[Teszt] Skábma - Snowfall

Skábma - Snowfall

siklaraSimon Klára2022.05.03. 23:00

Habár finnországi kalandom során a Lappföldre nem jutottam el, most virtuálisan pótolhattam az utazást, hála a számik (lappok) életét és hiedelemvilágát bemutató, varázslatos északi tájakon játszódó Skábma - Snowfall-nak.

Gyengéim az olyan videojátékok, amelyek a történetmesélés és szórakoztatás mellett az ismeretterjesztésre, vagy, mint a Skábma esetében, egy mára alig párszázezer lelket számláló őslakos nép kultúrájának szélesebb körű bemutatására és megőrzésére törekszenek. Ilyen volt pár éve az alaszkai őslakosok Never Alone játéka is, amelyhez a Skábma sajnos nem csak ismeretterjesztő jellegében, hanem frusztráló játékmenetében is hasonlít, de ne legyünk negatívak, kezdjük az erényekkel!

A Skábma: Snowfall főszereplője Áilu, egy fiatal számi, aki már történetünk kezdetén kihúzza a gyufát azzal, hogy a rábízott rénszarvasok egyikét hagyja elszökni a nomád falucskából, pedig a java csak ezután jön. Amikor egy robbanást követően véletlenül rátalál egy számi gyógyító, egy Noaidi díszes dobjára, velünk ellentétben még aligha sejti, hogy hamarosan a népe, és a természet sorsa is rajta múlik majd. Rejtélyes kórság üti fel a fejét, amely nem csak élőhelyét torzítja el helyenként, de közössége tagjait is megfertőzi, a megoldás kulcsa pedig a gyógyító mágiával átjárt dob, és a rá festett négy familiáris, akiknek szelleme különleges elementális képességekkel ruházzák fel a Noadik nyomdokába lépő Áilut.

A Unity motorral készült akció-kaland valójában inkább csak kaland sok felfedezéssel, ugrálással és egészen minimális, leginkább önvédelemre és elkerülésre építő harccal. A fokozatosan megnyitott képességek révén, mint például a dupla ugrás, vagy a levegőben siklás, egyre több korábban nem megközelíthető helyre juthatunk el, valamint dobunkkal is aktiválhatunk olykor környezeti elemeket, például minket elröppentő fuvallatokat, vagy akár falakat is áttörhetünk. Dobunk sok esetben a tájékozódást is segíti és ütögetésével a sötét barlangokban némi fényt bocsát ki, vagy felfed rejtett lábnyomokat, falrajzokat.

A változatos és jópofa képességek gyakorlati kivitelezése, illetve még inkább a játék technikai megvalósítása sajnos erősen kiforratlan és azt az érzetet keltette bennem, hogy egy még néhol félkész, de legalábbis nagyon nyers verzióval játszom. Lehetséges, hogy a Steames tesztelői build nem tükrözi a végleges állapotot, mindenesetre az első legzavaróbb probléma az optimalizálatlan teljesítmény volt. A grafikai beállításokat azonnal vissza kellett állítanom és még így is döcög-röcög helyenként az egyébként csudaszép, stílusos és rettentően hangulatos látvány. Hasonlóan lelohasztó, amikor A-ból B-be szaladva egy barlang bejáratnál meglátom a fekete alapon fehér „loading” feliratot, illetve némelyik effekt, például a vízesések egy része is úgy néz ki, mintha valami placeholder csobogás lenne. A legfájóbb az volt, amikor egyszer felülírtam az automentést egy manuálissal, mire csak simán elszálltak a mentéseim (de szerencsére ezt a játék elején játszottam el).

A technikai problémákon túl tudnék lépni, ha részben ezek, részben az elavult megoldások miatt nem lenne néha kimondottan frusztráló a haladás. Bár a bal felső sarokban és a menüben is mindig látjuk az aktuális kötelező és opcionális feladatokat, nem mindig világos, hogy pontosan hová kell menni, mi a prioritás, és hogy egy területet csak egyszer járhatunk be és akkor kell megtalálnunk az összes ott található eldugott gyűjtögethető cuccot, vagy később is visszamehetünk. Áilu mozgása néha kifejezetten nehézkes, lomha forgása és a darabos animációk és a rémes kamerakezelés miatt nem egy fluid élmény vele az ugrabugra, ugyanakkor vannak néha kifejezetten élvezetes ügyességi részek. Némelyik képesség használata elsőre nem igazán intuitív és nincs is rendesen elmagyarázva, sokszor nem egyértelmű, hová lehetséges átugrani és hol van láthatatlan fal, többször beragadtam a falba és csak egy checkpoint reload segített, és így tovább.

Ha a bosszúságokat sikerül leküzdeni, a durva felszín alatt egy csupaszív kaland lapul kevés, de érdekes szereplővel, akik az átvezetők alatt dallamos északi számi nyelven szólalnak meg, meseszép tájakkal, és egy világot nem megváltó, de egyedi elemeket is felvonultató történettel "ember és természet" kapcsolatáról. A hossz erősen függ attól, mennyire merülünk el a csodaszép helyszínek alapos felderítésében és a gyűjtögetésben, de olyan 10 óra alá tehető, ami tisztességes. A jelen állapotában pont elég is. A hangulata, bája mellett jelenleg a nyitott helyszínek felépítése, kidolgozottsága és megjelenítése a Skábma legfőbb vonzereje, meg persze az sem mellékes, hogy lehet benne rénszarvast simogatni!

Vérzik a szívem, hogy ilyen közepes értékelést kell adnom rá, mert témájában eredeti és hiánypótló, szeretném, ha még sok hasonló készülne, és az is nyilvánvaló, hogy szívvel-lélekkel dolgoztak rajta, de egész egyszerűen nincs kész. Pár hónap múlva talán érdemes lesz számi rénszarvaspásztornak-gyógyítónak állni, egyelőre azonban csak a kultúra iránt kiemelten érdeklődő játékosok találnak benne kapaszkodókat.

Pontosan
5
Platform: PC (Steam)
Kiadó: PID Games, Sunsoft| Fejlesztő: Red Stage Entertainment
Megjelenés: 2022. április 22. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

3 órája

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

18 órája
6

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

19 órája

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

1 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

1 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

2 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

2 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

4 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

4 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

5 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

5 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

5 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

6 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

6 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

7 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

7 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

8 napja
8

Heti megjelenések

9 napja
12