt csütörtökön

Továbbá: Beyond Words, Bandai Namco Studios Singapore, Arknights: Endfield, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Viva Nobots, Sega Football Club Champions 2026.

4 napja
9

The Last Case of John Morley

4 napja
3

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz érdekes pillanata

4 napja
3

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

5 napja
9

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

5 napja
9

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

6 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

6 napja
4

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

6 napja

A.I.L.A.

6 napja
4

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

7 napja
10

Heti megjelenések

8 napja
13

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

8 napja
9

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

2025.11.22.