Cash Bacsi2019.07.01. 10:45

Typoman Revised - Teszt (iOS)

Újságíró angolul, egy szó? Typoman.

Kezdhetjük akkor a hetet egy nagyon gyenge poénnal? Ezért akkor most én kérek elnézést! De visszatérve akkor a játékunkhoz a Typoman eredetileg egy Nintendo Wii cím volt, eléggé vegyes fogadtatást kapott a kritikusoktól már három évvel ezelőtt is, de azért kicsit később megjelent szinte minden platformra és végül szépen lassan hozzánk iOS-re is megérkezett. Aki ismeri és szereti a Playdead játékokat (Limbo, Inside) az ezt is szeretni fogja. Ha érdekel, hogy miért akkor ne menj sehova!

A Typoman készítői egyértelműen, kétséget kizáróan a Playdead játékok sikerét próbálták meglovagolni, mind hangulatban mind pedig játékmenetben ezeket idézi fel bennünk. Sötét, művészi, balról jobbra scrollozó trial & error játék ez is, ahol az ember újra és újra meghal, meghal ezerszer is mire rájön arra mi a továbbjutás kulcsa, majd mikor végre továbbjut, már jön is a következő kihívás, nehézség, logikai feladvány, ami miatt újra ezerszer és ezerszer meg fog halni. Klasszikus árkád játéktermi játékok ezek, ahol ugye a cél az volt, hogy az emberünk, a szerencsétlen delikvens minél több pénzérmét dobjon be az automatába, ha tovább akarja vinni a játékot.

Az automatát felváltotta a PC és a konzolok, ahol bizonyos összegért megvesszük a játékot és kedvünkre próbálgathatunk a végtelenségig. Aztán bejöttek a mobilos játékok a piacra, majd a F2P modellal mindent felborítottak. Jelen esetünkben a Typoman teljesen ingyenesen játszható, de van itt egy hatalmas de! Ugyanis bizonyos számú halál után ha folytatni akarjuk kettő lehetőségünk lesz, vagy megvesszük a teljes játékot potom 1.99 dodóért - ami valljuk be nem egy nagy összeg - vagy ha továbbra is spúroskodni akarunk akkor bizony reklámokat kell nézegetnünk. Ezzel a módszerral viszont gyakorlatilag az egész játék végig játszható, bevallom ehhez fogható módszerral még nem találkoztam, eleinte jónak tűnik és nagylelkűnek, de ahogy nehezedik a játék úgy fogunk agylobot kapni az állandó reklámoktól, szóval több mint valószínű, hogy mindenki inkább a vásárlás mellett dönt majd.

Viszont a Typoman rendelkezik egy olyan egyedi tulajdonsággal ami a többi játékban nincsen meg, ez gyakorlatilag benne is van a nevében. Ugyanis a legtöbb logikai feladványt egy-egy angol szó kitalálásával és összerakásával kell majd megoldanunk. Vegyünk például egy egyszerű példát; emberünk megérkezik egy olyan ponthoz ahol egy hatalmas fal zárja el a továbbjutás lehetőségét. Ilyenkor nekünk elő kell vennünk a perfect angol tudásunkat, angolul kell tudnunk gondolkozni és rájönni arra, hogy vajon milyen szavak jöhetnek ebben a szituációban szóba. Olyanok mint, „open”, „up” vagy esetlegesen a „rise” a kérdés már csak az, hogy milyen betűk lesznek elszórva a pályán, ha valami hiányzik de már látjuk hogy mi lesz a jó megoldás, könnyen lehet, hogy egy-egy betűért vissza kell mennünk egy korábbi szobába, vagy feljebb mászni és leszakítani a plafonról és hasonlóak. Emberünk képes lesz a betűket tolni, húzni, felkapni a hátára, esetlegesen el is tudja azt dobni. Ha megvannak a betűk, akkor már nem is lesz más dolgunk mint közel tolni őket egymáshoz és kiválasztva az „ABC” menüt összerakni az adott szó, pont mint ha mondjuk társasoznánk (Scrabble) . Ha megvan a szó és működik is, akkor valami hangos, vagy látványos effekt kíséretében megtörténik a csoda és már tovább is jutottunk, jöhet a következő kihívás.

