[Teszt] Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

JigokuHorváth Katalin2023.01.22. 15:32

A Persona 4 Golden a 2008-ban, eredetileg PS2 konzolokra kiadott Persona 4 feljavított és bővített változata. Egy igencsak elismert japán szerepjáték, amit bár eddig csak PS Vitán (illetve tavalytól PC-n is) játszhattunk, de végre mai konzolokon is elérhetővé vált. Lássuk, hogy teljesít ma a négyes számú Persona!

A Persona 4 Golden története 2011 áprilisában veszi kezdetét. Főhősünk, Narukami Yuu (akit ha szeretnénk, a játékban másképp is elnevezhetünk) ekkor érkezik meg a világvégén is túl fekvő japán kisvárosba, Inabába. A szülei egy évre külföldre mentek dolgozni, így erre az időszakra a középiskolás fiút az itt élő, kislányát egyedül nevelő Dojima nagybácsi gondjaira bízzák.

Yuu korábban a nagyvárosban élt, így nagy váltás számára a vidéki élet, amit nem könnyít meg az a groteszk gyilkosságsorozat sem, ami közvetlenül az érkezése után veszi kezdetét Inabában. Ahogy az apró települést ellepő köd feloszlik, sorra bukkannak fel a kegyetlenül meggyilkolt emberek maradványai, akik hihetetlen módon tetőre szerelt antennáról vagy a villanyoszlopról lógnak le.

Közben a diákok körében egyre többet emlegetik a „Midnight Channel” legendát is, amely szerint ha esős napokon, éjfélkor a kikapcsolt tévét nézzük, megpillanthatjuk benne a lelki társunkat. Kíváncsiságból Yuu is kipróbálja, ám arra nem számít, hogy a tévéhez érve átjárót nyit egy másik világba… Ahogy pedig pár új barátjával az ismeretlen világba kerülnek, hamar kiderül, hogy a misztikus gyilkosságok és a Midnight Channel világa között közvetlen összefüggés van.

A rendőrség bár kitartóan nyomoz, ám tehetetlenek. Így amikor Yuu egyik ismerőse, a bájos Yukiko tűnik el, az új osztálytársaiból verbuvált, illetve a másik világból származó furcsa medvével kiegészülő csapat a saját kezébe kénytelen venni az irányítást, hogy végére járjanak a bűntényláncolatnak, és megmentsék a barátjukat. A viszonylag egyszerűen induló küldetésük idővel azonban sokkal komolyabb és meghökkentőbb fordulatot vesz…

Talán már ebből a velősebb felvezetésből is érzékelhető, hogy a Persona 4 Golden történetének egyértelműen a gyilkosságok utáni nyomozás áll a középpontjában. De ennél sokkalta több tartalommal, mondandóval és értékekkel bír: egyszerre feszültséggel és fordulatokkal teli krimi, a szereplők önmaguk elfogadásáért folytatott epikus küzdelme, de még egy tükör is, amelyet elénk tartva mi magunk is elgondolkozhatunk azon, mitől is vagyunk önmagunk vagy egyediek.

A Persona 4 Goldent nem lehet eléggé dicsérni: korát meghazudtoló gondolatokkal és témákkal foglalkozik, ráadásul egy nagyszerűen narrált, hangulatos történetben, végtelenül szerethető karakterekkel, különleges hangzásvilággal. Bár nem egy rövid játék (különösen, ha minden endinget végig szeretnénk nézni), de megéri rászánni az időt, mert meghatározó élményt nyújthat.

A játék leginkább két fő elemből tevődik össze: az egyik az általános napközbeni tevékenységeket takarja. Mivel Yuu diák, így iskolába kell járnia, ahol ismerkedhet a többi tanulóval, dolgozatokra kell készülnie, illetve az iskolán kívül is akadnak teendői, például az átmeneti otthonában. Bár kezdetben szűkebb az általunk bejárható tér, de egy idő után nemcsak Inabát fedezhetjük fel jobban, de pár környező, érdekesebb helyszínre is ellátogathatunk.

Persona játékok lévén a napközbeni tevékenységeknek fontos szerep jut: ezekkel növelhetjük Yuu statjait, ilyenkor vásárolhatunk a különféle üzletekben, illetve sok lehetőség akad egyes emberi kapcsolatainkat is ápolni (legyen szó akár a nyomozócsapatunkról, akár Inaba lakosairól).

Minden egyes ilyen napközbeni tevékenység a segítségünkre lehet abban, hogy a Midnight Channel világába lépve hatékonyan tudjuk harcolni az ott élő ellenséges lényekkel, a Shadow-kkal, miközben próbáljuk kimenteni az ott rekedt áldozatokat. Ez ugyanis a játék másik fő eleme, és igazán kiegyensúlyozottan akkor tudjuk játszani a játékot, ha Yuu hétköznapi tevékenységeit és a TV világban folytatott küzdelmeit ki tudjuk balanszolni.

