[Teszt] V-Rally 4

V-Rally 4

StingerCsere Krisztián Gábor2018.09.25. 10:00

Nagyjából napra pontosan egy évvel ezelőtt rugdaltuk darabokra a szekvenciális váltót a WRC 7-ben, amely ékes példája volt annak, hogy a Codemasters mellett is lehet jó rallyjátékot produkálni. A francia Klyotonn Games 2015-ös pálfordulata óta kőkeményen tolja az autóversenyzős zsáner kerekét és az elmúlt három hivatalos WRC szezont futtató játék mellett mellett mostanra már a kétezres évek árkád rallysorozatát, a V-Rally szériát is behúzták maguknak. Jó ez nekünk ?

Legutóbb még a higgadt fejlődés pozitív jövőképének benzingőzös illatfelhőjében bódulva állítottuk azt, hogy a kitartó munkának hála, hosszú idő után a Klyotonn az egyetlen videójátékfejlesztő csapat, akik elérhető közelségbe jutottak a DiRT királyi útját egyengető brit kódmesterekhez. Ez a tény azóta sem változott túlságosan sokat - leszámítva, hogy azóta az árkád és szimulációs élmény határfoltján beszáradt V-Rally is bekerült a képbe. Lássátok fanyalgók, mégiscsak begurult valami roncs a sáros falevelek kente csíkon a virtuális garázsba!

A Klyotonn azért, hogy egyszerre adózzon a 2002-ben álomba merült sorozat

emlékének és egyideűleg trenírozza magát a következő WRC évadra, a korábbi tapasztalatok alapján építette újra a V-Rally szériát, azaz: a játék megmaradt félig-meddig árkád autóversenyzésnek, de azért itt-ott felkészíti a játékosokat arra is, milyen a szimulációs kategóriában versenyezni. Hogy elfedje a stílusok közti éles vonalat, a Klyotonn követve a DiRT Rally-ban már megismert formulát, komoly csapatmenedzselős interfészt oltott a versenyek közti kocsibeállítós és versenynaptáras időtöltésbe. Az egész játék keretét ez a szisztéma adja, amelynek legfontosabb mozgatórugója az összeharácsolt pénz és a mérnökök, szerelők, promóterek és a team menedzsment feletti bábáskodás - na és persze az autótuning, amely kvázi elengedhetetlen a karriermódban történő továbbjutáshoz (és az árkád játékmódok tartalmának megnyitásához is, sajnos).

Bár a játék alapvetően ötféle versenymóddal készül (a klasszikus Rally, a feltörekvő és hihetetlenül népszerű Rally-Cross, a Hillclimb, a Buggy-versenyek, vagy az Extreme Khana, ami gyakorlatilag a Gymkhana megfelelője), eleinte csak a Rally módozat és a karriermód választható - legalábbis ameddig a tutorialban megszerzett autó árválkodik a garázsban. Ahhoz, hogy a többibe egyáltalán nevezni lehessen, egy jó autó és elegendő mennyiségű pénzmag is szükséges, hiszen a kocsi mellett a rendelkezésre álló szerelőgárdát is fizetni kell. Ez utóbbi folyamatos fejfájást okoz majd minden egyes szervízetap után, hogy megtaláljuk az arany középutat, amellyel meglesz az elegendő zsé a jobb kocsira, ugyanakkor megfelelő gárdát is tudjunk biztosítani az egyre kiélezettebb versenyekhez. A kocsi kijavítása megfelelő szerelőgárdával ugyanis kevesebb időt vesz igénybe, a mérnököknek köszönhetően folyamatosan javul az autó teljesítménye, az ügynök egyre jobb versenyeket tud leszervezni, ám a nap végén a kasszában is csörögnie kell a diónak, ha feljebb akarunk jutni a tabellán.

Egyébként a V-Rally karriermódjában történő elindulás normál fokozaton egyáltalán nem teljesíthetetlen vállalkozás: ha nem csapjuk szét túlságosan a kocsit, mindig marad elegendő pénz arra, hogy egy-két apróbb koccanással az élmezőnyben végezzünk leszámítva a challenge-peak-eket, amelyek érthetetlen módon eléggé sztochaisztikus módon generálódnak le a versenyszakaszok alkalmával. Egyfelől, ugyanaz a pályaszakasz hasonló teljesítménnyel eléggé eltérő eredményeket produkál, azaz a véletlennek kicsit túl nagy szerepe van a rangsor kialakulásában. Ez nem túl ideális - ahogy az sem, hogy a karriermód is eléggé nyakatekertnek és struktúrálatlannak tűnik. Az előttünk álló események hol előbukkannak, hol eltűnnek, ez pedig egy előre felsetupolt, ámde limitált járműparkkal problémás helyzetekhez is vezethet. Az ilyen szituk elkerülésére még az sem garancia, hogy az elérhető legjobb ügynökkel szerződünk le a következő szezonra, ugyanis ahogy észrevettem, a fejlődés ezen sarka csak az adott agent verseny-specifikus jellemzőinek előfordulását erősíti (pl. a díjazás, vagy alkalmasint a murvás-erdei versenyek gyakorisága változik).

