[Teszt] Like a Dragon: Ishin!

Like a Dragon: Ishin!

dracoo2023.03.24. 13:00

Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő - idézhetném. A „legújabb“ Yakuza... akarom mondani, Like a Dragon játék esetében több nézőpontból is találó a fenti örökbecsű, hiszen olyan érzés a vele töltött idő, mintha régi, jól bejáratott színészeket néznénk, akik feudális (egészen pontosan japán késő edó-kori) kosztümökbe bújva adnak elő egy királydrámát. Komédia és tragédia egyszerre, a nagyérdemű sír, nevet, tapsol és néha bizony ásítozik.

A Like a Dragon: Ishin! halmozottan hendikeppel indul, hiszen egyszerre remake és remaster, ráadásul nem tagja a sorozat fősodrának. Mégis, ízig-vérig Yakuza játék, azok minden jellegzetességével (hibáival, ugyanakkor hangulatával és játékmenetbeli megvalósításával) együtt. Az eredeti Ishin! még a PS3 éra végén jelent meg (olyannyira, hogy egy tényleg inkább remaster szintű, HD-ra felhúzott PS4 verziót is kiadtak), de kizárólag Japánban, 2014-ben. Valószínűleg a széria váratlan és elsöprő nyugati sikerének köszönhető, hogy a számozott részek felmelegítése és széles körben elérhetővé tétele után a vadhajtások közül az Ishin!-t választották a stúdiónál következőként. Na de várjunk, mert nem volt elég a látványt a kor elvárásaihoz igazítani, valamint (végre!) lokalizálni. Az egész játékot átpakolták Unreal Engine 4-re, így valamelyest időtállóbbá téve a klasszikust. Hibák, kisebb bakik persze akadnak, sőt, a játéktér geometriája egy-az-egyben a régi, így a grafikai fidelitás hiába magas, olyan érzés a helyszíneken futkosni, mintha azt a röpke tíz év fejlődést kihagytuk volna, csak nem bántja annyira a szemünket.

Ishin! karakterek

Az archaikusság körüllengi azonban a játék minden porcikáját: a történet során sokat kell Kyo városában ingáznunk, még szerencse, hogy rengeteg (rengeteg!) apró mellékes tevékenységgel szórták be az utcákat - még akkor is, ha ezek jó része viszonylag egyszerű minijáték, vagy ún. fetch-quest. Lehet a lusta cicát hallal etetni! Vagy a hangos kutyust csontokkal nyugtatni! Lehet a tofut halálosan unó kisgyereknek (bármilyen) zöldséget adni! És a gésa hölgynek (bizonyos adottságokkal rendelkező) zöldséget adni! Természetesen itt van a mahjong, a karaoke-szerű táncikálós ritmusjáték, segíthetünk fát aprítani, vagy beállhatunk a ramenező pultjába éhes szájakat tömni, esetleg leveleket kézbesíteni... És az „Another Life“ kertesház-menedzselős mókáját még nem is említettem! Utóbbi leginkább a megszokott (?) bár/hoteltulaj falusi verziójának tűnik: kertészkedhetünk, építhetünk és szépíthetünk. Csupa jópofa tevékenység, melyek a főszálat hivatottak színesíteni, amire amúgy nagyon is szükség van.

Utcakép

Ugyanis a fő sztori egyenetlen tempóval bontakozik ki, eszméletlen sok párbeszéd és közjáték során, brutális mennyiségű pofozkodással megszórva. És pont a harcok során kerültem szembe a Yakuza játékokra oly jellemző erőltetett menet-szerű mélypontokkal. Habár a rendszer szerteágazó, számtalan lehetőséget kínál és többnyire valóban élvezetes, egy idő után nagyon szembetűnő az átlagos és a boss-csaták közötti különbség. Előbbieknél szinte alig kell gondolkodni, taktikázni, úgy siklunk át rajtuk, mint kés a vajon. Kis idő után belesüppedünk az általunk kedvelt harcmodorba, szinte ugyanazokat a kombinációkat ismételgetjük és legnagyobb ellenfelünk maximum a szűk tereken botladozó kameranézet lesz. Aztán viszont jön egy keményebb ellenfél, szép hosszú életcsíkkal, aki pillanatokon belül elkalapál, mi pedig végre alaposabban megnézzük, milyen lehetőségeink vannak. Négyféle küzdőstílus között váltogathatunk, akár menet közben is, amiket legfőképpen a fegyver (vagy annak hiánya) jellemez: pusztakezes, kardos, lőfegyveres, illetve a pisztolyt-kardot egyidejűleg használó „táncos“. Mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai, valamint mindegyikhez külön fejlesztési fa (korong) tartozik a menüben. Ezeken a korongokon lévő foglalatokat fogjuk fokozatosan megtölteni a játék során begyűjtött gömbökkel, melyek legtöbbje a négy stílus egyikéhez tartozik, de akad közöttük olyan, ami szabad felhasználású. Minél jobban „kiépítjük“ ezeknek a korongoknak a hálózatát, annál jobb és erősebb kombinációkkal gazdagítjuk a harcokat (természetesen a Yakuzák őse a Virtua Fighter, így ez aligha meglepetés).

