Abban talán mindenki egyetért, hogy a magyar (köz)oktatásra ráfér a korszerűsítés. A mikéntjét illetően viszont már nincs ekkora összhang.
Pedig a lehetőség adott. Lett egy internetünk, aminek tartalmi többségét ugyan vélhetőleg még mindig az emberi faj szaporodásának rekreációs jelleggel történő gyakorlásáról készített filmanyagok, valamint a macskás videók teszik ki, de a potenciál benne van. A blended learning, magyarul az online és klasszikus oktatás keveréke sem egy új keletű fogalom, mégis itthon kínosan alulhasznált módszer, főleg ami az általános és középiskolákat illeti. A miértek száma és komplexitása túl nagy falat egy ilyen bejegyzéshez, de amúgy is, mit érdekeljen ez egy tanulót, ha egyszerűen csak segítségre van szüksége a tanuláshoz?
Márpedig szüksége van rá. Édesanyám matek tanár egy középiskolában, és emiatt is tudom, hogy a legjobb szándék, és a végtelen türelem sem elég ahhoz, hogy 45 percben megtanítson 3x darab, teljesen különböző adottságú / érdeklődésű gyereknek egy-egy leckét matematikából. Mindezt egy olyan merev tanterv keretein belül, ami alig enged teret és időt az esetleges problémák feltárásához és megoldásához. 2015-öt írunk, de még mindig az a bevett szokás, hogy a szülők korrepetáló tanárt keresnek, ha a gyereknek gondja van az adott tantárggyal. Ez se pénzben, se időben mérve nem hatékony.
És ez ihlette a mondókám tárgyát, avagy itt jön a rosszul álcázott reklám: bátyám másfél évvel ezelőtt, erőforrásokat nem kímélve kezdte megvalósítani a (non-profit) Zseni Leszek Youtube csatornát, ahol ma már a teljes általános és középiskolai matek anyag megtalálható. Érthetően (legalábbis remélhetőleg), ábrákkal kísérve, 5-10 perces adagokban, platformfüggetlenül elérhetően, és nem utolsósorban ingyenesen. 109 óráról beszélünk, ami iskolában gyaníthatóan ennél is több.
Előre is elnézést, de egy gyors kirohanás erejéig hadd jegyezzem meg, hogy mindeközben az állam nemes egyszerűséggel telibe szarja az e-learning témáját, idejétmúlt jogszabályokra, idejétmúlt hozzáállásra könyökölve. Tőlünk nyugatra, a témában legnagyobb névnek számító Khan Academy pedig olyan feltételekkel lett volna csak hajlandó az együttműködésre, hogy azt inkább nem is nevezném annak, sokkal inkább asszimilációnak. Két szék között, de legalább a pad felett.
Itt jár most a projekt, azonban reméljük, sőt, hisszük, hogy ez egy működőképes alternatíva. Természetesen egy tanár munkáját nem helyettesítheti, de dolgozatok, témazárók, vagy érettségi előtt hasznos lehet. Büszke vagyok a tesó munkájára, ezért is szeretném jelezni, ha nektek, vagy bárkiteknek segít a csatorna, akkor egy vélemény (mondjuk a info@zsenileszek.hu-ra), ajánlás, feliratkozás, vagy egy szimpla köszönet is adekvát fizetség! És természetesen nem csak a Zseni Leszekkel, de általánosan a témával kapcsolatban is szívesen halljuk a (lehetőleg konstruktív) kritikát.
Az észosztásnak vége, mehettek játszani!