A Super Meat Boy egyike volt azoknak a címeknek, melyek 2010 környékén berobbantották az indie piacot. Ennek tükrében némileg különös, hogy a minden trendet őrülten meglovagló független fejlesztői szcéna éppen a precíziós platformerekre nem pörgött rá annyira, mint más műfajokra – gondoljunk csak az elmúlt évek egészen brutális metroidvania-áradatára. Annyi baj legyen: így legalább a BZZZT is egészen frissnek hat – annak ellenére, hogy lényegében egy morzsányi innováció sincs benne.
Karel Matejka (a zseniális zenéket leszámítva) egyszemélyes alkotásában egy aprócska robotot irányítva kell megmentenünk a világot, mielőtt a gonosz tudós, Badbert véghez vinné őrült tervét. Mindez több mint ötven pálya teljesítését jelenti, ami elsőre talán soknak hangozhat, de ezek valójában aprócska kihívásfalatkák, melyek (hacsak nem a legkönnyebb nehézségi fokozaton indítjuk el a játékot) mindegyikét egy nekifutásra kell teljesítenünk, átverekedve magunkat az egyenként fél-, de legfeljebb egyperces akadálycsomagon. A szintek természetesen fokozatosan nehezednek, ahogy haladunk előre a végigjátszásban, különösebb tüskék azonban nincsenek, így összességében egy nagyon jól csúszó, már-már könnyed élmény vár ránk, annak ellenére is, hogy nyilván szintről szintre egyre több koncentrációra és ügyességre van szükségünk.
Precíziós platformerről lévén szó, lényegében minden az irányításon áll vagy bukik, a BZZZT pedig ilyen szempontból szerencsére hibátlanul teljesít. A robotpajtás terelgetése már az első pillanattól kezdte pontos és kiszámítható, a különféle veszélyforrásokhoz és ellenfelekhez tartozó hitboxok konzisztensek, illetve az előrehaladás közben megszerezhető két-három extra képesség is tökéletesen besimul, így összességében egy végletekig csiszolt élményben lesz részünk. Mindemellett ráadásul a változatosságra sem lehet panasz, hiszen a pályákon folyamatosan jönnek be a kisebb-nagyobb újdonságok és kreatív megoldások, melyek néha az agyunkat is megtornásztatják minimálisan, de alapjáraton jól működik a játék intuíciós szinten is, ami szerintem elengedhetetlen egy platformernél – pláne akkor, ha egy gyors, pörgős darabról van szó, mint a BZZZT. A boss szinteken ráadásul nem riadt vissza a fejlesztő attól sem, hogy picit eltávolodjon a műfajtól, de ezek is hibátlanok, és még egy kis extra színt is visznek a végigjátszásba.
A pályák jellegéből adódóan a BZZZT nem egy hosszú darab, két-három óra alatt simán végig lehet suhanni rajta, de a bruttó játékidő ennél azért jóval több szerencsére. Ott vannak például gyűjthető csavarok, amiket még nem is túlságosan nehéz összeszedni, de minden pályához tartozik egy szintidő is, ami egy jelentős extra réteggel toldja meg a kihívást. És ami a legszuperebb az egészben, hogy ezek nem csak szimplán lógnak ott a semmiben, mint sajnos sok esetben, hanem motivációt találunk a teljesítésükre, hiszen nagyjából húsz további szint nyitható meg, miközben kimaxoljuk a játékot.
A BZZZT nem vállalja magát túl sem játékhosszban, sem pedig ambícióban, de szerencsére nincs is erre rászorulva, maga a megvalósítás ugyanis túlzás nélkül tökéletes. Hibátlan irányítás, szuper pályadizájn, kreatív megoldások, fantasztikusan részletes pixelart grafika és baromi jó zenék jellemzik, ami miatt összességében nincs olyan részlete, amibe bele lehetne kötni. Vagyis hát egyvalami akad, de ez is csak a frissen megjelent Switch-verzió sajátja, van ugyanis egy-két szint, aminél érezhetően szenved a Nintendo hardvere, és minimálisan beesik a framerate. Ez azonban ne tántorítson el senkit: a BZZZT egy apró, de szívvel-lélekkel megmunkált gyöngyszem, ami kötelező mindenkinek, aki szereti a műfajt.
PLATFORM Switch (korábban: PC)
KIADÓ Cinemax Games FEJLESZTŐ Ko.dll
MEGJELENÉS 2024. szeptember 19. ÁR €14,99