[Teszt] DiRT Rally 2.0

DiRT Rally 2.0

StingerCsere Krisztián Gábor2019.03.12. 00:14

Piszok, sár, visító motorok, csúszó difi és a végletekig kitolt veszélyes száguldozás: ez a rally műfaja, az autósport triumvirátusának egyik alappillére, amelynek videójátékos kivetülése egyértelműen a brit Codemasters terepe.

A Warwickshire Southam srácai nem egyszerű iparosok, akik megrendelésre készítenek játékokat, nekik a vérükben van az adrenalin. A munkásságuk is magukért beszél, nem csoda, hogy a csapatukban junior bajnokok, fizikusok, gépészmérnökök de még versenyzésben jártas szakemberek is csücsülnek - és ha már itt tartunk, a jelenlegi projektet Ryan Champion és Roy Armstrong ralibajnokok is végig asszisztálták nekik. Ezt a technikai hátteret és az évtizedes tapasztalatot videójátékba ölteni egyáltalán nem könnyű feladat, de a brit fiúknak valahogy mindig sikerült játszi könnyedséggel utcahosszal verni a többi próbálkozó versenytársat.

A DiRT Rally 2.0 - ahogy nevéből sejlik - nem egy folytatás, sokkal inkább visszatérés a gyökerekhez. A 2017-es DiRT 4 kitekintő a maga procedurálisan generált szakaszaival inkább afféle játszótérként funkcionált - mint egy laboratóriumi kísérlet, ahol főként a menetdinamikai küszöbökkel, a szimulátor, illetve az árkád versenyzés átpozícionálásával tettek néhány próbakört a fiúk azzal a céllal, hogy a Dirt Rally 2.0-re datált fejlesztéseknek készítsék elő a bölcsőt. Ahogy várható volt, a jól megérdemelt eredmény és jutalom nem maradt el, a rajongói bázisra és a közösségi véleményre épült játék beérett a folytatásra - így a szimulátor zsánert erősítő Dirt Rally 2.0 minden aspektusból új szintre húzta fel a formulát és magát a zsánert is.

A DR2.0 érzésre az ős-Colin McRae Rally emlékfonalát viszi tovább, de mély tiszteletet állít minden idők egyik legjobb szimulátorjának, a 2004-es szintén brit illetőségű Richard Burns Rally-nak is. Már akkor is nyilvánvaló volt, hogy off-road szimulátort készíteni mindig sokkal nehezebb feladat főleg olyan fókuszpontból, amely elsősorban a fizikai életszerűséget helyezi előtérbe. Ebben már a korábbi epizód sem fukarkodott, de a DR2.0-ában hihetetlen mennyiségű részletet igyekeztek az előd fizikai modelljén túl feljavítani: a kasztni viselkedése már csak egy a sokból, így a tehetetlenség, a gyorsulási erőhatás, az útviszonyok, a dinamikusan változó időjárás mellett most már a gumi-szimuláció is külön lábakon áll és valahol ez a szimulátor egyik legnagyobb változásként ható eleme a korábbi epizódhoz képest. A gumikopás, a gumiválasztás, vagy az etapok közti variációs lehetőségek (no pótkerék, de -20 kiló súly ?) teljesen más karakterisztikával vértezi fel a kocsit, amely a különböző erejű, hajtású és konfigurációjú járgányok ötven főt számláló ligájának mindegyikénél másképp csapódik le.

