carville2013.02.18. 12:28

Az MMO jelentése

A szokásos délelőtti Diablo 3-ra készültem, ami nem MMO, de mivel már hülyeségekkel vádolnak meg a Destiny hírben, ami a készítők szerint nem lesz MMO, vagy ami még inkább zavar, hogy a fejlesztők 4 éves munkájánál is jobban tudják egyesek, hogy mit nevezünk MMO-nak, és ezért egy kósza infómorzsából máris mindenki tudja, hogy a Destiny egy MMO, csak még szarabb is lesz, mint egy igazi MMO, késztetést találtam a szövegszerkesztő megnyitására (ami nem egy MMO, de még csak nem is FPS vagy RPG).

Az MMO mozaik szó értelmezésénél, haladjunk inkább hátulról előre, mert az igazi probléma az első M-mel van.

(O): Online Ez ma már szerencsére egyértelmű. Jelentése annyi, hogy internet kapcsolat kell hozzá. Fontos megjegyeznünk, hogy vannak olyan játékok, amik Online szintén játszhatóak, de csak akkor használjuk ezt a szót a játék esetében, ha a játék legalább egy adott része egy távoli szerveren található, és enélkül a szerveroldali rész nélkül nem tudsz játszani. Legyen az egy ott tárolt karakter, vagy a virtuális terület. Ha nem tárolhatsz minden adatot offline, akkor online. Ez igaz lesz a Destinyre, mert minimum a karakterek a Bungie szerverein lesznek tárolva. Ha játszani akarsz a saját karaktereddel, nem a save fájlt kell őrizgetned a gépeden, hanem be kell logolni a Bungie-hoz, és folyamatos kommunikáció révén tudod, hogy épp milyen állapotban is van a karaktered.

(M): Multiplayer Ez még az Online-nál is régebbi fogalom, így biztos ezt is mindenki megérti. Alapvetően több ember játszik közösen, egymást segítve vagy egymás ellen. Ehhez nem kell Online-nak lennie valaminek, a társasjáték is Multiplayer, bármiféle internet nélkül. Régen a '90es években olyan is volt, hogy LAN parti, meg hot seat. De ha mégis összeeresztjük a kettőt, akkor a Multiplayer Online azt jelenti, hogy közösen játszani vágyó embereket interneten keresztül találkozhatnak, és interneten keresztül játszhatnak. De hogy minimalizáljuk egyetlen közös pontra a multiplayer variánsok választékát, akkor a multiplayer annyi mint: élő emberek hatást gyakorolnak élő emberek játékára. Ez is igaz lesz a Destinyre, a hírek szerint ugyanúgy lesz benne co-op illetve egymás elleni harc is. Charlie majd jól főbe lő téged, máskor Miklós felrobbantja az MI vezérelte tankot és ezzel megvédi az életedet.

Destinyban azt is ígérik, hogy akkor is hatni fog rád mások játéka, amikor egyedül játszol. Ez már megkavarja a dolgokat. Megközelíthetjük úgy is, hogy a magányos farkasként való játékot single-nek tituláljuk, és akkor ez egy S/M OFPS, ahol rossz az, aki rosszra gondol.

Én ezt akkor is vitatom, mert a Free-for-All játékmódot is multiplayernek hívjuk. Mindenki egyedül játszik, de mivel hatással vagyunk egymás játékára, ezért multiplayer. Innen csak egy lépés, hogy a hatás ne az legyen, hogy végig nézzük két idegen marakodását, és főbe lőjük a legyengült nyertest. Hanem az, hogy Béla két bolygóval arrébb tök egyedül felrobbant egy MI vezérelt légibázist, és ezért amikor mi a saját bolygónkon védjük a támaszpontot az MI vezérelt támadóktól, mágikus módon nem kell MI vezérelt ellenséges légi támogatástól tartanunk. Vagy ha lehet majd gyűjtögetni és kereskedni, akkor a talált felesleges fegyvereket nem egy MI vezérelt kereskedőnek adjuk el, hanem egy másik játékosnak. Utána megyünk vissza ölni, egyedül, MI vezérelt ellenség ellen. Destiny mint MOFPS, eddig megállja a helyét.

És most jön a probléma.

A második (M), Massive Ennek az értelmezésével van az igazi probléma, egy elsősorban konzolos honlapon, mert a legtöbbeknek csak mitikus elképzelései vannak róla, nem évek tapasztalata. És ezért azt gondolják, hogy ami Multplayer, és Online, az akkor biztosan Masszív is. Én viszont a tapasztalatból indulok ki, amikor definiálom a masszív kifejezést, ezért tudok egy széles határvonalat húzni a Multiplayer Online játékok és a Masszív Multiplayer Online játékok között. Egy olyan határvonalat, amit a Bungie is meghúzott a saját játékánál.

