carville2017.08.24. 00:51

Path of Exile 3.0

Ma jelenik meg a Path of Exile Xbox One verziója, ami a két nappal korábbi kínai debütálás után ismét új emberek millióihoz fogja eljuttatni ezt a remekbe szabott ARPG-t. Ezen apropóból úgy gondoltam, írok Nektek a tartalmilag a konzolos változattal megegyező, 3.0 verziójú PC-s kiadásról, hátha sikerül titeket elcsábítanom Wraeclast zord kontinensére.

Személy szerint elképzelni sem tudnék jobb alkalmat a kezdő játékosok számára a PoE elkezdésére a mostaninál, mert a 3.0-ás kiadásban minden róluk szól: Itt van egyrészt a marketing terhét egyedül cipelő 6 új fejezet, amivel sikerült kis színt vinni a szintezésbe, és ezzel együtt kiiktatták a régimódi nehézségi szinteket is. Eredeti félelmeimmel ellentétben, igenis komolyan érezhetőek a változtatások a „felújított” fejezetekben is, ami alatt a korábbi fejezetek területein történt változtatásokat kell érteni. Eddig járatlan útvonalakat járhatunk be, új ellenségeket szerzünk magunkat, sok olyan kis apró változtatás, ami miatt sokkal inkább érződik ez a 10 fejezetnyi szintezés Egy nagy kalandnak, és ez szerintem nagyon jó első benyomást kelt. (Később pedig az újabb és újabb karakterek szintezése miatt úgyis végigismétled ezt is újra és újra…) Ami mellett mégsem tudok szó nélkül elmenni, hogy a hosszadalmas fejlesztés, és a látható igyekezetek ellenére is van benne valami összecsapottság a 7. fejezettől kezdődően, mert pont a hangulatteremtő lore építés hiányzik belőlük. A kiválóan vezetett 6.-ot követően megritkulnak a karakterünk és a bossok által elejtett egymondatos szövegek, elveszik a bossok identitása, amit az eredeti fejezetekben (és még az 5. fejezet közepén lévő al-boss számára is) olyan jól sikerült néhány mondatban megadni nekik. Ebben a tekintetben az Epilógus már komikummá változik át, mert az csak úgy… Megtörténik. Most, hogy két ilyen nagy lélegzetvételű premieren is túl vannak a fejlesztők, mint a kínai PC-s és a világpremier Xboxos, nem tartom kizártnak ezeknek a későbbi pótlását, kiegészítését, és remélem meg is teszik, de ez most ilyen.

Ez a sztori mód teljesen új játékosoknak 25-35 óra szórakozást jelenthet teljesen ingyen, softcore (standard) játékosok számára, míg Hardcore karakterrel (ahol a halál nem megengedett) az óvatoskodás miatt hozzászámolhatsz még legalább 10 órát, de akár kétszer ennyit is, mert a 10. fejezet főnöke szokás szerint ismét nagyon szemét, szóval a valódi Hardcore killhez lehet kelleni fog egy második karakter. (Ennek ellenére messze ebben a kiegészítőben vannak a legkönnyebb boss harcok, én kivételesen egyszer sem haltam meg új bosson! :) )

Szintén említésre méltó a megújított Tutorial és a beépített Help rendszer, ami viccen kívül kötelező olvasmány minden új játékosnak, mert rengeteg olyan egyedi játékmechanikai elem van a játékban, amivel máshol nem találkozhattál, valamint a működésük sem magától érthető, viszont a minőségi szórakozáshoz elengedhetetlen legalább az alapvető Vendor receptek ismerése.

Az Endgame

Az igazi, hosszan tartó szórakozás persze ezután fog kezdődni, mert megnyílik a lehetőség a Térképekre. Ehhez sajnos a 3.0 minimálisan adott bármit is, ezentúl az új fejezetekben megjelenő mobok is bekerülnek a véletlenszerűen kiválasztott szörnyek közé, valamint megjelent a Pantheon rendszer, ami különböző segítő jellegű erővel ruházhat fel minket. Emiatt a tapasztalt játékosoknak kicsit csalódás is ez a jelenlegi kiegészítő, mert az ő élményükhöz nem adott hozzá semmit, az eddigi endgame tartalmat pedig megcsinálták Pantheon nélkül is, ez ismét inkább a kezdők megsegítését szolgálja. Az új játékosokat ez nem fog problémát jelenteni, mert rengeteg lehetőség van a korábbi kiegészítőknek köszönhetően.