A szavak kirakásán és némi agymunkán kívül komoly rész fog jutni a játékban az ügyességi részeknek is, ilyenkor fogjuk sajnos megérezni a kontroller hiányát és megérteni, hogy bizony ezek a játékok nem tapi képernyőre lettek kitalálva. Ha eljutottál az első fejezet „Gas” részig, tudni fogod miről beszélek. Ez gyakorlatilag egy nagy választóvonal lesz minden játékos számára, itt fog kiderülni hogy kinek van ehhez türelme a továbbiakban és ki törli le a fenébe az egészet vagy veszi meg inkább valamelyik konzoljára, ahol kényelmesen, gond nélkül tud átjutni ezeken a piszok nehéz és frusztráló részeken. Mert ugye nem elég hogy rá kell jönnünk arra hogy mi a megoldás, a megfelelő szó esetleg, de utána még tökéletes időzítéssel és gyorsasággal alkalmazni is kell ezt a módszert, egyszer, kétszer, van hogy még többször egymás után. Majd közben üldözni fog minket egy szörny és még egy kart is meg kel húzni időben a végén. Ha nem sikerül mehet minden elölről. Hát igen, bevallom még én is majdnem abbahagytam, mert sokkal inkább volt idegesítő és bosszantó minthogy pihentető, kikapcsolódás mint amilyennek egy játéknak lennie kéne.

Mindemellett a Typoman meglepően komoly angoltudást igényel, nem is a kitalálandó szavak nehézsége fogja a gondot okozni, hiszen azokhoz még talán egy alapfok is elég lenne, hanem a komplex, összetett, kombinációs készség, ami a játék alapkövét képzi és mindez angolul. Jöjjünk rá arra, hogy például a „Gas” résznél a megoldás a „Gasp” lesz, ami ugye elakadást is jelenthet. Mert enélkül egyébként lehetünk bármilyen gyorsak és ügyesek, képtelenek leszünk túljutni a gázmezőn. Ugyancsak némileg bosszantó dolog, hogy az eszközeink között nincsen mentés, nem tudunk semmivel se bejelentkezni, se Facebokkal se Twiterrel se semmivel, nem lesz saját profilja a játéknak A Game Center meg már régóta nem tudom minek van még mindig a telefonunkon, mert kb. semmire nem jó már sajnos. Szóval hiába kezdjük el telefonon a játékot azt nem tudjuk folytatni este iPaden lefekvés előtt. Szóval jó előre érdemes kitalálni melyik platformon akarunk játszani a játékkal, mert sajnos nem lesz módunk arra hogy többen toljuk egyszerre.

A Typoman egy tisztességes próbálkozás volt arra nézve, hogy az indie árkád játékok királyával, a Playdead-el felvegye a versenyt, elsőnek szerintem igencsak jól sikerült, de a többi címhez képest a teljes mezőnyt nézve csak közepesen jól teljesít, ha pedig mindezt a mobilos piacon akarjuk értékelni, akkor bizony már csak közepesen, köszönhető ez a frusztrált lekorlátozott irányításnak, az eszközök közötti kommunikáció hiányának, a bosszantó reklámnézegetésnek - ez persze nem kötelező - és még pár egyéb apróságnak, amit csak játék közben tud megérteni és megtapasztalni az egyszeri gamer. Kipróbálni mindenképpen érdemes, hiszen ingyen van, én megtettem amit tudtam az ügy érdekében, a többi már rátok van bízva. Tény viszont, hogy aki nem ismeri a korábban említett játékokat, és nem lesz összehasonlítási alapja, annak akár még a forever best kedvenc játéka is lehet belőle, mert hangulatos, különleges és meglepően egyedi élményt tud nyújtani.

