Az elbaltázott fantasy RPG végre kiforrott?
A Gothic széria kétségtelenül egy igazi unikum a PC-s fantasy RPG-k palettáján. Remek sztori, magával ragadó hangulat, és a szabad játékmenet hármasáról híres játék azonban ugyanannyira hírhedt is. Hogy miért? A raklapnyi bug, az esetlen animációk és a technikai csiszolatlansága végett. Ez a balansz azonban az első két rész esetében még bőven elviselhető volt, a műfaj szerelmesei pedig ha elfogadták annak minden bújával-bajával, akkor egy felejthetetlen élménnyel és történettel gazdagodtak. Mindez sajnos a Gothic 3-ról már nem volt elmondható.
A történet a 2006-os debütálásával kezdődött, amikor is a rajongók a hajukat tépve reklamálták tele a fejlesztői fórumokat. Joggal. Annyira összecsapták, hogy a megjelenéskor gyakorlatilag játszhatatlan volt: teljesen abszurd gépigény, végeláthatatlan hibák tengere, amelyek nem ritkán a továbbjutást gátolták. A csalódás még rajtam is eluralkodott. Többször is belevetettem magam, de legkésőbb, a hivatalos javítások (1.12) dacára is a játék felénél feladtam. Gothic iránti rajongás ide vagy oda, ez a produktum ebben a formában botrányos, és pont. A fejlesztőcsapat összerúgta a port a kiadóval, és már a remény is elszállni látszott, hogy ha évek múltán is, de a harmadik rész méltó lesz a névhez.
Ekkor történt a csoda: a német rajongói közösség nem törődött bele a tragédiába, hanem saját kezébe vette a trilógia legutóbbi epizódjának sorsát. Fáradhatatlanul adtak ki újabb és újabb csomagokat, hibákat javítottak, újragondoltak számos mechanikát, optimalizáltak. Pár hete, mikor megjelent a 1.73-es fémjelzésű közösségi patch, vettem egy nagy levegőt, és úgy döntöttem, hogy negyedszerre, és egyben utoljára esélyt adok neki. És milyen jól tettem!
A motorra gyakorlatilag rá se lehet ismerni. Számos opcióval bővült a vizualitást érintő szekció, és a középmezőnyös konfigurációm immáron mindent high-ra téve, 2x AA és MSAA szűréssel, 1280x800-ban csodálatosan fut... a látvány pedig mai szemmel is bőven szépnek mondható, főleg ha beleszámítjuk, hogy egy szabadon bejárható világról beszélünk. A harc és a fejlődés mechanikája szintúgy komoly változáson esett át, ahogy az AI is hatványozottan jobban szerepel (az über vaddisznó korszakának ezennel vége). Gyakorlatilag nem maradt érintetlen területe a játéknak, és örömmel tapasztaltam, hogy kizárólag a jó irányba lépdelt. Felsorolni is nehéz lenne mindent, amiben többen nyújt az eredeti verzióhoz képest. Akit érdekel, az itt elolvashatja / letöltheti.
Összegezve tehát a Gothic 3 hamvaiból éledt újjá, hála a kitartó és szorgos közösségnek. Egyben szégyenteljes és mesébe illő az a tény, hogy egy ilyen, alapjaiban jó játékot a játékosoknak kellett megmentenie az enyészettől cirka két és fél évvel a megjelenése után. Aki tehát hajdanán a fiókba hajította a játékot, annak most ajánlom, hogy vegye elő újra, töltse le a majd 900 megás foltozást (mérete már önmagában beszédes), és tegyen pontot egy olyan történet végére, amihez hasonlót keresve se fog találni. Jó szórakozást!