shearer2011.11.29. 23:50

Dark Souls

A játék aminek lelke van. Sötét, szadista, beteges lelke. Ezért szeretjük.

Nagyjából egy órája küldtem át Lord Gwyn-t a túlvilágra (azért nem mondom, hogy spoiler alert mert a játéknak a történet nem különösebben fontos eleme - de erről később), és már elég régóta tervezem, hogy írok erről a játékról. Már többször is határán voltam, hogy billentyűzetet ragadok (pl. amikor a Taurus démonnál, a játék tök elején azt hittem, hogy kész ennyi, feladom - VAGY kicsit később a csatornákban a szörnysárkánynál ugyanez - VAGY Ornstein és Smough után amikor már TUDTAM, hogy végig fogom tudni vinni) de inkább kivártam a megfelelő pillanatot - az az a győzelem édes mámorát. Mert a játék nemcsak korbácsol, hanem méznél is édesebb mámorító örömöt kínál, a dicsőség perceiben. Most, hogy megvolt a végső diadal, lássuk milyen a játék.

Miért nem 10/10?

Ha már itt a gamer365-ön blogolok, és itt Oldern megadta rá a maximális pontszámot, amivel ezúttal nem értek egyet, megragadom az alkalmat, hogy vitatkozzak. Fantasztikus játék a Dark Souls, de semmiképpen sem 10/10. Miért nem? Pár fő ok, ami elég keményen belerondít az élménybe...

Láthatatlan falak, korcsolyapálya és az átléphetetlen küszöbök: egész régen láttam már olyan játékot, amiben ennyire kriminálisan kezelte volna a program az ütközéseket. Az, hogy nincsen bounding box (ergo simán legyalogolhatsz a szakadékba), az rendben van, totál megértem, hogy ebbe a játékba nem került bele. Az viszont már nincsen rendben, hogy néha a karakterünk megcsúszik kicsit egy ferde, de amúgy járható felületen, és a mélybe zuhan. Az meg nagyon nincs rendben, hogy nem is annyira ritkán vannak "átléphetetlen küszöbök", azaz alacsony kis akadályok, amiket simán át kéne, hogy lépje a karakter - de mégsem teszi. Az amúgy is ultra idegesítő Great Hollow-ban különösen sok ilyen van, de máshol is előfordul. A láthatatlan falak még idegesítőbbek. A falnak nem ott van a vége, ahol látod a szélét. Nem, ó dehogy. Néha pár milliméterrel, néha 10-20 centivel a faltól. Ilyenkor szépen megakadnak a levegőben a nyilaink, jobb esetben az ellenfelek, rosszabb esetben mi magunk.

Agyhalott ellenfelek: az ellenfelek félelmetesen buták. Ha a közelükbe megyünk, akkor többségük úgy harcol, mint egy éhes oroszlán, de nagyon komoly százalékukat ki lehet cselezni. Erről majd picit később bővebben. Az már csak hab a tortán, hogy néha maguktól is képesek lebukfencezni a mélybe, megakadni helyeken, vagy csak állni és nézni minket - DE ISTENEMRE MONDOM ENNEK INKÁBB ÖRÜLTEM!!! De attól még hiányosság. :)

Szaggatások: mi xbox360 verziót kaptunk tesztelésre, szóval lehet, hogy ps3-on nem annyira vészes, de boxon veszedelmesen alacsony pár helyen a framerate. Nemhogy húsz nincsen, de talán még tíz sem. A legmókásabb, hogy ez pont a játék egyik legnehezebb szakaszára, a Blighttown-ra jellemző, amikor cérnavékony gerendákon kell leereszkedni több száz méter mélyre, miközben villámgyors ellenfelek törnek ránk és a távolból extradurva mérgező nyilakkal lőnek. A lent lévő mocsár is nagyon tud szaggatni, de ott ez annyira nem gáz már.

