Rewmac2011.08.26. 11:33

Deus Ex : Human Revolution - Teszt

Mi uralja a jövőt? Az emberi hús vagy a technológiai áttörés? Miénk a döntés...

A sötét jövőnkben az egykor forradalmi orvosi megoldásnak számító eszközök, már félelmet keltenek az emberekben. Ami szervpótlásnak indult mára kibernizáló fejlesztéssé nőtte ki magát azok számára, akik megengedhetik maguknak. Az úgy nevezett augementációk gépi alkatrészekkel látják el az embert, ettől lehet erősebb, gyorsabb vagy akár okosabb is. Természetesen mindennek megvan az ára, a beavatkozás nem éppen zsebpénzbarát, s rendszerint a szervezet kiveti a felturbózott „alkatrészeket” éppen ezért akik erre vállalkoznak, azoknak életük végéig egy gyógyszert kell szedniük. Ez drogfüggőségbe taszította a társadalom szegényebb rétegeit. Káosz uralkodik a világon, az emberjogi aktivisták az augumentációk ellen küzdenek, lázadások törnek és háború folyik az utcákon. A valaha halálos balesetek gyógyítására szánt technológia, mára katonai célokat szolgál. Itt jön a képbe Adam Jensen. A sztereo tipikus amerikai hős. Kommandós múlttal, jelenleg Amerika egyik legnagyobb műszerv cégének a biztonsági főnöke, az ő feladata lesz a konkurens cégek és privát halálosztó csapatok elleni háború megnyerése. Azonban mi a fontosabb végrehajtani a parancsot vagy az igazság felkutatása? Vajon egy ember képes megállítani a jövő háborúját?

A Deus Ex Human Revolution története egyszerűnek tűnhet, hiszen olyan, mint korunkbeli sci-fi akciófilm jól megírt változata, azonban egy pár óra után ráébredünk, hogy jóval mélyebb tartalom van az események mögött. Konspirációkat és titkokat kell felkutatnunk, azonban nem mindig tudjuk előre mi fog történni. Sejthetünk valamit, sőt olykor biztosra vesszük, hogy tudjuk a választ, ekkor azonban hirtelen megváltoznak a kérdések. A történetet pedig minimálisan befolyásolhatjuk a küldetések alatti döntéseinkkel. Lesznek egyértelmű helyzetek, de rejtett szituációk is melyekben az dönt, ahogyan cselekszünk. A komolyabb döntések sajnos azonban leginkább csak az adott küldetés befejezésén módosítanak, ezek aztán összegyűlnek, de az nagyon messzinek tűnik. Ezek rendszerint egy story küldetés beszélgetős részei, ahol meg kell győznünk kommunikációs partnerünket, hogy nekünk van igazunk. Nagy változásokról nem érdemes beszélni, a döntéseknek vannak bizonyos következményei melyektől picit más lesz a játék, de semmi életmegváltó. Ennek ellenére a történetet jónak lehet mondani, a mai átlaghoz képest biztosan.

A látvány nagyon egy színtartományban mozog. Hol minden szín sárgának tűnik, hol pedig szürkének. Ettől eltekintve semmiképpen sem mondanám csúnyának a Deus Exet, sőt egyiket azon játékoknak melyek igen jól néznek ki annak ellenére, hogy tele vannak nyomva tartalommal. Rend szerint vagy-vagy alapon működik a dolog. A felújított Crystal Dynamics engine nem zakatol inkább szépen simán, finoman működik, ahogy kell. A design mindenképpen egyedi, a város és a belső helyszínek remekül ki lettek dolgozva, azonban sok belső térre ugyanazt a textúrát alkalmazták. A szépsége ellenére azonban a Deus Ex framerate hibákkal küszködik elég rendesen. Komolyabb helyzetekben leesik, mint a rossz vérnyomás. Ez minimális képtörésekhez vezet. A robbanásoknál tapasztalható ez leginkább. Azonban pop-up és v-sync hibákkal nem találkoztam, tehát maga a textúra töltődés és képkezelés jónak mondható. Szép sima képi világa egy egyedi sötét világkép kivetülése. Maga a megvalósítás kissé elmaradottnak és színtelennek tűnhet. A grafikai megvalósítás tény, hogy nem a generáció csodája (finoman), de semmiképpen sem csúnya.