Csihipuhi

Amint a történet egy bizonyos pontjához elérünk, ez a rendszer még bővül egy új elemmel. Ryoma (azaz Kiryu, az ő karakterét és egész jellemét szinte egy az egyben átemelték, nemcsak külsejében hasonlatos a nagybetűs HŐS-höz) viszonylag hamar Kyo városőrségének vezetői közé emelkedik, valamint kap a nyakába egy egész osztagot. Ezek a katonák egyrészt külön menedzselhetőek, amolyan gyűjtögetős kártyajáték képében, toborozhatóak az utcáról, fejleszthetőek és bizonyos helyzetekben kimondottan hasznosak. Na, őket tudjuk egy-egy speciális támadás vagy gyógyítás erejéig behívni a hirigek során. Egyszerre négyüket tudjuk talonban tartani és aktiválni, amint betelik a szükséges méter.

Villámlik

Az átlagos összecsapások persze aligha okoznak majd fejtörést, csak sajnos rengeteg van belőlük - a fő sztoriszálat járva, de a városban ingázva ugyanúgy, és utóbbiak hiába véletlenszerűek, legtöbbször kikerülhetetlenek a szűkös utcákon. Ez a fajta játékmenet tényleg csak azért ennyire szembetűnő, mert a sztori fonalát göngyölítve legtöbbször két-három helyszín között futkosunk, és ha nem lennének a mellékes tevékenységek, ez a mára már avittas formula nagyon hamar unalomba fulladna. Az Ishin! lendülete még így is egyenetlen picit, középtájt leül, valószínűleg, hogy teret engedjen Ryoma tuningolásának, ami nélkül bizonyos helyzetek (harcok) szinte megoldhatatlanok.

Csoportkép

Ha jól megnézem, az eddigiek alapján úgy tűnhet, csak szapulom az Ishin!-t, pedig igazából meglepően jól szórakoztam a vele töltött órák során. Olyan hangulatot képes teremteni a Ryu Ga Gotoku csapata, ami jóformán utánozhatatlan, nem is jut eszembe hirtelen ilyen kaliberű játék a közelmúltból, ami ennyire professzionálisan elegyíti a tipikus gengszterfilm sablonokból épített komoly(kodó) történetét és a tipikusan japán, tipikusan túlzó, már-már hisztérikusan nevetős helyzetekkel. A „konverzió“ is példás minden tekintetben, képes az egész játékot ilyen hűen modernizálni és kiegészíteni. Ugyan az angol szinkronba csak belekóstoltam, panaszra semmi okom; az általam preferált eredeti hangsáv és angol felirat kombó kvázi tökéletesen sikerült. Viszont a sorozat tradícionális részeit ismerők és kedvelők talán jobban tudják értékelni a Like a Dragon: Ishin!-t, gyakorlatilag egy olyan élményt, extra réteget nyújt számukra, ami az új belépőket elkerüli. Utóbbiak inkább a fősodorbeli darabok iránt érdeklődjenek, ez a rész főleg a rajongók számára készült (annak idején is, most meg pláne, az archaikus játékmenet irányába elnézőbbek lehetnek, lehetünk). Valójában ezt az egy dolgot róhatjuk fel neki, főleg a valóban időszerű, friss elemekkel telepakolt hetedik epizód után érződik egy lépés előre, kettő hátrának a szamurájos kaland. Majd’ tíz év kellett hozzá, de végre mi is átélhetjük!

