[Teszt] Hades

Hades

Gamer3652020.10.03. 15:45

Roguelite. A szó, amitől a roguelike-rajongók hátán feláll a szőr, a Slay The Spire-fanoknak pedig felcsillan a szeme. Azt jelenti, hogy a többnyire procedurálisan generált helyszíneken játszva (akármi is legyen a műfaj) a halál után visszatér ugyan a játékos a főképernyőre, és kezdhet mindent előről, de azért nem egészen pontosan MINDENT. Új tárgyak, új tárgyak megszerzésének lehetősége, új képességek, új küldetések - ahogy haladsz előre a próbálkozásokkal, úgy nyílik ki előtted a játékmenet. Van, amelyik játék ezt nagyon elegánsan csinálja, és van, amelyik kicsit megszívat - és hát embere válogatja, hogy ki mit érez felesleges grindelésnek és mit érez igazán jól eltalált, lájtosan adagolt lehetőség-bővülésnek.

A Hades fejlesztője, a Supergiant Games nem viccelt, és mindent, a szó szoros értelmében MINDENT ráépített a görög mitológia túlvilág-tematikájára. Hádész fiaként főhősünk tényleg unja már a túlvilág opresszív panorámáját, és valami újra vágyik. Ezért menekülni akar - de ehhez előbb Tartaruszon, majd a magasabb szinteken is át kell vergődnie így, vagy úgy. És ha meghalna útközben? Hova is menne, Kazincbarcikára? Na ugye.

Ez önmagában már elég kiindulási alap lehetne sok játék számára. Egy rakás elhivatott fejlesztő baromi jó kis játékot tudna összedobni a Hades játékmenetére alapozva, amiben - láttunk már ilyesmit például a Dead Cellsnél -, rpg-elemekkel dúsított, Diablo-szerű akciójátékot játszunk, random generált helyszínekkel. Itt a mélységet az adja, hogy a fegyverek képességei és az ellenfelek típusai egészen dinamikus akciót eredményeznek, amiben általában az ügyesség és a jó helyezkedés diktál, nem pedig az, hogy milyen ritkaságú cuccokat farmoltál össze - de persze ez utóbbi sosem árthat a megfelelő kombinációkban. Na, igen ám, de ha "csak" ennyit tettek volna a Hadesnál is, akkor egy 7-8 pontos játékot néznénk - mint mondjuk a Star Renegades. Tele remek ötletekkel, jó játékmenettel, satöbbi, satöbbi. Írhatnám, hogy "hibái ellenére".

Az a nagy helyzet azonban, hogy a Hadesnek nincsenek hibái. Nope. Egyetlen sem. Mondom: a játékmenet konkrétan tökéletes. A támadás-dash-special-[???] kvartettje tényleg inkább a Furira emlékeztet izometrikusan nézve, semmint a Diablora. A több mint féltucat fegyverből és a ráépülő buildekből olyan változatosan állhatunk hozzá az összes harchoz, hogy még a főellenfelek sem fognak frusztrálni a legdurvább eltérő taktikák mellett sem. A játékosnak a különféle power-up mechanikákon, ilyen-olyan adok-veszek trükkökön keresztül annyi lehetősége van a döntéshozatalra a játék során, hogy ez magasan lesöpri azt, amit akár a nagy klasszikus, a Slay The Spire tudott kínálni (jó, itt mondjuk egy run épp ezért valamivel tovább is tud tartani).

És itt nincs vége a zsenialitásnak, mint azt próbálom magyarázni, bármilyen csekély sikerrel. A játék története maximálisan átöleli a roguelite-alapokat: ahogy Zagreus, a klasszikus sztoikus, itt-ott poénokkal dobálózó lázadó tinédzser próbál menekülni apja opresszív régiójából, megismerjük a teljes családfát, a karakterek vitatkoznak, titkokra derül fény, és sikerült megcsinálni azt, hogy konkrétan 40-45 "run" után is folyamatosan jönnek elő az újabb és újabb dialógusok, amelyek mélységet adnak az összes elérhető karakternek. A többi olümposzi isten mentális üzenetekkel veszi fel a kapcsolatot Zagreusssal, és az ő áldásaikon keresztül jutunk új képességekhez és bónuszokhoz - és az ő rivalizációjuk itt-ott a játékmenetre is hatással lesz. Az átvezetők és a történet nem öncélú: a párbeszédek döntő többségében konkrétan új testreszabási lehetőségeket kapunk, új tárgyakhoz és megnyitott zónákhoz jutunk: egyszerűen az egész rendszer zseniális.

És a prezentáció? Perfekt. Nem pixel-perfect: ezúttal "rendesen" meg vannak rajzolva az animációk, inkább egy mesére emlékeztet az összhatás, nem valami retro-játékra: mégis, a leghektikusabb csaták kellős közepén is szinte tökéletesen tisztában leszünk azzal, hogy éppen mi jelent ránk veszélyt, és mi nem. Ez önmagában is nagy sikernek számítana, az pedig hogy sikerült mindezt tényleg változatos helyszínekkel is megoldani, amelyek tényleg természetfeletti helyszínekre emlékeztetnek, és nem random generált szürke barlangszobákra: parádés. A zene ezúttal a klasszikus hangszerekre támaszkodik, és eléggé kulcsszerepet játszik a történetben is (mi nem?), szóval nekem itt semmi panaszom nem volt, sosem akartam kikapcsolni - sőt.

Soroljam még? Minek? Megnézel róla egy gameplay videót, vagy egy runt, és tudsz mindent. Minden egyéb csak felesleges szócséplés. Ja, és ha végeztél a végigjátszással, a sztori folytatódik a maga módján, te pedig egyre nehezebb runokban folytathatod a tápolást - már ha birod erővel: a játék a szabadon állítható nehézségi növelésekkel durván el tud vadulni, de mivel az alapok hibátlanra sikerültek, ez nem jelenti azt, hogy esélytelenné válnál.

A pontszám ezúttal nem kérdés. A Hades az elmúlt fél évtized legjobban összerakott, leginkább egyben lévő roguelite játéka, aminek egyetlen elemébe sem nagyon lehet belekötni - és minden eleme egymást erősíti. Tökéletes gameplay, parádés prezentáció, tartalmas és szórakoztató történet, effektíve végtelen újrajátszhatóság...és gondolom jön majd a megjelenési utáni tartalom-tornádó is majd hamarosan. Szóval ez így most ennyi. Lehet próbálkozni azzal, hogy ezt a közeljövőben bárki lesöpörje a trónról. Nem hiszem, hogy sikerülni fog.

**10/10

Oldern**

Hades | Platform: PC (tesztelt), Switch | Kiadó, Fejlesztő: Supergiant Games | megjelenés: 2020. 09. 17. | Ár: 21 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

1 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

2 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

2 napja
10

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

3 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

3 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

4 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

4 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

5 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

6 napja
10

Heti megjelenések

6 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

7 napja
5

The Outer Worlds 2

7 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

8 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

9 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

9 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2025.11.13.
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2025.11.12.
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2025.11.12.

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2025.11.12.
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2025.11.12.
4