Aztán itt van a változó időjárási feltételek (sár, homok, murva, aszfalt, földút, és ezek száraz-nedves keveréke) illetve a változó napszakok (éjszakai zivataros-eső versenyei, kegyelmezz!) kínálta variációs lehetőség, ahol a hőmérsékleti változók szintén megbolygatják a fizikai képleteket. Viszlát, ötperces futamok, helló ismét hosszú szakaszok! A Dirt Rally öröksége, hogy az autóra megint csak érdemes vigyázni: a játék ugyanis kifejezetten értékeli (alkalmasint megköveteli) a technikás, olykor lassabb vezetési stílust, mert közel húszféle kritikus alkatrész sérülése miatt húzhatja le az engine a menetdinamikai tulajdonságokat. A hosszabb gyorsulási szakaszokon úgyis tapossuk majd, ami a csövön kifér - persze a polírozott erőátadási fejlesztéseknek köszönhetően a jól elkülönülő autóosztályok, a gumik és a környezeti viszonyok úttartásra gyakorolt hatása elég életszerű helyzeteket produkál majd. Defektes a kerék ? Elszáll a difi, vagy a második fokozat? Éjszaka fuccs a világításnak, mert beázik, vagy sérül az elektronika? Eltörik a felfüggesztés, leszakad a spoiler, netán elmegy az olajnyomás és megfő a motor? Átszalad egy mókus, vagy egy szarvas az úttesten ? Csak néhány példa, amelyre az útszéli roncsok láttán érdemes lesz vigyázni (vagy felkészülni…).

De ha már autók: jelentős különbséget lehet végre érezni a négykerék-hajtásos, a turbófeltöltős, vagy az öregecske, difi és mindenféle technikai kütyü nélkül felszerelt legendás kocsiknál, ahol végre nem csak a gyorsaságban és a kanyarodásban, de menetdinamika terén is óriási szintkülönbségek vannak. Ez kiütközik a prémium kategóriás gépszörnyeknél is olyannyira, hogy ha tapasztalat nélkül ülsz át egy ‘60-as évekbeli Lancia Fulvaból egy RX MK7-es Fiestába a maga hatszáz (!) lóerőjével, nemhogy az első kanyaron, az első egyenesen nem jutsz majd túl. Félelmetes, hogy mekkorát megy a DiRT Rally 2.0 ezen a téren, egyértelműen kijelenthető, hogy ennyire valóság-törekvő dinamikus fizikai modellezést még egyetlen offroad játékban sem láthattunk ezelőtt.

Nem is ajánlott egyből az RX osztályba csücsülni, tanuláshoz a vezető rendszermérnökök is az R2, vagy egy fronthajtású klasszikust ajánlanak, amelyből aztán szép lassan feljebb lehet lépkedni a drivepornó R5-ösökig. Azt már csak félve említem meg, hogy ennyire szerteágazó felhozatallal sem találkoztunk még sehol korábban: tizenhárom (!) különböző osztályból válogathatunk kocsikat, a hisztorikus fronthajtású csettegőktől kezdve a B osztályon és Rally GT-n át a WRX csúcsát jelentő RX bestiákig. Félelmetes egyébként, mennyire elszállt az idő az olyan ikonikus verdák, mint a gyermekkorunk nedves álmaiként aposztfrofált Impreza WRX és Mitsubishi Lancer EVO felett - de a legszebb az egészben, hogy virtuálisan még soha nem voltak ennyire életre hívva ezek a monstrumok, mint manapság.

Szinte észrevétlenül elmennénk az olyan, már-már törvényszerű dolgok mellett is, mint amilyen a futamokhoz finomítható tuning opciók sokasága: igen, ezek azok a bizonyos bolhaf@szig finomhangolható apró technikai beállítások, amelyeket a túraautós világból (pl. Forza) már jól ismerhetsz. Megemlíteném még a vezérlők széles támogatottságát és paraméterezhetőségét is, melyből elsősorban a Fanatec és a Thrustmaster kormány- ill. pedálszettjeinek beállításával kísérleteztem néhány hetet. Általánosságban elmondható, hogy az efféle irányítás főként a középhaladók és a profik kezébe való, és habár a kezdők is próbálkozhatnak vele, utóbbinál azért a profi finomhangolás jobban segíthet átérezni a kocsi feletti teljes irányítást, ezzel segítve a végleges átállást. Persze vannak különbségek, de ahogy a korábbi DiRT játékokban, itt is igaz a mondás: még a legalapabb Thrustmaster szettel is sokkal bátrabb, ill. szabadabb száguldást tesz a játék lehetővé, amely a hagyományos kontrolleres játék esetén nem, vagy csak részben reprodukálható. Ennek ellenére a gyári vezérlőkkel is tökéletesen élvezhető az élmény, max a határokon történő autózáshoz szükséges érzés nem jön át annyira (pl. az út rezdülései, amelyekből tudni lehet, hogy “eddig és ne tovább” csúsztasd mondjuk keresztbe a kocsit egy vállas-nyomvájús padkával szegélyezett szakaszon) - de úgy gondolom, ez a hobbista versenyzőknek egyáltalán nem probléma.

