[Teszt] Pentiment

Pentiment

StingerCsere Krisztián Gábor2022.11.26. 14:00

Narratív kalandjátékot prezentálni manapság eléggé hiánypótló tevékenység és nem is igazán jellemző, hogy egy nagyobb stúdió (pláne most már 1st party) égisze alatt növekedjen. Nem csoda, hogy ilyesmivel épp a nagy tapasztalattal rendelkező Obsidian felhozatalában találkozunk, melyben egy középkori Európában játszódó és annak mai szemmel akár groteszknek is nevezhető síkján egyensúlyozva mesélnek el egy történetet. Tesztünk alanya azonban több, mint egyszerű kalandjáték: egy osztályok közti megosztottságot, közösségi drámát és személyes konfliktusokat előtérbe helyező cselekményt bont ki, amelyben a Szent Római birodalom politikai befolyásolásának megteremtéséhez szinte mindent felvonultat.

A fentiek mellett szinte eltörpül, hogy a Pentiment névre hallgató egészen különleges kaland egy XVI. századi nyomozósdit játszat el velünk, melyben az idő előrehaladása és maga a pillanat lényege az, ami meghatározza a játék egész mivoltát. A nagyjából huszonöt órás kaland szép lassan fodrozódik szövevényes feladvánnyá az idő elteltével, amelyben változás magukra a szereplőkre is ugyanúgy igaz - így a cselekményt nem csak és kizárólag a főhős, de maguk a történet karakterei is együtt alakítják. Egy Andreas Maler nevű feltörekvő művész szemén keresztül nyílik ki a világ, aki a gyönyörű kisvárosba, Tassingba látogat, hogy tapasztalatát a közeli apátság scriptoriumában fejlessze és kamatoztassa. Valamikor a késő középkor bajor felvidékén járunk, a játék látványvilága pedig a korhű mivoltának köszönhetően egészen páratlan képet fest: az említett korból származó kéziratok művészetét viseli magán, melyet a reneszánsz korszak késői illuminált kéziratai és első nyomtatott könyvei ihlettek. A gyönyörű iniciálék, a reneszánsz kor grandiózus festményei, a kódexek, bibliák és korhű tekercsek mesteri inspirációja tökéletes ábrázolásban tér vissza a képernyőkre, de maga a történetmesélés is egy olvasmányos elbeszélésben elevenedik meg.

Van egyfajta különös bája annak, ahogy a naplónkat lapozgatva próbálunk összefüggéseket, megoldásokat találni egy-egy rejtélyre: a lapok suhogása, a párbeszédek alatti klasszikus tintával vésett papír recegő hangja szinte nyugtató jelleggel hat még a legfurcsább pillanatokban is. Ehhez már csak hab a tortán a középkori hangulat keltette képzelt valóság: a falu zajai, a kovácsműhely kalapács ütései, az erdő csendje, a kolostor és a templom óriási visszhangzó termei, vagy az alkalomadtán felcsendülő harangszó úgy fest, mintha egy korai fekete-fehér filmet néznénk, szinte már csak a lassan tekergő gramafon sercegése hiányzik a repertoárból. Korhű zenei aláfestésre azonban csak az arra érdemes pillanatokban számíthatunk - tisztán látszik, hogy az Obsidian különösen ügyelt arra, hogy kifejezetten csak az odaillő pillanatokban törje meg a csendet a fuvolák, lantok násztánca, így a Pentiment dramaturgiai szempontból is számos ponton veti be a szerzetesek nyugodt lélektanára ható képi és hangi megzavarásokat.

Ennek mentén talán az sem meglepő, hogy a Pentimentben gyakorlatilag egyetlen élő szó sincs, de a meseszerű elbeszéléshez nem is érezzük szükségét: a fontosabb mozzanatokat, szavakat az írt stílussal, színekkel, jelzésekkel igyekszik tudtunkra hozni a program és olyat sem nagyon láttunk még eddig, hogy a szövegbuborékokban felbukkanó feliratok bizony a szereplők személyiségjegyei alapján vésetik papírra. A témát és a megszólaló karaktert övezően is változik a betűtípus, a szóhasználat, de még a helyesírás is, amely egy adott párbeszédben például az idő előrehaladtával a kezdeti vidéki tájszólásból akár kúltúrközpontúvá is változhat. Az összkép keltette élmény a fentiek alapján egészen páratlan: nem nagyon született még kalandjáték, amely ennyire autentikus módon próbálta lerajzolva ábrázolni a korszak mindennapi életét. Az illusztris karakterek, jelenetek mintha egy ősi kódex lapjaiból léptek volna ki, pedig csak kétdimenziós kézzel rajzolt csodák mozognak a képernyőn. A játék még az állóképeken és a naplónkat lapozva is harmonikusan fest, de igazi hangulatát mozgás közben mutatja meg igazán.

Persze ezek apróságok, de a Pentiment értékeit ebben az esetben nem is feltétlenül a mondanivalójában kell keresni: az már eleve egy egyébként érdekes és izgalmas több történeti szakaszon átívelő összeesküvős-nyomozós kaland - de amiért az Obsidian játékáért különösen rajongani lehet, azok az apró különlegességek és részletek, melyek a játékmenet egészen váratlan pillanataiban vannak elrejtve. A logikai fejtörők, a párbeszédek, a minijátékok, a szociális pillanatok és a mérsékelt interakció mögött ugyanis az apróságokon van a hangsúly - hol a szereplőkre vonatkozó megnyilvánulással az írott szöveg stílusában, hol egy feltételezés következtében kialakult kép drasztikus megváltozásával, történeti visszautalásokkal, vagy épp a karekterünk múltbéli tetteire vonatkozóan, mely döntéseink következtében egészen intrikus, vicces és olykor meglepő fordulatokat is szülhet.