Grafika: ez alapvetően nagyon jó, a táj, az ellenfelek, mind marha jól néznek ki, és az "art direction" is vérprofi. Hogy van pár ronda textúra, azt kb. leszarom, viszont a fény-árnyék dolgokat nem, mert ezek még pluszban megkeserítették az ember életét. A játék az adott hely fényerejét nem szobánként számolja, hanem a játékos helyzetéből. Ez kb azt jelenti, hogy amíg a barlang szájában állunk, addig ellátunk a feléig, miután belépünk, onnantól meg egyből tök sötét van. Ez egyrészt elég ciki, másrészt meg időnként a játékmenet rovására is megy.

Mért van kuss? A játékban nem sűrűn szól a zene, de amikor mégis, akkor baromi jó. Szólhatna többször is. Vagy legalább tisztességes háttérzajok lehetnének. Lehet a csend hangulatfokozó, de SOSINCS csend, egyfolytában a karakterem cipőjének dobogását, surrogását, csörgését hallom. Most már frankón akkor is, amikor nem is játszok.

A káosz ágya: az utóbbi idők legbénább bossfightja + talán minden idők egyik legidegesítőbbje.

...ééésss azt hiszem ennyi minden negatívum amit fel tudok sorolni. Ezek nem életbe vágó dolgok, de bőven annyi, hogy egy játék ne 10/10 legyen. Legalábbis az én értékrendemben. Hogy én mennyit adnék rá..? Nehéz megmondani. Amikor szeretem akkor 9-et, amikor utálom, akkor talán egyet sem...

De beszéljünk a jó dolgokról is!

Ami talán a legjobban tetszett az egészben az a mérnöki munka, a fantasztikus pályatervezés. Iszonyat régen volt már, hogy egy ennyire okosan felépített (és látványos, hangulatos, misztikus) helyen kalandoztam volna. A bejárható terület nagy, nem extrém nagy, de elképesztő okosan van felépítve. Csomó megnyitható, rövidítés, kerülőutak, alternatív útvonalak - az egész nagyon egyben van. És amiért szintén jár az elismerés: ez az egész kedvünkre bejárható, és ugyan vannak minimális megkötések, de aki elég tökös és bátor, az teljesen más sorrendben is végigmehet a pályákon, mint ami nagyjából az általános. a elég bátor és ügyes vagy, akkor korábban eljuthatsz bizonyos helyekre és megszerezhetsz különleges tárgyakat.

Maga a játék egy hatalmas várban játszódik, illetve a környező erdőben, romok között. Aztán idővel egyre feljebb haladhatunk, és ami a játék bázisának tekinthető Firelink Shrine-ból csak távoli tornyoknak, elmosódott várfalaknak tűnik, hamarosan ott irthatjuk a ránk törő ocsmányságokat, majd eljutunk Anor Londóba, amihez képest Minas Tirith, csak egy lepukkant csepeli munkásszállónak tűnik. A fellegek mellett megjárhatjuk a mélységet, katakombák, csatornák, földalatti ősi mocsarak, a pókok birodalma, majd legalul a démonok lángoló országa, illetve a sárkányok elleni ősi csatamező... fantasztikusak egyszerűen. A játéknak tényleg nincsen sok története, az a maroknyi karakter akivel találkozunk nem sokat mesél, a tárgyak leírásából lehet még pár dolgot kisilabizálni, de a fő mesélők a tájak. Végig érezzük, hogy egykoron hatalmas birodalom romjain járunk, egyre kíváncsibbak leszünk hogy mégis mi történt, de a válaszok jelentős része a fantáziánkra van bízva - és ez jól is van így.