A kazuárok körében sok kritika érte anno a DiRT Rally-t, hogy száműzte a már-már alap könnyítésnek számító visszatekerés opciót: lehet vitatkozni azon, hogy ez jó ötlet volt-e avagy sem de az biztos, hogy a rally játékok esetén abszolút passzol a “vigyázz a kocsira” elvhez, amely a szervízetapok közötti feszültséget hivatott növelni. Bár a DiRT Rally 2.0 a nehézségi balansz és a játszhatóság terén is magasabb sebességre váltott, ez az opció továbbra sem került vissza a játékba, cserébe viszont sokkal részletesebben skálázható a gerincét adó asszisztancia-rendszer, amellyel tényleg a nekünk szükséges aid-rendszert kalapálhatjuk össze. A váltórendszer immár ötféle nehézségre kalibrálható, de piszkálhatjuk az ABS-t, a rajt-elektronikát, és ötféle fokozatban állítható a stabilitás-kipörgés- és fékzár triumvirátusa is. A segítségek aktiválása ráadásul nem bünteti drasztikusan a játékost, így a megfelelő rutin megszerzésével szép lassan ezek vissza is csökkenthetők, vagy a realizmus oltárán akár vér-áldozatként be is áldozhatóak (hiszen mégiscsak bónusz kredit jár értük, a garázst és a kocsikat pedig fejleszteni (!) kell ugye).

Természetesen a DR2.0 sincs híján a csapat menedzsmentnek: noha nem olyan léptékű, mint a Klyotonn-féle WRC 7-ben, vagy a DiRT 4-ben, de lehetőséget ad mérnökök toborzására, továbbképzésükre és az ebből húzható perkek behúzására is. Némelyik egészen specifikus, de idővel megéri ezekre a kiadásokra áldozni, mert a szervízperiódusra szánt idő mellett érdekes boostokkal láthatják el a csapatot, amelyek akár a bajnokság kimenetelét is megváltoztathatják.

A DR2.0 megjelenése körüli hetekben és azóta is sorozatos kritika éri a Codemasters csapatát azért, mert nem pakoltak kellően sok kontentet a játékba. Való igaz, hogy a DiRT mindösszesen csak hat helyszínt és random pályagenerátor helyett statikus trackeket kínál versengésre a megjelenéskor, de a számok (legyen az választható kocsi, helyszín, vagy pályaszakasz) idővel ki fognak bővülni. Az első DLC csomag (amely épp MA indul útjára) meghozza a várva-várt svéd havas ralikat, sőt! Megérkezik Monte Carlo, a Német nagydíj és számos kocsi, illetve a hozzájuk tartozó festések is elérhetővé válnak a Season Pass-al rendelkező játékosok számára. A Season 02 további számos nemzetközi helyszínt és új versenyosztályokat kínál majd, amellyel a CM nem titkoltan hosszú távra tervez: az üzenet mindösszesen az, hogy a premier verzió az alapozás, de a hosszú távú tartalomszolgáltatás időszakosan csepegtetve érkezik majd meg. A játék ezt enyhítendő, számos történelmi versennyel, változó időjárás- és egyéb diverzitással igyekszik bolondítani a rendelkezésre álló felhozatalt, amelyhez napi, heti közösségi és AI versenyek biztosítják a kihívás-csomagokat. Akinek ez nem lenne elég, ott a szépen skálázható karrier és maga a Rallycross is, amely természetesen a FIA által hivatalos pecséttel ellátott bajnokságot hozza el a képernyőkre annak hihetetlenül gyors, izgalmas és adrenalin-pumpáló mivoltában.