De előtte kezdjük a szótári definícióval. Az idegen szavak gyűjteménye szerint a Masszív annyit tesz mint tömör, súlyos. Tehát amikor Masszívról beszélünk, mindenképp egy olyan hatalmas, nagy dologra kell gondolni, ahol elveszik az egyén, mert mindenki egy sokkal nagyobb Egész része csupán. Attól nem válik Masszívvá, mert egy hatalmas nyitott világban játszódik. A GTA bármely epizódja sem masszív az alig 100 órás játékidejével, csak azért mert egy nagy, nyitott városban játszódik. A Destiny sem válik attól masszívvá, mert egy nagy, hatalmas, nyitott világban fog játszódni bolygókkal. Még csak azt sem tudjuk, mi lesz ebből a világból a közösség számára is nyitott, és mi lesz amit mindenkinek egyénre szabva generálnak, és annak földrajzi értelmében vett „nyitott világ”.

A Masszív az, amikor tömegeket szolgálnak ki, és ehhez, mint egy kézenfekvő megoldásként, a tömegesen történő közös játékot helyezik előtérbe, az a játék sava-borsa, ami nélkül nem érheted el a játék 100%-os tartalmát. Mert egyszerűbb egyszerre kiszolgálni 40 embert, mint 40x egy-egy embert.

Persze ennek is meg kell adni a maga bevezető módját. Az elején még csak arról van szó, hogy sorba kell állnod egy szörny megöléséért, mert 10-en mások is azt akarják megölni. De már ez is tömegesen végzett igény kielégítés. 1 szörny van 10 emberre, álljatok érte sorba. Egyszerűbb, mintha mindenkinek külön kéne szörnyet adni, és utána meggyőződni, hogy más ne tudja megölni a te szörnyedet.

Ez után jöhetnek azok a küldetések, amikhez már 3-5 embernek kell összefognia, mert különben nem tudja egyikőjük se teljesíteni. Így viszont azt is biztosítják a fejlesztők, hogy egyszerre 3-5 ember igényét elégítik ki ugyanazzal a küldetéssel.

Majd jöhetnek a 25-40 főt igénylő helyek, ahol már tényleg tiszta haszon, hogy 1 küldetés van, mégis egyszerre 40 ember szórakozási igényét teljesítik. Mert nekik az sem mindegy, hogy abból a barlangból 400 ezer különböző darabot generáltak 400 ezer ember részére, vagy 10 ezer van annak a 400 ezer embernek. Csak ehhez az is kell, hogy a 40 ember összefogjon, és megszűnjön egyén lenni.

Ez a műfaj annak a 15 évvel ezelőtti internetnek a szülötte, ahol egyáltalán nem volt mindegy, mekkora internet forgalmat generálnak az emberek, és ezért a szórakozást is tömegeknek kell egyszerre nyújtani, hogy csökkenjen a terhelés. Ez a fajta béklyó nem szükséges egy olyan internetnél, ahol FullHD-ben streamelnek videojátékokat személyre szabottan. Ez a béklyó csak egy lehetőség, mert Masszív Multiplayer Online játékkal játszani attól még élvezetes, hogy nincs az élmény személyre szabva. Sőt, rengetegen szeretik a végletekig menő csapatmunkát, azt a közösségi munkát igénylő játékot, ahol nem ők a sztárok, hanem a fogaskerekek egy náluk nagyobb tett véghez viteléhez.

De a Bungie arról amit 4 éve fejleszt, határozottan állítja, hogy nem tömeges kiszolgálásra törekednek. Ők nem 40 embert akarnak egy helyen szórakoztatni, hanem egy-egy embert akár 40 különböző helyen.

Magában a leleplezésben is írják, hogy személyes történeteket akarnak adni a játékosoknak. Ahol rögtön megjegyzem, hogy a WoWhoz való hasonlítás hiba volt, mert ott nagyon kevés személyes történet van. Nem az a lényege. Ott a csoportos történeteken van a lényeg.

Senki sem ismeri a Top5 WoW-os klán összes tagját név szerint. Ott a Top5 klán nevét ismerik a játékosok, hogy azok eddig mit értek el, most épp felbomlanak, vagy összejönnek, stb. A Top 5 közösség nevét. Aminek lehetsz tagja, rajongója, vagy riválisa is. Ebben a játékban csak a játék szellemiségétől eltérő viselkedéssel lehet személyes hírnevet szerezni, úgy mint a Leeroy Jenkins, aki annyi szörnyet behúz, hogy az egész csapatot kinyírja, de legalább nagyot ordibál közben. Vagy Athene a maga nagy pofájával. De nem az a játék célja, hogy hülyén viselkedj, ezek diszfunkcionális viselkedések. Nem attól léteznek ezek a személyes legendák, mert a WoW egy Masszív játék. Megfelelő körökben biztos ismerik annak az embernek a nevét is, aki először végig vitte Legendaryn, az összes koponyát bekapcsolva a Halo 2-t. Pedig az egy rendeltetésszerű használat. Attól még a Halo 2 sem Masszív, mert 1 magánszemély kivételes kihívásokat csinálhat benne a világon elsőként.

