[Teszt] Skábma - Snowfall

Skábma - Snowfall

siklaraSimon Klára2022.05.03. 23:00

Habár finnországi kalandom során a Lappföldre nem jutottam el, most virtuálisan pótolhattam az utazást, hála a számik (lappok) életét és hiedelemvilágát bemutató, varázslatos északi tájakon játszódó Skábma - Snowfall-nak.

Gyengéim az olyan videojátékok, amelyek a történetmesélés és szórakoztatás mellett az ismeretterjesztésre, vagy, mint a Skábma esetében, egy mára alig párszázezer lelket számláló őslakos nép kultúrájának szélesebb körű bemutatására és megőrzésére törekszenek. Ilyen volt pár éve az alaszkai őslakosok Never Alone játéka is, amelyhez a Skábma sajnos nem csak ismeretterjesztő jellegében, hanem frusztráló játékmenetében is hasonlít, de ne legyünk negatívak, kezdjük az erényekkel!

A Skábma: Snowfall főszereplője Áilu, egy fiatal számi, aki már történetünk kezdetén kihúzza a gyufát azzal, hogy a rábízott rénszarvasok egyikét hagyja elszökni a nomád falucskából, pedig a java csak ezután jön. Amikor egy robbanást követően véletlenül rátalál egy számi gyógyító, egy Noaidi díszes dobjára, velünk ellentétben még aligha sejti, hogy hamarosan a népe, és a természet sorsa is rajta múlik majd. Rejtélyes kórság üti fel a fejét, amely nem csak élőhelyét torzítja el helyenként, de közössége tagjait is megfertőzi, a megoldás kulcsa pedig a gyógyító mágiával átjárt dob, és a rá festett négy familiáris, akiknek szelleme különleges elementális képességekkel ruházzák fel a Noadik nyomdokába lépő Áilut.

A Unity motorral készült akció-kaland valójában inkább csak kaland sok felfedezéssel, ugrálással és egészen minimális, leginkább önvédelemre és elkerülésre építő harccal. A fokozatosan megnyitott képességek révén, mint például a dupla ugrás, vagy a levegőben siklás, egyre több korábban nem megközelíthető helyre juthatunk el, valamint dobunkkal is aktiválhatunk olykor környezeti elemeket, például minket elröppentő fuvallatokat, vagy akár falakat is áttörhetünk. Dobunk sok esetben a tájékozódást is segíti és ütögetésével a sötét barlangokban némi fényt bocsát ki, vagy felfed rejtett lábnyomokat, falrajzokat.

A változatos és jópofa képességek gyakorlati kivitelezése, illetve még inkább a játék technikai megvalósítása sajnos erősen kiforratlan és azt az érzetet keltette bennem, hogy egy még néhol félkész, de legalábbis nagyon nyers verzióval játszom. Lehetséges, hogy a Steames tesztelői build nem tükrözi a végleges állapotot, mindenesetre az első legzavaróbb probléma az optimalizálatlan teljesítmény volt. A grafikai beállításokat azonnal vissza kellett állítanom és még így is döcög-röcög helyenként az egyébként csudaszép, stílusos és rettentően hangulatos látvány. Hasonlóan lelohasztó, amikor A-ból B-be szaladva egy barlang bejáratnál meglátom a fekete alapon fehér „loading” feliratot, illetve némelyik effekt, például a vízesések egy része is úgy néz ki, mintha valami placeholder csobogás lenne. A legfájóbb az volt, amikor egyszer felülírtam az automentést egy manuálissal, mire csak simán elszálltak a mentéseim (de szerencsére ezt a játék elején játszottam el).

A technikai problémákon túl tudnék lépni, ha részben ezek, részben az elavult megoldások miatt nem lenne néha kimondottan frusztráló a haladás. Bár a bal felső sarokban és a menüben is mindig látjuk az aktuális kötelező és opcionális feladatokat, nem mindig világos, hogy pontosan hová kell menni, mi a prioritás, és hogy egy területet csak egyszer járhatunk be és akkor kell megtalálnunk az összes ott található eldugott gyűjtögethető cuccot, vagy később is visszamehetünk. Áilu mozgása néha kifejezetten nehézkes, lomha forgása és a darabos animációk és a rémes kamerakezelés miatt nem egy fluid élmény vele az ugrabugra, ugyanakkor vannak néha kifejezetten élvezetes ügyességi részek. Némelyik képesség használata elsőre nem igazán intuitív és nincs is rendesen elmagyarázva, sokszor nem egyértelmű, hová lehetséges átugrani és hol van láthatatlan fal, többször beragadtam a falba és csak egy checkpoint reload segített, és így tovább.

Ha a bosszúságokat sikerül leküzdeni, a durva felszín alatt egy csupaszív kaland lapul kevés, de érdekes szereplővel, akik az átvezetők alatt dallamos északi számi nyelven szólalnak meg, meseszép tájakkal, és egy világot nem megváltó, de egyedi elemeket is felvonultató történettel "ember és természet" kapcsolatáról. A hossz erősen függ attól, mennyire merülünk el a csodaszép helyszínek alapos felderítésében és a gyűjtögetésben, de olyan 10 óra alá tehető, ami tisztességes. A jelen állapotában pont elég is. A hangulata, bája mellett jelenleg a nyitott helyszínek felépítése, kidolgozottsága és megjelenítése a Skábma legfőbb vonzereje, meg persze az sem mellékes, hogy lehet benne rénszarvast simogatni!

Vérzik a szívem, hogy ilyen közepes értékelést kell adnom rá, mert témájában eredeti és hiánypótló, szeretném, ha még sok hasonló készülne, és az is nyilvánvaló, hogy szívvel-lélekkel dolgoztak rajta, de egész egyszerűen nincs kész. Pár hónap múlva talán érdemes lesz számi rénszarvaspásztornak-gyógyítónak állni, egyelőre azonban csak a kultúra iránt kiemelten érdeklődő játékosok találnak benne kapaszkodókat.

Pontosan
5
Platform: PC (Steam)
Kiadó: PID Games, Sunsoft| Fejlesztő: Red Stage Entertainment
Megjelenés: 2022. április 22. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 órája
1

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

20 órája

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

1 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

1 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

2 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

2 napja

Heti megjelenések

3 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

3 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

5 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

6 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

7 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

7 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

8 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

8 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

9 napja
3

Heti megjelenések

2025.10.27.
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2025.10.26.
24