[Teszt] Cocoon

Cocoon

fcsabaFarkas Csaba2023.10.18. 22:07

A Playdead életérzés szilánkjai két stúdió, nevezetesen a Jumpship és a Geometric Interactive képében is izgalomban tartják a játékipart, az ember így mindig felkapja a fejét, ha a Limbo és Inside egykori alkotói újabb produkciókkal állnak elő. Míg Dino Patti és a Jumpship tavaly már bemutatkozott a Somerville című játékukkal, most Jeppe Carlsen és a Geometric Interactive teszik le a névjegyüket. De ha az előzményeket félre is tesszük, a Cocoon önmagában is egy érdekfeszítő, újszerű és kreatív koncepció ígéretét hordozza a kitinpáncél alatt.

Alighogy kiesünk a gubóból, a teljes immerzió máris működni kezd: mivel az egyszerű irányítás, a hibátlan reszponzivitás és az ízléses minimalizmus most is a játékdesign alapelemeit képezik, a sallangmentességnek köszönhetően észre sem vesszük, hogy a képernyőn látott környezet tutorial nélkül is pillanatok alatt bevonzott. A környezet furcsa és idegen, sokszor organikus és élő, az összhatás viszont mégsem lép Giger nyomdokaiba, az egyes közegek és szituációk nem a viszolygást, inkább a felfedezés és rácsodálkozás érzését korbácsolják. A területek egytől-egyig földöntúli, misztikus és eleven hatást keltenek, a maga logikája, szimbólumai és működése mentén pedig szavak nélkül is megvalósul a világépítés. Mozgásunk a side-scrollozás helyett izometrikus nézetre vált, a játéktér pedig sosem lépi át a beláthatóság határait: bár alapvetően egész világokat kapunk, az előrehaladás kisebb szekvenciákra tagozódik, ez pedig a változatosságot és a fokozatosan kibontakozó lehetőségeket is megfelelően adagolja. Az alaphangulat természetesen a zenei aláfestéssel válik teljessé, a sejtelmes miliőt ambiens, lassabb sci-fikre jellemző darabok kísérik.

Az előzetesek és gameplay bemutatók már felfedték, hogy a Cocoon a “világok a világokban” koncepciót maxolja ki, vagyis lehetőségünk nyílik, hogy matrjoska babával modellezhető halmazelméleti kérdéseken, vagy éppen a fraktálgeometria érdekességein töprengjünk el, amikor ide-oda szökellünk a különböző szférákban. Vizuálisan ezt úgy kell elképzelni, hogy bizonyos területeken csak úgy haladhatunk át, ha bogárkánk a megfelelő üveggolyót cipeli, ezek a gömbök azonban önmagukban is külön világokat jelentenek, melyekbe fejest ugorhatunk. Egyik világot a másikba simán belerángathatjuk, egymásba csomagolva átvihetjük őket egy harmadik világba, de a különböző ökoszisztémák néha kölcsönhatásba is hozhatók egymással. Ez a tematika végig megmarad, ennek ellenére ügyesen elkerüljük a one-trick pony hatást, lehetőségeink ugyanis mindig átlépnek egy újabb dimenzióba: az eddig lefektetett szabályok új megvilágításba helyeződnek, szemléletünk pedig folyamatosan tágul. Nyilván így is érezhető, hogy ebbe a kérdéskörbe véges számú reveláció kódolható bele, de a 4-5 óra alatt lesz néhány olyan pillanat, amit akár előre is láthattunk volna, mégis katartikus fordulópontok lesznek.

Definíció szerint a Cocoon egy puzzle-kalandjáték, de a fejtörők mellett ügyességi részek és bossharcok is előfordulnak. Az utóbbi meredeken hangzik, hiszen harcrendszer nincs a játékban, a szellemi elődökhöz hasonlóan csupán egyetlen gombot kell nyomogatnunk, ezzel pedig az összes interakciónk elvégezhető. Ezek a küzdelmek mégis élvezetesek, hiszen minden összecsapáshoz külön mechanikát és taktikát társítottak, így az egyszerű irányítás ellenére - amennyire lehetett - azért változatossá és érdekessé tették ezeket a találkozásokat. Mivel elhalálozni nem fogunk, az adott helytartó csupán kihajít minket az aktuális golyóból, visszatérve pedig az elejétől indul a szekvencia - szerencsére egyik esetben sem kell sokat gyalogolni, hogy ismét belevághassunk a párviadalba. Nem hiszem, hogy a játék nehezét ezek az ütközetek jelentenék, nekem inkább az ügyességi részekkel gyűlt meg bajom: a játék második felében többször előáll egy lövöldözős próbatétel, melyben az időzítés, a jó célzás és a gyors reakció is kulcsszerepet játszanak. Önmagában persze nem vészes, de az alaptempóhoz és az addig tapasztalt kihívásokhoz képest számomra kicsit kilógott ez a kötelező minijáték, melyet inkább egy árkád játékteremben tudok elképzelni, mint egy filozofikus puzzle környezetben.

A fejtörők viszont egyáltalán nem nehezek, egy-két kivételtől eltekintve teljesen gördülékeny és folyamatos volt a haladásom. Az esetek többségében meg sem kell állni, a helyzet átgondolása helyett rögtön bele is vághatunk a dolgok elrendezésébe, néhány ösztönös próbálgatás után pedig azonnal össze is áll, hogy mire megy ki a megoldás. Ennek valaki örülni fog, valaki nem, a Cocoon azonban nem jelent majd kihívást azok számára, akik számtalan puzzle-játékon gondolkodták már végig magukat. A kizárom-bezárom, illetve a megkerülöm-átviszem mintázatok ismerősek lesznek, ezek fokozatos elnehezedése helyett inkább a változatosságra kerül a hangsúly - ezzel a priorizálással pedig személy szerint egyet tudok érteni. Én inkább abban találtam meg a komfortérzetet, hogy a nehezebb helyzetekben is volt bennem egy megnyugtató érzés, hogy ebben az átgondolt, kicsiszolt és olajozott játéktérben tuti, hogy nem fogom magam softlockolni, illetve nem tudok olyan döntésre jutni, amivel végleg elvágnám magam a megoldástól.

Kompakt és tömény tapasztalat, azonnali immerzió és maradandó gondolatok: tipikus Playdead élmény, csak színesebb vizualitással, koncentráltabb tematikával és sokkal gördülékenyebb előrehaladással. Ilyen könnyű sosem volt még hátunkra venni a világot, így az őszi darálóban is nyugodtan bevállalhatjuk (már csak a Game Pass miatt is), a végijátszás közben viszont érdemes minimalizálni a szüneteket, nehogy elfelejtsük, melyik bolygót melyik zsebünkben hagytuk.

PLATFORM PC, Xbox, PlayStation, Nintendo Switch
KIADÓ Annapurna Interactive FEJLESZTŐ Geometric Interactive
MEGJELENÉS 2023. október 06. ÁR 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 órája

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

18 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

2 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

9 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3