Avagy a Final Fantasy XIII esete az Xbox 360-al
Meglepődtünk? Nem lepődtünk meg? Szomorkodtunk? Idegesek voltunk? Örültünk? Hogy mi is történt azon a bizonyos Microsoft konferencián? Egy tökéletesen érthető, várható, és szükséges következmény született. Most megvizsgáljuk az okokat, töviről hegyire.
Fejlesztési költségek. A maga idejében szintén blockbuster Final Fantasy X kifejezetten jókor érkezett, a 2001 július 19-i megjelenésre több, mint öt millió PlayStation 2-tulajdonos várta a játékot. Egy nap alatt 1,9 millió példány fogyott a játékból. Mindezt alig több, mint egy évvel a PS2 megjelenése után. Kitekintés "vertikálisan", ahogy egy kedves ismerősöm mondaná: nézzük a PlayStation 3 mostani teljesítményét, japánban. Legnépszerűbb, legjobban fogyó szoftverek első hetei.
[PS3] Metal Gear Solid 4 Guns of the Patriots (Konami) - 465,000
[PS3] Devil May Cry 4 (Capcom) - 205,000
[PS3] Yakuza 3: Kenzan! (Sega) - 181,000
[PS3] Bandai-Namco) Gundam Musou - 170,725.
Tény, hogy itt nincs szerepjáték, de a japán helyzet ez: a Square Enix csak ebből a piacból képtelen lenne minden fejlesztési költséget visszanyerni, a profitról nem is beszélve. Kétségtelen, hogy a japán FFX két millió-közeli első napját világszerte elérnék a PlayStation 3-as XIII eladásai is, könnyedén: de két dologról feledkezünk meg ekkor. Az első, hogy az FFX is megjelent mindenütt, így jóval nagyobb eredeti bevételeket termelve. A második: a XIII jóval drágább fejlesztés, még akkor is, ha X-es rész rekord volt a maga idejében a 33 milliós költséggel, több mint száz alkalmazott fejlesztővel. Melyik az a piac, ahol tradícionálisan jól teljesítettek a Final Fantasy játékok? Megvan? Bizony, ez az Egyesült Államok.
Az az Egyesült Államok, ahol bár egyre inkább erősödik a PlayStation 3, mégsem uralja a piac harmadát sem(!) - még akkor is ez a helyzet, ha a Nintendo Wii-vel nem számolunk. Logikus lépés lenne, hogy a Square Enix azt a játékot, amitől a DQIX után a legtöbb bevételt várja, egy olyan gépre adják ki kizárólagosan, amely egyik régiójában sem uralkodó? A válasz természetesen nem. Ahhoz tehát, hogy a lehető legnagyobb nyugati közönséget megszólítsák, az Xbox 360-at kellett behozni a képbe. Ami egyébként még mindig vezet Európa legnagyobb piacán, Angliában. Ennyi talán elég a profit/nem profit kérdéséről: nyilvánvaló, hogy ezzel a lépéssel a cég bebiztosította magát: az FFXIII a legjobb esetben is stagnáló rpg-s piacon megszólít mindenkit, aki nem Wii-tulajdonos (*). Ki mit érezhet most?
PlayStation 3 tulajdonosok? Itt három csoportra oszthatjuk egyből az embereket. Az elsőbe azok tartoznak, akik rendelkeznek az Xbox 360 masinájával is: ők örülhetnek, hiszen kontrollerpreferenciájuknak megfelelően azzal a változattal játszanak majd, ami nekik jobban tetszik. Aztán jönnek a csak PS3-al rendelkező emberek. Objektíven nézve a dolgokat (ami persze ilyenkor ritkán lehetséges) nem történt veszteség, hiszen a játék továbbra is megjelenik a PlayStation 3 platformra is, arra mondjuk kevésbé lesz lehetőség, hogy szomszéd Gyuluskának fityiszt mutassunk, "ez van nekünk, nektek meg csak az a rókaképű Kaim!" mondatot énekelve. És itt jön a harmadik csoport, akik ezt az egészet háborúnak tekintik, ők pedig ismét telesírhatják a fórumokat, kisregényekbe illő monológokat tolhatnak le az eszmékről, és arról, hogy micsoda erkölcstelen dolog a leggyengébb összeladásokkal bíró gépre nem megtartani az exkluzívokat** (mondják ezt úgy, hogy sem a ps1, sem a ps2 nem volt ilyen helyzetben - ez a veszély még csak nem is fenyegetett soha). Hogy igazuk van-e? Szerintük persze mindenképpen, részemről annyit mondanék: a két csillagos megjegyzést tessék elolvasni a bejegyzés végén.