Ha már a nehézségi szintet boncolgatjuk, íme egy meglátás: kezdőként az egy-kétcsillagos események győzelmi esélyei abszolút reálisak, a harmadik csillagtól viszont már tuningolt járművek és gyakorlás szükséges a jó helyezés eléréséhez. Az efeletti, ún. 4-5 csillagos eventek már csak és kizárólag megfelelő skillekkel és a nevezési osztályon belüli legjobb verdákkal verhetőek, ezek hiányában csak a szomorú tanulságot tudjuk majd levonni belőlük. Visszatekerés egyáltalán nincs - űgy tűnik, hogy a DiRT Rally bevezetés óta ezt egyfajta skill-szintnek tekintik a fejlesztők, amely egy szimulátor esetében még érthető, de egy árkád szórakozást nyújtó játéknál inkább opcionális beállítás kellene, hogy legyen.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Rally Cross és a Buggy események elég szórakoztatóak tudnak lenni szinte minden nehézségi szinten: nem érezni, hogy erőlködés-szagú az egész, némi kézügyességgel egész jó helyezéseket lehet elérni már az első versenynek alkalmával is. Ezzel szemben a Rally eventek eléggé frusztrálóak: folyamatosan a toppon kell lenned, ha érdemi helyezést akarsz elérni összesítettben, ráadásul az idő előrehaladtával ezek a versenyek egyre hosszabbak és kiszámíthatatlanabbak. A végső cél természetesen a bajnoki cím megszerzése, de ehhez minden versenyosztályban teljesíteni kell - gyakran többször, eltérő körülményekkel túrva a gázt ugyanazon a szakaszon, csak épp a napszak, vagy az ellenfelek és a haladási irány változik.

Apropó, haladási irány: a V-Rallyt néhány hétnyi nyüstölés után inkább egyfajta kitekintőnek nevezném, mint folyatólagos Klyotonn rally-játéknak: az apró léptékek ebben a címben is ugyanúgy megtalálhatóak, mint a WRC 7 esetén, de van egy pont, amelyen az árkád-szimulátor határmezsgye miatt nem lehet átlépni. Érezhetően visszavettek a kocsik tehetetlenségéből és bár minden járgánynak megvannak a határai, ezeket a végső kilengéseket csak elég durva és kezdetleges irányítással lehet előidézni. Bár erejüket tekintve jól elkülöníthető kategóriába esnek, viselkedésük kiismerését követően elég jól kezelhető mindegyik. Súlyosabbak, mint a WRC7, de akár a DiRT Rally autói, így kevésbé is csúszik ki alattuk a talaj és az alulkormányzás sem olyan mértékű, mint a valóságban. Hozzá kell tenni, ez inkább a kezdők számára ideális, mert könnyebben visszacsábítja őket egy-egy újabb próbálkozásra, amelynek az eredményre rendszerint indukálja majd a további játékot is.

Bekukkantva a motortérbe a V-Rally 4 hozza a WRC 7 szintjét, de szinte semmi többet: az eltelt egy esztendő valúszínűleg a kontent legyártására, a menedzsment felület átalakítására volt elegendő, mintsem technikai bravúrra, így a játék ugyan nincs pariban egy Forza Horizonnal, de a DiRT 4 látványbeli szintjét azért kompromisszumokkal, de hozza - ami egész jó teljesítmény, sőt! A bevilágítások egész szépek, nem fukarkodtak a színekkel sem, a hanghatásokon is hallatszik a valósághoz közelítés és a textúrák is egész élesek élesek, akár egy mély erdei utat, akár egy havas fennsíkot aprítunk éppen. A belátható távolság is egészen korrekt mértékben evolválódott, amelyhez abszolút stabil framerate és javarészt bugmentes árkád száguldozás társítható.

A rally játékok esetében komoly értéket képviselő járgányok fizikai modellje viszont egyértelműen árkádos és a valós törvényektől abszolút elrugaszkodó hatású, igaz ezt jelentősen lehatárolja a játék fókusza is. Sajnos ebből az epizódból sem sikerült eliminálni az erőszakos átfordulásokat, a lehetetlen bukfenceket, vagy a bohókás törésmodellt, amelynek max. csak a menetteljesítményre van hatása, de egyéb következménye nincsen. Akadnak repetitív útszéli objektumok is szép számmal, de a közönség még mindig fájóan aluldizájnolt - igaz, egy árkád versenyzésben ezek talán megbocsátható bűnök főleg, ha a játék mondanivalóját nézzük.

*Summa-summarum, a V-Rally 4 egy tetszetős comeback a kétezres évek korából, ám az élményt kissé beárnyékoló karrier mód, a stílus ezredfordulós gyermekbetegségei és az egyértelmű árkád vonal inkább szinten tartás, mintsem fejlődés a WRC 7 megjelenése óta. A nagy áttörés egyelőre elmarad, de a francia csapat annyit már biztosan elért, hogy a neve hallatán bizakodóan tekintünk a rally játékok jövőjébe.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

4 órája
1

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

12 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

2 napja
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

3 napja
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

4 napja
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

5 napja
2

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

5 napja
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

5 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

6 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

6 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

7 napja
10

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

7 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

8 napja
10

Heti megjelenések

8 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

2025.05.17.
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

2025.05.17.
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

2025.05.16.
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2025.05.15.
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2025.05.15.
20