[Teszt] Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

JigokuHorváth Katalin2023.01.22. 15:32

A Persona 4 Golden a 2008-ban, eredetileg PS2 konzolokra kiadott Persona 4 feljavított és bővített változata. Egy igencsak elismert japán szerepjáték, amit bár eddig csak PS Vitán (illetve tavalytól PC-n is) játszhattunk, de végre mai konzolokon is elérhetővé vált. Lássuk, hogy teljesít ma a négyes számú Persona!

A Persona 4 Golden története 2011 áprilisában veszi kezdetét. Főhősünk, Narukami Yuu (akit ha szeretnénk, a játékban másképp is elnevezhetünk) ekkor érkezik meg a világvégén is túl fekvő japán kisvárosba, Inabába. A szülei egy évre külföldre mentek dolgozni, így erre az időszakra a középiskolás fiút az itt élő, kislányát egyedül nevelő Dojima nagybácsi gondjaira bízzák.

Yuu korábban a nagyvárosban élt, így nagy váltás számára a vidéki élet, amit nem könnyít meg az a groteszk gyilkosságsorozat sem, ami közvetlenül az érkezése után veszi kezdetét Inabában. Ahogy az apró települést ellepő köd feloszlik, sorra bukkannak fel a kegyetlenül meggyilkolt emberek maradványai, akik hihetetlen módon tetőre szerelt antennáról vagy a villanyoszlopról lógnak le.

Közben a diákok körében egyre többet emlegetik a „Midnight Channel” legendát is, amely szerint ha esős napokon, éjfélkor a kikapcsolt tévét nézzük, megpillanthatjuk benne a lelki társunkat. Kíváncsiságból Yuu is kipróbálja, ám arra nem számít, hogy a tévéhez érve átjárót nyit egy másik világba… Ahogy pedig pár új barátjával az ismeretlen világba kerülnek, hamar kiderül, hogy a misztikus gyilkosságok és a Midnight Channel világa között közvetlen összefüggés van.

A rendőrség bár kitartóan nyomoz, ám tehetetlenek. Így amikor Yuu egyik ismerőse, a bájos Yukiko tűnik el, az új osztálytársaiból verbuvált, illetve a másik világból származó furcsa medvével kiegészülő csapat a saját kezébe kénytelen venni az irányítást, hogy végére járjanak a bűntényláncolatnak, és megmentsék a barátjukat. A viszonylag egyszerűen induló küldetésük idővel azonban sokkal komolyabb és meghökkentőbb fordulatot vesz…

Talán már ebből a velősebb felvezetésből is érzékelhető, hogy a Persona 4 Golden történetének egyértelműen a gyilkosságok utáni nyomozás áll a középpontjában. De ennél sokkalta több tartalommal, mondandóval és értékekkel bír: egyszerre feszültséggel és fordulatokkal teli krimi, a szereplők önmaguk elfogadásáért folytatott epikus küzdelme, de még egy tükör is, amelyet elénk tartva mi magunk is elgondolkozhatunk azon, mitől is vagyunk önmagunk vagy egyediek.

A Persona 4 Goldent nem lehet eléggé dicsérni: korát meghazudtoló gondolatokkal és témákkal foglalkozik, ráadásul egy nagyszerűen narrált, hangulatos történetben, végtelenül szerethető karakterekkel, különleges hangzásvilággal. Bár nem egy rövid játék (különösen, ha minden endinget végig szeretnénk nézni), de megéri rászánni az időt, mert meghatározó élményt nyújthat.

A játék leginkább két fő elemből tevődik össze: az egyik az általános napközbeni tevékenységeket takarja. Mivel Yuu diák, így iskolába kell járnia, ahol ismerkedhet a többi tanulóval, dolgozatokra kell készülnie, illetve az iskolán kívül is akadnak teendői, például az átmeneti otthonában. Bár kezdetben szűkebb az általunk bejárható tér, de egy idő után nemcsak Inabát fedezhetjük fel jobban, de pár környező, érdekesebb helyszínre is ellátogathatunk.

Persona játékok lévén a napközbeni tevékenységeknek fontos szerep jut: ezekkel növelhetjük Yuu statjait, ilyenkor vásárolhatunk a különféle üzletekben, illetve sok lehetőség akad egyes emberi kapcsolatainkat is ápolni (legyen szó akár a nyomozócsapatunkról, akár Inaba lakosairól).