Xbox 360 tulajdonosok? Ők természetesen nemre és korra való tekintet nélkül örülhetnek: azonban itt is két csoport létezik. Az első csoport eddig "rózsaszín ruhákban flangáló bohócokat" és "megkérdőjelezhető nemi identitású főhősöket" látott, Gears of Wart kántálva: az előitéletek nem fognak eltűnni, és valószínű az is, hogy a GoW2 eladásait nagy rpg ide, vagy oda: az FFXIII nem szorongatja majd meg. Azok, akik nyitottak a szerepjátékok felé, és esetleg kedvelték a Lost Odyssey-t, mindenképpen próbálják majd ki a XIII-at, hiszen megismerhetik, hová tart az a csapat, aki eddig Sakaguchi mögött állva készítette a jobbnál-jobb szerepjátékokat.
Mivel ez egy blog, a móka kedvéért leírom a saját reakciómat is. A bejelentés után percekig csak hangosan kurjongattam, és mosolyogtam: ennek pedig nem az az oka, amire most sokan gondolnak. A Final Fantasy XIII annyira még nem érdekel, sokkal inkább örültem volna egy Lost Odyssey 2 bejelentésnek. Viszont: a Lost Odyssey 2 bejelentése gyávaság, a Microsoft piaci helyzetének és határainak beismerése lett volna: a Final Fantasy XIII bejelentése egészen más döntés volt. Azt jelenti, hogy ez az ipar dinamikus, és ritkán halad árral szemben: ennek a hatalmas meglepetésnek - ami egyébként sejthető lett volna, ha nem mindenki MGS4-bejelentést várt volna - ez az igazi jelentése. Az, hogy van egy szereplő a piacon, amelyik tudja, mik a rajongók titkos vágyai, mivel lehet esetleg szélesíteni a kínálatot, mivel lehetne az európai piacon büszkén kiállni.
Egy dolog persze biztos: ha a Sony legalább ennyire a játékosok (és nem a Blu-Ray nézők!) kedvében akarna járni, a bejelentés nem történik meg. Sok pénzbe került volna, az biztos. Nem térült volna meg feltétlenül, az tény.
megjegyzések:
(*) A Wii kérdőjele egyre nagyobb. Nem tudunk nagy bejelentett Square játékról, és ha naív lennék, azt mondanám: meglátják, mit lehet elérni egy nextgen-only (PS3+360) felhozatallal - a profitmaximalizálás azonban ellentmond ennek, valami biztosan készülődik. Csak az a kérdés, hogy mikor jelentik be.
() Ennek a történetnek van egy nagyon bíztató, megnyugtató** kicsengése is: ez pedig az a tény, hogy manapság (szinte) egyik komolyabb fejlesztésből sem marad ki sem a PlayStation 3, sem az Xbox 360 tábor. Azok, akik árulásról, "hiszen ezért vettünk gépet, látatlanban" mantráról beszélnek, ők rádöbbenhetnek: igéretek miatt vettek gépet, nem játékok miatt. Az ritkán kifizetődő. Emellett azonban mind az Oblivion (korábban konzolon 360-only), mind a Bioshock (korábban konzolon 360-only) ellátogatott a hármas PlayStation-re, ami jól mutatja, hogy a nextgen piac túl kicsi, hogy a felét teljes mértékben ignorálja bárki is.
Szerintem ha a Microsoft és a Sony előre látja mindezt, maguk ülnek össze egy közös 360-ps3 fejlesztőeszköz megírásának. Utópia, egy konzolos ábránd, badarság? Ugyan, csak a józan ész (***)
(***) Antaru: hol élsz, Oldern, a Marson? Még annál is meszebb.