A térképek azok a területek, amiknek a korábbi, Atlas of Worlds kiegészítő adott korábban egy összefoglaló kontextust, a végére téve 4+1 új bosst is. Az itteni területek külön pikantériája, hogy a felszerelésünkhöz hasonlóan lehetnek Normal-Magic-Rare-Unique ritkaságúak, és ezek különböző új szabályokat adnak a területekhez. Pl. a szörnyek 30%-kal többet sebeznek, vagy a térkép végén két boss vár minket, esetleg túlvilági szörnyek fognak rád támadni a halott szörnyek maradványai közül feltámadva.

A modokon kívül viszont további sok random aprósággal egészítették ki ezeket a térképeket, hiszen bármikor találkozhatunk kincseket rejtő ládákkal, Essence-t rejtő szörnyekkel, vagy küldetést ajánló Forsaken Masterrel is, akik a cuccaink fejlesztéséhez tudnak irányított módon hozzájárulni.

Ez a sok kis apróság összességében sokkal változatosabbá teszi a térképeket, mint a Diablo 3 Greater Riftjei, ahol szörnyekkel teli üres placcon végigrohansz, az egyetlen szintmérő a Rift szintje, extra meglepetések nélkül. Itt viszont könnyen előfordulhat, hogy egy mapot könnyen ledarálsz, majd más modokkal az életedért küzdesz.

A sok év fejlesztése után viszont már nem ez az egyetlen lehetőségünk magasabb szinteken. Itt van rögtön a Labirintus, amivel softcore-ban semmi bajom nem lenne, Hardcoret játszva viszont a mai napig nem tudtam hozzászokni: Ez egy, naponta eltérő nyomvonallal rendelkező terület, ahol Izaro császáron kívül rengeteg halálos csapda is vár minket. Ezek az életerő %-ában sebeznek, és mint ilyen nehéz ellenük védekezni (bár a health regeneration segít), saját böszmeségem miatt pedig már nem egy karaktert vesztettem el ezek miatt. Megjegyzem, ha nem akarnám túlgondolni őket, sokkal jobban megbirkóznék velük, mert rengetegen csontnélkül ledarálják. De amikor egy váratlan sebzés miatt pánikszerűen egy másik csapdába szaladok, az nem segít. :)

Sokkal barátibb a Prophecy rendszer. Ez az értéktelentől kezdve a nagyon jó jutalmakig bármit adhat, és talán egy végtelenített quest rendszerhez lehetne hasonlítani, ahol egy kapott feladatot kell teljesíteni egy jutalom reményében. Szintén van 4, csak prófécia-láncokon keresztül elérhető boss is.

És akkor ott vannak még a kettővel korábbi ligából átmentett Breachek és Breachlordok, vagy a legelső kiegészítő óta meglévő Apex of Sacrifice a végén Queen Atzirivel, és persze az ő Über változata… Önmagukban többek mint, a Diablo 3-mal párhuzamba állítva az ottani überbossok a Hellfire ringekért, amit szerintem régóta senki sem farmol, hiszen minek. Új játékosként annyi lehetőséged lesz, hogy belezavarodsz, és ha hirtelen unod az egyiket, csinálhatod kicsit a másikat.

Challenge League

A Hardcore játékmód mellett ez a másik, ami miatt továbbra sem tudtam megunni ezt a játékot. Ez az, ami a Diablo 3-ban a Seasonok, csak ezúttal is sokkal tartalmasabban és profibban kivitelezve, mint ott.

Egyrészt vannak a hagyományos Softcore (Standard) és Hardcore ligák, amik a játék nyílt bétája óta érintetlenek. Xboxon ezek teljesen frissek lesznek (nincs crossplay), és az itt létrehozott karakterek, kitermelt lootok és el nem költött pénzek 1-2 év után és azt követően a szerverek bezárásáig is megmaradnak. Ami tök jól hangzik, de 1.) Fél-egy év szünet újra elkezdeni játszani egy magas szintű karakterrel (főleg a passzív ág reset után, ami a folyamatos balance és frissentartás miatt állandó tényező) nekem sosem volt szórakoztató 2.) a piacot folyamatosan telítik az újabb és újabb lootok, és az új tartalmak is sokkal kevésbé tartanak ki már feltápolt karakterekkel.

Az általában 3-4 hónapig tartó Challenge ligák friss karakterekkel és ezért gazdasággal rendelkeznek, és ezért a vissza-vissza térésre kiválóak, amikor visszatérsz a játékba senki sem fogja erőből letudni a tartalmat vagy mérhetetlen gazdagsággal felbolygatni a piacot, hátul hagyva téged a porban. Csak a tudás és elkötelezettség (meg egy kis szerencse faktor) számít. A liga végén a karakterek és a lootjaik átkerülnek a megfelelő permanens ligákba (softcore softcoreba, HC HC-ba), ezért Neked nem kötelező befejezned a játékot, ha 4 hónap után is ezzel a karakterrel akarod folytatni.

