[Teszt] Paradise Lost

Paradise Lost

siklaraSimon Klára2021.03.31. 10:00

A második világháborúnak nem volt nyertese és húsz évvel tovább tartott, míg a németek be nem vetették az atombombát, Európát így élhetetlen radioaktív senkiföldjévé téve. A Paradise Lost egy retro-futurisztikus narratív kaland egy elhagyatott náci bunkerben válaszokat kereső 12 éves kisfiú szemszögéből.

Szymon édesanyja halála után jobb ötlet híján nekivág a kietlen lengyel vidéknek, mígnem egy hatalmas földalatti náci bunkerre nem bukkan. Mindössze egy fényképet visz magával, amelyen anyukája oldalán egy neki minden bizonnyal fontos, a fiú számára azonban ismeretlen férfi áll egy horogkeresztes zászló előtt, így aztán Szymon feltett szándéka kideríteni a férfi személyazonosságát. Más kérdés, hogy az egészen döbbenetes méretű és a sci-fi határát súroló technológiákat felvonultató bunkerben olyan válaszokra és szörnyű titkokra is bukkan, amelyekre semmi nem készíthette fel.

A hangzatos bevezető ellenére a Milton emberiség bukásáról szóló epikus költeménye nyomán elnevezett Paradise Lost egy kifejezetten lassú sodrású kaland, amelyben ámulatba ejtő helyszínek sorát járhatjuk végig olykor idegőrlően csigalassú tempóban, miközben írott szövegek és hangfelvételek alapján kirajzolódnak előttünk a bunker mindennapjai, illetve utolsó órái. A kezdetben nyomasztóan magányos bóklászást váratlanul színessé teszi egy Ewa nevű lány felbukkanása, aki rádión és a bázis más kommunikációs csatornáin keresztül veszi fel a kapcsolatot Szymonnal, és arra kéri, keresse meg és mentse ki az őt fogva tartó irányító központból.

A Firewatch-hoz hasonlóan egy másik, nem jelenlévő főszereplővel beszélgetés érdekes csavart visz a történetbe, ugyanakkor a kezdeti néma megfigyelésnek is hagy teret, miközben szép lassan a történet is három fő szálra bomlik szét, csak hogy a befejezéskor kielégítő módon összefussanak. Egyfelől egyre izgalmasabb Ewa kiléte, ellentmondásos viselkedése és a két főszereplő kapcsolatának mindig változó dinamikája, másrészt ott van Szymon édesanyjának titokzatos múltja, harmadrészt pedig egyre többet tudunk meg a németek által létrehozott utópisztikus földalatti társadalomról. Itt plusz adalékként bonyolítja az összképet az atomháborút túlélők társadalmi megosztottsága és a belső konfliktusok, amelynek főbb eseményeit archaikus számítógép terminálokon keresztül ismerhetjük meg. Ezek amellett, hogy érdekesek, egy komoly logikai gubancot vetnek fel azáltal, hogy a múlt (elvileg rögzített) eseményeit valamiért interaktívan játszhatjuk vissza, olykor döntéseket hozva a bunkert irányító AI számára, amelyek minimálisan még a történet kifutását is befolyásolják.

A még szláv pogány "vallási" vonalat is felvonultató cselekmény időnként a kelleténél kissé nehezebben követhetővé válik, a főbb fordulatok eléggé kiszámíthatóak, ráadásul a szereplők közti kémia sem igazán éri el azt a szintet, amit mondjuk a Firewatchban. Azt viszont meg kell hagyni, hogy a befejezés az érzelmi katarzis elmaradása ellenére is felér egy gyomrossal. Mivel egy mindössze 3-5 óra alatt végigjátszható narratív kalandjátékról van szó, további részletekbe nem is mennék, de a rendkívül kreatívan felépített világ mellett a szemkápráztató grafika és a változatos helyszínek, valamint a párbeszédek által közvetített atmoszféra egészen magával ragadó. Ami néha elég zavaró, az a mesterségesen visszafogott tempó, ami szinte műfaji sajátosság: az andalgós gyaloglás mellett számtalanszor kell végignéznünk ugyanazokat a lassú animációkat, valahányszor felmászunk és lemászunk, lenyomunk egy kilincset, meghúzunk egy kart, vagy akár csak felveszünk egy darab papírt.

Bánatomra a környezet teljes felfedezésének a szándékos korlátozásában is bűnös a Paradise Lost. Erre a legjobb példa a történet vége felé egy helyszín, ahol három ajtóból csak kettőt nyithatunk ki, holott mindegyik szoba kulcsfontosságú információt rejt. Mivel manuálisan menteni és a korábbi fejezetekhez visszamenni sem lehet, ez nyilvánvalóan az egyébként teljesen lineáris kaland játékidejének a kitolásáról szól, vagyis ha mindent látni akarsz, kétszer kell végigaraszolnod a bunkert, miközben a kimaradó dolgok annyi pluszt nem adnak, hogy igazán megérje. Egyszer azonban mindenképp érdemes, mert tényleg egészen elképesztő világ tárul elénk és a fene sem gondolta volna, hogy egy földalatti bázis ennyiféle arcát ismerhetjük meg mindössze pár óra alatt. Ismét nem szeretnék poénokat lelőni, de vasútállomástól kezdve az indusztriális öntödén és vágóhídon át a német elit számára létrehozott mesterséges luxusvárosig van minden, a befejező helyszínek pedig egyszerre rém nyomasztóak és egészen meseszerűek.

Kár, hogy a kétféle befejezés és bizonyos történeti adalékok megismeréséhez nem túl elegáns, és kissé komótos módon kényszerít minket két teljes végigjátszásra a program, miközben bizonyos eltérések logikailag is nehezen magyarázhatóak. A Paradise Lost nem annyira a történetével és szereplőivel, hanem elsősorban az alternatív történelmi valóságot bemutató világából táplálkozó különleges hangulata és a részletesen kidolgozott, lenyűgöző helyszínei révén fog hosszabb távon megmaradni az emlékezetünkben.

Platform: PC (tesztelt), PS4, X | Kiadó / Fejlesztő: All in! Games / PolyAmorous | Megjelenés: 2020. március 24. | Ár: Kb. 4500 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

9 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

10 órája
5

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

20 órája
25

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

20 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
1

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja