[Teszt] BZZZT

BZZZT

dragCsető Zsolt2024.09.19. 16:00

A Super Meat Boy egyike volt azoknak a címeknek, melyek 2010 környékén berobbantották az indie piacot. Ennek tükrében némileg különös, hogy a minden trendet őrülten meglovagló független fejlesztői szcéna éppen a precíziós platformerekre nem pörgött rá annyira, mint más műfajokra – gondoljunk csak az elmúlt évek egészen brutális metroidvania-áradatára. Annyi baj legyen: így legalább a BZZZT is egészen frissnek hat – annak ellenére, hogy lényegében egy morzsányi innováció sincs benne.

Karel Matejka (a zseniális zenéket leszámítva) egyszemélyes alkotásában egy aprócska robotot irányítva kell megmentenünk a világot, mielőtt a gonosz tudós, Badbert véghez vinné őrült tervét. Mindez több mint ötven pálya teljesítését jelenti, ami elsőre talán soknak hangozhat, de ezek valójában aprócska kihívásfalatkák, melyek (hacsak nem a legkönnyebb nehézségi fokozaton indítjuk el a játékot) mindegyikét egy nekifutásra kell teljesítenünk, átverekedve magunkat az egyenként fél-, de legfeljebb egyperces akadálycsomagon. A szintek természetesen fokozatosan nehezednek, ahogy haladunk előre a végigjátszásban, különösebb tüskék azonban nincsenek, így összességében egy nagyon jól csúszó, már-már könnyed élmény vár ránk, annak ellenére is, hogy nyilván szintről szintre egyre több koncentrációra és ügyességre van szükségünk.

Precíziós platformerről lévén szó, lényegében minden az irányításon áll vagy bukik, a BZZZT pedig ilyen szempontból szerencsére hibátlanul teljesít. A robotpajtás terelgetése már az első pillanattól kezdte pontos és kiszámítható, a különféle veszélyforrásokhoz és ellenfelekhez tartozó hitboxok konzisztensek, illetve az előrehaladás közben megszerezhető két-három extra képesség is tökéletesen besimul, így összességében egy végletekig csiszolt élményben lesz részünk. Mindemellett ráadásul a változatosságra sem lehet panasz, hiszen a pályákon folyamatosan jönnek be a kisebb-nagyobb újdonságok és kreatív megoldások, melyek néha az agyunkat is megtornásztatják minimálisan, de alapjáraton jól működik a játék intuíciós szinten is, ami szerintem elengedhetetlen egy platformernél – pláne akkor, ha egy gyors, pörgős darabról van szó, mint a BZZZT. A boss szinteken ráadásul nem riadt vissza a fejlesztő attól sem, hogy picit eltávolodjon a műfajtól, de ezek is hibátlanok, és még egy kis extra színt is visznek a végigjátszásba.

A pályák jellegéből adódóan a BZZZT nem egy hosszú darab, két-három óra alatt simán végig lehet suhanni rajta, de a bruttó játékidő ennél azért jóval több szerencsére. Ott vannak például gyűjthető csavarok, amiket még nem is túlságosan nehéz összeszedni, de minden pályához tartozik egy szintidő is, ami egy jelentős extra réteggel toldja meg a kihívást. És ami a legszuperebb az egészben, hogy ezek nem csak szimplán lógnak ott a semmiben, mint sajnos sok esetben, hanem motivációt találunk a teljesítésükre, hiszen nagyjából húsz további szint nyitható meg, miközben kimaxoljuk a játékot.

A BZZZT nem vállalja magát túl sem játékhosszban, sem pedig ambícióban, de szerencsére nincs is erre rászorulva, maga a megvalósítás ugyanis túlzás nélkül tökéletes. Hibátlan irányítás, szuper pályadizájn, kreatív megoldások, fantasztikusan részletes pixelart grafika és baromi jó zenék jellemzik, ami miatt összességében nincs olyan részlete, amibe bele lehetne kötni. Vagyis hát egyvalami akad, de ez is csak a frissen megjelent Switch-verzió sajátja, van ugyanis egy-két szint, aminél érezhetően szenved a Nintendo hardvere, és minimálisan beesik a framerate. Ez azonban ne tántorítson el senkit: a BZZZT egy apró, de szívvel-lélekkel megmunkált gyöngyszem, ami kötelező mindenkinek, aki szereti a műfajt.

PLATFORM Switch (korábban: PC)
KIADÓ Cinemax Games FEJLESZTŐ Ko.dll
MEGJELENÉS 2024. szeptember 19. ÁR €14,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 órája

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

5 órája

Heti megjelenések

11 órája

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

19 órája
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

3 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

3 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

4 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

5 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

5 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

6 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

6 napja
3

Heti megjelenések

7 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

7 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

9 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

9 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

9 napja
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

2025.10.23.
5