[Teszt] Cocoon

Cocoon

fcsabaFarkas Csaba2023.10.18. 22:07

A Playdead életérzés szilánkjai két stúdió, nevezetesen a Jumpship és a Geometric Interactive képében is izgalomban tartják a játékipart, az ember így mindig felkapja a fejét, ha a Limbo és Inside egykori alkotói újabb produkciókkal állnak elő. Míg Dino Patti és a Jumpship tavaly már bemutatkozott a Somerville című játékukkal, most Jeppe Carlsen és a Geometric Interactive teszik le a névjegyüket. De ha az előzményeket félre is tesszük, a Cocoon önmagában is egy érdekfeszítő, újszerű és kreatív koncepció ígéretét hordozza a kitinpáncél alatt.

Alighogy kiesünk a gubóból, a teljes immerzió máris működni kezd: mivel az egyszerű irányítás, a hibátlan reszponzivitás és az ízléses minimalizmus most is a játékdesign alapelemeit képezik, a sallangmentességnek köszönhetően észre sem vesszük, hogy a képernyőn látott környezet tutorial nélkül is pillanatok alatt bevonzott. A környezet furcsa és idegen, sokszor organikus és élő, az összhatás viszont mégsem lép Giger nyomdokaiba, az egyes közegek és szituációk nem a viszolygást, inkább a felfedezés és rácsodálkozás érzését korbácsolják. A területek egytől-egyig földöntúli, misztikus és eleven hatást keltenek, a maga logikája, szimbólumai és működése mentén pedig szavak nélkül is megvalósul a világépítés. Mozgásunk a side-scrollozás helyett izometrikus nézetre vált, a játéktér pedig sosem lépi át a beláthatóság határait: bár alapvetően egész világokat kapunk, az előrehaladás kisebb szekvenciákra tagozódik, ez pedig a változatosságot és a fokozatosan kibontakozó lehetőségeket is megfelelően adagolja. Az alaphangulat természetesen a zenei aláfestéssel válik teljessé, a sejtelmes miliőt ambiens, lassabb sci-fikre jellemző darabok kísérik.

Az előzetesek és gameplay bemutatók már felfedték, hogy a Cocoon a “világok a világokban” koncepciót maxolja ki, vagyis lehetőségünk nyílik, hogy matrjoska babával modellezhető halmazelméleti kérdéseken, vagy éppen a fraktálgeometria érdekességein töprengjünk el, amikor ide-oda szökellünk a különböző szférákban. Vizuálisan ezt úgy kell elképzelni, hogy bizonyos területeken csak úgy haladhatunk át, ha bogárkánk a megfelelő üveggolyót cipeli, ezek a gömbök azonban önmagukban is külön világokat jelentenek, melyekbe fejest ugorhatunk. Egyik világot a másikba simán belerángathatjuk, egymásba csomagolva átvihetjük őket egy harmadik világba, de a különböző ökoszisztémák néha kölcsönhatásba is hozhatók egymással. Ez a tematika végig megmarad, ennek ellenére ügyesen elkerüljük a one-trick pony hatást, lehetőségeink ugyanis mindig átlépnek egy újabb dimenzióba: az eddig lefektetett szabályok új megvilágításba helyeződnek, szemléletünk pedig folyamatosan tágul. Nyilván így is érezhető, hogy ebbe a kérdéskörbe véges számú reveláció kódolható bele, de a 4-5 óra alatt lesz néhány olyan pillanat, amit akár előre is láthattunk volna, mégis katartikus fordulópontok lesznek.

Definíció szerint a Cocoon egy puzzle-kalandjáték, de a fejtörők mellett ügyességi részek és bossharcok is előfordulnak. Az utóbbi meredeken hangzik, hiszen harcrendszer nincs a játékban, a szellemi elődökhöz hasonlóan csupán egyetlen gombot kell nyomogatnunk, ezzel pedig az összes interakciónk elvégezhető. Ezek a küzdelmek mégis élvezetesek, hiszen minden összecsapáshoz külön mechanikát és taktikát társítottak, így az egyszerű irányítás ellenére - amennyire lehetett - azért változatossá és érdekessé tették ezeket a találkozásokat. Mivel elhalálozni nem fogunk, az adott helytartó csupán kihajít minket az aktuális golyóból, visszatérve pedig az elejétől indul a szekvencia - szerencsére egyik esetben sem kell sokat gyalogolni, hogy ismét belevághassunk a párviadalba. Nem hiszem, hogy a játék nehezét ezek az ütközetek jelentenék, nekem inkább az ügyességi részekkel gyűlt meg bajom: a játék második felében többször előáll egy lövöldözős próbatétel, melyben az időzítés, a jó célzás és a gyors reakció is kulcsszerepet játszanak. Önmagában persze nem vészes, de az alaptempóhoz és az addig tapasztalt kihívásokhoz képest számomra kicsit kilógott ez a kötelező minijáték, melyet inkább egy árkád játékteremben tudok elképzelni, mint egy filozofikus puzzle környezetben.