Az ellenfelek döbbenetesek. Nem a pár csontváz, még a zombiszerű hollow-ok, ezek még csak a bemelegítés. A sima közkatonák ugyan nagyjából azt hozzák amit megszokhattunk a fantasy játékokban (lovagok, hüllő lények, gólemek minden mennyiségben, patkányok, szellemek), viszont meglepően sok féle van (állítólag 100+ és van olyan amiből csak 2-3 található az egész játékban), és azért 1-2 egyedibbet is sikerült alkotni (pl. a Blighttown lakói, akik Lovecraft halembereire emlékeztettek engem). Viszont a főgórék parádésak lettek. Amit el lehet képzelni egy fantasy eposzban, azzal itt meg is kell küzdeni. Démonok, néhány sárkány (akik végre tényleg sárkányhoz méltó módon küzdenek), két hidra, egy gyönyrű óriásfarka, és jópár annyira beteges, torz, rémség amiknek a puszta látványa is zavaró volt.

Gondolkodtam azon, hogy elmesélem hogyan fejlesztgettem a karakterem, de igazából nagyon nem lehet elrontani a játékban a karikat. Minden attól függ, hogyan játszol. Ha tankot akarsz, akkor pakolsz a vitality/endurance/strenght trióra, ha mágust, akkor nyomod az intelligenciát, ha papot, akkor meg a hitet. Persze valamennyi közelharcra MINDEN karakter rá van kényszerítve, főleg eleinte, ezt azért nem árt figyelembe venni. Amúgy 100-as szinten fejeztem be a játékot, majdnem 100 óra játék után, nem siettem, viszont mindent amit lehet megkerestem. Az 1.05-ös patch amúgy derekasan megnövelte az ellenfelek után járó XP-t - akarom mondani lelkek számát, és igencsak bővítette az árusok kínálatát, emiatt könnyebb lett a játék. Viszont van egy dolog ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül és ez a nyíl. MINDEN KEZDŐ JÁTÉKOS: AZ ELSŐ DOLOG AMIT UNDEAD BURGBAN VESZEL, AZ AZ ÍJ LEGYEN, 999 NYÍLLAL!!! Nincs rá szó mekkora előny egy jó nyíl, de még egy szar is. Ezzel ügyesen ki lehet csalni az ellenfeleket, a butábbakat pedig RÖHÖGVE halálra lőni, gyakran még csak meg se mozdulnak miközben tűpárnává varázsolom őket. Nagyon sok zűrös helyet lehet megúszni egy kis türelemmel + pár tucat (pár száz) nyílvesszővel, köszönhetően annak, mint már említettem: az ellenfelek sík hülyék. Persze nagy főellenfelek ellen ez nem segít, de a miniboss-ok nagyon nagy százalékánál könnyű sikerhez segített.

Tökmás. A játékba remek társadalomkritikát csempésztek a fejlesztők, ugyanis a "humanity" nevezetű tárgy (elég fontos és ritka cucc, de könnyen farmolható a csatornák elérése után) legkönnyebben a patkányoktól szerezhető be,de található felakasztott, vízbe fojtott hulláknál is. Illetve minél nemesebb, ártatlanabb NPC-t küldünk a halálba, annál többet fog lootolni belőle. Hát igen, az emberiség már csak ilyen!

A végére pedig pár olyan dolog ami miatt valószínűleg a fejlesztők anyukája eléggé intenzíven csuklott...

  • A játékot nem lehet pauzálni. Sehogy. Startgomb nem segít. Xbox gomb sem. Az sem hatja meg ha lemerül a kontrollerem. Oké, ez feature, megértem miért van így, de - ha éppen csörög a telefonom, csönget a postás, rám jön a cifrafosás, akkor emiatt had ne kelljen már meghalnom és elbuknom az összes lelket/humanity-t!!!! Legalább hollow formában lehetett volna pause menü... neadjisten inventory-val...

  • A nyilazás ugyan már magában is übertáp, de azért mégis megmosolyogtató, hogy karakterünk kb, 30 fokot képes lefele-felfele célozni. Kivéve számszeríjjal, mert azzal egyáltalán nem létezik manuális célzás.

  • Említettem, hogy azért karakterünk hajlamos a megakadásra, lepotyogásra. Ez azért is különösen rossz hír, mert a játék készítői betegesen módon vonzódtak a szédítő magasságokhoz, ahol persze csakis szűk gerendákon kell harcolni, miközben lengő bárdok suhannak felénk és mondjuk lőnek minket villámmal. Esetleg még mehetne időre is a játék... Tériszonyosok kerüljék el a Dark Souls-t jó messzire!!