Remélem segítettem, hogy jobban megértsétek az MMO mozaik szó igazi jelentését, és elfogadjátok, hogy ha a Bungie azt mondja, nem MMO-t fejlesztenek, mégis kötelezően online multiplayer játékot fejlesztenek, akkor ezt a kettőt egyszerre, ambivalencia nélkül elfogadjátok.

És mellőzitek az olyat, hogy ez MMO, csak nem merik bevallani, hogy fos lesz, vagy ez igenis MMO, mert én jobban tudom, mint azok aki napi legalább 8 órát látják és fejlesztik. És elhiszitek, hogy 2013-ban lehet úgy is MO ez a játék, hogy közben nem válik Masszívvá. És adhat pluszt a játékélményhez az MO jelleg akkor is, ha a masszivitás hiánya miatt egyedül akarod élvezni. És ami legfontosabb, lehet Jó, attól hogy nem masszív, mégis online multiplayer. A többit pedig csak akkor tudjuk meg, ha elkészült a játék. Köszönöm.

vem
Az "inventory hell" jelenség

A mostani videóban arról mesélek, milyen mechanikák vezetnek ahhoz hogy tele leszünk haszontalan és/vagy nehéz dolgokkal, melyik játék hogy próbálta ezt kezelni és mit várhatnánk el joggal a jövő játékaitól.

12 órája

Necroman Mk2
Mutropolis

A lelet azonosítása: old school kalandjáték a XXI. századból

5 napja
5

Cash Bacsi
Forge of Empires - Teszt (iOS)

Annyit és olyan régóta jött az arcunkba a reklám, hogy most már ki kellett próbáljuk!

7 napja
1

p34c3
Drága hobbi a videojáték?

- Tényleg léteznek olyan emberek, akik eredeti, dobozos játékokat vesznek? Akik megengedhetik maguknak ezt a méregdrága úri huncutságot? Gondoltam magamban, miközben vágyakozó pillantásokkal néztem a kirakat túloldalán díszelgő protoss csábító sárga szemeibe.

7 napja
41

pendrivedealer
Stardew Valley és aniMonológ!

Sziasztok! A mai bejegyzés egyik jelmondata, hogy online kertészkedni igenis jó!

2021.02.23.

elvis
Monza Action (GT Sport)

Volt pár izgalmas verseny a hétvégén, de ezt az akciót ki kellett emeljem!

2021.02.22.
6

Stadia HUN
Cyberpunk 2077 (Stadia)

Good morning, Night City! Megérkezett a Stadia legjobb játéka?

2021.02.20.
5

vem
Retro PC #12: HD 6450 vs 9600 GT

Mire képes egy gép, ami olcsóbb mint egy AAA játék? És vajon hogy teljesít a 9600 GT a HD 6450 ellen? Mennyit dob ez a konfigon? Nézd meg a videót és kiderül!

2021.02.16.
4

Necroman Mk2
HuniePop 2: Double Date

NYERTESSEL FRISSÍTVE! Szeretnéd megmenteni a világot, miközben a két nős randi és a hármas szex mesterévé válsz? (18+)

2021.02.14.
36

Stadia HUN
Baljós árnyak

A Stadia jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátások

2021.02.12.
19

Stadia HUN
Reigns (Stadia)

Király király-szimulátor, tinder-stílusban.

2021.02.09.

CHASE
Az Évtized filmjei - 10-6.

Az utolsó előtti etap következik.

2021.02.07.
8

Necroman Mk2
Strike Suit Zero

Ace Combat az űr hidegében

2021.02.02.
1

CHASE
A kétezres évek legjobb filmjei

Úgy gondoltam, az Évtized filmjei felsorolás - természetesen soha el nem készülő - finisébe érve, fokozva a várakozásokat és az elvárásokat kiblogolom, hogy sztem mik voltak a 2000-es évek ugyanezen mérföldkövei.

2021.02.02.
19

elvis
TimeCop1983

Synthwave/electro gyöngyszem! Füleljétek, hallgassátok!

2021.02.02.
4

Cash Bacsi
Giblins - Teszt (iOS)

Az ötlet nem eredeti, de a játék nagyon!

2021.02.01.
3

carville
A Gamestop részvények bohócai

Hosszú és szakszerű(bb) ellenvélemény a címlapi cikkel kapcsolatban.

2021.01.31.
16

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

2021.01.23.
17

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

2021.01.21.
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém.

2021.01.21.
15