Másrészt a játékba beépülő újdonságok is mindig ezeket a ligákat érik el elsőnek, sok olyan játékmechanika van, ami egy Challengenek indult, majd a közkívánat miatt bekerült az állandó mechanikák közé, mint pl. a már említett Essence, Prophecy vagy Breach, és ezek mellé exkluzív lootok is társulnak, amik csak a ligák befejezése után lesznek elérhetőek a permanens ligákban.

A jelenleg PC-n futó és valószínűleg Xboxra is érkező Harbinger Challenge is kapja az ívet a tapasztalt játékosoktól, és ebben igazat kell adnom nekik. Kezdőknek nyilván nem okoz ez problémát, de sok emberhez hasonlóan a jelenlegi „kihívás ligából” én is nagyon hiányolom a Kihívást. Ezen folyamatosan próbálnak javítani a fejlesztők, elvileg a jövőhéten ismét változtatnak rajta, legalábbis a PC-s változaton biztosan.

Hardcore és Solo Self-Found

Többször utaltam már fenn a cikkben, hogy én Hardcore ligában játszok, és őszintén tudom ajánlani kezdőknek, én is a Path of Exileban szerettem meg ezt a játékmódot. Amit a Blizzard a Diablo 3-mal művelt egyenesen vicc, egyszerűen komolyan vehetetlen egy olyan Hardcore mód, ahol az összes kaszt rendelkezik egy szuperüber passzívval ami megmenti a haláltól, és ami a legrosszabb, ezzel csak azt ismerték el, mennyire komolyan vehetetlen az a fejlődési/kihívási rendszer amit a játéknak megalkottak, hiszen ők maguk is szükségét látták egy ilyen skillnek, hogy egyáltalán játszani lehessen vele.

Itt nem is az a fontos, mennyivel fairebb a Path bof Exile rendszere, amiért a saját halálodat sokkal inkább tudod a saját hibádnak belátni, mint a játéknak. Azért ajánlom, mert a halott Hardcore karakter egyszerűen csak átesik Standardba.

Most játszol először a játékkal? Semmi vesztenivalód nincs azzal, ha Hardcore-ban kezded el! Játszol a játékkal, és bizony ismeretlenül óhatatlanul is meg fogsz halni valamikor. De előtte minden halálközeli élménnyel átéled azt az izgalmat, amit csak ez a mód adhat meg neked. Amikor végül mégis meghalsz, fölkelsz ugyanazzal a karakterrel, visszamész a halálod helyszínére, megtanulod milyen hibát követtél el. És eldöntöd, hogy ismét át akarod élni az izgalmas pillanatokat, újrakezded egy másik karakterrel, vagy túl nagy stressznek tartod az egészet, és egyszerűen ott folytatod Softcoreban, ahol Hardcoreban abbahagytad. Veszteni valód nincs, de egy élménnyel lehetsz gazdagabb! Igazi jellemfejlesztő játékmód, ezután a Batman film „Azért esünk gödörbe, hogy megtanuljunk kimászni belőle” szállóigéje igazi értelmet nyer. :)

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Hardcore Challenge ligában játszók is az örökös Standardba fognak kerülni, nem a Softcore Challenge változatba. Ezért ha a ligához tartozó, mini-achievementeknek megfelelő Challenge-eket is teljesíteni akarod (spoiler: még Softcoreban sem fogod megcsinálni az összeset), kizárólag akkor tartom átgondolandónak Softcore karakterrel indítani a kalandot, esetleg indítani egy Softcore Challenge karaktert is a Hardcore mellé.

Egy bekezdésben megemlítem még a Solo Self-Found, röviden SSF változatokat is. Ezek az igazi mizantróp antiszociális ligák, ami szintén közkívánatra került be a játékba. Ebben a party játék és kereskedés sem megengedett, kizárólag az általad talált tárgyakat használhatod, és a tápos barátaid sem segíthetnek át a nehezebb szituációkon, mindent egyedül kell megoldani. A kizárólag singleplayer élményt keresőknek ez további extra izgalmaz és kihívást jelenthet. Ebből is van Softcore és Hardcore változat, valamint permanens és Challenge változatok, és a maradás ezúttal sem kötelező. Bármikor átviheted a karaktered és gyűjtött felszereléseket az annak megfelelő Multiplayert engedélyező változatba, az SSF HC Challenge karaktert a multiplayer HC Challenge ligába, és stb. Viszont emiatt az átjárhatóság miatt is, csalásokat elkerülendő, internetkapcsolat még az ilyen teljesen singleplayer karakterek esetében is kötelező! (Egy jó pontot kizárólag a konzolos Diablo 3 javára megítélek.)