Ehhez egyébként szükség volt a játékot hajtó saját fejlesztésű motor, az EGO szintlépésére is: az első 2007-es CM: Dirt alatt szaladgáló változathoz képest a brit srácok saját fejlesztésű motorja már a sokadik inkarnációját éli, ám a DR2.0 alatt futó verzió láthatóan gazdagabb sérülés- és szimulációs modellezést vonultat fel, mint az előd, sőt! A minőségben magasabb szintet képviselő közönség- és környezet szimuláció mellett a nagyobb kiterjedésű környezetek renderjében is erősebben domborít. A Sony PhyreEngine keresztplatform magján korosodó motor a tesztek alapján Xbox One X/PC pároson érzi magát legjobban, ahol 4k/HDR felbontást, és stabil 60 FPS melletti speciális bevilágításokat, illetve tükröződés-effekteket is tartalmaz. Az ígéretek szerint nem marad el a VR támogatás sem, igaz ez majd csak valamikor Q2 végén érkezik egy ingyenes frissítés keretein belül a játékosokhoz. Az mindenesetre biztos, hogy az idén tizenkettedik életévét ünneplő motorból a CM az utolsó bájtig kifacsart mindent, amit csak lehetett - egy fejlesztői interjúban be is lengették, hogy a következő játékuk már generációs ugrásra készül, amely talán egy új grafikus motor eljövetelét is jelentheti.

Mindenesetre - akár a vizuális, akár a megszokott magas minőségű audio szekciót nézzük - az EGO szépen hozza a papírformát: gyors, feszes, kiváló fizikai megvalósítással és remek időjárás-effektekkel tarkított versenyekben lehet része mindenkinek, aki a DR2.0 volánja mögé ül. A változásokat azonban tényleg csak akkor veszed észre, ha valamennyire nyomon követed a rally játékok evolúcióját, így ettől megkímélve mindenkit íme néhány apróság, amely kicsit belemegy a részletekbe: a DR2.0-ában az alapoktól építették újra az útfelszín, és a kocsi viselkedése közti fizikai erőhatásért felelős kódot, azaz: az engine tényleg megkülönbözteti a gumiválasztás, az autó súlya, a kormányzás állapotvektorai, illetve az időjárás közti összefüggéseket és ebből valós időben számolja ki, hogy milyen erőhatások érik az autót menet közben. Ez különösen alacsony sebességnél, a kanyarvételeknél és a csúsztatásnál érezhető igazán. Nem tudom korábban mennyire számított az aerodinamikai jellemzők hatása egy rallyjátékban, de az EGO aktuális verziójában a dombok feletti repkedés is sokkal realisztikusabbnak hat, a nedves körülmények közti földet érés pedig… nos, fog meglepetéseket okozni.

Ha feltennék a kérdést, hogy nevezzem meg a földkerekség valaha készült legjobb off-road rallyszimulátorát, zokszó nélkül a DiRT Rally 2.0-ára tenném a voksomat: nem létezett még ennyire a valósághoz közel merészkedő autóversenyzős játék, amely ilyen lazán, zsigerből tolná le neked az érzést, mikor egy több száz lóerős bestiával készülsz meghódítani az argentin fennsíkot. A legszebb az egészben, hogy ez még nem a végállomás és nem is annak szánták a készítői: lehet, hogy nem teljes, és bizonyos aspektusból egyértelműen látni rajta a gázelvételt, de a kényszeres pontszám ne tévesszen meg senkit sem. Ez a definitív offroad élmény, amely így, a generáció végéhez közeledve teljesedik majd ki igazán. Adjunk időt neki season passal vagy anélkül, mert rallykirály csak egy van. Az pedig továbbra is a Codemasters.

A játékot Xbox One (X) platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

5 órája
4

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

14 órája

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

1 napja
2

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

1 napja
2

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

2 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

3 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

3 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

4 napja
12

Ninja Gaiden 4

4 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

5 napja
13

Battlefield 6

6 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

7 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

7 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

8 napja
11

Sonic Wings: Reunion

8 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

8 napja
1