A harcrendszer az irányítás miatt picit nehezen szokható, ám nem feltétlenül rossz. Egy külső nézetes fedezékrendszer segít minket a taktikai döntésekben a küzdelmek során. Ez remekül kivitelezett és roppant mód hasznos. Ennek használata nélkül ne sok jót várjunk a játéktól. Legyen szó lopakodásról vagy éles tűzharcról, a különböző minket elrejtő tereptárgyak a legjobb barátink lesznek. Azonban ne higgyük, hogy egy sarokba beguggolva végigcsinálunk egy komolyabb csatát, mert az ellenség AI-ja nem hülye. Körbevételre képezték ki és nem teketóriáznak több irányból támadnak egyszerre, ha nem figyelünk könnyen a golyóeső áldozatává válhatunk. Érdemes kihasználni a fejlesztéseinket, főleg az olyanokat mint a falon átlátás vagy a láthatatlanság. Hihetetlen előnyre tehetünk szert egy megfontolt, körültekintő megmozdulással.

Bevallom őszintén a legnagyobb problémám az irányítás megszokása volt. Egyszerűen a kontrol kiosztás nem akcióra készült. Amikor hallgattam a különböző marketing emberek nagy szavait, hogy hány féle képpen lehet majd játszani a játékot, akkor nagyon be voltam zsongva a lehetőségektől. Azonban amikor tapasztaltam, hogy ez az eddigi legnagyobb kamu volt, amit az elmúlt időszakban játékkal kapcsolatban hallottam, nagyot csalódtam. Egész egyszerűen egy út lehetséges, a lopakodás. Ez ugyan lehet több féle képpen is kivitelezhető, azonban a tény, hogy éles akcióban nem tehetjük, meg amit szeretnénk. Ebben a gátol minket az irányítás és a tény, hogy a legkönnyebb fokozaton maximálisra fejlesztett páncéllal megközelítőleg négy lövést bírunk, ki miután beadjunk a törülközőt. Ez még önmagában nem probléma, sőt a lopakodós jelenetek igazi kihívások, csak én arra számítottam, hogy fáradtabb óráimban „rampage” uraságként végig kaszálhatok 20 katonán, ha úgy esik jól.

Ezt nem csak az előbbiek miatt nem tehetjük meg, hanem az igen korlátozott energiatartalékaink végett sem. Mindegy egyes kivégzés vagy kiütés egy darab ceruzaelembe kerül. Ezek közül pedig mindig csak az utolsó darab töltődik föl magától, a többihez energiaszeleteket kell fogyasztanunk. Ezt van, aki taktikai megoldásnak hívja, számomra egész egyszerűen inkább egy lekorlátozás, mely beszűkíti a lehetőségeket. Miért mondom ezt? Mert annyira jók a lopakodó kiütések vagy a harc közbeni kivégzések, hogy már-már gyönyörködik az ember az ínyenc brutalitásban. A mozgás animációk és a koregráfia csillagos ötöst kapna az iskolában. Azonban az igen szegényes energia utánpótlásunknak hála néhány helyzetet szinte meg sem tudunk oldani lopakodva, mert nincs hozzá elég naftánk. Hiába látjuk át területet hiába tudjuk, mit akarunk csinálni és mi lenne célszerű, azt megoldást kell követnünk amelyiket, engedik. Ez nincs mindig így, de nagyon oda kell figyelni arra, hogy milyen módon haladunk végig a pályákon, hiszen egy keményebb harcban jobb teljes energiával bemenni mintsem egy inci-finci kis csíkkal. Ennek ellenére a játszhatóság remek. Ha elkapjuk a ritmust és nem rohanunk akár egy gyilkoló gép is lehet belőlünk. Fejlesztések egész tárháza vár ránk, hogy újabb képességekkel gyarapítsák az amúgy sem gyenge állományt. Láthatatlanságtól kezdve az aurarobbantásig van, itt minden kérem szépen, sőt még a fegyvereinket is tuningolhatjuk, jó formán ameddig kedvünk tartja.