Pay2Win vagy Free2Play?

Semmi olyan nincs a játékban, ami valódi pénzért segítene neked fejlődésben, nyíltan erősebbé tenne, vagy elzárt tartalmat megnyitna. Sohasem fogod magadat euróért felvásárolni a toplista élére, vagy bevásárolni magadat egy új dungeonba vagy új kasztba. (Diablo 3, khm…)

A rengeteg gyűjtögethető pénz/craftalapanyag fajták, Essence-ek és Divinitation cardok, és persze a nagybetűs Loot miatt mégis képtelenség az ingyenesen rendelkezésre álló Stash hellyel hosszútávon kényelemben érezned magadat, azok rendszerezése pedig a kifejezetten erre kitalált Stash Tabok nélkül igazi rémálom.

Emiatt úgy gondolom, ha komolyan gondolod a játékkal való szórakozást, előbb vagy utóbb fizetni fogsz. Ez az őszinte véleményem.

Remélem ez nem vette el a kedvedet attól, hogy tényleg teljesen ingyen letöltsd a játékot, költségek nélkül végig vidd a sztorit, további 10-50 órát tölts az endgame-mel térítés mentesen, próbálgass teljesen új karakter összeállításokat amíg megtalálod a kedvencedet továbbra is ingyenesen, majd esetleg, amikor felkészülve érzed rá magadat, veszel pár Stash Tabet, hogy sokkal kényelmesebben töltsd el a további egy-kétezer játékórát, mint nélkülük. :)

Necroman Mk2
Mutropolis

A lelet azonosítása: old school kalandjáték a XXI. századból

4 napja
4

Cash Bacsi
Forge of Empires - Teszt (iOS)

Annyit és olyan régóta jött az arcunkba a reklám, hogy most már ki kellett próbáljuk!

6 napja
1

p34c3
Drága hobbi a videojáték?

- Tényleg léteznek olyan emberek, akik eredeti, dobozos játékokat vesznek? Akik megengedhetik maguknak ezt a méregdrága úri huncutságot? Gondoltam magamban, miközben vágyakozó pillantásokkal néztem a kirakat túloldalán díszelgő protoss csábító sárga szemeibe.

7 napja
39

pendrivedealer
Stardew Valley és aniMonológ!

Sziasztok! A mai bejegyzés egyik jelmondata, hogy online kertészkedni igenis jó!

2021.02.23.

elvis
Monza Action (GT Sport)

Volt pár izgalmas verseny a hétvégén, de ezt az akciót ki kellett emeljem!

2021.02.22.
6

Stadia HUN
Cyberpunk 2077 (Stadia)

Good morning, Night City! Megérkezett a Stadia legjobb játéka?

2021.02.20.
5

vem
Retro PC #12: HD 6450 vs 9600 GT

Mire képes egy gép, ami olcsóbb mint egy AAA játék? És vajon hogy teljesít a 9600 GT a HD 6450 ellen? Mennyit dob ez a konfigon? Nézd meg a videót és kiderül!

2021.02.16.
2

Necroman Mk2
HuniePop 2: Double Date

NYERTESSEL FRISSÍTVE! Szeretnéd megmenteni a világot, miközben a két nős randi és a hármas szex mesterévé válsz? (18+)

2021.02.14.
36

Stadia HUN
Baljós árnyak

A Stadia jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátások

2021.02.12.
19

Stadia HUN
Reigns (Stadia)

Király király-szimulátor, tinder-stílusban.

2021.02.09.

CHASE
Az Évtized filmjei - 10-6.

Az utolsó előtti etap következik.

2021.02.07.
8

Necroman Mk2
Strike Suit Zero

Ace Combat az űr hidegében

2021.02.02.
1

CHASE
A kétezres évek legjobb filmjei

Úgy gondoltam, az Évtized filmjei felsorolás - természetesen soha el nem készülő - finisébe érve, fokozva a várakozásokat és az elvárásokat kiblogolom, hogy sztem mik voltak a 2000-es évek ugyanezen mérföldkövei.

2021.02.02.
19

elvis
TimeCop1983

Synthwave/electro gyöngyszem! Füleljétek, hallgassátok!

2021.02.02.
4

Cash Bacsi
Giblins - Teszt (iOS)

Az ötlet nem eredeti, de a játék nagyon!

2021.02.01.
3

carville
A Gamestop részvények bohócai

Hosszú és szakszerű(bb) ellenvélemény a címlapi cikkel kapcsolatban.

2021.01.31.
16

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

2021.01.23.
17

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

2021.01.21.
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém.

2021.01.21.
15

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

2021.01.19.
7