A fejtörők viszont egyáltalán nem nehezek, egy-két kivételtől eltekintve teljesen gördülékeny és folyamatos volt a haladásom. Az esetek többségében meg sem kell állni, a helyzet átgondolása helyett rögtön bele is vághatunk a dolgok elrendezésébe, néhány ösztönös próbálgatás után pedig azonnal össze is áll, hogy mire megy ki a megoldás. Ennek valaki örülni fog, valaki nem, a Cocoon azonban nem jelent majd kihívást azok számára, akik számtalan puzzle-játékon gondolkodták már végig magukat. A kizárom-bezárom, illetve a megkerülöm-átviszem mintázatok ismerősek lesznek, ezek fokozatos elnehezedése helyett inkább a változatosságra kerül a hangsúly - ezzel a priorizálással pedig személy szerint egyet tudok érteni. Én inkább abban találtam meg a komfortérzetet, hogy a nehezebb helyzetekben is volt bennem egy megnyugtató érzés, hogy ebben az átgondolt, kicsiszolt és olajozott játéktérben tuti, hogy nem fogom magam softlockolni, illetve nem tudok olyan döntésre jutni, amivel végleg elvágnám magam a megoldástól.

Kompakt és tömény tapasztalat, azonnali immerzió és maradandó gondolatok: tipikus Playdead élmény, csak színesebb vizualitással, koncentráltabb tematikával és sokkal gördülékenyebb előrehaladással. Ilyen könnyű sosem volt még hátunkra venni a világot, így az őszi darálóban is nyugodtan bevállalhatjuk (már csak a Game Pass miatt is), a végijátszás közben viszont érdemes minimalizálni a szüneteket, nehogy elfelejtsük, melyik bolygót melyik zsebünkben hagytuk.

PLATFORM PC, Xbox, PlayStation, Nintendo Switch
KIADÓ Annapurna Interactive FEJLESZTŐ Geometric Interactive
MEGJELENÉS 2023. október 06. ÁR 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Ahhoz, hogy te is hozzászólj, be kell jelentkezned!
Necroman Mk2
Necroman Mk22023.10.30 15:07:47#1yrxk

A teszt elolvasása után már értem, miért dicsőítik a játékot. Izgalmasnak tűnik.

zaz
zaz2023.10.20 11:13:57#1yqvy

Remek játék!

lapaca
lapaca2023.10.19 19:25:29#1yqu5

Ez a játék úgy int be a mai kommersz játékiparnak, hogy öröm nézni.
Se tutorial, se villogó nyilak, egyszerűen csak hagy játszani. És közben még azzal is fricskát mutat, hogy az egész játékmenetét megoldja egy! gomb használatával.
Engem ez a sallangmentesség/természetesség fogott meg benne a legjobban.

Drazse
Drazse2023.10.19 14:22:27#1yqsz

Szintén!

wodbear wodbear2023.10.19 12:16:14
wodbear
wodbear2023.10.19 12:16:14#1yqsf

Ezt is tuti megveszem majd valamikor ps-re. Már régóta rajta tartottam a szemem.

Endzone 2

A várósépítő- kolóniamenedzsment játékokban már mindent ellőttek, ami itt újdonság lehet, gondolhatnánk. Lássuk, mit tud az Endzone 2, amely tovább csavarja a formulát.

8 órája
3

Korai megjelenések, új bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Of Peaks and Tides, Jurassic Park: Survival, Crosswind, Docked, Ratatan, Ghost of Yōtei, Arctic Awakening, Neo Berlin 2087.

11 órája
5

Titan Quest II

Akció RPG ókori görög mitológiai csomagolásban, második felvonás. Majd húsz évvel később, másik fejlesztőcsapattól, de hosszú célegyenesben a Titan Quest II.

1 napja
5

Focis visszatérés és nyomozás Snoopyval – ez történt szerdán

Benne: Football Manager 26, Lego Voyagers, Zoochosis, Snoopy & The Great Mystery Club, Kumarn: The Wandering Spirit, Fast & Furious: Arcade Edition, CloverPit, R-Type Delta: HD Boosted, The Secret of Weepstone, Davy X Jones.

1 napja
8

PlayStation Game Catalog: augusztusi érkezők

Sword of the Sea a premier napján! Mortal Kombat 1. Marvel’s Spider-Man. INDIKA. Többek között ezt várhatják az előfizetők ebben a hónapban.

2 napja
1

Mafia: The Old Country

A Mafia sorozat gyakorlatilag a negyedik epizódjához érkezett, a most megjelent Old Country pedig nem is tipikus folytatás, hanem előzmény, amely új hősökkel és ismerős helyzetekkel operál...

2 napja
33

Vidám és véres kalandok – ez történt kedden

Benne: Remedy, Haunted Bloodlines, Dunkadillo, Mandragora, Chip 'N Clawz vs. Brainioids, Detective VR, Vex Mage, Robots at Midnight.

2 napja
1

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

2 napja
15

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

3 napja
1

Battlefield 6

3 napja
10

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

4 napja
1

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

6 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

6 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

7 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

7 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

8 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

8 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

9 napja
7

A felhasználói élmény érdekében cookie-kat használunk.