Minden egyes ilyen napközbeni tevékenység a segítségünkre lehet abban, hogy a Midnight Channel világába lépve hatékonyan tudjuk harcolni az ott élő ellenséges lényekkel, a Shadow-kkal, miközben próbáljuk kimenteni az ott rekedt áldozatokat. Ez ugyanis a játék másik fő eleme, és igazán kiegyensúlyozottan akkor tudjuk játszani a játékot, ha Yuu hétköznapi tevékenységeit és a TV világban folytatott küzdelmeit ki tudjuk balanszolni.

Yuu és csapata szerencsére mind képes Personákat használva küzdeni (Yuu a „szokásos” recept szerint tudja váltogatni a Personákat, míg a többieknek egy adott Personája van). A dungeonok tematikára eléggé különbözőek, de mivel egy sablonra épültek (például a Persona 5-tel ellentétben nincsenek benne különösebben interaktív elemek, amik megtörnék a dungeon crawler-jellegét), így azért egy kicsit egysíkúnak érződhetnek így idő után.

A harc körökre osztott, és számos lehetőség közül választhatunk: támadhatunk az adott szereplő fegyverével, használhatunk Persona képességeket vagy itemeket, védekezhetünk, vagy el is menekülhetünk. Emellett az Analysis funkcióval megnézhetjük az egyes Shadow-k statjait, a Tactics menüben pedig beállítható, milyen hozzáállást tanúsítsanak az egyes csapattagok az ő körükben (ha szeretnénk, közvetlenül mi is irányíthatjuk őket).

A harcok elég látványosak, és mivel az ellenségek erősségei és gyengéi is változatosak, így mindig lesz lehetőség taktikázni. Különösen megéri az ellenség gyengeségét felfedezni és célzottan azt támadni, mivel minden ilyen alkalommal a földre küldhetjük őket, és egy bónusz támadást kapunk (ezek stackelhetők is ráadásul). Amennyiben minden ellenséget ledöntünk a lábáról, a partynk összes harcképes tagja részt vehet az All-Out-Attack-ben, ami egy nagyon erős kombinált csapást mér minden ellenségünkre.

Érdemes minél több időt tölteni a társainkkal, mert így nemcsak jobban megismerhetjük őket és az egyéni problémáikat vagy élethelyzeteiket, de a kapcsolatunkat (Social Link) magasabb szintre emelve erősebb Personákat fúzionálhatunk magunknak, illetve a harcok során a szereplők is egyre több különleges fogással tudnak hozzájárulni a sikerünkhöz. A Personák önmagukban is elég változatosak, ahogy a képességeik is, így rengeteg különféle stratégiát tudunk rájuk alapozni. Aki szeret ilyesmivel foglalkozni, azt a játék garantáltan elkényezteti.

A játék történetén nem változtattak (minden korábbi játékfunkció, illetve a TV Listings is megmaradt), ám remaster lévén több olyan új funkció bekerült a játékba, amik modernebb érzetet adnak a Persona 4 Goldennek. Ilyen például a Quick Save funkció, aminek hála a dungeonokban nem vagyunk arra kényszerítve, hogy állandóan visszatérjünk a bejárathoz manuális mentést csinálni.

Emellett a játék nehézségét is tudjuk állítani: nem kell mindent előről kezdenünk, ha nagyobb kihívásra vágyunk, vagy könnyíteni szeretnénk a játékmeneten. Az öt nehézségi fokozatból (Very Easy, Easy, Normal, Hard, Very Hard) bizonyára megtaláljuk a számunkra kényelmeset.

A látvány láthatóan fel lett javítva (különösen a visual novel-jellegű párbeszédek alatt mutatott karakterikonok lettek gyönyörűek, illetve összképileg is szép lett a látvány), a játék is nagyon simán fut, de ettől függetlenül sok ponton így is érződik, hogy egy régi játékról van szó: a szereplők továbbra is a PS2-verziós modellekként jelennek meg a képernyőn. A mozgásuk sokszor szögletes, és hiába lettek élesek és lettek felruházva szebb textúrákkal, élettelen babáknak hatnak, amiknek még a szája sem mozog, ha beszélnek. (Retro játékosokat nem feltétlenül zavar az ilyesmi, de a modernebb látványvilághoz szokott játékosoknak kizökkentő lehet, főleg az elején.)

