UWP. Universal Windows Platform. Egységesített ökoszisztéma, ami az okostelefonoktól a Windows 10 operációs rendszert használó számítógépekig terjed. Az új alapkő, ami önmagában elég ahhoz, hogy konzol és PC fronton is gyökeresen változtassa meg a jelenlegi helyzetet. A Microsoft merész üzleti húzásának hála viszont könnyedén a két szék közé eshet.
Games for Windows
*Hogyan csomagoljuk emészthetőbb formába az agresszíven terjesztett operációs rendszerünk térnyerését? Hogyan érjünk el a konzolos címeinkkel több, mint 150 millió új potenciális vásárlót? Hogyan állítsunk konkurenciát a digitális disztribúcióban hosszú ideje egyeduralkodói szerepet betöltő Steamnek - akik ráadásul igyekeznek minél inkább kivonni magukat a befolyásunk alól? A válasz részben mindhárom kérdésre ugyan az. Egy sokak által erősen megkérdőjelezhető, de alapjaiban több szempontból beszédes lépés: a Microsoft a jövőben fokozatosan áthozza népszerű sorozatait, izgalmas új címeit Windows 10 alá is.
Az Xbox One remek eladási adatai ellenére továbbra sem tud felzárkózni a rivális felhasználói bázisának minden várakozást felülmúló növekedéséhez. A platform legnagyobb húzócímeinek megjelenése után világossá vált, hogy még akár egy új, számozott Halo felvonás sem elég ahhoz, hogy ugrásszerűen megnövekedjenek a konzoleladások. Az exkluzív játékok finanszírozása szempontjából ez pedig nem egy elhanyagolható tényező. A konzoltulajdonosok felháborodásáról és annak jogosságáról született már több remek írás ennek fényében, de a többnyire negatív reakciók alapján biztos, hogy a PC tábor visszacsalogatása veszélyes játék. Főleg ha elsőre úgy tűnik, a zajosan megbukó Games for Windows Live után sem tanultak saját hibáikból.*
**• Windows Store |** Számos hibával és hiányossággal küzd jelenleg az online bolt. A letöltések lassúak, a folyamatjelző bugos, a felületén nincs kiemelés és saját kategória a nagyobb címeknek. Ráadásul a Steam roppant megengedő „visszavásárlási” szabályai mellett hatalmas érvágás, hogy hasonlóra csak körülményesen vagy egyáltalán nincs lehetőségünk.
**• SLI / Crossfire |** A több videókártyás rendszerek hosszú évek óta egyre elterjedtebbek, a komolyabb játékra szánt konfigurációk pedig szinte minden esetben élnek ezzel a lehetőséggel. Az UWP viszont egyelőre nincs erre felkészítve, az alkalmazások csupán egyetlen grafikus vezérlőt érhetnek el. Ez bizonyos laptopok esetében is problémát okozhat, ahol az alaplapi és a dedikált kártya beállításoktól függően látja el a feladatát.
**• V-sync |** A képtöredezés ellen használt módszer kikerülhetetlenül be van kapcsolva. Ez megnövekedett input lagot és sok esetben teljesítmény vesztést okozhat, így az erőltetése érthetetlen - főleg, hogy jelenleg már sokkal hatékonyabb technológiák is léteznek, mint a Freesync [ AMD ] vagy a G-sync [ Nvida ]. Ezekkel ráadásul gyakran össze is akad a rendszer, így jobb híján ajánlott kikapcsolni és az elavultabb változatra támaszkodni.
**• Borderless fullscreen |** Más néven „Fullscreen ( Windowed )”, ami nagyjából annyit jelent, hogy a játék egy teljes képernyőre méretezett ablakban fut. Ez nagyban segíti az alkalmazások közötti gyors váltást, ellenben nem ad kizárólagos hozzáférést a grafikus kártyának, így teljesítménycsökkenéssel jár.
**• Modok és átfedések |** A letöltött állományok rejtettek, nincs hagyományos exe indítófájl, a futtatott folyamatok pedig védettek. Rajongói modok készítésére / használatára így teljesen alkalmatlan. Nincs lehetőség külső videorögzítő / fps mérő [ Fraps ] és utólagos képfeljavító [ SweetFX ] program használatára, vagy a Steam és a hozzá hasonló átfedő programok elérésére játék közben.
**• Beviteli eszközök |** A kontroller támogatás jelenleg rendkívül limitált, ha nem éppen Xbox 360 vagy Xbox One van a kezünkben. A speciális, programozható gombokkal rendelkező egerek és billentyűzetek teljesen kihasználatlanok maradnak - mint ahogy a kormányszettek is, ha a közeljövőben a Forza Motorsport 6: Apex pályáin szeretnénk körözni.
[i]A fenti listán szereplő tételek néhány eleme könnyedén betudható az új rendszer kezdetlegességének, a Microsoft pedig már dolgozik bizonyos jelzett hibák és hiányosságok javításán és fejlesztésén. Az alapok azonban változatlanok fognak maradni, hiszen minden az Univerzális Windows Platformra épül - ami jelenleg konzolokon megszokott megkötésekkel kezel egy nyílt, folyamatosan változó és a közösségét aktívan használó platformot. Egy ilyen zárt rendszerbe kényszeríteni a saját címei elérését természetesen érthető stratégia [ Origin | Uplay ] - amiből részben mi, a játékosok is profitálhatunk. Ehhez azonban elengedhetetlenek a fentihez hasonló, szinte már amatőr hibák elkerülése és a megkötések enyhítése. Ellenkező esetben akár többet is veszíthet a Microsoft ezzel a lépéssel, mint amennyit nyerhetne. A lehetőség mindenesetre ott van - mind a két variációra.