A küldetések változatosnak mondhatóak, bár a helyszínek akármennyire is eltérnek, picit mégis hasonló struktúrával rendelkeznek. A városi kommandózás érzése azonban végig ott van. A főszál mellett hála az égnek opcionálisan lehetőséget kapunk mellékküldetések végrehajtásához. Ezek egytől egyik remekül kidolgozott egyedi missziók, saját történettel, mely valamennyire bekapcsolódik a főszálban, no nem mindegyik, de azért akad egy pár. A tartalmas sztori küldetések hossza rendszerint tőlünk függ. Lesznek, melyek bezárnak minket egy komplexumba és meg kell oldanunk a feladatot, de lesznek szabadon végrehajtható verziók is. Az előbbit inkább olyan dungeon fightnak mondanám. Az RPG elemek remekül illeszkednek a történethez és akcióhoz, csak olyan mintha valami picit nem stimmelne. Elhatározunk valamit annak megfelelően is cselekszünk szinte következmények nélkül egy másik esetben meg egy random érthetetlen kérdésre válaszolunk és az egész világ a feje tetejére áll ezek olyan furcsa megoldásokat melyeknek az értelmét nem látom, de ettől még kikerülhetetlenek. Ha már itt tartunk a beszélgetések felépítése remek. Minden konverzáción érezni, hogy nem csak előrántották a scriptet, hanem tényleg dolgoztak is rajta.

Összességében a Deus Ex nem egy akció FPS sokkal inkább egy lopakodós játék, melyben van némi RPG. Véleményem szerint ötvözi a Mass Effect 2, Alpha Protocol, Fallout 3 és talán egy picit The Darkness egyes elemeit a saját ötletekkel. Ezzel nem azt mondom, hogy geniális az anyag, csak így az írás végére elfogott egy dilemma. Ha mint teszter pontoznám, megkapná a kilencet, mint játékos viszont 7 pontot adnék neki az általam említett zavaró tényezőkért. Ez pedig egy érdekes jelenség, hiszen rendszerint az ember játékosként adna több pontot. A játékidő bőven túnyúlik a 20 órán és ha elkap minket a játék világa akkor bőven lesz lehetőségünk felkutatni minden titkot. Az értékelési pontok adhatnak egy kiindulást, de a Deus Ex-ről videók vagy egy teszt alapján nehéz eldönteni, hogy tetszik-e majd vagy sem, ez tényleg azon játékok egyike melyet ki kell próbálni ahhoz, hogy értékelni tudjuk. Aki viszont el szeretne szakadni a pár órás, lineáris agyatlan tucat katonás lövöldéktől valamint egy új élményre vágyik az bátran adjon az emberi forradalomnak egy esélyt.

