keviny2016.06.02. 16:37

Banánhéjak a "VR mint tömegtermék" útján

elmélkedés a fentiekről.

Sokan azt gondolják, a VR útja töretlen, mint a TSZ kukorica. Hiszen roppant érdekes, izgalmas kis játékszer, nyilvánvaló, hogy minden valamirevaló játékos legalább a kipróbálásig szeretne eljutni. De mi jön azután?

Sajnos akármennyire is izgalmas, a VR, mint tömegtermék útjában szép nagy csokor banánhéj várja, hogy a gyanútlan kis szemüveg jól pofáraessen valamelyiken, nézzük hát kik ezek a banánhéjak.

  • árazás. A jelenleg kapható VR szemüvegek drágák. Nem csak magyar viszonylatban, (itt igazán, nagyon) de 800 euro egy Oculus Rift-ért mindenhol drága. És még akkor nem is beszéltünk a hozzá szükséges PC fejlesztés költségeiről (ugye a gyártó egy GTX 970-et minimum ajánl mellé, csak ez egy százas) - ha a PS3 bevezető 599 USD/EUR ára kiverte a biztosítékot, akkor ez minimum leveri az egész táblát.

  • szoftver ellátottság. Oké, tegyük fel, hogy feltörtük a malacperselyt/kiraboltuk a közeli kisboltot/eladtuk az autót, szuper, megvan a szemcsi. Lássuk, mivel tudunk játszani. Szétnézve a "piactéren" (VR bótba, faluhelyen) sajnos azt láthatjuk, hogy igazi húzócímekből egy darab sincs, vannak indie próbálkozások (inkább kísérletek) meg néhány közepes valami, de a nap végén nem fog senki csettinteni, hogy ezért megérte buszra váltani.

  • marketing lehetőségek. Egy új termék bevezetésénél igen fontos, hogy a marketing osztály megfelelően be tudja mutatni a vásárlóknak, mit tud a termék és miért érdemes beszerezni. Ez pedig a VR élmény esetében, a jelenlegi sajtó eszközökkel teljességgel lehetetlen. Mert hiába pakolják bele egy youtube videoba a sztereoszkópikus kép mindkét komponensét, ettől még az átlag júzernek segédfogalmai sem lesznek arról, hogy mitől olyan jó ez. Ehhez minimum le kéne szerződniük valamelyik hittérítő csoporttal, akik házról házra járva rákérdeznek az átlag emberénél, hogy "Akar-e beszélgetni a VR-ról?"

  • egymással konkuráló szemüvegek. Bizony, a VR tortából mindenkinek kell szelet, ezért már idén egy csomó féle VR szemüveg piacra dobódik/dobódott. Melyiket válasszam? Melyik miért jobb, mint a másik? Kompatibilis-e X szemüveg Y szoftverrel? Vegyek esetleg két szemüveget? A fenébe is, de kár, hogy csak egy autóm van.

  • kényelmi szempontok. A videojáték ipar az elmúlt évtizedek során rengeteg fejlődésen, változáson ment keresztül. Vannak innovációs lépcsőfokok, amik sztenderdekké váltak (analóg kar, D-pad pl.) és vannak olyanok, amik rövid ideig izgalmasak voltak, de végül nem állták ki az idő próbáját (motion control, pl.). Nyilván erre a kérdésre csak utólag kapunk választ, az ellustult játékostársadalmat elnézve én az utóbbi mellett tenném le a huszasomat. Ugyanis a VR teljesen elszakít a külvilágtól, ami sokakat elrémiszthet valamint forgatnod kell a fejedet, ami hosszú távon macerás. Mármint: macerásabb, mint szimplán lehuppanni a fotelba egy fárasztó nap után, vagy a kanapén elterülve lepuffogtatni pár agyhalott katonát.

Ahogy látjuk, a VR mint tömegtermék útja nem a vörös posztós, gyémántokkal kikövezett út a Valahallába, sokkal inkább egy rizikós, nehéz, megfontoltságra késztető kitaposatlan ösvény (olyan mint a Dark Souls, háhá!). Természetesen nem állítom, hogy a VR halva született, magam is próbáltam és tetszett is. De úgy gondolom, hogy sokkal inkább lesz egy kicsi, lelkes geek tábor játékszere, mint egy tömegtermék, vagy akár iparági sztenderd.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==