3/5

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

1 napja
6

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

3 napja
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém. (Nem kell aggódni, nem írok végig rímekben.)

3 napja
14

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

5 napja
7

liquid
We Fight For Love

Mivel vasárnap van, és nem történik semmi...

7 napja
8

Stadia HUN
Panzer Dragoon (Stadia)

A SEGA jó szokásához híven mindenre is kiadta a Panzer Dragoon Remake-jét. Jól sikerült a Stadia-port?

2021.01.11.
3

Cash Bacsi
A3 Still Alive - Teszt (iOS)

A tavalyi év igencsak jól indult, vajon így lesz ez most is?

2021.01.06.

Hwopapa
VR-vélemények 2 hónap után

Aki már régebb óta olvassa a blogom, megszokhatta, hogy rendkívüli módon tudok lelkesedni az új dolgokért / friss élményekért, amik néha hosszabb-rövidebb idő után elhalnak és ilyenkor kicsit objektívebben tudok/fogok nyilatkozni a témáról.

2021.01.05.
14

Necroman Mk2
Flash játékok 2021-től

Élet a kivégzés után, avagy az utolsó FlashFan bejegyzés

2021.01.03.
3

p34c3
A VR soha nem érhet véget

Ahogyan szemezgettem az év játéka szavazás helyezettjei között, nem túlságosan meglepve szembesültem a VR játékok szerény szereplésével, mindössze két címnek sikerült bekerülnie a legjobb harminc játék közé.

2021.01.02.
8

Warhawk
21 indie 2021-re

Nézzünk szét a radar alatt!

2021.01.02.
16

mcmacko
Készázötvenhat

MB, GB, avagy 16 év távlata egy ezres nagyságrend ugrásának szemszögéből.

2021.01.02.
8

Stadia HUN
Cthulhu Saves Christmas (Stadia)

Megérkezett a könnnyed karácsonyi JRPG Stadiára is. Teszt.

2020.12.30.
4

Necroman Mk2
2020. év dala

2020-ban ismét keresem az év dalát! Nem a legjobb zenét, nem is a személyes kedvencemet, hanem azt a slágert, amely adott esztendőben, nemzetközi szinten a legnagyobb hatást váltotta ki. Így ha azt mondom, hogy 2020. év dala, akkora válaszom:

2020.12.29.
4

vem
Retró kvíz (tuti Steam kulcs!)

Gyere játékosnak vagy nézőnek, olyan címeket nyerhetsz mint pl. a Duke Nukem: Forever a 2 DLC-vel vagy a Two Worlds: Epic Edition. December 31-én este 20.00-kor.

2020.12.26.

Idgn
SYNERGY

Sziasztok! 12 évvel ezelőtt fogant meg először a gondolat bennem, hogy készítek egy grafikus novellát. Idő közben az alap koncepció többször változott átalakult, míg végre olyan formát öltött, amivel meg vagyok elégedve. Az elmúlt 10 évben beutaztam azokat a helyszíneket, ahol a történetem játszódik és szorgalmasan fotóztam, videóztam, jegyzeteltem. Nem ezen a platformon szeretném elindítani ezt a projektet, de úgy döntöttem teszek egy próbát az új Gamer365 blogban is. Új oldalak hamarosan!

2020.12.22.
4

reptile
AMONG US - PERMANENS DISCORD

Gyertek játszani, link a posztban.

2020.12.20.
1

maktub
Destiny 2 - Beyond Light

Amikor a sötétség jelenti a fényt az alagút végén.

2020.12.20.
13

Necroman Mk2
Hijacker Jack

Gazdag. Híres. Körözött. (Részben) Magyar.

2020.12.18.
10

Warhawk
Alba: A Wildlife Adventure

Környezetvédelmi kisokos a napsütéses mediterrán szigetvilágban.

2020.12.18.
4