Oldern2011.07.09. 00:38

Tesztelői ballépések

Több az a pontszám, vagy kevesebb? Ki tudja...

Hogy senki sem tökéletes, az azt hiszem, mindenki számára egyértelművé válik élete akármelyik pontján. Persze törekedni aztán lehet rá, meg lehet mesélni, hogy mennyire közel (nem) állunk hozzá - néha azonban eljön az ideje annak, amikor bizony meg kell ítélni a saját munkáinkat, saját döntéseinket, saját múltunkat. Böngésztem, böngésztem - és úgy döntöttem, hogy elmesélem, milyen pontszámaimat tartom az évek/hónapok távlatából hibásnak - de ami talán ennél is fontosabb, megkeresem a miértet. Aztán hogy rátalálok-e, vagy sem: kiderül, a következő kereséskor.

Szóval rosszul megítélt játékok, félresikerült pontozások. A Gamer365 szerkesztősége nem véletlenül döntött úgy, hogy elegáns lépésként megválunk a félpontoktól: mindig lehet mélyebb és részletesebb rendszert keresni, de minél egyszerűbb, minél egyértelműbb, és főleg: minél kevesebb opció van a "számszerűsítésre", annál nagyobb szerpe van magának a szövegnek is, és annál egyértelműbben helyezhetőek el maguk a játékok is a listán. Emiatt is külön öröm, hogy nem kell - nem lehet - például 8.5-öt adni egy játékra. Ha az igazi klasszikus-esélyes cím, akkor jó az a kilenc is. Ha meg nem, akkor elég a nyolc. Na de mire is adtam 8.5-öt?

Ja, igen. Final Fantasy XIII. Túlpontoztam, nem kicsit: nagyon. Szerencsére nem volt ez olyan régen, hogy sokat kelljen gondolkozni a miérteken. Nagyon is jól tudom, hogy miért történt. A Final Fantasy XIII rezonált velem. Befogadtam, nagyon megszerettem a koncepcióját, és a tesztelés hetei alatt egész egyszerűen nem volt hol megütköztetni a véleményemet. Vega kollégával néhány nappal, vagy héttel a teszt kikerülése után tudtam egy sör mellett konzultálni, és onnan bizony már más emberként távoztam: tudtam, hogy nem kellett volna szigorúan a saját élményemet megitélni. Én ugyanis szeretem a forradalmi megközelítést. Szeretem, ha egyben van sztori és gameplay: ha a sztori kizárja, hogy lusta innkeeperek macskáit üldözzem (tudom, Sick, utáljátok ezt a hülye példát, de keeeeellll :), akkor bizony itt nem lesz macskaüldözés. A kérdést azonban, függetlenül attól, hogy ÉN mennyire szerettem az FFXIII hangulatát, "flow"-ját, és irányvonalát, fel kell tenni. Lehetett-e volna sokkal jobb játék akkor, ha a fejlesztők csak egy kicsit engednek abból, ami a végleges verzió lett, hogy cserébe azok is élvezzék a játékot, akik most idegenkednek tőle? A válasz: Igen. Lehetett volna sokkal, sokkal jobb. Lehetett volna tizedannyi a tutorial. Lehetett volna valami ötletes és tartalmas minijáték benne. Lehetett volna több interakció több NPC-vel (ragaszkodom hozzá, hogy ez továbbra sem kellett volna, hogy innkeeperek formájában történjen). A Final Fantasy XIII feladhatott volna magából valamit azért, hogy ne sértsen meg annyi FF rajongót szerte a világon. És ez egy komoly lecke, amit nem csak a fejlesztőknek, de a bennük vakon "megbízó" (mert épp engem nem bántottak meg) tesztelőnek - vagyis nekem - is meg kellett tanulnom. Következő állomás: FFXIII-2.

Haladjunk tovább. Elég részletesen beszéltem az FFXIII-ról, de szerintem ez érthető is. Újabb érdekes tapasztalat következik: az ominózus Torchlight 10 pont. Két év távlatából már egyértelműen tudom, hogy ez a pont nem a Torchlight-nak szólt. Ez a 10 pont annak a mozgalomnak szólt, aminek az előfutára volt a Torchlight (sok társával egyetemben - na bumm), és aminek az egyik legékesebb példája volt a Torchlight. Ma már nem csak ő van - készül a folytatás, van itt Magicka, az online DD piac él és virul, és nem megy sehová: a tavalyi év legjobb élményei között egyértelműen ott van egy rakás DD cím, az én személyes kedvencem pedig a Guardian of Light, ami utat mutathat az AAA++ címek "sötétségében". Nincs persze ott sem sötét, csak épp diszkózás. Tehát: a 10 pont a DD határtalan lehetőségeinek, egy új platform létrejövetelének szólt - maga a Torchlight pedig tipikus nyolc pontos játék volt, ami főleg a második rész fícsörlistájának ismeretében világos. Ha most kéne cikkeznem az egészről 2009-ben, akkor írnék egy nyolc pontos TC rivjút, és mellékelnék egy extra cikket arról, hogy milyen jó is az, hogy ilyen olcsón ilyen jó élményekbe tudunk bevásárolni. Mert ez történik.

Ez a két fő cím, ez a két nagy hiányosság, ami kimondatlanul is ott lebegett manapság a gondolataim között - beszélhetnék itt arról, hogy mennyire tud meghatározó lenni a cikkírás pillanatában az, hogy éppen hol keltem fel a gép elől (ilyenre a legjobb példa a Star Ocean 4 volt, ahol konkrétan annyira rányomta az egész élményre a bélyegét az, hogy egy igen komplex dungeon közepéről rángattam fel magam cikkezni - nyilván ennek nem kéne meghatározónak lenni, mégis az volt, sajnos. Pedig a "lehetne-e a jobb játék" kérdésre talán csak a harcrendszer nem jönne elő, mint válaszadási pont - minden másról lehetne ódákban beszélni.), vagy arról, hogy néha bizony akkor sem szabad engedni a "Metacritic csábításnak", ha éppen a külföldi sajtó egyöntetűen a földbe döngöl valamit (Nier!) - azért lehet, hogy néha mellényúlok, lehet hogy megengedőbb vagyok a kelleténél, ha a kisérletezésről van szó, de azért annyira csak nem vagyok hülye, hogy magamtól kitaláljam, az adott cím valóban értékes-e, vagy sem. De biztos itt is lesznek, akik nem értenek velem ezzel egyet - őket szeretettel várom a következő tesztek kommentjei közt, bár olyan epikus viták talán már sose fognak születni, mint például a Tekken 6 kapcsán :D

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

7 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==