**Grafika: 8

Irányítás: 6

Játékélmény: 9

Szavatosság: 9**

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tYnV5bWVhY29mZmVlLW1wdVwiPlxuPGEgaHJlZj1cImh0dHBzOlwvXC9idXltZWFjb2ZmZWUuY29tXC9nYW1lcjM2NVwiIHRhcmdldD1cIl9ibGFua1wiPlxuXHQ8aW1nIHNyYz1cIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMDVcL3BhdHJlb24tbXB1LWJnLnBuZ1wiPlxuXHQ8aW1nIHNyYz1cIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMDVcL3BhdHJlb24tbXB1LXJtLnBuZ1wiPlxuXHQ8aW1nIHNyYz1cIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMDZcL2J1eS1tZS1hLWNvZmZlZS5wbmdcIj5cbjxcL2E+XG48XC9kaXY+XG48c3R5bGU+XG4uLS1idXltZWFjb2ZmZWUtbXB1e1xuXHRvdmVyZmxvdzpoaWRkZW47XG5cdHdpZHRoOiAzMDBweDtcblx0aGVpZ2h0OiAyMDBweDtcblx0cG9zaXRpb246IHJlbGF0aXZlO1xufVxuLi0tYnV5bWVhY29mZmVlLW1wdSBpbWd7XG5cdHRyYW5zaXRpb246IGFsbCAuM3M7XG5cdHBvc2l0aW9uOmFic29sdXRlO1xuXHR0b3A6MDsgbGVmdDowO1xufVxuLi0tYnV5bWVhY29mZmVlLW1wdSBpbWc6bnRoLWNoaWxkKDEpe1xuXHRmaWx0ZXI6IGJsdXIoMnB4KTtcblx0dHJhbnNmb3JtOiBzY2FsZSgxLjEpO1xufVxuLi0tYnV5bWVhY29mZmVlLW1wdTpob3ZlciBpbWc6bnRoLWNoaWxkKDIpe1xuXHRmaWx0ZXI6IGJsdXIoNHB4KTtcblx0dHJhbnNmb3JtOiBzY2FsZSgxLjEpO1xufVxuXG4uLS1idXltZWFjb2ZmZWUtbXB1OmhvdmVyIGltZzpudGgtY2hpbGQoMSl7XG5cdGZpbHRlcjogYmx1cigwKTtcblx0dHJhbnNmb3JtOiBzY2FsZSgxKTtcbn1cbjxcL3N0eWxlPiIsImltYWdlcyI6WyJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzA2XC9idXktbWUtYS1jb2ZmZWUucG5nIiwiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNlwvcGF0cmVvbi1tcHUtYmcucG5nIiwiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNlwvcGF0cmVvbi1tcHUtcm0ucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuYnV5bWVhY29mZmVlLmNvbVwvZ2FtZXIzNjUifQ==

Comedian
Kémek a Sasfészekben

1 napja
8

Stinger
Életed játéka

2 napja
20

Necroman Mk2
Hentai Mosaique Puzzle

4 napja
2

Comedian
Coogan blöffje

5 napja

axl
Új gép a háznál

Hát ez a nap is felvirradt. Tudtam, hogy előbb-utóbb el fog jönni, de arra nem számítottam, hogy ilyen hamar. Hiába, a kényszer nagy úr, az eddig használt gép pedig most döntött úgy, hogy bemondja az unalmast. Mivel nem akartam céleszköz nélkül maradni a jelenlegi helyzetben, a szerelő pedig lebeszélt a javíttatásáról, annak tudatában, hogy viszonylag régóta nyúzom és elég baráti áron sikerült hozzájutnom anno, gyorsan felírtam a veszteséglistára és elindultam másik után nézni.

7 napja
8

CHASE
80-as évek: A ráadás

7 napja
11

Necroman Mk2
VG Hall of Fame 2021 nyertesek

9 napja
5

Comedian
Akasszátok őket magasra!

9 napja
4

pendrivedealer
Gyakorikérdések.hu - Meganimálva

2021.05.05.
2

Cash Bacsi
Shelter War - Teszt (iOS)

2021.05.03.

Stadia HUN
Resident Stadia tapasztalatok

2021.05.02.
1

Comedian
A Sólyom és a Tél Katonája

2021.05.02.
5

p34c3
Egy geekember Germániában

2021.05.01.
31

elvis
GT Sport - Red Bull Ring

2021.04.28.
5

Comedian
A Vízió

2021.04.27.
15

pendrivedealer
Zöldséghírek! - Meganimálva

2021.04.26.
3

Comedian
Spawn: Armageddon

2021.04.23.
10

pendrivedealer
Animációs ripacskodás 4ever!

2021.04.20.

Stadia HUN
AVICII Invector (Stadia)

2021.04.20.
2

CHASE
A kedvenc dalaim a 90-es évekből

2021.04.16.
18