Yuu és csapata szerencsére mind képes Personákat használva küzdeni (Yuu a „szokásos” recept szerint tudja váltogatni a Personákat, míg a többieknek egy adott Personája van). A dungeonok tematikára eléggé különbözőek, de mivel egy sablonra épültek (például a Persona 5-tel ellentétben nincsenek benne különösebben interaktív elemek, amik megtörnék a dungeon crawler-jellegét), így azért egy kicsit egysíkúnak érződhetnek így idő után.

A harc körökre osztott, és számos lehetőség közül választhatunk: támadhatunk az adott szereplő fegyverével, használhatunk Persona képességeket vagy itemeket, védekezhetünk, vagy el is menekülhetünk. Emellett az Analysis funkcióval megnézhetjük az egyes Shadow-k statjait, a Tactics menüben pedig beállítható, milyen hozzáállást tanúsítsanak az egyes csapattagok az ő körükben (ha szeretnénk, közvetlenül mi is irányíthatjuk őket).

A harcok elég látványosak, és mivel az ellenségek erősségei és gyengéi is változatosak, így mindig lesz lehetőség taktikázni. Különösen megéri az ellenség gyengeségét felfedezni és célzottan azt támadni, mivel minden ilyen alkalommal a földre küldhetjük őket, és egy bónusz támadást kapunk (ezek stackelhetők is ráadásul). Amennyiben minden ellenséget ledöntünk a lábáról, a partynk összes harcképes tagja részt vehet az All-Out-Attack-ben, ami egy nagyon erős kombinált csapást mér minden ellenségünkre.

Érdemes minél több időt tölteni a társainkkal, mert így nemcsak jobban megismerhetjük őket és az egyéni problémáikat vagy élethelyzeteiket, de a kapcsolatunkat (Social Link) magasabb szintre emelve erősebb Personákat fúzionálhatunk magunknak, illetve a harcok során a szereplők is egyre több különleges fogással tudnak hozzájárulni a sikerünkhöz. A Personák önmagukban is elég változatosak, ahogy a képességeik is, így rengeteg különféle stratégiát tudunk rájuk alapozni. Aki szeret ilyesmivel foglalkozni, azt a játék garantáltan elkényezteti.

A játék történetén nem változtattak (minden korábbi játékfunkció, illetve a TV Listings is megmaradt), ám remaster lévén több olyan új funkció bekerült a játékba, amik modernebb érzetet adnak a Persona 4 Goldennek. Ilyen például a Quick Save funkció, aminek hála a dungeonokban nem vagyunk arra kényszerítve, hogy állandóan visszatérjünk a bejárathoz manuális mentést csinálni.

Emellett a játék nehézségét is tudjuk állítani: nem kell mindent előről kezdenünk, ha nagyobb kihívásra vágyunk, vagy könnyíteni szeretnénk a játékmeneten. Az öt nehézségi fokozatból (Very Easy, Easy, Normal, Hard, Very Hard) bizonyára megtaláljuk a számunkra kényelmeset.

A látvány láthatóan fel lett javítva (különösen a visual novel-jellegű párbeszédek alatt mutatott karakterikonok lettek gyönyörűek, illetve összképileg is szép lett a látvány), a játék is nagyon simán fut, de ettől függetlenül sok ponton így is érződik, hogy egy régi játékról van szó: a szereplők továbbra is a PS2-verziós modellekként jelennek meg a képernyőn. A mozgásuk sokszor szögletes, és hiába lettek élesek és lettek felruházva szebb textúrákkal, élettelen babáknak hatnak, amiknek még a szája sem mozog, ha beszélnek. (Retro játékosokat nem feltétlenül zavar az ilyesmi, de a modernebb látványvilághoz szokott játékosoknak kizökkentő lehet, főleg az elején.)

Emellett sok jelenetben hiába javították fel a legtöbb textúrát, így is maradtak (főleg feliratok), amik ugyanúgy pixelesek. Nem túlzottan zavaróak, de helyenként ki lehet őket szúrni. Ugyanígy az animációs jelenetek hiába szépek, míg egy PS Vita apróbb képernyőjén kimondottan gyönyörűnek hatnak, egy modern tévén sokszor zavaróan alacsony felbontásúnak látszanak.

Korábban nem volt lehetőség visszanézni a Social Link jeleneteket, de végre kaptunk egy Album funkciót, aminek hála nemcsak újra átélhetjük az egyes jeleneteket, hanem más választási lehetőségeket megcélozva a korábban kihagyott reakciókat is megismerhetjük (a tényleges játékbeli választásunkat utólag már nem befolyásolja, de kellemes adalék).