Emellett sok jelenetben hiába javították fel a legtöbb textúrát, így is maradtak (főleg feliratok), amik ugyanúgy pixelesek. Nem túlzottan zavaróak, de helyenként ki lehet őket szúrni. Ugyanígy az animációs jelenetek hiába szépek, míg egy PS Vita apróbb képernyőjén kimondottan gyönyörűnek hatnak, egy modern tévén sokszor zavaróan alacsony felbontásúnak látszanak.

Korábban nem volt lehetőség visszanézni a Social Link jeleneteket, de végre kaptunk egy Album funkciót, aminek hála nemcsak újra átélhetjük az egyes jeleneteket, hanem más választási lehetőségeket megcélozva a korábban kihagyott reakciókat is megismerhetjük (a tényleges játékbeli választásunkat utólag már nem befolyásolja, de kellemes adalék).

Ami nagyon nagy bónusz, hogy végre az angol hangsáv mellett a japán is belekerült a játékba. És nem vagyunk arra sem korlátozva, hogy csak az egyikkel vagy csak a másikkal vigyünk végig egy teljes végigjátszást, mert bármikor váltogathatunk a kettő között (annyi, hogy a főhős névsorrendje az aktuális nyelvek megfelelően megváltozik).

A Persona 4 Golden nagyon sok aspektusból fantasztikus játék. Bár ez a remaster lehetett volna jobb vagy alaposabb is (főleg látványvilág szempontjából), de végre elérhetővé vált modern konzolokra is. Aki szerette a játékot, annak is megérhet egy újrajátszást ebben a formában, de különösen azoknak lehet jó lehetőség leülni elé, akiknek eddig kimaradt.

PLATFORM PS Vita, PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One/Series (GP), Nintendo Switch KIADÓK Atlus, Sega, SEGA of America, Atlus USA FEJLESZTŐK Atlus, P Studio, iXIT Corporation, Preapp Partners Co., Ltd. MEGJELENÉS 2023. január 13. ÁR 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Bejelentések hét közepén - ez történt szerdán

Benne: Mariachi Legends, Kingdom’s Return: Time-Eating Fruit and the Ancient Monster, Hell Let Loose: Vietnam, R-Type Dimensions III, Lucid Falls, Scramble Knights Royale, UN:Me, Frog Sqwad, Microsoft Flight Simulator 2024.

53 perce

Marvel Cosmic Invasion

19 órája
1

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

22 órája
118

Szivárgások jobbról-balról – ez történt kedden

Benne: Resident Evil Requiem, Assassin's Creed Black Flag Resynced, Divinity, Wholesome Snack, Showgunners, Skyrim Anniversary Edition, TMNT: Splintered Fate, Frosty Mini.

1 napja

Anno 117: Pax Romana

1 napja
1

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

2 napja
6

Endorfy Thock V2 - kellemes kopogtatást mindenkinek!

Az Endorfy egy masszív, sokszínű, kellemes hangú, egyben pénztárcabarát termékkel örvendezteti meg a mechanikus kapcsolók szerelmeseit. Az Endorfy Thock V2 a tesztlaborban járt és kellemes benyomásokat, na meg a fejünk búbjáig ható, kellemesen kopogó hangokat hagyott nálunk.

2 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
6

Cleared Hot - a Desert Strike-klónok reneszánsza!

3 napja
9

Retrace the Light

4 napja
2

A Netflixhez kerülnek a Warner játékai – ez történt pénteken

Továbbá: Code Vein II, Monster Hunter Showcase, Silent Road, 2XKO, Postal: Bullet Paradise.

5 napja
3

Total Chaos - Jönnek a számból a lények

5 napja
2

PC Gaming Show: Most Wanted traileráradat– ez történt csütörtökön

Továbbá: Total War, Cast Outs, Replaced.

6 napja
33

Twinkleby

6 napja
1

Kínai istenmészárlás – ez történt szerdán

Benne: The God Slayer, Gran Turismo 7, 4PGP Four-Player Grand Prix, Postal: Bullet Paradise, Serpent's Gaze.

7 napja
2

The Berlin Apartment

7 napja
6

Pieces of the Past

7 napja
1

Váratlan visszatérések - ez történt kedden

Benne: Elden Ring Nightreign, Let It Die, Pumuckl and the Crown of the Pirate King, Helldivers, Splinter Cell, 11 bit studios.

8 napja
5

Arc Raiders

8 napja
31

Game Pass: a decemberi mozgolódás

Marvel Cosmic Invasion. Death Howl. ROUTINE. Többek között ezzel zárja az évet a Microsoft előfizetéses szolgáltatása.

8 napja
4