A Pentiment le sem tagadhatná, hogy a gerincét alkotó sajátosságait tekintve olyan felmenőkkel büszkélkedhet, mint a klasszikus szerepjátékok mechanikáját népesítő KotOR, vagy épp a zseniális The Outer Worlds. Ugyan a hasonlóság itt csak prózai, de a játék felépítése valóban a klasszikus narratív kalandjátékok elemi logikáját követi: a cselekmény kialakulásához nagyban hozzátesz ugyanis, hogy milyen szerrel vágunk neki a kalandnak, így művészünk orientációja már a kezdeteknél a képzelt arcmásunkra szabható: jogászok lennénk, esetleg filozófiai magasságokba emelkedő irodalmárok ? Bohém nőcsábászként a kicsapongás felé kacsintgatunk, vagy inkább a tudományok doktoraként a csillagászat rejtelmei érdekelnek ? No és hol, merre jártunk, míg felcseperedtünk ? Kalandoroként, trubadúrként, netán magányos vándorként, vagy iskoláról iskolára járó lelkes diákokként éltük a mindennapjainkat, akik titokban a kuruzslás és az alkímia ösvényét taposták ? A dolog érdekessége, hogy még végletekben is kiválóan működik a rendszer, a bohém csillagász legalább annyira életképes szcenarió, mint a notórikus alkimista, aki papnak készül.

Ráadásul a gondosan vagy épp szertelenül felépített história nem csak szépészeti beavatkozás, mert a későbbi cselekményben is komoly hatása érződik. Előfordulhat, hogy épp a múltbéli tapasztalataink miatt leszünk képesek megoldani egy-egy feladványt, vagy úgy elcsacsogni a résztvevőkkel, hogy “A” következtetés helyett mégiscsak egy kezdetben hibás tézisnek tűnő “B” gondolatmenet mentén jöjjünk rá a titkok nyitjára.

Vajon mennyi történelmet írnak azok, akik részt vesznek egy cselekményben és mennyit azok, akik csak tinta és műveltség okán örökítik meg ugyanezt? A Pentiment folyamatosan küzd ezzel és az erkölcs, a vallás valamint a művészet nagyobb kérdéseivel.

Andreas újra és újra felülmúlja önmagát abban, ahogyan a súlyos témákról szóló párbeszédek mentén más és más reakciókat vált ki a szereplőkből. A Pentiment emellett szinte parádézik a szerteágazó mégis több irányból megközelíthető eseményekben, noha a fejezetek előrehaladtával tetteink, reakcióink valódi változásokat hozhatnak a cselekmény alakulásában, amellyel akár eltérő szereplőgárda, feladatok és cselekmény is várhat ránk a folytatásban. Szívesen megnézném a történetírók sztoriboardját mert gyanítom, hogy végeláthatatlanul hosszú és kusza háló leledzik a higgadtan csordogáló sztorivonal mögött, ugyanis egész meghökkentő különbségek is akadnak az első-második vagy sokadik próbálkozás következtében - már akár rövid idősíkon is.

A kesze-kusza történet felvázolása persze egyáltalán nem véletlen: bár az “előjáték” nagyjából három-négy óra, de az első haláleset bekövetkeztével kicsit felgyorsulnak az események: a Pentiment nagyjából huszonöt év cselekményeit öleli fel, így a lépéseink, az adott helyzetekre tett reakcióink, vagy épp tétlenségünk következtében totálisan eltérő irányba változhat a kicsinyke falu és környezetének jövője. Az idő múlásával ráadásul a karakterek is felcseperednek: a leányból asszony, az aggastyánból halott lesz és bizony újak is születnek, akik feltehetően már egy másik világkép gyermekeivé, a reneszánsz felvilágosodó és feltörekvő, dogmatikus elveket ellenző korszak társadalmához tartozva fonják tovább apáik hiúságát, viaskodásait vagy épp tetteit.

Valóban nem mindennapi játék a Pentiment: sem témáját, sem látványvilágát, sem pedig mondandóját tekintve nem passzol bele igazán egyik stílusba sem. Mégis olyan formában közelít a modern irányzatok eszköztárát felhasználva XVI. századi történelmi elbeszélésekhez, mint még semmi más előtte. Ahogy a játék atyja, Josh Sawyer (Pillars of Eternity, Fallout) idézte: ha nincs a GamePass és a Microsoft kísérletező hozzáállása, valószínűleg a Pentiment sem született volna meg soha. Kár lett volna érte, ez a mindössze tizenhárom fős kis csapat igazi csodát művelt a digitális festővászonnal és újfent megmutatta, kisebb erőforrásból is lehet nagy sikereket elérni.

Pontosan
9
Platform: PC, Xbox One X, SS, SX, GamePass
Kiadó: Xbox Game Studios | Fejlesztő: Obsidian Entertainment
Megjelenés: 2022. november 15. | Ár: 8E HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 órája
3

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 napja
38

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

2 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

3 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

6 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

7 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

8 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

9 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13