PLATFORM PC, PS5, PS4, Xbox Series
KIADÓ SEGA FEJLESZTŐ Ryu Ga Gotoku Studio
MEGJELENÉS 2023. február 21. ÁR 20 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

2 órája
2

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

15 órája
7

Astor: Blade of the Monolith

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

22 órája

Visszatér a Summer Game Fest, 25 millió felett az Elden Ring – ez történt szerdán

Továbbá: Lifeless Moon, Limited Run Games Showcase, Visions of Mana, Goodnight Universe, Ara: History Untold

1 napja
7

SteelSeries Arctis Nova 5 - hangos mindenes

A Nova széria folytatásaként a SteelSeries elhozta az Arctis Nova 5 fejhallgatót, amely sok pontban a tradíciókat folytatja. Más ponton viszont ott újít, ahol az előd hiányosságait valóban ki kellett egészíteni. Körülbelül egy hónapig nyúztuk a készüléket, most pedig tesztben mondjuk el a véleményünket!

1 napja

PlayStation Game Catalog: a júniusi felhozatal

Monster Hunter Rise. Crusader Kings III. After Us. Anno 1800. Valamint újabb PlayStation VR2 érkező, ráadásul a ma debütáló DLC-vel együtt!

1 napja
5

Bemutatkozott a Dragon Age: The Veilguard játékmenete, rekordot döntött a Resident Evil Village – ez történt kedden

Továbbá: Mixtape, Sumo Group, Marvel's Spider-Man 2, Amerzone: The Explorer's Legacy, Conscript, Exo One.

2 napja
11

Echostasis – Könnycsepp az esőben

Mi van akkor, ha az emberiség és az androidok kapcsolatában valójában nem a gépek, hanem mi vagyunk a szörnyetegek?

2 napja

Ubisoft Forward 2024 nyár - egyenesen Los Angelesből

A forró Xbox bemutató után az Ubisoft is folytatja a klasszikus E3-hangulat megidézését.

3 napja
44

PC Gaming Show 2024 - nyári dömping

10 éves a PC Gaming Show, ennek örömére pedig a PC Gamer és a stream szervezői 70+ trailert gyűjtöttek össze. Jól olvastátok, több mint hetvenet!

3 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
3

Xbox Games Showcase

A Microsoft igyekezett visszahozni a klasszikus E3 konferenciák hangulatát, ami a belsős és külsős címek együttesével sikerült is.

4 napja
153

Call of Duty: Black Ops 6 Direct

Az Xbox Showcase után közvetlenül egy félórás külön műsort szenteltek az idei Call of Duty epizódnak. Lássuk mit tudtunk meg!

4 napja
3

Future Games Show Summer Showcase 2024

A mennyiségre és a minőségre sem lehetett panasz a Future Games Show nyári műsorában.

5 napja
2

Future of Play Direct 2024

Az indie címek szerelmesei újabb digitális adásból szemezgethettek: több mint 20 címet láthattunk a nagyjából félórás adásban.

5 napja

Day of the Devs 2024 - támadnak az indie-k

A jóféle indie játéknak nem kell a cégér, de mégis, sokszor kell az a figyelemfelhívás a fejlesztőknek, amit az E3 utáni világban kapnak a különböző műsorokban való részvétellel. A 2024-es Day of the Devs-et szemlézzük.

5 napja
2

Devolver Direct 2024: boldog szülinapot, Volvy!

A Devolver Digital ismét megcsinálta a saját kis Direct eseményét - a Devolver Direct 2024 Volvy születésnapjáról szólt. A szokásos elmebeteg stílusban.

5 napja
1

Summer Game Fest 2024

Lezajlott az idei Summer Game Fest műsor, mely az előzetes előrejelzéseknek megfelelően inkább az idei címekre és a kisebb stúdiók címeire koncentrált.

6 napja
32

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

43 éves játékokat viszonylag ritkán szoktak remake-elni, de ha a Wizardryhoz hasonló klasszikusról van szó, akkor inkább azon csodálkozunk, miért kellett erre ennyit várni.

6 napja
4

Címet váltott a Dragon Age, PlayStationre is jöhet a Halo remaster – ez történt csütörtökön

Továbbá: Atlas Fallen, Akimbot, Everafter Falls, Naheulbeuk's Dungeon Master, Frogun Encore, Nintendo Switch Online.

7 napja
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==