Ami nagyon nagy bónusz, hogy végre az angol hangsáv mellett a japán is belekerült a játékba. És nem vagyunk arra sem korlátozva, hogy csak az egyikkel vagy csak a másikkal vigyünk végig egy teljes végigjátszást, mert bármikor váltogathatunk a kettő között (annyi, hogy a főhős névsorrendje az aktuális nyelvek megfelelően megváltozik).

A Persona 4 Golden nagyon sok aspektusból fantasztikus játék. Bár ez a remaster lehetett volna jobb vagy alaposabb is (főleg látványvilág szempontjából), de végre elérhetővé vált modern konzolokra is. Aki szerette a játékot, annak is megérhet egy újrajátszást ebben a formában, de különösen azoknak lehet jó lehetőség leülni elé, akiknek eddig kimaradt.

PLATFORM PS Vita, PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One/Series (GP), Nintendo Switch KIADÓK Atlus, Sega, SEGA of America, Atlus USA FEJLESZTŐK Atlus, P Studio, iXIT Corporation, Preapp Partners Co., Ltd. MEGJELENÉS 2023. január 13. ÁR 7000 Ft

A Last of Us és Mario találkozik az SNL friss-fergeteges paródiájában

Az HBO filmsorozatát és a játékadaptációkat is parodizálja a legújabb SNL-kisfilm. Főszerepben Pedro Pascal!

16 órája
1

Még egy demót kap a Wo Long: Fallen Dynasty

Egy héttel a megjelenés előtt újra belekóstolhatunk a három királyság harcaiba.

18 órája

Dread Templar

A Dread Templar minden előnye és hátránya egyaránt a letisztult és egyszerű koncepciójából ered. De most ennyire nem szaladunk előre, lássuk, mi lett a boomer shooter játékból!

1 napja

Deliver Us Mars: itt a megjelenési trailer

A játék már elérhető szinte minden fő platformon.

1 napja

Suffer the Night: jön a sápadt ember

Játék-a-játékban elemek, na meg egy krézi főgonosz a frissen bejelentett horrorban.

1 napja

Wordless: szótlan maradsz a trailer után

Indie csoda, 2D platforming, akció és egyedi látvány kombinációja.

1 napja

Resident Evil 4 Remake: 12 perc gameplay

Hosszabb betekintés a március végén megjelenő játék ötödik fejezetébe.

1 napja
1

Csúszik a The Last of Us Part I PC-verziója

Néhány héttel tovább kell várni a számítógépes átiratra.

1 napja
2

Elképesztő mérföldkövet lépett át az It Takes Two

Több mint 10 millió példány fogyott már kooperatív platformer-kalandból.

1 napja
4

Game Informer: Resident Evil 4 (Remake)

Ismét a Game Informer szállít friss információkat és rengeteg mozgóképet egy régóta várt megjelenéshez. Hírünk folyamatosan frissül!

2 napja
11

A Gran Turismo 7 virtuális kagylóülésében

Néhány szerencsés elvihette egy órás próbakörre a Polyphony Digital simcade versenyjátékát PlayStation VR2 headsettel a fején.

2 napja
6

Mikrotranzakciók nélkül jön a Wild Hearts

A megjelenés után pedig ingyenes DLC-kkel fog bővülni.

2 napja
2

The Excavation of Hob’s Barrow

A ködös Albionban játszódó point and click horror-kaland folklór és természetfeletti elemekkel, némi száraz angol humorral és kimértséggel, méretes pixelekbe csomagolva. Teszteltük a rettentően hangulatos The Excavation of Hob’s Barrow-t.

2 napja
7

The Day Before: 10 perc vágatlan gameplay

Az orosz Fntastic hányatott sorsú nyílt világú MMO túlélő-lövöldéje görcsösen igyekszik bizonyítani, hogy nem csak pénznyelő.

2 napja
5

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe: vár Magoland!

Az új trailer a multiplayer minijátékokat mutatja be.

2 napja
2

A Knockout City is lehúzza a rolót

A barátokkal azonban továbbra is kidobósozhatunk majd, méghozzá privát szervereken keresztül.

2 napja
2

PlayStation 5: teszt alatt az új rendszerfrissítés

Integrált Discord Voice Chat. VRR támogatás 1440p alatt. Hozzáférhetőség és kényelmi funkciók továbbfejlesztése.

3 napja
6

Atomic Heart: gameplay áttekintő

Az orosz Mundfish stúdió régóta készülő ígéretes projektje pár napon belül megjelenik, így kaptunk hozzá egy útikönyvet!

3 napja
3

Érkezik a Shadow Warrior 3: Definitive Edition

4K és 60FPS grafikai opciók. New Game+. Survival játékmód. Hero nehézségi fokozat. Teljes DualSense támogatás.

3 napja

Gameplay bemutatót kapott az Exekiller

Közel öt percen át mozog a lengyel stúdió debütáló alkotása. Portyázik a retro futurisztikus fejvadász!

3 napja
2