Már a bejelentéstől kezdve figyelemmel kísértem az orosz Astrum Nival új ingyenes MMORPG-jét, az Allods Onlinet, amely most zárt béta fázisba lépett. Kíváncsi voltam, milyen lesz: egy a sok ugyanolyan MMO közül, vagy végre valami változatosabb. Ha érdekel a válasz...
A kliens durván 2 giga, letöltése után pedig jön egy rövid patchelés, mint minden MMO esetében. Pozitívum, hogy töltési képernyőket szinte alig látni - katt a játék ikonjára, és máris a menüben találjuk magunkat. Jöhet a kedvenc részem: a karaktergenerálás! 6 faj közül választhatunk - ezek meglehetősen egyediek, lehetünk félig robot élőholtak (ők néznek ki a legjobban..:) ), aranyos (és veszélyes) kis szőrmokok, vagy ha nem akarsz ennyire.. extravagáns lenni, akkor választhatsz a "szokásos" felhozatalból: emberek, elfek, és orkok. A felsorolt népek két külön nemzetet alkotnak, és ez adja a játék egyik alapját is: az Empire és a League közti végeláthatatlan harc.
A faj kiválasztása után választhatunk kasztot is, ami szintén elég széles palettán mozog - harcos, paladin, kém, pszionicista, idéző, pap, mágus -, ráadásul a választott fajtól függően különböző extra képességeket is kapunk. Ezek után testreszabhatjuk karakterünk kinézetét: arc, haj, test, satöbbi.. Persze a Champions Online karakterkészítőjének nyomába se ér, azért ezzel is el lehet szórakozni! Ha úgy érezzük, elkészültünk, belekezdhetünk az MMORPG-k történelmének egyik legjobb tutorialjába!
Én egy pszionicista Arisen (ő a fél-robot) karakterrel kezdtem. A pszionicista elsődleges fegyvere az elméje - kapcsolatot létesíthet az ellenfél elméjével, és lebéníthatja azt, vagy fájdalmat sugározhat bele, a kötés hirtelen elszakításával pedig óriási kínt okozhat neki. Na szóval, vissza a tutorialhoz.. Már önmagában az a tény, hogy van tutorial dícséretes, de ahogy az Allods Online tálalja.. egyszerűen mesteri. A történetről nem szeretnék sokat elárulni, legyen elég annyi, hogy a gyakorlópályán részt vehetünk egy látványos bossfightban, lövöldözhetünk egy ellenséges Astral Shipre (erről még később lesz szó) és közben persze megismerhetjük a játék alapjait.
Persze az Allods Online hozza a szokásos MMO-elemeket is: craftolás, PvP, guildek, dungeonok.. Mivel még zárt béta fázisban van a játék, ezért ezek közül sokminden még nem funkcionál teljesen, így ezekről nem tudok nyilatkozni. Sajnos a játék egyik legjobbnak ígérkező részéről, az Astral Ship-ek csatájáról sem tudok sokat mondani. A lényeg röviden összefoglalva: minden játékos építtethet magának hajót, és kellő nagyságú legénységgel (néhányan az ágyúkat kezelik, mások a hajót kormányozzák, stb..) elindulhat a többi játékos ellen csatázni - ez elég érdekesnek ígérkezik, kipróbálni azonban még nem volt szerencsém.
Sajnos az MMO-k legjellemzőbb hibáját is magában hordozza: néha egy idő után unalmassá válik. Tény, hogy a tutorial remek, de az utána következő küldetések már a szokásos "ölj meg X szörnyet" szisztémát követik. Ezt némileg feldobja a kasztok jelentős eltérése - nekem, mint pszionicistának egyáltalán nem úgy kell küzdenem, mint egy harcosnak. A harcos egyszerűen lerohanja az ellenfelet, és addig üti, míg meg nem hal - ezzel ellentétben a pszionicistának célszerű előbb mentális kapcsolatot létrehoznia ellenfelével, majd legyengíteni / megbénítani és végül egy gyors támadással megölni őt.
A legszembetűnőbb hiba azonban nem a küldetések egyhangúsága, hanem a mini-map hiánya. Tény, hogy van egy rendes világtérképünk, azonban sokkal egyszerűbb lenne számon tartani az épp futó 5-6 küldetést egy mini-mapon. Remélhetőleg ezt orvosolják a bétatesztelés során.. Szerencsére más nagyobb hibákkal nem találkozni, ami egy zárt béta esetén azért elég nagy pozitívum.
Amit még nem említettem, az a játék grafikája: gyönyörű. Mármint MMO-mércén mérve.. :) Részletgazdag karakterek, kidolgozott textúrák, látványos támadások és képességek.. Így kell kinéznie egy MMORPG-nek 2009-ben.
Az Allods Online-nak van jövője. Még messze a megjelenés - valamikor 2010 tájékán -, addigra valószínűleg kijavítják ezt a pár apró hibát is, ami van, és kapunk egy remek (ingyenes!) játékot. A WoW-ot ugyan nem fogja letaszítani a trónról, de nem is fog eltűnni a süllyesztőben mint a sok koreai MMO, az biztos..