Hát.. nagyjából ennyi jut eszembe erről a játékról. Beszélhetnék még egy csomó mindenről (covenantok, multiplayer, humanity hatásai, stb), de akik játszottak már vele, azok úgyis tudják miről van szó, akik meg nem, azok fedezzék fel maguk.

Végül. Hogy a legnehezebb játék-e amivel játszottam? Nem. Itt van nálam pl. a Donkey Kong Country Returns, ami nevetve übereli. De ez nem azért van mert nem nehéz a DS, hanem a DKCR mocsok nehéz. Szóval nah, az egyik legnehezebb a DS, és az egyik legaddiktívebb is, amivel játszottam.

Necroman Mk2
Mutropolis

A lelet azonosítása: old school kalandjáték a XXI. századból

4 napja
4

Cash Bacsi
Forge of Empires - Teszt (iOS)

Annyit és olyan régóta jött az arcunkba a reklám, hogy most már ki kellett próbáljuk!

6 napja
1

p34c3
Drága hobbi a videojáték?

- Tényleg léteznek olyan emberek, akik eredeti, dobozos játékokat vesznek? Akik megengedhetik maguknak ezt a méregdrága úri huncutságot? Gondoltam magamban, miközben vágyakozó pillantásokkal néztem a kirakat túloldalán díszelgő protoss csábító sárga szemeibe.

7 napja
39

pendrivedealer
Stardew Valley és aniMonológ!

Sziasztok! A mai bejegyzés egyik jelmondata, hogy online kertészkedni igenis jó!

2021.02.23.

elvis
Monza Action (GT Sport)

Volt pár izgalmas verseny a hétvégén, de ezt az akciót ki kellett emeljem!

2021.02.22.
6

Stadia HUN
Cyberpunk 2077 (Stadia)

Good morning, Night City! Megérkezett a Stadia legjobb játéka?

2021.02.20.
5

vem
Retro PC #12: HD 6450 vs 9600 GT

Mire képes egy gép, ami olcsóbb mint egy AAA játék? És vajon hogy teljesít a 9600 GT a HD 6450 ellen? Mennyit dob ez a konfigon? Nézd meg a videót és kiderül!

2021.02.16.
2

Necroman Mk2
HuniePop 2: Double Date

NYERTESSEL FRISSÍTVE! Szeretnéd megmenteni a világot, miközben a két nős randi és a hármas szex mesterévé válsz? (18+)

2021.02.14.
36

Stadia HUN
Baljós árnyak

A Stadia jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátások

2021.02.12.
19

Stadia HUN
Reigns (Stadia)

Király király-szimulátor, tinder-stílusban.

2021.02.09.

CHASE
Az Évtized filmjei - 10-6.

Az utolsó előtti etap következik.

2021.02.07.
8

Necroman Mk2
Strike Suit Zero

Ace Combat az űr hidegében

2021.02.02.
1

CHASE
A kétezres évek legjobb filmjei

Úgy gondoltam, az Évtized filmjei felsorolás - természetesen soha el nem készülő - finisébe érve, fokozva a várakozásokat és az elvárásokat kiblogolom, hogy sztem mik voltak a 2000-es évek ugyanezen mérföldkövei.

2021.02.02.
19

elvis
TimeCop1983

Synthwave/electro gyöngyszem! Füleljétek, hallgassátok!

2021.02.02.
4

Cash Bacsi
Giblins - Teszt (iOS)

Az ötlet nem eredeti, de a játék nagyon!

2021.02.01.
3

carville
A Gamestop részvények bohócai

Hosszú és szakszerű(bb) ellenvélemény a címlapi cikkel kapcsolatban.

2021.01.31.
16

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

2021.01.23.
17

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

2021.01.21.
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém.

2021.01.21.
15

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

2021.01.19.
7